Мережа супермаркетів VARUS анонсувала запуск першого в Україні інноваційного даркстора, який дозволяє зробити доставку продуктів клієнтам якіснішою і ще швидшою. Більше не потрібно годинами чекати на курʼєра, замовлення буде у вас у межах 20 хвилин. Це забезпечується унікальною автоматизованою інфраструктурою, яку з нуля розробила компанія «Українські інтелектуальні системи».
Даркстор вже обслуговує клієнтів VARUS у тестовому режимі й після виходу з бети запрацює на повну силу зі збільшеним асортиментом. Розповідаємо, як працює даркстор та в чому його інноваційність.
Що таке даркстор
До пандемії ковіду українці в більшості віддавали перевагу фізичному походу в магазин. Але під час карантину багато хто оцінив зручність онлайн-замовлень та послуги доставки, і вже не може відмовитись від цих сервісів.
В міру того, як електронна комерція стає частиною бізнесу в традиційному рітейлі, зʼявляються нові рішення, спрямовані на оптимізацію процесів з метою забезпечити клієнтів найкращим сервісом. Одне з таких рішень – даркстори.
Даркстор – це склад-магазин, який працює лише з онлайн-замовленнями. Даркстори допомагають рітейлу розділити онлайн та офлайн потоки так, щоб вони не перетиналися. Щоб офлайн продовжував працювати як і раніше, водночас онлайн-замовлення опрацьовувались швидше – і відповідно їх кількість та обʼєми зростали.
В українському продуктовому рітейлі даркстори поки не розповсюджені. Зазвичай онлайн-замовлення комплектуються курʼєрами у звичайних супермаркетах. Традиційно це працює так:
- Покупець обирає на сайті мережі товари в кошик, формує замовлення й обирає з наявних часових проміжків найбільш для себе зручний. Як правило ці проміжки становлять декілька годин. Наприклад, з 14:00 до 16:00.
- Працівник бачить перелік продуктів у додатку і збирає їх в кошик в одному із супермаркетів мережі. Однак наявність товарів в кожному магазині може відрізнятися, у той час, як на сайті зазвичай перелічений увесь асортимент мережі. Через це деяких позицій із замовлення в магазині може не бути в наявності.
- У такому випадку курʼєр телефонує покупцю, щоб узгодити заміну позиції або видалення її із замовлення.
- Після того як замовлення зібране, курʼєр доставляє його в зазначений проміжок часу.
Схема проста та ефективна. Але, як бачимо, накладає ряд обмежень, які негативно впливають на швидкість виконання замовлень. Пікер, який збирає замовлення безпосередньо в магазині, може затриматися в черзі на ваги, довго шукати якусь позицію, не додзвонитись, щоб погодити заміну товару. Все це забирає час і може дратувати інших покупців, які приїхали в магазин, щоб скупитися самостійно.
Інноваційний даркстор VARUS нівелює ці обмеження шляхом автоматизації, яка дозволяє зменшити кількість помилок, усунути проблему відсутності товарів з замовлення, а головне, пришвидшує збір замовлень у 6 разів! Завдяки цьому покупець може спокійно обрати все, що йому потрібно, та отримати у максимально зручний для себе час.
Як працює даркстор VARUS
Даркстор займає 870 квадратних метрів, в ньому представлено близько 9000 SKU (унікальних позицій товару).
Комплектування відбувається у два етапи: спочатку пікер збирає потрібні позиції в зоні зберігання та розкладає їх по пакетах, після чого вже сформований кошик забирає курʼєр і виконує доставку. Це відбувається наступним чином.
- Товари розкладені на розумних стелажах.
- Пікер збирає продукти в розумний візок, який дозволяє одночасно комплектувати до 6 замовлень.
- Коли візок підʼїжджає до стелажа, біля тих товарів, які є у замовленні, на стелажі загоряється зелений індикатор. Він показує, яку кількість якого товару і до якого кошика потрібно додати (також лампочка загоряється на відповідній комірці візка).
- Пікеру лишається лише взяти товар з полиці й покласти в потрібну комірку візка.
Замовлення розділяється на 4 окремих частини: заморожені товари, охолоджені товари, побутова хімія та сухий товар. Таким чином ви можете не перейматися, що овочі будуть поряд із засобами для прання. Пікер збирає їх по черзі. Це дозволяє правильно розмістити товари з замовлення під час доставки.
Окремо працює зона з овочами. Нею опікується співробітник, який зважує позиції із замовлень у потрібній кількості та викладає на стелажі. Ці стелажі – теж розумні, вони підказують зважувальнику, в яку комірку і що саме покласти. Пікеру ж лишається просто підійти й взяти готовий пакет – стелаж підкаже, який саме.
Приблизно за таким же принципом працює і мʼясний цех.
Коли замовлення укомплектоване, пікер переміщує товари в комірку, де воно очікуватиме на курʼєра. Товари, які потребують спеціального температурного режиму, зберігаються в холодильнику або у морозильнику. Коли курʼєр приходить, щоб забрати замовлення, на стелажі загориться лампочка, яка проінформує його, в якій комірці воно розміщене.
Які переваги формату
- Пікер збирає одночасно декілька замовлень. Тому не потрібно кожен раз ходити по складу до одних і тих самих полиць.
- Пікер може навіть не знати, як виглядає товар і де він лежить – система підкаже йому, куди піти й що взяти, за допомогою індикаторів на стелажах. Це вирішує одразу дві проблеми:
- пікеру не потрібно уважно роздивлятись кожен товар, щоб пересвідчитись, що це саме те, що замовив покупець – програмне забезпечення вже виконало цю перевірку;
- маршрут пікера по даркстору заздалегідь побудований системою – він просто переходить від однієї зони до іншої, забираючи потрібний товар. Тож йому не потрібен час на те, щоб згадати, що де лежить. А новачку у свій перший день – запамʼятовувати, які товари та де знаходяться в магазині.
- Товар завжди в наявності, оскільки система точно знає, які позиції є в дарксторі. Щойно якийсь товар закінчується, ПЗ фіксує це, і інформація на сайті автоматично оновлюється. Тож курʼєр не дзвонитиме вам – оформлюючи замовлення, ви можете бути впевнені: ви отримаєте все те, що обрали.
Внаслідок цього збір замовлення вдалося пришвидшити щонайменше в 6 разів у порівнянні з традиційними способами збирання. Це дало VARUS можливість запропонувати клієнтам більш зручний час доставки. Більше не потрібно чекати на курʼєра з 14:00 до 18:00, просто обираєте більш точний і зручний для вас час (20 хвилинний слот). Наприклад, 15:30 –15:50, і можете бути впевнені, що замовлення привезуть у цей часовий проміжок.
Зараз у дарксторі VARUS працює 9 співробітників, після повноцінного запуску команда збільшиться до 12 людей.
Хто реалізував інноваційний даркстор
Абсолютно все обладнання, включаючи системи підсвічування, розумні кошики тощо – розроблено та зібрано в Україні. З-за кордону були завезені лише деякі радіокомпоненти.
Ідея та реалізація належить українській продуктовій компанії «Українські інтелектуальні системи». Компанія займається розробкою інфраструктури для автоматизації логістики та електронної комерції під ключ. В команді 56 людей – це як програмісти, так і інженери-конструктори, які разом створюють готові рішення для бізнесу. Серед клієнтів компанії чимало великих брендів, таких як українські «Нова Пошта», «Укрпошта», «АЛЛО», казахстанський «Каспі» та інші.
При створенні інноваційного даркстора для VARUS компанія «УІС» надихалися рішенням, яке запропонував стартап із Нідерландів. Однак ідея розумного кошику, який дозволив ще більше пришвидшити збір замовлень, повністю належить українцям.
Роботу даркстру забезпечує 8 автономних ІТ-систем, які керують роботою кошиків, стелажів та комірок. Окреме ПЗ відповідає за оновлення інформації про наявність або відсутність товару на складі, поповнення асортименту, розміщення товарів на стелажах тощо.
На реалізацію проекту пішло півроку. За цей час «УІС» розробили програмне забезпечення, зібрали апаратну частину проекту, побудували й запустили даркстор. Зараз він працює в тестовому режимі й вже забезпечує виконання замовлень по всьому правому берегу Києва.
Онлайн всьому голова
Мережа VARUS інвестує в інновації, щоб максимально спростити життя клієнтів у цей непростий час. Завдяки замовленням в онлайн-магазині varus.ua, вам більше не потрібно виходити з дому в погану погоду, витрачати години на дорогу та носити важкі пакети. Півгодини на замовлення онлайн – і все необхідне привезуть в потрібний час та зручне вам місце.