Як український бізнес пережив рік повномасштабної війни

у фактах та цифрах

2022 рік став найважчим для бізнесу за всю історію незалежності України. Комусь окупанти розбомбили склади, комусь — пограбували магазини, хтось втратив працівників, а хтось залишився без можливості працювати через тривалі відключення електрики.

Але український бізнес вкотре продемонстрував неабияку стійкість, і коли шок минув, почав ставати на ноги. Компанії виходили на західні ринки, підкорюючи іноземців технологічністю та елегантністю рішень, заново відкривалися в деокупованих містах, по всій країні бадьоро загуділи генератори, і люди невтомно працювали, щоб донатити і тримати українську економіку над водою.

Держава послабила податковий тягар, спростила адміністрування бізнесу та намагалась посприяти підприємцям за кордоном. Підставив плече і найбільший державний банк України «ПриватБанк» — пільговими кредитами, зниженням тарифів на еквайринг та іншими ініціативами на підтримку МСБ.

Про те, як бізнес долав ці найдовші 365 днів, розповідаємо в цифрах та статистичних даних у спільному матеріалі AIN.UA та «ПриватБанку».

Як війна вдарила по бізнесу

Деякі цифри вражають, деякі дають надію. Натисніть на варіант, який видається вам найбільш правдивим, а ми покажемо коректну цифру.
40%
60%
80%

Через повномасштабне вторгнення росії в Україну бізнес на початку буквально втратив землю під ногами. За даними Європейської Бізнес Асоціації, станом на середину березня:

42%

підприємців не працювали взагалі

24%

не мали резерву коштів і ледве зводили кінці з кінцями

31%

підприємців призупинили, але прагнули відновлювати свою діяльність

Деякі ідеї так і не стали бізнесами через повномасштабне вторгнення. 12% стартапів взагалі закрилися через війну.

Хто постраждав найсильніше

Продажі авіаквитків впали на:
495%
588%
653%

Закритий повітряний простір та повна зупинка перельотів з та в Україну буквально паралізували бізнес у сфері цивільної авіації. За даними LiqPay, у 2022 році продажі авіаквитків впали на 588%.

Сильне падіння продажів закономірно відбулося у сфері продажу квитків на розважальні заходи, оплаті послуг кабельного ТБ та платежах до мікрофінансових організацій.

Матеріальні втрати бізнесу

Підприємців росіяни «звільнили» від майна на суму до $10 млн:
1/2
1/3
1/4

Через повномасштабне вторгнення росії в Україну бізнес на початку буквально втратив землю під ногами. За даними Європейської Бізнес Асоціації, станом на середину березня:

32%

повідомляють про втрати до $1 млн

36%

про втрати в діапазоні $1–10 млн

16%

про втрати більше ніж $10 млн.

А що з інвестиційним кліматом?

Він найгірший за останні:
9 років
15 років
30 років

За даними дослідження Європейської Бізнес Асоціації, індекс інвестиційної привабливості України у першій половині 2022 року впав на пів пункту і склав 2,17 бала з 5 можливих.

Багато це чи мало? Для розуміння: під час активної фази пандемії COVID-19 індекс знижувався до 2,4 бала, а за часів Євромайдану, у 2013 році — до 1,8 бала.

Це досі є найнижчим значенням за увесь час проведення дослідження. Варто зазначити також, що за всю історію незалежної України індекс поки що жодного разу не входив у «позитивну» оцінку — від 4 балів.

Але вже у другій половині 2022 року індекс відновився до «ковідного» рівня, піднявшись до 2,48.

Удар блекаутами був сильним

Бізнесів зменшили обсяги виробництва чи надання послуг:
40%
60%
80%

Починаючи з пізньої осені 2022 року росіяни нещадно бомбардували українську інфраструктуру з єдиною метою — занурити наш народ у холод, темряву і хаос. І хоча населення у більшості з розумінням ставилося до тривалих відключень, по бізнесу блекаути вдарили боляче.

За даними EBA за грудень 2022, щоб пристосуватися до відключень, підприємці несли суттєві витрати. 86% бізнесам довелося встановити генератори або інші ДБЖ. В результаті,

40%

опитаних компаній витратили на забезпечення автономності до $50 000

22%

повідомили про витрати в діапазоні $50 000–100 000

24%

витратили від 100 000 до 200 000

14%

витратили більше ніж $200 000

Однак це не змусило бізнес здатися

Компаній заявили, що не збираються закриватися через блекаути:
72%
65%
93%

20% вагаються щодо відповіді, і тільки 8% припускають таку можливість у найгіршому випадку. Лише 1% бізнесів повністю зупинили роботу, а на 18% компаній відключення електроенергії взагалі не вплинули.

Для тих компаній, які переймаються через можливі відключення світла у майбутньому, є хороші новини. По-перше, вартість генераторів та зарядних станцій в Україні помітно впала.

По-друге, приймати безготівкові платежі можна і без світла завдяки мобільному додатку LiqPay.

Ваші клієнти оцінять широкий перелік можливостей, сплачуючи за товари та послуги з допомогою технології FacePay24, QR-кодів чи навіть геолокації в смартфоні.

LiqPay працює без комісій за налаштування, щомісячних або прихованих комісій. А тариф на еквайринг — найнижчий на ринку.

Український бізнес зміцнів і продовжив розвиватися

Бізнесів заявили, що вони у хорошій фінансовій формі:
50%
60%
70%

Бізнес суттєво наростив фінансові резерви з березня 2022 року. Вже у жовтні 73% бізнесів, опитаних Європейською Бізнес Асоціацією, відзначили, що їм вистачає фінансових ресурсів для функціонування та розвитку.

Після початку війни LiqPay спочатку обнулив ставку на еквайринг для МСБ до квітня, після чого суттєво знизив комісію — до 1,5%. Ця ставка лишається фіксованою і на сьогодні. У такий спосіб «ПриватБанк» хотів підтримати підприємців під час повномасштабної війни.

Підприємницька активність відновлюється

Нових бізнесів до кінця літа:
120тис.
150тис.
200тис.

За даними Opendatabot, з 24 лютого по 27 червня в Україні відкрилися понад 51 000 нових бізнесів. Цікаво, що переважно підприємства відкривалися с сфері роздрібної торгівлі. Це говорить про те, що економічна активність населення зростає, адже без попиту немає і пропозиції.

А вже до кінця серпня кількість зареєстрованих бізнесів з моменту початку повномасштабного вторгнення зросла до 150 000.

Щомісяця кількість реєстрацій нових бізнесів зростає. Найбільший показник зафіксовано у перший тиждень серпня — 5 306 нових фопів. Це навіть трохи більше, аніж було в останній тиждень до вторгнення рф.

У майбутньому ця тенденція тільки наростатиме: Згідно з результатами опитування, проведеним компанією Gradus Research, близько 63% українців мають бажання відкрити власний бізнес. Серед опитаних 43% планують відкрити бізнес вже найближчим часом.

Деякі сфери показали зростання у війну

Благодійні внески зросли на:
400%
600%
800%

За даними Opendatabot, з 24 лютого по 27 червня в Україні відкрилися понад 51 000 нових бізнесів. Цікаво, що переважно підприємства відкривалися с сфері роздрібної торгівлі. Це говорить про те, що економічна активність населення зростає, адже без попиту немає і пропозиції.

414%

на стільки зросли онлайн-продажі послуг страхування

389%

на стільки зросли онлайн-продажі автобусних квитків

648%

на стільки зросли продажі електрообладнання через блекаути

Очевидно, що в 2022 році неабиякого зростання зазнав сегмент благодійності. Підприємці та прості українці донатили кожну вільну копійку: на ЗСУ, на допомогу біженцям, на тварин тощо. Відповідно, за даними LiqPay, кількість благодійних платежів зросла на 839%. Зазначимо, що, на відміну від інших фінансових компаній, для благодійних організацій комісії у LiqPay відсутні ще з перших днів повномасштабного вторгнення.

А от стоматологам не позаздриш. У березні 2022 року українці шукали в інтернеті послуги дантистів найменше за декілька останніх років — 853 000 разів. Це було найбільшим падінням попиту — на 36% порівняно з аналогічним періодом 2021 року. Хоча вже в грудні показники вийшли на рівень 2021 року. Ніякий путін не змусить українця покласти зуби на поличку!

Оговтавшись від шоку, бізнес працює на перемогу

Бізнесів залучені в допомогу країні під час війни:
61,6%
73,5%
93,4%

А також близько 70 % підприємств — волонтерять.

Такі дані на кінець червня представили у спільному дослідженні Центр розвитку інновацій, Офіс з розвитку підприємництва та експорту, національний проект «Дія.Бізнес» спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу.

Для 41,5% респондентів Центральної України допомога армії (волонтерство, передача безоплатно/за собівартістю частини власної продукції, надання послуг тощо) — це важлива частина життєдіяльності їх колективу та бізнесу загалом.

ТЕКСТ
Майя Ярова
Дизайн та верстка
Artycoders
Продюсер
Катя Глущенко
Ідея
Яна Проценко
Представник приватбанк
Євгеній Борисов