9 квітня 2023 року відкрилося дві книгарні на Подолі в Києві: кінокнигарня «Жовтень» та «Сковорода». Проте, крім цих нових, в цьому ж районі близько 6 місяців працює Vivat та «Книжковий лев», а кілька років тому відкрилися КСД, «Книгарня Є», «Смолоскип» і «Закапелок». AIN.Business поговорив з книгарнями про те, чим їх привабив Поділ і як планують витримувати конкуренцію.


Кінокнигарня «Жовтень» 

Команда книгарні «Закапелок» відкрила у стінах київського кінотеатру «Жовтень» кінокнигарню. У колаборації з керівництвом кінотеатру вони відновили книгарню, яка колись там вже працювала. Власниця книгарні Наталія Паромська розповіла про формат та співпрацю з кінотеатром:

«Команда книгарні «Закапелок» любила і цікавилася діяльністю кінотеатру «Жовтень» ще до планів відкрити тут книгарню. Коли випала можливість співпраці, ми одразу подумали, що цьому культовому місцю таки не вистачає класної книгарні. З цією ідеєю ми звернулись до керівництва кінотеатру і вирішили об‘єднати зусилля. Так відродилася книгарня. 

У Кінокнигарні ми зробили акцент на книжках про кіно, мистецтво, архітектуру та культуру загалом. Проте, у нас можна знайти літературу для різних вікових категорій. Асортимент ще буде змінюватися та варіюватися, оскільки ми поки «намацуємо» авдиторію та її смаки.

Книгарня невеличка, але ми маємо секретне місце — внутрішній дворик, на який покладаємо великі плани. Хочемо там створити культурний простір для заходів і креативних ідей». 

Про конкуренцію

«Історично Поділ завжди був культурним осередком Києва. Таким він є і зараз. Культові будівлі та заклади притягують подібне, тому книжкова культура повною мірою розкривається і знаходить свій розвиток на Подолі. Там, де є культура, є й інтерес до літератури як її важливої складової.

Ми раді, що книжковий ринок на Подолі розширюється і для різного кола читачів з‘являються різні книгарні. Якщо вони відкриваються, значить на книги є попит. Тому тут все-таки йдеться не про конкуренцію, а про розвиток і розширення спільної справи — популяризацію української книги. Книгарень має бути багато і вони мають бути різними, аби збирати навколо себе різну авдиторію».

Зображення: кінокнигарня «Жовтень».

Книгарня «Сковорода»

Одночасно з Кінокнигарнею на Подолі відкрився ще один книжковий простір – книгарня «Сковорода». Книгарка Вікторія Беркут розповіла, чому відкрилися саме на Подолі:

«Раніше на цьому місці була книгарня Видавництва Старого Лева і в ній працювала команда, яка зараз працює у «Сковороді». Відвідувачі любили це місце, часто нам кажуть, що воно «намолене». Це й не дивно: ми на вулиці Григорія Сковороди, поруч Могилянка, стара бурса, пам’ятник Григорію Савичу роботи Кавалерідзе, Дніпро, Поділ… Це місце дихає історією.

Поділ – дуже спокійне місце, близькість до великої води теж працює на це. На нашій вулиці атмосфера комфорту і все це разом дуже добре поєднується.

Формат нашої книгарні можна зрозуміти з назви – Григорій Сковорода і все, що з ним пов’язано. Ми хотіли створити місце, куди можна повертатися не тільки по книги, а й для цікавої розмови.

Фізична книгарня – це вже давно не просто місце, де купують книги. Їх можна придбати де завгодно, а от досвід перебування в конкретному просторі, емоції – це зовсім інше. І саме такі спогади нам важливо залишити у відвідувачів. Хтось прийде, щоб точно щось купити, хтось зайде на випадкову каву, а хтось зазирне, бо побачив стінопис Богдани Давидюк і мало не скрутив шию, проходячи повз! Це жарт, звісно, але саме такий рух і робить наш задум реальністю: Сковорода ніколи не був «спійманим» ідеологіями, його спадщина максимально вітальна. І про цю вітальність думок та ідей є наш простір».

Про конкуренцію

«Поділ завжди був осередком інтелектуалів. Наука й культура, мистецтва – століттями ці сфери були буквально сусідами, так є й зараз. Багато книгарень на Подолі – це було питання часу.

Тим паче є ще один фактор, який не можна не враховувати. Щороку на українському ринку все меншає російських книг. Російських – це і книг з росії, і виданих в Україні російською мовою. Місцевим зайве нагадувати про Почайну. По суті це був ринок в столиці України, де ледве знайдеш українську книгу. Зараз київською книжковою меккою є Поділ.

Така кількість книгарень тримає в тонусі. Зрештою висока конкуренція додатково спонукає працювати якісно й не відходити від власних стандартів. Кожна книгарня пропонує щось, чого немає в інших. І справа навіть не в системах лояльності, а в підході до справи. Відвідувачі це відчувають і запам’ятовують, щоб повернутися чи порадити друзям».

Мережева книгарня Vivat

Перша книгарня Vivat у Києві відкрилася у жовтні 2022 року. Керівник мережі Руслан Онощенко розповів, чому обрали саме Поділ і як вони конкуруватимуть з локальними книгарнями:

«Обираючи локацію у Києві, ми орієнтувалися на можливість створити місце, яке можна буде назвати флагманською книгарнею. Важливо було створити багатофункціональний простір, де можна організовувати зустрічі із читачами, книжкові клуби, презентації авторів і представити усі топи та новинки українського книжкового ринку. Для нас було принциповим велике приміщення і водночас зручне логістично.

Приміщення мало бути затишне, адже нам важливо промотувати тезу про те, що читати — модно, а процес читання має і може приносити задоволення. Тому Поділ за всіма параметрами підходив для нас найкраще».

Про конкуренцію

«Покупка книжок офлайн — історія про емоції. Поділ — візитівка інтелігентного Києва, куди за наснаженням відповідною атмосферою прямують з різних куточків міста. Йому дуже пасують книгарні.

Ми раді, що маємо по сусідству таку кількість колег. Конкуренція — це здоровий та логічний чинник для будь-якого бізнесу, який, у першу чергу, залишає у виграші клієнтів. Ми змушені філігранно працювати із асортиментом, працювати над позиціюванням для своєї ЦА, постійно заміряти попит, працювати над промо та маркетингом та покращувати власний сервіс. І ми усім серцем любимо цю рутину. Адже для нас важливо допомогти обирати нашим гостям такі книжки, щоб емоція, з якою вони ці книги закриватимуть після прочитання, відповідала їхнім очікуванням».