Оксана Стоєцька, INVENTOR: «STEM-підхід – це стовідсоткове залучення дітей в процес навчання»

Чому навчання через проєкти надважливе для українських дітей сьогодні? Як екосистема STEM змінює традиційну освіту в Україні й готує майбутніх професіоналів до вирішення надскладних проблем людства? Про це говоримо із засновницею компанії INVENTOR та освітньої мережі Inventor School Оксаною Стоєцькою.

Ви розвиваєте STEM-напрям в Україні вже понад 15 років. З чого починався сьогоднішній INVENTOR?

Першою була мрія – створити для дітей навчання, яке дійсно буде цікавим, захоплюючим, інноваційним, не схожим на те, що у 2008 році пропонувала класична система освіти. Для початку зробити так, щоб в кожній школі в Україні з’явилася дисципліна «Робототехніка».

Ключовим для старту стало партнерство з LEGO, а саме з підрозділом LEGO Education. Щоб наочно продемонструвати, що таке STEM-підхід, ми відкрили власну школу, зробили її взірцем того, якою може бути нова освіта в Україні. 

Чому саме з LEGO?

Тоді це була абсолютно нова тема навчання, невідома в Україні. Хоча LEGO стало улюбленою іграшкою і конструктором вдома, застосування наборів LEGO Education в освіті ще не було зрозумілим ні батькам, ні Міносвіти. Тож ми стали першопрохідцями.

Підтримка LEGO Group дозволила стартувати одразу в повноцінному форматі. Наша школа – тоді ще під назвою Технічна студія «Винахідник» – відкривалася одночасно з представництвом LEGO в Україні, за участю вищого керівництва данської компанії. В LEGO чудово розуміли, що цей напрям надважливий для українських дітей – не лише збирання за інструкціями, а саме навчання, відвідування позашкільних закладів, робота з цікавими проєктами.

Що стало найбільшим викликом на початку?

Нашою метою було змінити традиційну систему освіти, тож першим викликом була розробка методичних матеріалів для учнів і також для вчителів. Останнє – окремий напрям, який потребує ґрунтовного підходу. Щоб навчати дітей потрібні були вчителі, які зможуть якісно передати знання будь-якій віковій групі, починаючи з дошкільнят. Ми запрошували викладачів зі шкіл чи просто фахівців з гарним знанням фізики, математики, інформатики. Поступово сформували своєрідний внутрішній «педагогічний університет», який дозволив готувати викладачів для STEM.

Також ми розробили механізми супроводу, мотивації вчителя, щоб заняття було якісним і мало результат для учнів. Як результат, сьогодні в екосистемі INVENTOR діти вже з 3-х років як маленькі інженери власноруч створюють моделі, усвідомлюючи, яким чином вони рухаються, за рахунок чого працюють доволі складні механізми.

Окремо займалися підготовкою тренерів для олімпіад, для дітей, які прагнуть більш поглибленого навчання. Бачу, що в цьому абсолютно не помилилися, і сьогодні вже маємо чудові результати.

Оцініть, наскільки успішним є впровадження STEM в систему освіти на сучасному етапі

Щоб Україна повірила в те, що STEM дійсно змінює мотивацію дітей, вносить абсолютно новий проектний підхід, треба було створити зразкову школу, якою стала STEM-школа INVENTOR. Приємно було спостерігати, як після нашого відкриття в Україні з’явилося й багато інших шкіл, з якими ми охоче ділилися досвідом. Також позашкільних клубів, гуртків.

Окрім якісних змін досягненням стала побудова першої франчайзингової освітньої мережі. Партнерські школи INVENTOR почали відкриватися по всій Україні. Сьогодні це 35 шкіл, які працюють, незважаючи на умови воєнного часу. За неможливості працювати повноцінно в таких містах як Запоріжжя, Харків вони збирають своїх учнів в онлайні і залишаються з ними на зв’язку.

До війни в нашій мережі навчалося 16 тисяч дітей. Це найбільша мережа позашкільного навчання в Україні. Сподіваюся, що після війни попит на саме STEM-освіту буде не меншим, а можливо й більшим. 

Сьогодні робототехніка у вигляді дронів рятує життя наших захисників і захисниць. Тому її вивчення в нашій країні має бути впроваджене в кожній школі і, можливо, у вищих навчальних закладах. Це залишиться актуальним не тільки в тривожний для України час, а й згодом, вже у мирній і щасливій країні.

З розвитком INVENTOR з’явилася потреба ділитися досвідом не тільки в Україні. Відкрили школи в Канаді, в Монреалі, і в Сполучених Штатах, у Бостоні. Є міжнародний досвід впровадження наших STEM-програм, які також є інноваційними і в цих країнах.

Була згадка про тренерів. В яких змаганнях можуть брати участь діти, які цікавляться робототехнікою, конструюванням?

На певному етапі ми в INVENTOR зрозуміли, що Україні є необхідність організувати змагання, олімпіаду з робототехніки, яка дозволить залучити максимальну кількість дітей, які захоплюються цим напрямком. Тому ми стали партнерами Всесвітньої олімпіади з робототехніки, яка на сьогодні вже налічує 85 країн-учасниць. Також стали партнером найбільшого STEM-чемпіонату в світі, FIRST LEGO League, з аудиторією в більш ніж сто країн. Це значно розширило можливості для дітей. 

З 2009 року, коли ми вперше взяли участь у всесвітній олімпіаді, наша українська команда завжди потрапляє в топ-20, а в кращі роки – і в топ-10 учасників.

В чому основна відмінність навчання в STEM для дітей?

Зі STEM в систему освіти впроваджуються нові підходи, пов’язані з залученням дітей до активного навчання. Проєктна діяльність, дослідження, командна робота. Також ти вчишся презентувати себе і свій проєкт замість того, щоб просто сидіти за партою та пасивно сприймати потік інформації.

На початку в нас не було точного розуміння, наскільки це змінює людину. Сьогодні ж бачимо, що діти, які пройшли цей шлях, дуже швидко адаптуються до сучасних умов і викликів. Ми навчаємо дітей вирішувати проблеми завдяки тому, що вони добре знають інструмент, який можуть для цього застосувати. Тобто, фактично даємо інструкцію до життя через STEM.

Головне при такому підході – стовідсоткове залучення дітей в процес навчання. Увага і інтерес дитини зберігаються протягом всього року.

Наскільки гнучкою з цих позицій є традиційна освіта?

Як відомо, триває реформа нашої української школи. Цього року до неї, після початкової школи, підключили вже 5-ті класи. В основу «Нової української школи» також закладений проектний підхід, STEM. Це командна робота і критичне мислення, можливість правильно презентувати себе, дослідження і розвиток основних компетенцій, яких сьогодні вимагає перед нами час. Фактично те, чого навчає INVENTOR.  Але ми почали дещо раніше і спеціалізація більше пов’язана з LEGO.

Велика кількість шкіл вже активно працює за цим напрямом. В державних школах це «Урок робототехніки», в деяких – гурток після уроків. Важливо, що сьогодні це вже охоплює всю Україну.     

Як залучити до STEM-освіти дітей з більш «яскравими» гуманітарними схильностями?

На прикладі нашої приватної школи повного дня INVENTOR School, яка навчає дітей від 4-х до 12-ти років, можу впевнено стверджувати – розподілу на так званих «технарів» і «гуманітаріїв» не існує. Є питання цікавості йі доречності контенту, комунікації між предметами. 

INVENTOR School  має значно більше свободи у формуванні програми з гуманітарних дисциплін. Тому, якщо учень більше полюбляє конструювати, а до уроків літератури ставиться не позитивно, ми можемо запропонувати матеріал, який дійсно його зацікавить. Наприклад, на літературі вивчаємо біографії відомих винахідників, інженерів і те, що пов’язано з дослідженнями. А на уроках мови саме на цих творах вивчаються правила. І дітям цікаво. Подібний міждисциплінарний зв’язок встановлено і з іншими предметами, наприклад англійською мовою.

Ми цілеспрямовано розвиваємо інженерну думку, і це має відбуватися гармонійно, в єдиному інформаційному полі. 

Не існує жодної дитини, яка була б не спроможною до певних наук. Питання в підході, який треба віднайти, щоб зацікавити та певним чином її спрямувати.  В INVENTOR School ми відкриваємо цей шлях для вчителя. 

До того ж майбутній інженер, окрім реалізації технічно складного проєкту, повинен вміти гідно його презентувати, зацікавити широку аудиторію. Саме тому в Сполучених Штатах, наприклад, навички презентації є обов’язковим скілом для студентів. Тому що вміння презентувати проект, компанію, а іноді й самого себе, є ключовими для успішного бізнесу.

Як мотивувати дітей до навчання, вибору майбутньої професії? Відомо, що в Німеччині, наприклад, до певного формату практики в компаніях долучають ще з середньої школи

Коли ми демонструємо дитині реальні проекти, маємо можливість показати, як працює компанія, хоча б через день «відкритих дверей», в неї не виникає запитання – навіщо мені навчатися? Найкраща відповідь на відсутність мотивації – дати можливість проявити себе в реальній справі. Придумати завдання, супроводжувати, бути наставниками. Але реалізовувати діти мають самостійно: вчитися знаходити правильну інформацію, аналізувати і застосовувати її так, щоб вона давала користь. Через таке осмислене навчання у дитини з’являється мотивація, яка в подальшому значно спростить професійне визначення.

Яскравий приклад – команди, які ми готуємо до всесвітнього чемпіонату FIRST LEGO League. Кожного року вони вирішують конкретну проблему, яка стоїть перед дітьми всього світу. Наприклад, в цьому році, ви не повірите, тема сезону пов’язана з енергією. Такий збіг – а тема була визначена ще 2 роки тому – для українських дітей в сьогоднішніх умовах став шаленою мотивацією. Діти залучені максимально, оскільки знають, що займаються дуже корисною справою, яка може не тільки допомогти Україні, але й точно стосується всього світу.

Окрім енергії на змаганнях підіймаються актуальні теми екології, очищення води, допомоги літнім людям тощо. Діти генерують безліч цікавих ідей і, що найважливіше, мають втілити їх через свій проєкт.

Такі завдання має ставити сьогодні і наша освіта: цікаві, реальні, які готують до майбутніх професій, роблять сильними, командними і загартовують  впевненість дітей в тому, що вони можуть все.

Як STEM-навчання впливає на подальшу профорієнтацію?

В першу чергу STEM – це усвідомлення, що таке взагалі проєкт, як ставити перед собою задачі, їх потім виконувати та презентувати результат. Також, як опановувати складні теми чи важкі завдання, до яких спочатку немає жодних інструкцій. Це чудова школа для дітей не тільки з вивчення робототехніки, а й  розвитку софт-скілів.

Тобто, STEM-освіта – не тільки для майбутніх інженерів, програмістів, науковців?

Так, у фокусі, окрім проектного мислення, також розширення світогляду. Якщо як приклад взяти професію архітектора і те, що відбулося нещодавно в Туреччині… Щоб правильно конструювати, необхідно враховувати велику кількість суміжних факторів.

Ми маємо професійно навчати дітей, які будуть відповідальними за те, що вони роблять. Для цього їм треба, в першу чергу, довіряти. Надати можливість продемонструвати результати навчання, свої досягнення в проекти, який включає знання з різних дисциплін. Це професійний підхід, для якого треба ґрунтовно переглядати систему освіти.

В чому роль батьків, до чого їм варто готуватися?

Першочергово – робити правильний вибір, оцінювати можливості школи, вчителів. Балансувати завантаженість дитини та її вільний час, організовувати «робочий» день, шукати для дитини можливості перебувати поруч з професіоналами своєї справи. Це непросто для батьків, як і власне батьківство.

На жаль, через відомі обставини, багато дітей сьогодні навчаються виключно через екран. На моє переконання, якщо, звісно, це не безвихідна ситуація, якісне навчання потребує взаємодії людини з людиною. Це обмін енергією, можливість передати почуття, своє ставлення. Тож за будь-якої ситуації варто шукати можливості, хоча б часткового, офлайн-навчання.

Сьогодні онлайн залишається містком для дітей, які опинилися за кордоном. Яким чином присутній в онлайні INVENTOR?

Через тиждень після початку війни ми вперше створили власну онлайн-платформу, на якій навчали безкоштовно більше ніж двох тисяч дітей, які підключалися з 27 країн світу. Сьогодні продовжуємо цей досвід для тих, хто вимушено переміщений, але бажає залишатися на зв’язку зі STEM-освітою, підтримувати рівень знань в галузі науки, робототехніки, програмування.

До речі, INVENTOR була першою компанією, яка розробила курс в Minecraft. З 2018 року навчаємо дітей в їх улюбленій грі. Це середовище Minecraft education, в якому вони створюють власні світи, віртуальні лабораторії, проходять квести та виконують завдання. Також ми є організатором Всеукраїнського STEM-чемпіонату з Minecraft education для сотень шкіл і дітей з різних міст. Показово, що вже під час війни наші учні зайняли друге місце на світовій олімпіаді, презентувавши проєкт, пов’язаний з глобальним досягненням миру. Цей проект в Minecraft реалізували українські діти, яким виповнилося лише по 9-10 років.

Якщо не брати переможців і призерів, що в загальному сенсі дають дітям такі змагання?

Чи не найголовніше – взаємодія в команді. Так, сьогодні ми навчаємо дітей і тому, що таке кіберспорт, як працює команда під час підготовки та змагань. Це один із способів опанувати найкращі техніки, які допоможуть досягати результату, знизити рівень негативу. Працювати з тим, коли ти виграєш і коли тобі не вдається виграти.

Не секрет, що всі хочуть бути переможцями. Але під час підготовки команд ми особливу увагу приділяємо пройденому шляху та аналізу помилок, які не дозволили досягти бажаного результату. Проактивне мислення, якому теж треба навчати. Далеко не всі дорослі вміють робити такі висновки. Якщо ми хочемо, щоб діти в майбутньому приймали правильні рішення, які безпосередньо впливатимуть на розвиток подій у світі, система освіти повинна цьому навчати.

Чи даєте дітям уявлення, як в майбутньому комерціалізувати результати власної інтелектуальної праці?

Не забуваймо, INVENTOR українською – це «винахідник». Тож ми всебічно готуємо дітей до застосування винаходів, нових ідей та розробок. Питання юридичної площини та комерціалізації розглядаємо в рамках окремого курсу фінансової грамотності. Також в нашому чемпіонаті FIRST LEGO League кожен рік майже кожна команда має свій стартап – повністю оформлену ідею, відповідно до умов змагання.

Проблемою впровадження таких ідей у життя залишається встановлений законодавством поріг 18 років. До цього моменту всі дії – тільки через батьків або третіх осіб. Натомість я впевнена, що вже з 14-15 років дитина має отримувати певну свободу, особливо в підприємництві. Це надихатиме, спонукатиме до кращих результатів. Пришвидшиться проходження навчального процесу, тому що вони вже самі зможуть виступати замовниками. Можливо, саме час регулятору цей поріг змінити?

Які найближчі плани на майбутнє в INVENTOR?

Прагнемо подальшого розширення, щоб в кожному місті України була STEM-школа INVENTOR. Тому що це не тільки велика радість і позитив для дітей і батьків, а й необхідні знання, які можуть впливати на визначення дитини у житті та професії.  Також хочемо, щоб кількість дітей, які навчаються в нашій приватній школі повного дня INVENTOR School, також зростала.

Більш глобальні плани – розвиток олімпіад і чемпіонатів в партнерстві з LEGO Education. Національний відбір на Всесвітню олімпіаду з робототехніки, Всеукраїнський STEM-фестиваль з робототехніки ROBOTICA щоразу збирають тисячі українських дітей, об’єднаних захопленнями й ідеями.

Працюємо, щоб в Україні було більше таких команд і, разом з ними, можливостей зазирнути у власне майбутнє. Це стосується як дітей, так і вчителів, а також батьків, які інвестують свій час і кошти. Йдеться не обов’язково про надбюджети. В першу чергу це можливість правильно визначити, чим дитина захоплюється, і більш свідомо обрати школу, позашкільний заклад чи репетитора. Або ж вид спорту, що також є обов’язковим для гармонійного розвитку.

Яких кроків очікуєте від держави?

В глобальних проєктах підтримка держави є дуже вагомою. Багато чого ми впроваджуємо самостійно, тому можемо порівняти. З державою суттєво збільшується масштаб. Разом ми можемо впливати на зміни і впроваджувати їх набагато швидше. Також держава може грати роль мотиватора для вчителів, батьків,  учнів, демонструвати перспективи і переваги нових підходів в  освіті. І тоді зміни в країні будуть більш динамічними і дієвими.

Яке побажання для дітей, які прагнуть креативного навчання, та їхніх батьків від INVENTOR?

Батькам – шукати умови, щоб діти були максимально активними, зацікавленими розвитком своїх життєвих вподобань. Освітянам – створювати максимально цікаве і захоплююче середовище.  Обов’язково, як для приватної, так і для державної школи, додавати компонент, пов’язаний з практикою. Щоб діти могли бачити, що відбувається в реальному житті. Така взаємодія дасть гарний результат для батьків, дітей, школи й бізнесу. Адже кожен із батьків прагне, щоб дитина була щасливою. А це можливо лише за умови успішної самореалізації. Розуміння того, що те, чим вона займається, корисне для неї особисто і для суспільства.

Сьогодні багато з цього закладено у волонтерстві, чи не так?

Так, і ми не повинні це втрачати. Маємо далі плекати небайдужість, зацікавленість в тому, щоб працювати на суспільство за особистим переконанням. До речі, в багатьох закордонних університетах волонтерство є обов’язковим для кожного студента. Як сходинка до того, щоб стати повноцінним представником розвиненого суспільства. Нам щастить в тому, що в Україні така практика вже закріпилася. І дай Боже, щоб далі, з таким потужним волонтерським рухом ми змогли якнайшвидше відбудувати країну, і у дітей почалося нове життя. Про це мріють всі українці. 

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук