У листопаді 2022 року український письменник Макс Кідрук заснував зі своєю дружиною Тетяною видавництво «Бородатий Тамарин». Виданню «Еспресо» подружжя розповіло про те, чи купують в Україні книжки і скільки треба грошей аби відкрити своє видавництво.
Про видавничий ринок України
- У нас достатньо людей, які читають, а видавців і письменників не вистачає. Тому відкриття видавництва під час війни — це ризиковано, але й правильно.
- Часи, коли можна було видати книгу, поставити її на полицю в книгарні і чекати, що за нею буде черга, давно минули. Ти маєш щось робити, маєш давати щось екстра, щоб переконати своїх потенційних клієнтів, що ця книга їм потрібна. Ми з Тетяною вміємо не тільки видавати книжки, а й продавати їх.
- Завжди є хайпові теми, на які можна «застрибнути» і щось заробити. Але у цьому бізнесі важлива ідентичність, а не хайповість.
- Нічого не сприяє так продажам книжок, як особисте спілкування. Ніяка фейсбук-реклама, ніякі рецензії, поради друзів в соцмережах… Окей, зараз з’явився TikTok і це трохи змінило правила гри. Навіть я був змушений завести сторінку.
Я був єдиним, хто гальмував запуск видавництва
«Коли ми вирішували, засновувати чи не засновувати видавництво. Я був переконаний, що під час війни це нікому не потрібно, ніхто не читатиме величезні книги на 900 сторінок (а ми починали саме з такої книги). Але вся моя команда, моя дружина, всі переконували мене, що ми маємо рухатися попри війну. Я був єдиним, хто все це гальмував».
- Перший наклад книги «Колонія» був розпроданий у понад 30 000 примірників. Це та цифра, якою я був би задоволений навіть до повномасштабного вторгнення. А якщо зважати на те, що в нас триває велика війна, це диво.
- Ми не ставили перед собою мету заробити гроші. Наш базовий сценарій: продаж 12 тисяч примірників протягом 2023 року. Тобто ми розраховували закрити операційні витрати, зарплати та оренду складу.
- Гроші ми проінвестували у видання нових книжок, тому що ми не збираємося бути видавництвом однієї книги. Вже кілька книг вийшло, загалом у роботі з десяток книг.
- Ми також видали аудіокнигу «Колонія» і плануємо працювати з аудіо далі, думаємо про переклади наших книг на інші мови, ведемо далі перемовини про нові іноземні книги.
- Я доволі спокійний за фінансову успішність нашого з Тетяною видавництва. Тому що в нас є аудиторія, яка довіряє мені, моєму смаку як читачеві, яка готова купувати не лише мої книжки, але й ті книжки, які ми з Тетяною видаємо.
- Я, навпаки, боюся зростати аж занадто швидко, бо нас замало, щоб ретельно контролювати всі процеси.
Макс Кідрук і «Бородатий Тамарин» — це два різні бізнеси
- Ми з Тетяною одразу розуміли, що це видавництво не має бути й не буде видавництвом Макса Кідрука. Це два різних бренди, і ми робимо все, щоб їх розвести.
- Зокрема, ми розуміли, що потрібно придумати влучну назву. Я прочитав серйозну наукову статтю про те, що люди значно краще запам’ятовують не назви, а саме логотип. І найбільше — логотипи з тваринками. Я знайшов вже іншу статтю з переліком 10 наймиліших тваринок, і там був бородатий тамарин — дуже мила мавпочка. Таким чином ми назвали своє видавництво «Бородатий Тамарин».
- Формальної ролі у видавництві я не маю, його зареєстровано на мою дружину Тетяну. А всю роботу ми робимо разом.
Скільки коштує відкрити видавництво
- Ми мали $40 000, це те, що дозволило б нам із Тетяною розрахуватися з усіма нашими контрагентами, не продавши жодної книжки.
- Але мій випадок все ж унікальний через те, що у нас була «Колонія», на яку люди чекали, яка була потенційним бестселером, попри її обсяг і ціну. «Колонія» досі дозволяє оплачувати всі наші «косяки».
- Можна відкривати видавництво і без такого лонгселера чи бестселера. Але тоді ви маєте мати якийсь запас коштів на два роки роботи видавництва щонайменше.
«Видавництво – це не той бізнес, де ти маєш бути жорстким і агресивним. Абстрактні книжки як товар нікому не потрібні, це неліквід. Разом із тим це може бути бізнес із надзвичайно високою рентабельністю. Напевно, більш рентабельний за книговидавництво є лише наркобізнес. Тому ти успішний лише якщо маєш канали продажів, свою аудиторію. В іншому випадку це не та сфера, куди треба йти заробляти гроші».