Анна Даценко, COO IdeaSoft, в колонці на AIN.UA розповідає, як можна подолати труднощі розвитку за кордоном з-допомогою колег по ринку.
Українські IT-компанії вийшли на новий рівень міжнародної співпраці через війну. Якщо раніше основні центри розробки знаходились в Україні, то протягом останнього року багато компаній змушені були або відкривати локальні офіси та представництва в інших країнах, або супроводжувати релокацію спеціалістів у нові юрисдикції навіть за умови відсутності офісу.
Ця вимушена глобалізація призвела до нових викликів, з якими зіткнулися українські ІТ-компанії. Їх можна розглянути у 3-х вимірах:
- Операційно-логістичні – пов’язані з орендою офісних приміщень, юридичними та податковими юрисдикціями, міграційними статусами, додатковими витратами тощо.
- Культурні – пов’язані з особливостями роботи в кросскультурних командах та організації робочого процесу в інших країнах.
- Адаптаційні – пов’язані з наслідками релокації спеціалістів, адаптаційного періоду, що може вплинути на загальну продуктивність.
Операційно-логістичні виклики
З виходом на нові європейські та міжнародні локації багатьом компаніям доводиться з нуля налаштовувати побутові питання, що були досить простими і зрозумілими в Україні. Починаючи з оренди офісного приміщення чи коворкінгу, що має значно складніший і довший процес ніж вдома, і закінчуючи оформленням юридичних осіб в нових юрисдикціях, вивченням міграційного та податкового законодавства тощо.
Всі ці активності забирають не тільки багато часу (як виявилось, Україна більш диджиталізована та пристосована для організації бізнесу ніж наприклад багато країн ЄС), але і сприяють додатковим витратам. І навіть якщо бюджет компанії дозволяє активно використовувати консультантів, місцевих представників та спеціалістів, налаштувати цей ланцюг серед бюрократії та неоднозначних муніципальних процесів на чужому ринку досить непроста задача.
Саме тому, колаборація з іншими українськими компаніями може значно спростити ці операційно-логістичні активності. Співпраця через обмін інформацією, консультації з різних питань, обмін перевіреними локальними спеціалістами – це те, що може заощадити як фінансові, так і часові ресурси.
Прикладом може бути досвід компаній всередині Sigma Software Group. IdeaSoft, Sigma Software та Eventyr з початком війни відкрили спільний офіс у Лісабоні, що дозволило пришвидшити процес релокейту та зменшити витрати на оренду. Також IdeaSoft та Eventyr домовилися про можливість користуватися офісами Sigma Software в Польщі, Чехії та Швеції, що відкидає необхідність відкриття фізичних робочих місць на невеликі локальні команди або пошуку коворкінгу.
Також компанії всередині групи постійно обмінюються юридичною та фінансовою інформацію щодо особливостей роботи в різних юрисдикціях, діляться досвідом та контактами консультаційних фірм, локальних представників, та всіляко допомагають одна одній розбиратися із типовими процесами. Таким чином, якщо одна компанія групи вже інтегрувала якийсь процес в іншій країні, то інші партнери мають можливість зробити це значно швидше і простіше, спираючись на інформацію і досвід.
Така колаборація не тільки пришвидшує певні операції та заощаджує ресурси, але також розвиває роботу команди всередині групи на різних рівнях, посилюючи колабораційну корпоративну культуру, і підтримуючи загальні цінності роботи.
Культурні виклики
Великою зоною росту для багатьох українських компаній є DEI (Diversity, Equity, Inclusion) як частина корпоративної культури та національної культури в цілому. Те, що для багатьох європейських чи американських компаній давно є нормою та базовою характеристикою робочого середовища, для деяких українських ІТ компаній виглядає як незрозумілий чужий тренд.
DEI означає різноманітність, справедливість та інклюзивність робочого середовища:
- Різноманітність (diversity): культура, що стимулює різноманіття у компанії/командах, включаючи культурне, расове, етнічне, вікове, різноманіття гендерних ідентичностей та сексуальної орієнтації, соціально-економічного статусу, релігійних поглядів тощо.
- Справедливість (equity): неупереджене, рівне, чесне, справедливе ставлення до всіх людей, рівний доступ до процесів, програм, можливостей і кар’єрного зростання. Усунення нерівностей, створення середовища, де кожен може розкрити свій потенціал.
- Інклюзивність (inclusion): культура, в якій люди можуть відчувати себе на роботі комфортно, впевнено, бути самими собою, бути почутими, відчувати свою приналежність.
DEI – це невід’ємна частина глобалізованого та цивілізованого світу.
Робота в сучасних кросскультурних командах, комунікація в іншому культурному середовищі, рекрутинг локальних фахівців – все це потребує як мінімум інформування та навчання на рівні компанії, як максимум – інкорпорації DEI підходів в корпоративну культуру в компанії.
Через колаборацію між українськими IT-компаніями можливо полегшити культурні виклики, краще впровадити культуру DEI (різноманітність, справедливість та інклюзивність) та якісніше інтегруватися у міжнародну співпрацю. Співпраця та обмін досвідом між компаніями сприяє розвитку культурного розуміння, адаптації до мультикультурних команд та підтримці комфортного робочого середовища для всіх фахівців.
Адаптаційні виклики
Менеджери українських IT-компаній мають брати до уваги адаптаційний період та додатковий стрес, викликаний релокацією та адаптацією в новому культурному середовищі.
Адаптація фахівців у інших країнах до різних культур вимагає не лише знання особливостей місцевої культури, а й розуміння світогляду, цінностей та менталітету колег з інших країн. Робота в мультикультурних командах може бути викликом для фахівців, що не звикли до цього, але водночас – джерелом нових ідей та досвіду. Тим паче, численні дослідження підтверджують, що різноманітні (з точки зору раси, культури, гендеру) команди генерують більш креативні ідеї та рішення, демонструють вищу продуктивність.
Враховуючи цей фактор, керівники можуть розробити ефективні методики для сприяння адаптації та забезпечення комфорту спеціалістів у межах мультикультурної співпраці.
Як це може виглядати:
- Спільні івенти, на яких розкриваються теми локальних культур, принципи роботи з командами та клієнтами, DEІ (diversity, equity, inclusion) та важливість розвитку культури рівноправ’я.
- Культурні тренінги та семінари для фахівців, що релокуються, для розуміння культурних, юридичних, та інших аспектів взаємодії з місцевою командою.
- Участь спеціалістів у локальних конференціях, мітапах, розвиток нетворку у локальному професійному ком’юніті.
- Психологічна підтримка / менторинг для тих, хто релокується (чи то за допомогою ресурсів компанії, чи то із залученням зовнішніх спеціалістів). А також організаційна підтримка з приводу переїзду, щодо юридичних, податкових, міграційних питань.
Наприклад, компанія IdeaSoft у минулому році запускала курс ментальної підтримки у колаборації із психологічною клінікою, який був розроблений спеціально під задачі компанії. Його ціль була підтримати спеціалістів та допомогти справитися із складними обставинами, стресом війни та труднощами релокації для тих, хто виїхав. Висновками та конкретними кроками з допомоги після цієї програми IdeaSoft ділилася всередині групи з іншими компаніями. Такі програми також можна створювати в рамках колаборації кількох компаній.
Ще одним прикладом може бути захід Near Ukrainian Night в Лісабоні, де Sigma Software, IdeaSoft та Eventyr були спів-організаторами у вересні 2022. Цей івент не тільки допоміг зібрати 20 000 євро на допомогу Україні, він також сприяв і колаборації компаній всередині групи, і позитивно вплинув на адаптацію спеціалістів, що знаходяться у Португалії.
Процес адаптації спеціалістів відіграє важливу роль для успішного розвитку та інтеграції компанії на міжнародному рівні. Тому топ-менеджери українських IT-компаній мають враховувати, що це може вимагати додаткового часу та ресурсів, і відбиватися на загальному стратегічному плануванні.
Через колаборацію глобалізуватися простіше
Процеси глобалізації значно простіші для групи компаній, це також один із багатьох позитивних наслідків M&A, як показує досвід нашої компанії. В рамках однієї екосистеми можна швидко об’єднати ресурси для загальних цілей – чи то задля відкриття спільного офісу, обміну знаннями щодо різних юрисдикцій, допомоги з міграційними питаннями, чи з приводу створення DEI комітету та розвитку корпоративної культури.
Тим не менш, для компаній, що працюють автономно також є варіанти знайти партнерів та об’єднати операційні зусилля на нових міжнародних ринках. Ціль такого партнерства може бути за рамками M&A, і направлена на сумісну оптимізацію ресурсів, що витрачаються на операційну діяльність та розвиток.
Таким чином, колаборація між українськими IT-компаніями не тільки допомагає у подоланні операційних, культурних та адаптаційних викликів, але й стимулює розвиток нових для нас підходів (як то DEI) на національному рівні, що, в свою чергу, призводить до якісної глобалізації та успішного розвитку IT-галузі в Україні.
Автор: Анна Даценко, COO IdeaSoft