Бар HRAM відкрився у Києві на вулиці Шота Руставелі, 11, тільки у вересні, а вже встиг нашуміти серед поціновувачів смачно випити та естетично провести час. Щобільше, вже зараз біля дверей вистроюються черги, а пускають всередину далеко не всіх.
AIN.Business поговорив зі співзасновником бару Артемом Скапенком, керівницею закладу Людмилою Скіценко та маркетинг-директором Антоном Осипенком про концепцію та унікальні інтер’єрні деталі, спільну роботу над коктейльною картою, дрес-код і аудиторію, а також про те, як під час воєнного стану запустити бар, який вийде на прибуток за місяць.
Рубрика «Історії» виходить за підтримки YASNO.
Не бар у приміщенні храму, а храм у приміщенні бару
Велике відкриття HRAM відбулося 3 вересня 2023 року, проте до реалізації ідеї йшли кілька років. Як розповідає Артем Скапенко, – співзасновник закладів Loggerhead, MAD Bars House, а тепер і цього, – йому не вистачало місця з класними музичним наповненням, дизайном і напоями одночасно й на якісному рівні. І от одного разу він знову опинився у приміщенні на Шота Руставелі, яке дивився ще рік до того.
«У нас є одна велика традиція — в новий будинок на удачу запускають кішку, а ми, коли будуємо заклади, запускаємо нашого партнера Степана Цуцмана. Він виробляє барне обладнання та технології для барів і кухонь. Це єдина людина в Україні, яка розуміється на цьому на такому рівні, що йому треба просто потрапити в приміщення і він одразу знає, де має стояти барна стійка. Так і почалося будування нашої групи фаундерів», — згадує Артем.
Тож спочатку співзасновників було троє: власне Артем, Степан і власник ресторану Beef Руслан Шибаєв. З цим закладом вирішили зробити колаборацію, тому що він славиться своєю кухнею та й межує з «Храмом».
Потім у проект запросили співзасновників дизайн-студії YOD Group Володимира Непийводу та Дмитра Бонеска, двократних чемпіонів International Design Awards, а також дизайнера Іллю Неправду, який займається айдентикою і брендингом. Пізніше залучили ще одного, сьомого, партнера, адже виникли складнощі з фінансуванням після початку повномасштабної війни.
«Ми хотіли зробити цей проект іміджевим, щоб дати Києву щось дійсно нове та якісне. Тому запросили всіх цих людей, які профі у своїй сфері. Ми завжди надихалися нью-йоркськими закладами, а також європейськими гібридними та неординарними концептами», — зазначає Артем.
Артем залучив до проекту Людмилу, яка стала керувати баром. З жінкою співзасновник знайомий давно і тому, каже, впевнений у ній як спеціалісті на 100%. Після того, як до команди приєднався маркетинг-директор Антон, почали будувати заклад. Не просто бар у приміщенні храму, а храм у приміщенні бару.
«Ми розуміли, що це певна провокація»
Ідея розвинути концепцію закладу навколо церковної тематики виникла ще до повномасштабного вторгнення, але з його початком ці роздуми відклали. Згодом обговорювали інші направлення, проте ніщо не могло перевершити тему «Храму», яка ще й ідеально збіглася з бажанням створити госпел-гурт. Коли почали розкручувати ідею, зрозуміли — можна вигадати купу цікавих нюансів, погратися з назвами коктейлів, створити тематичний інтер’єр. Що і зробили, проаналізувавши перед тим схожі закордонні кейси, коли заклади робили у приміщеннях церкви.
«Ми розуміли, що це певна провокація, про яку будуть говорити. Але ми хотіли це зробити толерантно, щоб нікого не образити, не очорнити релігію тощо. Ми прагнемо робити щось світле, а не кепкувати з когось. Тому жодного прямого релігійного символу у нас немає, все переосмислене та інтерпретоване», — пояснює маркетинг директор Антон.
В закладі функціонують чотири бари, проте побачити відвідувачі можуть тільки три. Четвертий, секретний бар, прихований від зайвих очей і виконує замовлення для столиків. У центрі «Храму» стоїть пересувний Centrum Bar, в якому коктейлі розказують історію дня всіх святих у різних країнах і названі відповідно до смаку напоїв. У Smoke bar, де можна курити, напої міцні та насичені, з димним присмаком. Vitrage bar знаходиться під вітражем авторства Іллі Неправди з зображенням семи смертних гріхів у вільній інтерпретації. Коктейлі у цій зоні — протилежності смертним гріхам, своєрідна спокута.
Безліч елементів декору, аксесуарів і рішень відповідають назві закладу: всевидюче око в Smoke bar, екран з написом «йди за своїм гріхом», адаптований дискобол, свічки у свічниках, перевернутий хрест-хештег в одній з ніш, орган на сцені, стійка для проповідування, яка є діджей-плейсом. Знак вбиральні — це символи чоловічого і жіночого початку стилізовані під терновий вінок. Резерв — це червоне яблуко, яке означає перший гріх. І ці ідеї продовжують генеруватися, говорить Артем Скапенко. Наприклад, скоро в барі з’явиться величезна книга чорного кольору з чорним папером, яка буде стояти на вході й в якій кожен гість зможе покаятися, написавши свій гріх.
Окрема гордість проекту — свій госпел-колектив. Це напрямок музики, популярний у церквах з тих регіонів у штатах, де проживали афроамериканці. Цей жанр повпливав на багато музикантів, зокрема на Елвіса Преслі, який ходив у подібну церкву. Деякі його треки — це перероблені госпелівські пісні. У «Храмі» хор виступає суботами та виконує тематичні пісні у своєму аранжуванні на кшталт AC/DC Highway to Hell, Sam Smith Unholy, Hozier Take Me to Church.
«Це і не рок-н-рол, і не джаз, і не хіп-хоп, а унікальне явище. І ми намагалися в межах ситуації у країні зробити такий гурт. У нас є чотири музиканти, які співають, басист, барабанщик, людина, яка грає на органі — вони всі зібралися спеціально для нас і ніколи разом не співали раніше. Десь півтора місяця до відкриття вони репетирували, разом ми прописували їм пісні та працювали над тим, щоб зробити не просто кавери, а додати госпелівський фльор», — зазначає Антон.
Щедрість коштує дорожче
Коктейльну карту розробив Андрій Фокін, який працює з Людмилою близько 8 років і, за словами керівниці, на її очах виріс до високого рівня професійності, мав намір розвиватися далі та цілеспрямованість. Бармен працював над смаком, підбирав інгредієнти, думав про збалансованість, а Артем, Антон і Людмила розробляли креативи, тестували та вносили корективи, допомагали з подачею. Тому коктейльна карта — робота колективна. Винну карту розробив шеф-сомельє Goodwine Роман Ремеєв, а меню з їжею створено Русланом Шибаєвим та командою ресторану Beef — у найкращих традиціях «Таємної вечері» Леонардо да Вінчі.
Найпопулярнішими напоями стали протилежності гріхів на Vitrage bar. Коктейль, який б’є всі рекорди, — це авторський напій, якій подається в келиху бренду українського виробництва Barta та Yakush design. Також популярні коктейлі на Centrum Bar, більша частина з них досить швидко готується, мінімалістично виглядає і має декілька шарів, що смакує гостям.
Крім того, на Vitrage bar є коктейль, який протилежність гріха Жадібність — «Щедрість». Відповідно і коштує вдвічі дорожче ніж всі інші — 600 грн. Всі гроші, які заклад отримує з його продажу, направляються у фонд Future for Ukraine, який зокрема займається протезуванням українських військових за кордоном. Так у вересні вже передали 50 000 грн. А загалом на місяць у «Храмі» продають близько 11 000 коктейлів.
«Це важливо для бізнесу, тому що «Храм» – першочергово бар. Ми розуміємо, що загальну частину валу робить саме він, а виторги з кухні в середньому 25%. Також круте досягнення, що ми з моменту відкриття і до сьогодні вдвічі збільшили середній чек. Попри те, що ціни піднялися на 15% з відкриття. Ми працювали над швидкістю видачі та над іншими аспектами, щоб людина мала змогу більше випити. І, оцінюючи результати, впоралися», — пояснює Артем.
Великий сікрет-рум
Вже з перших вихідних роботи бару до «Храму» завітало багато людей. Як зазначають співрозмовники, це було нове місце, куди першочергово підтягуються ресторатори, бар-менеджери, завсідники закладів і всі, хто ходять по барах. Після постійно відбувався приріст аудиторії, тому перші великі черги з’явилися вже на другий місяць роботи. Попри те, що потрапити до закладу можуть не всі. У «Храмі» діє дрес-код — «well dressed». Це охайний і гарний вигляд, про який ще кажуть «принарядитися». Без пляжних шортів або спортивних штанів. Як каже Антон, «Храм» — це великий сікрет-рум з селекцією крутих і гарних людей.
«Хотілося, щоб це було місце, куди можна одягнути гарну сукню з підборами, костюм або просто піджак. Дрес-код в першу чергу для того, щоб ви прийшли в заклад і відчули себе у своїй тарілці. Щоб вас оточували такі ж гарні та витончені люди. Проте ми можемо не пустити гостя не тільки через зовнішній вигляд. Також якщо він поводить себе хамовито або негарно щодо інших гостей і нашого персоналу. Буває, що різні круті заклади багато чого спускають своїм гостям, тому що “клієнт завжди правий”. Ми так не робимо — ані гості, ані персонал не мають терпіти хамство», — зазначає Людмила.
Борг перед країною
«Коли відкривали заклад, ми думали про наш борг перед країною та людьми. Ми хотіли запуститися, платити податки, створювати робочі місця, хотіли зробити для України під час війни місце, куди люди можуть прийти та відпочити. Адже запит на це є, і він більший, ніж до війни. Тому що розряджатися людям потрібно, зокрема нашим воїнам, які також до нас приходять. Як і волонтери, як і люди, які працюють, донатять і платять податки», — каже Артем.
Співзасновник ділиться, що «Храм» вийшов на прибуток вже на другий місяць. Проте вони з командою хочуть дізнатися реальний потенціал закладу, адже зараз він працює в обмеженому режимі — о 22:45 приймають останнє замовлення, а це 50% наповнення роботи. Крім того, мріють, щоби «Храм» з’явився на іншому куточку планети й просував українську барну культуру за межі України.
Антон впевнений: «Багато людей за кордоном не очікують такого рівня від України. Мені хочеться, щоб цей бар був променем, який можуть побачити іноземці, й ще через це захочуть відвідати нашу країну у майбутньому».
Раніше AIN.Business розповідав, як працює український бренд одягу german: