У лютому 2015 року Євгенія Аратовська започаткувала екоорганізацію «Україна без сміття». За 8 років вона навчила українців платити за переробку та сортування власного сміття. Тепер підприємиця хоче масштабувати бізнес за допомогою франшизи. Для видання Forbes Євгенія розповіла про те, як розвивалася екоорганізація, про платні послуги та плани розвитку. AIN.Business вибрав основне.
Як все починалося
- У лютому 2015 року Євгенія Аратовська започаткувала екоорганізацію «Україна без сміття».
- У декреті зайнялась сортуванням і щомісяця рахувала відходи, щоб зрозуміти, скільки всього можна переробити. Результат – лише кілограм сміття не підлягав цьому процесу.
- У 2016-му УБС запустила першу платну послугу – вивезення макулатури з офісів за 80 грн.
- Потім з’явилася послуга за 150 грн – вивозу і сортування пластику.
- За зароблені на вивозі сміття гроші в 2017-му відкрили першу сортувальну станцію. За рік – ще одну на майже 300 кв.м.
- Згодом з’явилася комплексна послуга вивозу для компаній, якою скористалися 6000 підприємств.
- Зараз ціна змінилася. Разовий вивіз коштує від 1250 грн за 40-45 пакетів об’ємом 120 л.
Локдаун і зміна напрямку
- Розвиток «Україна без сміття» обірвався через локдаун. Тому потрібно було придумати щось ще.
- Так з’явилися послуги «Пластик поштою» та «УБС Кур’єр» завдяки яким можна було відправляти вторсировину поштовими операторами, або віддавати кур’єрам. Вартість – 250 грн за коробку сміття плюс тариф оператора, або понад 200 грн за курʼєра. За понад півтора року карантину послугами скористались до 6000 клієнтів.
- Щоб переконати людей платити такі кошти за вивіз сміття, компанія змінила стратегію від опису проблематики до її вирішення.
Соціальна місія і бізнес
- Виторг «України без сміття» у 2021 році склав 13 млн грн.
- За перші пів року повномасштабної війни виторг зменшився в середньому до 750 000 грн на місяць. Обслуговування людей дає 60–70% щомісячного доходу, ще 10% – від продажу сировини.
Франшиза
- У 2019 році компанія Franchise Group Мирослави Козачук подарувала ініціативі Аратовської створення франшизи.
- Компанія пропонує сортувальну капсулу – міністанції, де можна здати 25 позицій різної сировини.
«Думаю, перші 3–6 місяців можуть виникати складнощі, але за 1,5–2 роки цей бізнес буде окупатися», – зазначає Мирослава Козачук.
- У травні 2023-го першу сортувальну капсулу відкрили в Києві на території Forum Business City.
- Ця франшиза може бути актуальна і для Європи, бо в багатьох країнах сортування узагальнене: пластик до пластику, папір до паперу. Франшиза «України без сміття» має внести більше прозорості на європейський ринок, стверджує героїня.
- Щоб вийти на європейський ринок, спочатку потрібно продати щонайменше 10 франшиз в Україні. Саме тому планують розвиватися.