Аналізувати наслідки, а не приймати «популярні» рішення — юрист про покарання чоловіків за виїзд з України

Читати на RU

Минулого тижня міністр внутрішніх справ Ігор Клименко заявив, що українських чоловіків, які під час мобілізації виїхали за кордон незаконно, може бути покарано після війни. Для цього може бути розроблений закон, який спільно ініціюватиме Кабінет міністрів і парламент.

Редактор AIN.UA попросила юристів прокоментувати, як це могло б працювати та чи могло взагалі. Коментує Марко Головач, юрист ЮФ Василь Кісіль і Партнери.

Існує загальновизнаний принцип неретроактивності закону

Цей принцип закріплений у Конституції України та неодноразово ставав предметом аналізу для Конституційного Суду України, який його підтверджував, а саме в частині відсутності зворотної дії у часі закону, який встановлює злочинність діяння, посилює кримінальну відповідальність або іншим чином погіршує становище особи. Отже, особа не може нести кримінальну відповідальність за діяння, вчинені до набрання чинності законом, яким воно криміналізовано.

В яких випадках чоловіків можуть притягнути до відповідальності згідно чинного законодавства

Дивно, що зараз точаться дискусії щодо розробки чи прийняття нового закону яким передбачається для чоловіків призовного віку, які незаконно виїхали з України.

Варто зазначити, що за незаконний перетин кордону може наставати кримінальна або адміністративна відповідальність в залежності від конкретного випадку. До прикладу,

  • якщо особа використала для перетину кордону підроблені документи, її можуть притягнути до кримінальної відповідальності, передбаченої відповідною частиною статті 358 КК України;
  • або якщо особа для незаконного перетину кордону надає неправомірну вигоду прикордоннику, її можуть притягнути до кримінальної відповідальності, передбаченої відповідною частиною статті 369 КК України.
  • Щодо адміністративної відповідальності, вона передбачена, якщо особа при цьому не вчиняє інших кримінально караних діянь. Відповідною частиною статті 204-1 КУпАП передбачена відповідальність за перетинання державного кордону поза пунктом пропуску або через пункт пропуску, але не надаючи документи, які дають право виїзду під час дії воєнного стану.

Чи потрібен новий закон?

Враховуючи вищенаведені аргументи, питання чи необхідно так з запізненням криміналізовувати незаконний перетин кордону, радше риторичне. Окрім того, це підтверджують і народні обранці. В ВРУ ще 8 квітня 2022 року зареєстрований законопроект No 7268, яким пропонують доповнити КК України статтею 332-3 – Незаконне перетинання держаного кордону України під час дії воєнного стану. Проте, з моменту направлення на розгляд профільному комітету він нікуди більше не рухався.

На мою думку, вже наявна достатня санкція до порушників перетину державного кордону в тій чи іншій формі, а для криміналізації діянь необхідно попередньо проводити оцінку їх суспільної небезпеки, а не просто приймати «популярні» рішення».

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук