Компанія Spell, що виробляє шоколад, солону карамель, а віднедавна — морозиво, на українському ринку сім років. За цей час вона значно виросла: на сьогодні її продукцію можна придбати на Rozetka, в «Сільпо», Wine Time, а також заправках Socar чи OKKO. Крім цього, клієнти Spell цінують та люблять бренд за його подарункові сервіси.

AIN.UA разом з Uklon Delivery підготували серію інтерв’ю з українськими бізнесами, що активно користуються сервісом доставки від Uklon, про те, як компанії пройшли ці півтора року та почуваються на ринку сьогодні. У новому матеріалі говоримо з Алексіс Анцюнас, співзасновницею бренду Spell, про переосмислення бренду під час повномасштабної війни та wow-ефект від партнерських проєктів.


Матеріал підготовлено за підтримки Uklon Delivery
Що це означає?


Ми виробляємо продукт, який завжди приносить задоволення та насолоду

Spell почався сім років тому як крафтова, корпоративно-нішева компанія. Зараз ми — малий бізнес, який зростає — на сьогодні шоколад, цукерки, солона карамель та інша продукція Spell має сильні позиції у B2B-сегменті, присутня на маркетплейсах, таких як Rozetka, а також у мережах супермаркетів «Сільпо», Wine Time, OK WINE і заправних станцій Socar, OKKO, WOG. Окрім цього, ми надаємо подарункові сервіси, і це те, що ми розвиваємо разом з Uklon Delivery. 

Ми є бізнесом для людей, які насолоджуються життям, які вміють цінувати життя тут і зараз. Наші клієнти — це ті, у кого зазвичай менше вільного часу, адже їхній пріоритет — робота, діти, саморозвиток чи ще якісь творчі задачі, якими вони займаються, і водночас більше вимог до того, як мають виглядати подарунки. І тут в нас ідеальний збіг з Uklon Delivery, завдяки якому клієнти можуть замовити швидку та зручну доставку. 

80% продажів — це подарунки. З доставкою «на зараз»

Наші клієнти знають, що у Spell можна обрати будь-що для будь-якого приводу: привітати з підвищенням, з виходом на роботу, з народженням дитини або з будь-яким іншим святом. 

До нас звертаються, тому що солодощі — подарунок досить універсальний. Якщо треба, ми можемо його швидко персоналізувати й доставити. Для Києва — це часта історія, тому що тут швидший темп життя. Є частий запит: «Ми хочемо дуже швидко, доставте нам, будь ласка, тут і зараз. Мені байдуже, скільки це буде коштувати, але привезіть». І от тому, оскільки цей запит вже органічно існує у клієнтів, нам просто залишається дати їм цю можливість. Ми це робимо разом з Uklon Delivery.

З Uklon ми співпрацюємо з 2021 року. Тоді ми почали робити разом спільні проекти. Одним із перших були подарунки від Spell, які Uklon дарував своїм пасажирам, що користувалися послугами сервісу категорії бізнес-класу. Цієї осені ми зробили спільну активність — клієнти могли безкоштовно доставити собі подарунок Spell. Це додало нам замовлень — умовно три тижні до того доставок було вісім, а потім за наступні два тижні ми зробили сто доставок з Uklon Delivery. Тут потрібно розуміти, що у нас досить дорогий продукт і не весь Київ одночасно замовляє. Тому останній кейс співпраці дуже класний, клієнти дуже задоволені.  

Є доставка від інших сервісів, але найшвидший і найбільш надійний варіант — Uklon Delivery. Що нам подобається у сервісі доставки Uklon — це максимальна персоналізація. Замовлення приїде туди, куди тобі зручно, тоді, коли тобі зручно, і ти можеш ще й скористатися додатковою послугою «до дверей» — аби водій заніс тобі замовлення на поверх. І це прямо дуже класно. У нашому випадку працює максимально добре.

До передвоєнних показників роботи ми повертаємося зараз

У першому півріччі минулого року ми втратили 75% наших продажів. Корпоративні продажі зупинились повністю — по факту випали два великих свята: березневі й Великдень. Крім того, на 30-40%, в залежності від каналу, опустили ціни аби хоч щось продавати, адже ми у дорогому сегменті працюємо, у подарунковому. Команда скоротилася на той момент у п’ять разів. Ми почали працювати, відновлюватися наприкінці березня. Приблизно до серпня працювали на своїх запасах, товару було багато, ми готувалися до свят. У цілому за минулий рік ми зробили 70% продажів від продажів 2021-го року. Для нас це був гарний показник, тому що він нам дозволив вийти в операційний нуль. 

2023 рік за обсягами має стати для нас таким, як 2021. Цьому сприяли також зміни, які ми запровадили. Минулого року ми придумали, що хочемо для своїх партнерів — мереж супермаркетів, заправок — змінити трошки продукт. Коли почалося повномасштабне вторгнення, у нас всіх почали переоцінюватися цінності: ми почали більше фокусуватися на собі справжніх, на тому, що насправді важливо. 

Наш продукт існував у чорно-золотому пакуванні, і ми сміялись над собою, що ми трохи пафосні. Тоді ми почали це змінювати й говорити про те, що давайте відверто — зараз ми не ходимо в костюмах на роботу, ходимо в кросівках, у спортивних костюмах, у нас по всій країні обстріли, наші пріоритети змінилися. Наші шоколадки у чорно-золотому пакуванні просто не лягають до образу життя. І ми почали полегшувати стилістично це все. У жовтні ми запустили проєкт по зміні пакування для дистрибуції, у березні почали перезапускати продукт у супермаркетах. Окрім пакування для шоколаду, ми випустили ще оновлене пакування для карамелі — дойпаки. Ці кроки вплинули на наше зростання, а також той факт, що деякі наші конкуренти не вийшли з ринку росії.

Другий момент — це добра робота з продуктом. Ми три роки поспіль намагалися адекватно пропрацювати морозиво, тому що для нас літо — це завжди низький сезон був. Починали у 2020 році, але була проблема з підрядником, з якістю продукту. І тільки цього року ми зустріли дуже круту команду з Херсону, що перевезли своє виробництво повністю до Вінниці. З ними пропрацювали літній сезон, вийшли дуже прикольні результати по вторинних продажах морозива. 

За цей час ми зрозуміли, що для того, щоб вийти на іноземний ринок, тобі потрібно завжди гарантувати, що у тебе все стабільно. І тому ми перебудовували певні процеси всередині себе, і постачальників міняли, і інгредієнти, і пакування. Протягом останніх чотирьох місяців взяли людину, яка займається суто експортом, сфокусовано відкриває Європі Spell. Тобто, у нас є великі плани рухатись далі. 

Тактичний план – це виконати цілі з продажів. Стратегічний на наступний рік — експорт.

Алексіс Анцюнас, співзасновниця бренду Spell

Зараз ми ще досліджуємо партизанськими методами, кому ми можемо бути цікаві. На наступний рік у нас план все-таки розробити стратегію, рухатись вже більш планомірно. З приводу масштабування, є плани з автоматизації. Також будемо оновлювати свій інтернет-магазин, це вже ми зробимо до кінця цього року, працюємо над цією задачею останні 6 місяців. Загалом, з наступного року буде великий фокус на сервіс, тому що розуміємо, що зараз ми більше працюємо як інтернет-магазин з якимись бенефітами, а хочемо працювати як сервісна історія.

ТЕКСТ Ліза Пальчинська

ЛІТЕРАТУРНА РЕДАКТОРКА Оля Закревська

ФОТО Spell

ПРОДЮСЕРКА Надя Миколаєнко

МЕНЕДЖЕРКА Яна Проценко

ПРЕДСТАВНИЦІ UKLON DELIVERY Віта Біла та Анастасія Горбенко