Що таке Web 3.0 і як ігровій компанії туди увійти. Досвід Black Snow

Web 3.0 відкриває багато нових можливостей для бізнесу, зокрема ігрових компаній. З’являються нові ігрові механіки та можливості з монетизації, що дозволяють отримувати додатковий заробіток і розробникам, і самим гравцям. Але в процесі міграції із Web 2.0 у Web 3.0 виникає чимало нових викликів. Один із них – складнощі, які виникають у традиційних гравців із онбордингом в блокчейн-сервісах, створенням гаманців, підтвердженням транзакцій тощо.

Наш проект Black Snow, який ми створюємо в партнерстві з Sigma Software, теж із ними зіштовхнувся. Мобільний AR-шутер Black Snow: Battle for Earth ми розробляли для традиційних Web2-гравців, але з часом вирішили додати в гру Web3-механіки. Причому зробити це так, щоб гравці мали мінімум проблем із онбордингом.

Володимир Бек
Іван Малигон

В цій статті ми хочемо розказати, що таке Web 3.0, як цей концепт втілюється в ігровій індустрії, а також поділитися власним досвідом переходу із Web 2.0 у Web 3.0. 

Від Web 1.0 до Web 3.0

З моменту свого створення інтернет зазнав трьох основних трансформацій. До 2004 року тривала ера Web 1.0, коли інтернет складався лише зі статичних веб-сторінок, де можна було читати тексти і дивитися зображення.

В еру Web 2.0 інтернет став інтерактивним і персоналізованим, а користувачі отримали можливість створювати та публікувати в мережі власний контент на централізованих платформах. Натомість ці платформи збирають персональні дані користувачів і таргетують на них рекламу.

Web 3.0 пропонує нову форму взаємодії з цифровим світом. Ключові відмінності цього етапу – децентралізація, можливість зберігати анонімність та отримувати право власності на контент, який користувач розміщує в мережі.

GameFi: що Web 3.0 може дати ігровій індустрії

Порівняно із попереднім етапом розвитку інтернету, Web 3.0 передбачає створення більш прозорих та зв’язаних між собою мереж та додатків. Основна ідея полягає в тому, щоб забезпечити більш персоналізований, безпечний та розподілений досвід використання інтернету. Замість того, щоб зберігати інформацію на централізованих серверах, Web 3.0 пропонує використовувати розподілені системи зберігання даних, зокрема блокчейн.

Web 3.0 відкриває багато нових можливостей і для компаній, зокрема дозволяє покращити ефективність бізнес-процесів та створює нові можливості для заробітку. Ігрова індустрія завдяки криптовалютам та NFT урізноманітнила ігровий процес та дозволила гравцям не тільки отримувати задоволення від гри, а й монетизувати свій ігровий час. Завдяки Web 3.0 з’явився новий жанр Play-to-Earn, а ігри, що мали у собі елементи блокчейну, почали формувати сектор GameFi.

GameFi – це нова економіка, що базується на сучасних ігрових механіках та використанні криптовалют. GameFi дає можливість гравцям монетизувати свій час в іграх, створювати власні ігрові ассети та заробляти на них. Для бізнесу, що працює в галузі геймінгу, GameFi відкриває багато нових можливостей для створення цінності та залучення користувачів, збільшувати аудиторію та створювати більш лояльні спільноти.

Про що ви маєте подбати, якщо ваш бізнес мігрує до Web3

Ігрова індустрія довгий час покладалася на централізовані рішення для дистрибуції та монетизації. Тому перехід до Web 3.0 поставив перед учасниками ринку нові питання. Під час переходу Web2-аудиторії у Web 3.0 компанії стикаються з кількома важливими аспектами: навчання користувачів, спрощення користувацького досвіду, співпраця з іншими бізнесами та інтероперабельність.

Навчання користувачів. Користувачі неохоче змінюють свої звички, тому важливо навчати їх та надавати рекомендації, які пояснюють переваги децентралізованих сервісів. Має сенс створювати гайди та інструкції, щоб допомогти користувачам глибше зрозуміти, як використовувати Web 3.0, проводити вебінари та AMA-сесії.

Користувацький досвід. UX у Web 3.0 має бути простим та інтуїтивно зрозумілим. Це означає, що потрібно спростити складні технічні процеси, такі як, наприклад, управління ключами та виконання транзакцій. Цього можна досягти, інтегруючи зручні інтерфейси, використовуючи зрозумілу мову в окремих елементах і пропонуючи покрокові вказівки.

Співпраця з іншими учасниками Web 3.0 та інтероперабельність. У Web 3.0 існує багато протоколів, платформ і додатків на основі блокчейну, які повинні мати можливість взаємодіяти один з одним. Вкрай важливо встановити загальні стандарти і протоколи для обміну даними і комунікації, щоб забезпечити інтероперабельність. Без цього потенційні переваги Web 3.0 можуть бути не повністю реалізовані, а користувачі можуть вагатися щодо переходу. Тому бізнес повинен працювати разом над створенням стандартів, які уможливлюють інтероперабельність, забезпечуючи плавний перехід аудиторії від Web 2.0 до Web 3.0. 

Особливості міграції в Web 3.0 для геймінгу

У ігровій індустрії існують додаткові особливості, які необхідно враховувати під час міграції у Web 3.0. Варто враховувати такі речі, як низький рівень довіри до блокчейну, створення нового ігрового досвіду, інтеграцію з наявними ігровими екосистемами та платформами, а також регуляторне середовище.

Низький рівень довіри до Web 3.0. Це одна з центральних проблем, з якою стикаються компанії у ігровій індустрії при переході користувачів з Web 2.0 до Web 3.0. На жаль, багато користувачів не мають достатнього рівня впевненості у блокчейні як технології.

Однією з причин низького рівня довіри є її складність. Багато користувачів можуть не мати достатнього рівня технічного знання про блокчейн та його застосування, що може призвести до помилок у користуванні або взагалі до неможливості спробувати такий продукт.

Іншою причиною низького рівня довіри є недосягнуті очікування. Досить багато геймерів намагалися спробувати блокчейн-ігри, але стикалися з розробниками, які створили свою гру не як продукт для розваг, а як фінансову піраміду або мані-менеджер, що вело до втрати фінансів з боку геймерів та негативного досвіду від криптоігор.

Ще однією причиною може стати досить високий фінансовий поріг входу у криптогеймінг. Доволі часто, щоб почати грати в ту чи іншу гру, геймерам потрібно інвестувати свої кошти в неї. Але, враховуючи низький рівень добросовісності як самих розробників, так і окремих геймерів, багато хто просто втрачав свої інвестиції та вимушений був або платити ще, або залишати гру назовсім.

Створення нового ігрового досвіду. Впровадження нового ігрового досвіду має вирішальне значення для залучення гравців у Web 3.0. По-перше, йдеться про розробку нових ігрових механік та підходів, які б відповідали вподобанням користувачів та забезпечували конкурентоспроможність порівняно з іграми епохи Web 2.0. Зазвичай такі ігри мають елементи, які дозволяють гравцям збирати, торгувати та обмінюватися унікальними ігровими активами, що додатково підвищує зацікавленість та взаємодію з користувачами.

По-друге, необхідно враховувати технічні особливості розробки таких ігор, оскільки вони використовують блокчейн. Нарешті, важливим аспектом є прозорість щодо майбутнього такої гри. Варто досить багато працювати з ком’юніті, щоб показати, що цей продукт створюється не на один рік, а матиме розвиток у майбутньому.

Інтеграція з ігровими екосистемами та платформами. Геймери звикли до централізованих ігрових платформ, де вони можуть отримати доступ до великої кількості ігор та сервісів в одному місці. У Web 3.0 ігри можуть бути розподілені на різних блокчейн-платформах, що може стати викликом для класичних геймерів. Тому розробникам доведеться попрацювати над інтеграцією із різними блокчейнами, а також міжплатформовими протоколами, які забезпечують обмін даними та активами між різними платформами.

Вивчення регуляторного середовища. Для успішного переходу геймерів до Web 3.0 необхідно вивчити та вирішити правові питання. Більшість країн не мають чіткого законодавства щодо криптовалют та блокчейн-технологій, що може призвести до різноманітних проблем та ризиків.

Наприклад, невизнання криптовалют як законного засобу платежу може призвести до проблем із оподаткуванням та регулюванням. Крім того, відсутність спеціалізованого законодавства може призвести до проблем з легалізацією та розповсюдженням нових ігор на базі Web 3.0.

У багатьох країнах ігри з використанням криптовалют можуть розглядатися як проекти у сфері гемблінгу, а їх законодавче регулювання в деяких країнах, наприклад США, можуть бути доволі складним. Це може значно обмежувати розвиток web3-геймінгу в подібних країнах.

Наразі не існує єдиного та вірного підходу до вирішення цієї проблеми. Важливо ретельно вивчати законодавство країн, в яких планується запуск майбутньої гри Web 3.0 та уникати рішень, які тягтимуть за собою отримання додаткових дозволів та ліцензій, що, як наслідок, може затягнути процес запуску самої гри.

Досвід Black Snow: Battle for Earth

Всі скріншоти надані авторами

Black Snow: Battle for Earth – перший мобільний AR-шутер з елементами блокчейну, створений в Україні. В нього можна грати за традиційною моделлю free-to-play, і в цьому разі гравець ніяк не взаємодіє з механіками Web 3.0. Але якщо гравцю сподобалося, і він хоче відкрити для себе нові ігрові можливості, наприклад створювати внутрішньоігрові об’єкти в форматі NFT та отримувати токенізовані ресурси – він може придбати Battle Pass і спробувати Web3-частину гри. 

Однією з проблем, з якою стикаються звичайні геймери у web3-іграх – необхідність реєстрації за допомогою криптогаманців на зразок Metamask. У своїй грі ми застосували MPC-технологію, яка дозволяє гравцю реєструватись традиційними методами (e-mail, акаунти соцмереж), а гаманець створюється автоматично, без зайвих дій з боку гравця. Тобто йому не потрібно мати глибокі знання про те, як працює блокчейн, щоб спробувати його можливості. 

Важливо, що при цьому ми не зберігаємо в себе, та не використовуємо приватні ключі користувачів. Технологія MPC дозволяє розбити private key на декілька частин, які зберігаються на різній інфраструктурі (провайдера, нашого застосунку та способу аутентифікації (0Auth login share) та забезпечує більшу довіру зі сторони користувачів адже провайдер та розробники мають доступ лише до частини приватного ключа. В подальшому коли гравцю знадобиться приватний ключ, три частини цього ключа, на вимогу гравця, відтворюють приватний ключ, яким підписується транзакція.

Як ми вже зазначали, міграція у Web 3.0 є досить складною без інтеграцій та співпраці з учасниками екосистеми. Наразі ми розгорнули гру на мережі блокчейну Near, за підтримки Human Guild. Це гільдія, яка відповідає за геймінг в екосистемі Near. Також ми ведемо перемовини з Polygon Studios, які підтримують ігрові проекти на Polygon – ще одному популярному блокчейні. Команду Polygon Studios дуже зацікавило наше рішення з безшовного онбордингу, адже саме це стало перепоною для багатьох користувачів при першому знайомстві з Web 3.0. 

Сподіваємось, наш досвід допоможе іншим гейм-розробникам, які хочуть успішно перевести свої ігрові проекти до світу Web 3.0. 

Автори: Володимир Бек, CEO Black Snow, Іван Малигон, CTO Black Snow

AIN.UA:

Редакция AIN.UA

Related Post