Привіт! Мене звуть Віка, я журналістка. Пишу тексти про IT, багато спілкуюся електронною поштою та люблю купувати речі в онлайн-магазинах. Я не змінювала номер телефону та email вже 10 років, тому мої дані є, мабуть, у кожного шахрая цієї країни. Вони закидують мене лінками та «конкурсами», телефонують від імені «банків» — мало який вид шахрайств проходить повз мене.
Нас таких багато. 2021 року 45% українців хоча б раз стикалися зі спробою вкрасти у них гроші через інтернет або телефоном, а кіберполіція отримала 48 000 звернень на шахрайство в інтернеті. Після 24 лютого атаки онлайн-злочинців на українців посилилися: спеціалісти блокують сотні фішингових доменів, створених, щоб виманити конфіденційну інформацію.
Попастися на шкідливий лінк може кожен. А ви хіба не попалися б? Спробуйте відрізнити справжні SMS від шахрайських на прикладі тих, що постійно приходять мені.
Фішингові посилання замасковані під справжні, але відрізняються якоюсь непомітною деталлю. Їхня мета — виманити конфіденційну інформацію: особисті дані, паролі, логіни тощо. Лінк у повідомленні слід звірити з адресою офіційного сайту через Google. SMS про бонуси, виграш, призи — один із найпоширеніших способів шахрайства, тож їх слід ігнорувати.
Купуючи на барахолках, не оплачуйте товар наперед. Бо є дуже висока ймовірність, що покупка до вас не дійде. Найчастіше спонукання прийняти швидке рішення — маніпуляції. Їх використовують для того, щоб у вас не було достатньо часу критично осмислити ситуацію.
Шахраї часто маскуються під відомі бренди. Тож уважно перевіряйте назву сайту, за яким пропонують перейти. А також переглядайте офіційні канали компаній, де оголошують допомогу. Залишивши свої дані на шахрайському сайті, можна втратити усі збереження на картці. Справжній сайт Нової пошти: https://novaposhta.ua/.
У мене є правило: коли продаю щось на барахолці, то спілкуюся з покупцями ЛИШЕ всередині сайту, а не через сторонні месенджери. Ну, і коли покупець не ставить уточнювальних запитань — це, як мінімум, підозріло. Усі дані вже є у профілі у відповідному розділі, а не за сторонніми лінками. Перейдете, залишите всі свої дані — і гроші знімуть з вас, а не навпаки.
Шахраї можуть дізнатися ваш ПІБ та номер телефону і відправити накладеним платежем якусь дрібницю: пакет солі або зім’ятий папір. Тому перш ніж оплатити посилку, обов’язково огляньте її.
Співробітники банків не мають запитувати телефоном жодних даних та паролів. Щоб перевірити, чи справді це дзвінок з банку — зателефонуйте власноруч за офіційним номером, вказаним на його сайті або на зворотній стороні картки. Якщо вас залякують блокуванням, кваплять та намагаються викликати тривогу — значить, ви точно маєте справу з шахраями.
Офіційні установи мають власні домени для поштових скриньок. Лист від відомого банку або провідного інтернет-магазину не може мати адресу gmail.com. А орфографічні помилки у повідомленні — також «дзвіночок» шахрайство. Не переходьте за такими лінками й не вказуйте жодних даних.
1 / 7
Як гадаєте, за яким з посилань я перейду без вагань?
Вже вечір, скоро додому, я сиджу в офісі та намагаюся дописати текст до кінця робочого дня. Не люблю лишати недописане на завтра. Поки писала, надійшли два SMS-повідомлення. Відволікатися не хочеться, але раптом це щось важливе?
Ukraine
Ми знаємо, як важливо бути на зв'язку та мати доступ до перевіреної інформації. Для цього Держспецзв'язку та НКЕК підготували прості інструкції. Завантажити їх можна на офіційному сайті: https://cip.gov.ua/ua/news/r Бережіть себе! Слава Україні!
ROZEKTA
Вам нараховано бонус у розмірі 596 гривень, щоб його отримати активуйте бонусний рахунок за лінком: http://rozekta.com.ua. Увага! Бонус буде активний лише 7 днів, не проґавте свій шанс!
2 / 7
Днями зламався мій смартфон. Вони у мене довго не живуть, тож вирішила купити вживаний на барахолці. Обрала модель, і бачу: у всіх продавців такий телефон коштує плюс-мінус 5000 гривень, а в одного — 3600 грн. Пишу йому повідомлення, а він переконує, що знизив ціну, бо терміново потрібні гроші. Просить оплатити наперед — бо в такому разі мені ще й не доведеться платити за послуги доставки та переказу. Додає, що післяплата і йому не вигідна — раптом я відмовлюсь від товару у відділені, а йому доведеться оплачувати аж дві доставки. Рішення треба прийняти швидко, бо черга покупців. І зекономити хочеться, і стрьомно.
А що б ви зробили?
Фото начебто справжні. Усі ми іноді втрапляємо у скрутні ситуації — заплачу наперед і чекатиму на телефон. Адже людям потрібно йти назустріч!
Запропоную післяплату й пообіцяю забрати телефон якнайшвидше, щоб продавець одразу отримав гроші. Якщо відмовиться — не страшно, краще не ризикувати.
Запропоную перекинути половину грошей, а другу половину оформити післяплатою. Це має бути безпечно.
3 / 7
У мене в офісі вимкнули світло. Сиджу злюся на росіян, веду діалог з колегами, оскільки працювати все одно не виходить. Раптом приходить повідомлення на Viber від Нової пошти. А згодом — ще одне. Я постійна клієнтка, тож часто отримую від них повідомлення.
Як гадаєте, якому з них можна вірити?
Nova Poshta
Посилка №59000831757044 від Головченко Сергій Едуардович прибула у відділення №122 м. Київ. До сплати 65 грн. Платне зберігання з 28.06. Сьогодні відділення працює до 21:00, завтра — 08:00-21:00. Завантажуй мобільний додаток Нова пошта, або переходь в трекінг https://tracking.novaposhta.ua/, щоб мати змогу самостійно переглядати інформацію по посилках, управляти ними, переглядати графік роботи відділень та багато іншого. З повагою, Нова пошта.
Nova Poshta
Вітаємо! Вас вітає центр підтримки клієнтів Нова пошта. Прийнято рішення надати допомогу кожному українцю від «Фонду державної допомоги Нова пошта». Заповніть анкету, щоб отримати 6000 гривень допомоги, кількість учасників обмежена: http://novapochta1.com.ua
4 / 7
Нарешті вирішила продати на барахолці дитячий візочок, який моя дочка вже переросла. Виставила оголошення, і буквально за 15 хвилин написали кілька покупців.
Кому з них продати візок?
— Привіт! Я щодо візка. Він на 2 роки підійде?
— Так, має підійти.
— А нюанси є?
— Трохи вигоріла люлька зверху, але на користування це не впливає.
— Ок. Беру. Оформлюю «Безпечну доставку».
— Побачила у своєму профілі. Дякую, завтра надішлю.
— Доброго дня. Я хочу купити візок.
— Ок, можу відповісти на всі ваші питання або надіслати ще фото.
— Та ні, все добре. Мені б пошвидше.
— Так, давайте.
— Перерахувала гроші. Підтвердіть отримання коштів за посиланням: https://bit.ly/3DHuZ
5 / 7
Минулого тижня отримала зарплату. Накупила в онлайн-магазинах різного: настільні ігри, подарунки, книжки. Тому чекаю багато різних посилок. Аж раптом приходить повідомлення, що треба забрати посилку з післяплатою у 350 гривень. Здається, я оплачувала все заздалегідь, але може помилилася, або платіж не пройшов? Номер телефону та дані збігаються, посилка справді існує.
Як правильно вчинити?
Коли купуєш багато всякого одночасно, не складно й забути про якусь неоплачену посилку — піду заберу без огляду. Якщо дані вказані мої — значить це точно мені.
Перед сплатою я обов’язково огляну посилку у відділенні. Якщо це неможливо (наприклад, запаяне упакування) — відмовлюся, навіщо мені зайва незрозуміла річ?
6 / 7
Сиджу вношу правки у текст, і раптом дзвінок. Роздратована, що відволікають, відповідаю. Схвильований голос говорить, що це Служба безпеки національного банку, а мою картку заблокували через підозрілий платіж. Щоб гроші не зникли, потрібно її терміново розблокувати. Для цього просять озвучити код підтвердження, який щойно надійшов SMS. Мені не потрібна заблокована картка — я ще планувала їхати додому на таксі.
Що б ви зробили в цій ситуації?
7 / 7
Зарплата мені приходить на картку «ПриватБанку», маю там навіть маленький депозит. Тож банк періодично надсилає мені різні листи. В обідню перерву вирішила розібрати пошту і знайшла два листи від «ПриватБанку». Ой, схоже, я скоро залишуся без карток?
Яке з цих повідомлень справді від «ПриватБанку»?
ПриватБанк <[email protected]>
1.08.2022 змінюється базова відсоткова ставка за договором вашої картки «Універсальна Gold»! Тепер вона становитиме 3,4% на місяць. Деталі на нашому сайті: https://privatbank.ua/. Приємних купівель із карткою «Універсальна Gold» :)
Privat <[email protected]>
Шановний клиєнт! Згідно з постановою керівництва держави, повідомляємо що із серпня цього року ми анулюемо всі картки клієнтів, які не нададуть вчасно банку додаткову інформацію про себе. Заповніть анкету до 1.08.2022. Деталі за лінком: http://privat.lp.com
7 / 7
Attention! Ваші гроші у небезпеці.
Не варто бути таким довірливим — ви ж просто знахідка для шахраїв! Не відкривайте сторонні лінки, бережіться підозрілих дзвінків і, будь ласка, обережніше з покупками на барахолках! Там цілий розсадник шахрайства, а ми хвилюємося за ваші гроші. Обов’язково прочитайте базову пам’ятку, як не стати жертвою шахраїв.
7 / 7
Досить непогано, але ваші рахунки все ж в небезпеці.
Якщо добряче постараються, шахраї зможуть збагатитися завдяки вам. Обережніше з лінками та телефонними дзвінками, тримайтеся осторонь несподіваних призів та бонусів, і погугліть найрозповсюдженіші схеми шахрайств. Наприклад, ось тут є зручна пам’ятка, як безпечно купувати онлайн.
7 / 7
Схоже, що ви гуру фінансової безпеки та розумієтеся на шахраях краще за мене.
Ваші персональні дані та заощадження буде важко вкрасти. Але тримайте руку на пульсі: шахраї вигадують все нові й нові схеми щодня, тож розслаблятися ніколи не варто.