Перевезення по-новому. Що змінить впровадження е-ТТН в Україні?

Заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Анатолій Комірний написав для AIN.UA колонку про е-ТТН – цифрові товарно-транспортні накладні, які вже незабаром будуть впроваджені в Україні та замінять собою аналогові документи. Що таке е-ТТН, як вони допоможуть подолати корупцію та розвантажать підприємців та перевізників – читайте у матеріалі.

Анатолій Комірний. Фото надане автором

Кілька років тому Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури розпочало процес цифровізації транспортних документів на вантаж, що перевозиться. Першим документом для оцифрування обрали товарно-транспортну накладну (ТТН), яка використовується при здійсненні автомобільних вантажних перевезень та розрахунків за ці перевезення.

Навіщо потрібна е-ТТН?

Ключова причина – масовість використання та складність «паперового» процесу. Схема використання паперової ТТН досить складна та ресурсоємна. Учасникам вантажоперевезення потрібно:

  • вносити в ТТН інформацію про себе та товар,
  • формувати мінімум три копії документу по одній для вантажовідправника, перевізника та вантажоодержувача,
  • збирати підписи від кожної сторони, передавати з водієм чи надсилати їх іншій стороні поштою, очікувати повернення підписаного екземпляру та архівувати паперові документи.

При цьому варто брати до уваги людський фактор – загублені накладні чи накладні з описками, коли весь цикл документообігу потрібно повторити. A це займає час і уповільнює розрахунок між сторонами, адже він здійснюється лише за умови повернення до вантажовідправника ТТН з підписами усіх сторін. 

Від впровадження е-ТТН виграє і держава, і бізнес

По-перше, це прозорість взаємовідносин та менше місця для корупції як-от:

  • перевезення нелегального вантажу,
  • використання фіктивних документів та маніпулювання показниками у документації,
  • діяльність «сірих перевізників», які не декларують комерційну діяльність, ухиляючись від сплати податків та порушуючи конкурентні умови ринку перевезень.

Завдяки оцифруванню процесу, інформація про вантаж та транспортний засіб міститиметься в центральній базі даних системи е-ТТН, де фіксуються всі дії сторін перевезення, документи не можна підробити, а всі зміни можна відстежити. Тоді як на папері можливі махінації з кількісними і якісними показниками.

По-друге, однією з найголовніших переваг електронної форми ТТН є оптимізація бізнес-процесів. Система е-ТТН розроблена таким чином, що дані в ній синхронізуються і доступні сторонам вантажоперевезення в режимі реального часу, а підписати е-ТТН можна за допомогою КЕП (кваліфікованого електронного підпису). 

Щоб користуватися е-ТТН, компанії мають співпрацювати з провайдером електронного документообігу (ЕДО). На сайті е-ТТН вже є перелік провайдерів, що приєдналися до проєкту. Провайдери ЕДО надають клієнту програмне забезпечення для функціонування електронного документообігу. Воно надає учасникам вантажних перевезень можливість користуватися функціями системи та здійснювати обмін інформацією між ними.

Особливість системи е-ТТН у тому, що навіть за умови, коли у всіх трьох сторін перевезення різні провайдери ЕДО, вантажовідправник, перевізник та вантажоодержувач можуть вільно обмінюватися даними завдяки інтероперабельності – можливості обміну документами між провайдерами через систему е-ТТН

6 нових можливостей для підприємців з е-ТТН

  1. Пришвидшення взаєморозрахунків між сторонами. Перевізнику тепер не потрібно чекати, поки підписана паперова накладна повернеться до вантажовідправника, щоб отримати оплату за свою послугу. Розрахунок може бути здійснений одразу після одержання товару та підписання е-ТТН вантажоодержувачем за допомогою КЕП.
  2. Підвищення прозорості ведення бізнесу. Використання е-ТТН обмежує можливості здійснення цінового демпінгу шляхом перевезення перевантажених транспортних засобів, а також запобігає уникненню сплати податків шляхом «скруток» та «податкової оптимізації» під час перевезення товарів.
  3. Більше контролю за перевезеннями. Кожен етап перевезення (завантаження, перевезення, розвантаження) фіксується в електронному документі, підтверджується КЕП і доступний у режимі реального часу онлайн.
  4. Економія. Використання е-ТТН дешевше за використання паперової накладної, зокрема через економію на витратах з доставки підписаних копій сторонам процесу перевезення. 
  5. Мінімальний вплив людського фактору. Електронну ТТН складніше загубити під час перевезень, а зроблені помилки можна виправити у кілька кліків.
  6. Екологічність. Не потрібно нічого друкувати та архівувати. е-ТТН зберігаються у центральній базі даних системи. За потреби доступ до е-ТТН завжди під рукою.  

Як війна вплинула на реалізацію проєкту?

Станом на лютий 2022 року ми планували, що електронна ТТН стане обов’язковою з 1 серпня 2022 року. З початком повномасштабного вторгнення Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури, як і всі учасники проєкту, першочергово направили свої сили на вирішення більш критичних та оперативних питань.

Але уже в червні минулого року ми провели опитування серед 160 компаній-учасників процесу вантажоперевезень. 89,9% опитаних висловили готовність долучитися до тестування системи е-ТТН. 

Крім того, буквально в перші тижні війни ми зіштовхнулися з масовою релокацією бізнесу. Для таких випадків використання електронної ТТН є куди зручнішим та ефективнішим, адже підтримує більшу мобільність бізнесу.

На якому етапі знаходиться впровадження е-ТТН зараз?

Зараз  впроваджувати е-ТТН нам допомагає  Міністерство цифрової трансформації, USAID / UK aid проєкт «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ TAPAS» та ГО «Інститут аналітики та адвокації»

Вже маємо два провайдери ЕДО, які успішно пройшли тестування щодо взаємодії з системою е-ТТН. Система е-ТТН – це програмний комплекс із необхідними механізмами безпеки та захисту інформації від її втрати, неправильного використання і некоректних змін. Він призначений для автоматичної реєстрації та обліку е-ТТН в центральній базі даних.

Наразі триває робота з передачі Системи е-ТТН на баланс Міністерства. Триває робота і на законодавчому рівні, зокрема над Проєктом змін до ЗУ «Про автотранспорт» №6534, який підтримали Європейська бізнес-асоціація та Американська торгова палата. Також зараз на стадії розроблення знаходиться Проєкт Порядку з функціонування Системи е-ТТН та зміни до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом. Вся ця нормативно-правова база допоможе нам наблизитися до цифровізації процесу вантажних перевезень.

Та найголовнішою новиною є те, що попри війну з 1 серпня цього року року використання е-ТТН стає обов’язковим для всіх вантажних перевезень загальної групи товарів, що здійснюються автомобільним транспортом. А зараз бізнес має час для повноцінної імплементації та тестування електронної ТТН. 

Впевнений, що запровадження е-ТТН матиме позитивний вплив на українську економіку, адже підвищить якість та прозорість процесу перевезень, істотно спростить та прискорить взаємодію між вантажовідправником, перевізником і вантажоодержувачем, максимально усуне корупційні зловживання та покращить умови ведення бізнесу.

Автор: Анатолій Комірний, заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук