Ресторатор Фелікс Безрук поділився досвідом ситуації з гостем, який мав неконтрольовану поведінку. Він зазначив, що 8 січня 2023 року у його кав’ярню Shepit Coffeebar зайшов чоловік, який був під наркотичним ефектом, й розпочав «трощити заклад». За підрахунками бізнесу, він завдав шкоди майну Shepit на 150 000 грн. 

Автори Telegram каналу «Реве та стогне ресторатор» розпитали юриста Дмитра Кондратьєва про те, як власникам закладів діяти в схожих ситуаціях. AIN.Business переповідає. 

Якщо у заклад увірвався гість, який вчиняє шкоду, перш за все потрібно: 

  1. Викликати поліцію.
  2. Якщо є постраждалі в залі — викликати швидку. Юрист зазначає, що медики, окрім надання першої допомоги, можуть бути свідками, які зафіксують психологічний стан шкідника.
  3. Одразу після інциденту зафіксувати всі збитки: сфотографувати і зняти на відео знищене та пошкоджене майно. 
  4. Якщо є камера спостереження в закладі — завантажити відео, де буде зазначений точний час та дата випадку.
  5. Перевірити, чи поліція опитала всіх свідків, аби зафіксувати всі обставини справи.
  6. Знайти всі чеки, накладні та інші документи майно, яке було пошкоджене чи зруйнованого. Це засвідчить вартість втраченого майна в суді. 

Що ще варто врахувати в таких інцидентах, на прикладі Shepit Coffeebar: 

  • окрім завданих збитків майну, юрист Дмитро Кондратьєв радить врахувати збитки за упущену вигоду. Це означає, що через пошкоджені предмети в закладі, кафе не працювало 1-2 дні, або працювало в обмеженому режимі. Отже упущена вигода рівна Х2 коштів;
  • окрім зберігання чеків за зруйноване чи пошкоджене майно, варто додати відшкодування коштів, які були витрачені на юриста;
  • всі збитки можна пред’явити зловмиснику через суд, якщо він відмовляється відшкодувати добровільно; або через кримінальне провадження, якщо таке було відкрите. 

На прикладі Shelit Coffeebar можна зрозуміти, що поведінка персоналу відіграє ключову роль в інцидентах зі зловмисником. Важливо з такими гостями не вступати в конфлікт та діяти злагоджено. Для цього юрист радить власникам: 

  • готувати персонал до таких випадків на спеціальних тренінгах; 
  • провести також психологічний тренінг для персоналу: пояснити, як не спровокувати розвиток конфлікту та як відповідати на претензії та агресивну поведінку; 
  • забезпечити заклад охороною. Для цього можна підписати договір з приватною охороною, й зробити в закладі гарячі кнопки виклику охорони та поліції;
  • мати робочого адвоката/юриста, який одразу може проконсультувати ситуацію або ж приїхати на місце інциденту.