Верховна рада ухвалила новий євроінтеграційний закон про захист прав споживачів. Його у другому читанні та в цілому підтримали 263 народні депутати 10 червня 2023 року. Про це йдеться на сайті ВР.
Що передувало
- Ініціатором законодачої ініціативи виступив Кабмін.
- Мета ухвалення закону — гармонізувати законодавство України з європейськими нормами.
«В Україні, в одній із перших країн пострадянського простору, було прийнято Закон України “Про захист прав споживачів” (№ 1023-ХІІ). Проте створена у 1991 році система захисту прав споживачів зазнала певних деструктивних змін, що призвело до її суттєвої невідповідності системі країн ЄС та невідповідності кращим європейським практикам», — пояснили в Кабміні.
У старому законі були норми, які не працювали. Зокрема:
- деякі норми були надто обтяжливі для бізнесу;
- з 2014 року дія Закону припинила розповсюджуватися на сферу харчової продукції, що позбавило споживачів харчової продукції захисту їх економічних прав.
Що змінює новий закон
- Визначає поняття електронного торговельного майданчика (маркетплейса).
- Визначити поняття електронного сервісу порівняння продукції (прайс-агрегатора).
- Запроваджує відповідальність за наявність інформації про продавців продукції на вебсайтах маркетплейса та прайс-агрегатора.
- Держпродспоживслужбі отримала право звертатися до провайдера інтернет-послуг, аби ті обмежували доступ до вебсайту (частини вебсайту, програмного забезпечення) недобросовісних електронних торговельних майданчиків.
- Запроваджена норма, яка змушує маркетплейс замінити товар, якщо ремонт потребує більш як чотирнадцять календарних днів, або є неможливим.
- Громадські об’єднання споживачів відтепер можуть проводити дослідження рівня якості та безпеки товарів, робіт і послуг на споживчому ринку, разом з тим, допомагаючи й бізнесу.
- Громадські об’єднання споживачів звільнені від сплати судового збору в усіх судових інстанціях у справах щодо захисту прав споживачів, у тому числі щодо невизначеного кола споживачів.
Також ухвалений закон №6134:
- поширюється на сферу харчової продукції в частині економічних прав споживача;
- визначає права та обов’язки споживачів в електронній торгівлі;
- запроваджує Єдиний державний веб-портал для споживачів у сфері електронної комерції;
- визначає перелік інформації про продукцію та суб’єкта господарювання, яку він повинен надавати при здійсненні електронної торгівлі та відповідальність за відсутність такої інформації;
- визначає відповідальність суб’єкта господарювання, що надає послуги торговельного електронного майданчику для розміщення товарів для продажу інших суб’єктів господарювання.