«Прометей» — нове українське видавництво, яке у лютому 2023 року заснував 22-річний Андрій Полум’яний. З того часу, команда випустила 5 книг і готують до виходу ще 5. Саме це видавництво відмовилося друкувати книгу Івана Багряного «Тигролови», тому що у творів письменника є правонаступники, які не передавали нікому прав.
Журналістка AIN.Business поговорила з Андрієм Полум’яним про те, як вдалося відкрити видавництво, скільки на це пішло коштів, скільки коштує видати книгу в сучасних реаліях і що «Прометей» планує в майбутньому.
Скільки коштує відкрити видавництво
Відкриття видавництва – особливий досвід кожного, бо тут відіграє роль велика кількість різних факторів, які впливають на успішність та прибутковість. Андрій Полум’яний зазначає, що він і команда обрали для себе роль невеликого видавничого дому з мінімальними накладами книг від 1000 примірників.
6 лютого 2023 року Андрій зареєстрував ФОП і отримав ліцензію видавця. Анонс відкриття «Прометей» і вихід перших книг зробили 15 лютого. Хоча роботу над книжками розпочали ще місяцем раніше.
Спочатку планували видати 5 книг. Але згодом амбіції зросли і Андрій, як засновник цього бізнесу, почав шукати можливості для збільшення кількості. Станом на липень 2023 року, в роботі «Прометей» більше десятка книг.
«Для створення власного видавництва я рекомендую мати хоча б 300 000 грн, чітку стратегію та хист до хороших книжок. Це бізнес з малим порогом заходу, але він потребує великої віддачі. Бюджети нашого початківця «Прометея» та вже великих видавництв дуже різні, але звісно, в цьому бізнесі є, як великі гравці, так і маленькі підприємці», — зазначає Андрій.
Про вартість друку
На друк перших 4-5 книг у команди «Прометей» йде приблизно пів мільйона гривень. Андрій зазначає, що вартість одного проекту завжди близько сотні тисяч гривень, якщо не більше. І в ці суми не входить додрукарська підготовка, логістика та гонорари людям.
Вартість друку, зокрема, залежить від:
- кількості сторінок;
- розміру криги;
- товщини паперу;
- якості матеріалів.
AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
В суму також варто включати оплату редакторів, коректорів, верстальника, дизайнера та ілюстратора. Ціни у кожного з виконавців будуть індивідуальні, та залежатимуть від досвіду людини та її вмінь.
Друкують книги «Прометей» в Білій Церкві, але видавництво планує розширювати кількість партнерських друкарень у Києві та Харкові. Андрій пояснює, що друкарні в Україні відрізняються тим, що десь краще друкують кольорові книги, десь чорно-білі, десь якісніше зшивання, а десь приємніша ціна.
На думку засновника видавництва, економія на матеріалах – програшний шлях, бо покупці в книговидавничій сфері частіше всього дуже обережно ставляться до вибору товару і помічають брак в найменших дрібницях.
«Шлях здешевлення книг, як не дивно, в більшій купівлі нових видань. Чим більше видавництво зможе надрукувати накладу, тим менша буде ціна одного екземпляру», — зазначає Андрій.
Приклад: зараз у роботі видавництва підліткове фентезі. Книга до 300 сторінок, тверда обкладинка. При замовленні накладу у 1000 примірників, ціна книги буде 450 грн, але якщо вони надрукують наклад у 2500 шт, то ціна вийде 360 грн. Для кінцевого споживача різниця у 100 грн відчутна.
Засновник додає, що зараз усі видавництва дуже страждають через здорожчання логістики та сировини.
«Криза із папером не нова, вона повільно тягнеться вже декілька років. Сировину в росії друкарні не закуповують, а інший папір в дефіциті. Дійшло до того, що по чутках, великі виробники ставлять ліміти на закупівлі одним підприємством паперу. Але я не можу підтвердити це точно».
На що ще і скільки витрачає видавництво
- Витрати на склад у «Прометей» мінімальні, бо приміщення надали знайомі.
- Значна частина коштів йде на оплату гонорарів людям. На складі працюють не повний робочий день від 2 до 6 людей, оплата за зміну 600 грн. Засновник зазначає, що це не так зміна по годинам, як кількість замовлень, які треба відправити.
- Пакування книг: 6800 грн за 1000 маленьких коробок, додатково витрати на наповнювач, скотч, доставку накладу.
- Рекламу видавництво замовляє у Telegram-каналах та Instagram-блогах. Ціни різні.
- Продукцію реалізовують через власний сайт.
- Також продають книги через торгові мережі та локальні книгарні. Вони беруть відсоток з продажів, який часто дорівнює 35-45%.
- Нещодавно до витрат видавництва додалася оренда офісу у Львові, який слугує також пунктом самовивозу.
Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав, як як запустити власний бізнес з виробництва свічок: