В жовтні 2023 року український бренд «Дім Варення» оголосив про перезапуск майже після двох років паузи та намагань засновниці продати бізнес.

Журналістка AIN.Business поспілкувалася із засновницею «Дому варення» Оленою Гашинською про те, чому вона відмовилася від ідеї продажу, з чого почала перезапуск бренду, скільки коштів на це знадобилося, та як змінилося бачення ведення бізнесу.


Рубрика «Історії» виходить за підтримки YASNO.

Передісторія

  • «Дім Варення» — це бакалійне виробництво. Бренд виготовляв соуси, хумуси, варення, пасти із сухофруктів та сире варення.
  • На момент призупинення справи у лютому 2022 року «Дім Варення» вже мав сертифіковане харчове виробництво на 200 кв. м.
  • Продукція продавалася в мережі «Сільпо», а також через власний сайт бренду. За словами засновниці, це були тисячі прямих продажів щомісяця.

Чому вирішили перезапустити «Дім Варення»

Влітку 2022 року Олена Гашинська прийняла рішення закрити бізнес або поставити його на паузу. Основна причина — вигорання.

«Мені здавалось, що я вже не зможу повернутись, що сили ніколи не відновляться і ця відпустка від підприємництва ніколи не закінчиться. Водночас не відпускав сум за ризиками, самостійними рішеннями, правильність яких ніколи не гарантована, та драйвом, який дарує власна справа. Це така собі гойдалка, коли розриваєшся між знесиленням і жагою до пригод підприємництва».

  • Рік потому Олена намагалася продати бізнес. З’явилося декілька охочих, почався переговорний процес.
  • Проте виявилось, потенційні інвестори шукали додатковий інвестиційний проект для отримання пасивного доходу, а такий бізнес, як «Дім Варення», потребує залучення у процес.
  • Зрештою підприємиця зрозуміла, що скоріш за все не готова прощатись зі справою, яка має такий потенціал для розвитку.
  • У вересні 2023 року підприємиця вирішила розконсервувати власну справу і робити це у партнерстві.

Партнерство — ще одна причина перезапуску

За час паузи Олена багато навчалась і рефлексувала події і помилки минулого. Крім цього, засновниця намагалась віднайти причину вигорання, відновити ланцюжок подій, який до цього призвів.

«Я зрозуміла, що взяла на себе забагато, бо всі 8 років займалась і тим, що “моє” і тим, що я ненавиджу. Останнє забирало багато сил, яких не вистачало на те, що в мене дійсно виходить гарно», – пояснює підприємиця.

Врешті, Олена Гашинська вирішила знайти собі людину в партнери, яка б закрила половину питань.

  • Партнеркою стала знайома, яка має досвід в харчовому ритейлі та готельно-ресторанному бізнесі. На жаль, зараз весь її бізнес залишився на окупованих територіях.
  • Таня відповідає за виробничу частину бізнесу, Олена — за маркетинг та продажі.
  • Зараз партнерки на етапі тестового періоду: за 3 місяці мають визначитись чи підходять одна одній в плані комфортності й робочої ефективності.
  • Якщо все буде добре, пояснює засновниця «Дому варення» оформлять партнерство юридично на умовах, про які вже домовились і зафіксували.

Інвестиції в перезапуск

  • Бренд «Дім Варення» перезапустили в кінці вересня 2023 року.
  • Місяць бізнес працював медійно мовчки, адже потрібно було приготувати склад і асортимент.
  • За цей час вклали майже $20 000.
  • Гроші, зокрема, пішли на закупівлю сировини, пакування, оренду та маркетингову підготовку до запуску.

Процес відновлення потужностей

Відновлення діяльності бізнесу почалось з плану. Спочатку довгострокового – на 3-5 років, а потім короткого, на найближчі 3 місяці тесту. 

Далі розпочалася операційна робота виробництва:

  • підготовка приміщення, обладнання, меблів для виробництва;
  • пошук та процес домовленості з підрядниками;
  • закупівля сировини та пакування;
  • виробництво готової продукції;
  • маркування, етикетування, підготовка до продажу.

Паралельно йшла активна маркетингова та адміністративна підготовка:

  • відновлення договорів з поштовими перевізниками;
  • налаштування та наповнення сайту, РРО, оплат;
  • налаштування на наповнення системи обліку виробництва та продажів;
  • контент–план: відео, фото та тексти;
  • підготовка та відправка пропозиції для корпоративних замовлень;
  • промо: розсилки, залучення лідерів думок, таргетована реклама.

Як змінився підхід до ведення бізнесу

«Загалом, закриття дало мені можливість відкрити очі та подивитись на світ за межами “Дому варення” ширше. Я закінчила піврічну програму в Києво-Могилянській бізнес-школі, нарешті знайшла час для консалтингу мікро і малого бізнесу, почала виступати як лектор. Це розширює мій світогляд, наповнює новими думками та однозначно впливає на підхід до ведення бізнесу. Не одноразово, а перманентно, бо знову закриватись в мушлі “свого бізнесу” я не збираюсь».

Робота в партнерстві також стала для засновниці бренду Олени справжнім відкриттям, яке змінило підхід до ведення бізнесу

  • Анонсували відновлення бізнесу яскравою серією коротких роликів про фрукти та овочі, які всіма способами «з’їжджаються на виробництво».
  • Олена пояснює, що якби не партнерство, то вона б не змогла настільки пірнути в маркетинг. Раніше засновниця мала розподіляти свою увагу між цим процесом та виробництвом, що призводило до того, що уваги було недостатньо.

Плани на майбутнє

  • Олена зізнається, що вийти на рівень виробництва, який був у 2021 році вони можуть вже в сезон весна-осінь 2024.
  • Але в планах — не повернути «Дім варення» зразка 2021 року, а зробити його якісно іншим.
  • Інших амбіцій не розкривають.

Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав про те, як побудувати успішне партнерство і на що потрібно зважати при виборі партнера для свого бізнесу.