Майже рік тому 24 серпня 2022 року в Україні запустили Instagram-магазин книжкового мерчу Manor. Спершу продавалися набори з ароматичними свічками, натхненні героями чи сюжетом книжок, та тематичні закладинки. Проте за рік у Manor кардинально змінився напрям роботи, вони почали створювати ліцензійний мерч.
Засновниця бренду Регіна Кім розповіла про те, як ліцензувати мерч, що це означає, та як Manor вдалося реалізувати першу суперобкладинку та спецвидання книги із українським видавництвом.
Як все починалося
Регіна заснувала магазин книжкового мерчу Manor 24 серпня 2022 року. Першим продуктом були набори зі свічок з тематичними ароматами із книг та закладинки. Згодом з’явилися листівки, наліпки та планери.
Здебільшого мерч стосувався популярних фентезі книг. Регіна зізнається, що знає більшість існуючих книжкових фандомів в Україні, тому готувала для всіх фанатів щось цікаве. Адже це комюніті має свої особливі цінності.
Перший ліцензійний мерч
Через кілька місяців Manor запустив передпродаж суперобкладинки для книги «Із крові і попелу» Дженніфер Л. Арментраут, що українською вийшла у видавництві Bookchef.
«На той момент, у нас не було розуміння як створювати подібні речі. Нам здавалось, що ми вказуємо автора і ніяких проблем з авторством бути не може. Тому був перший наклад 30 штук, але ми швидко це зупинили із власної ініціативи, бо зрозуміли, що це точно неправильний спосіб створення такого продукту», — розповіла Регіна.
Manor написали видавництву Bookchef, щоб урегулювати питання дозволу на створення і продажу суперобкладинки.
Через місяць бренд отримав дозвіл. Згодом вони також анонсували випуск подарункового видання першої книги «Із крові і попелу», який створили разом з Bookchef. У книги нова обкладинка, кольоровий зріз та оверлеї.
«Шлях отримання дозволу – це окремий процес кожного магазину, тому дуже хочемо зберегти це за нами. Ми писали авторці, видавництву, агентам та робили все можливе, щоб книжковий мерч був у нас на ринку. Процес співпраці максимально відкритий для всіх, це була пропозиція видавництва. Шалена підтримка та віра, за що ми досі дякуємо при кожному моменті», — додає Регіна.
Кардинальна зміна курсу роботи
Робота з Bookchef кардинально змінила курс бренду, тому з 2023 року бренд Manor почав працювати над ліцензуванням книжкового мерчу.
Команда вивчила механіки, ринок, шукали можливості та видавництва. Водночас, щоб залишити собі можливість заробляти кошти на створеному ними мерчі, використовували назви з пейрингів (назви, що придумують фанати). Згодом від цього також відмовилися.
Щоб остаточно ухвалити рішення, обрати свій шлях перейти на ліцензійний мерч, команді знадобився майже рік. Адже у цьому питання не має якихось чітких критеріїв чи алгоритмів.
Отримання дозволу чи ліцензії на створення мерча в автора та видавництва відрізняється. Наприклад, у кожного автора є свої правила щодо цього. Плюс до цього, багато залежить від того, які контракти уклали ці автори зі своїми видавництвами.
Попри труднощі, Manor вже отримали ліцензію на створення мерчу по книгам:
- Сари Дж. Маас,
- Алі Гейзелвуд,
- Х. Д. Карлтон,
- української письменниці A. Achell.
Також є дозвіл на створення мерчу по книгам Дженніфер Л. Арментраут.
Які переваги надає ліцензія
Ліцензія на мерч важлива виключно для репутації. Коли бренд почав співпрацювати з українськими авторами, вони зрозуміли, наскільки важка ця праця.
«Прийшло розуміння, що ми б не хотіли, щоб наші автори, наприклад, дізналися, що створюють мерч без їх дозволу. Ця тема дуже складна, що з правової точки зору, що з етичної. Ліцензування не дає особливих переваг для нас. Тільки відчуття правильності вибору. Ми пробуємо. Можливо, переваги будуть у майбутньому».
Регіна зізнається. що з фінансової і бізнесової точки зору, краще було б залишити ту модель, яка в них була на початку. Але водночас команда Manor впевнена, що вони ухвалили правильне рішення перейти на ліцензію, бо вірять у майбутній успіх цієї сфери.
Плани на майбутнє
Бренд Manor планує розвиватися у кількох напрямках.
- Хочуть створювати подарункові видання популярних книг. Зараз чекають рішення по кількох проектах від українських видавництв.
- Збільшуватимуть кількість ліцензій. Зараз у них є кілька видів мерчу в «очікуванні», бо ліцензія на них ще в процесі.
- Планують кілька проектів для підтримки книжкового ринку та культурного фронту.
Асортимент мерчу також значно поповниться в майбутньому, будуть:
- шопери;
- піни;
- планери;
- закладинки;
- горнятка;
- прикраси;
- арти;
- свічки;
- книги, обкладинки, оверлеї;
- чохли для книг;
- залізні закладинки;
- одяг.