«Інститут економічних досліджень та політичних консультацій» (ІЕД) випустив 17-те щомісячне опитування підприємств «Український бізнес під час війни». Участь взяли 534 підприємства.
Метою дослідження було вияснити свіжі думки та досвід щодо економічної ситуації в Україні, прогнози та побоювання підприємців. Результатами опитування поділилася пресслужба ІЕД. AIN.Business вибрав основне.
Подробиці дослідження
- Щомісячне опитування підприємств складається з двох частин – регулярної та спеціальної.
- Регулярно респонденти дають відповіді на питання про динаміку виробництва, продажі, експорт, заборгованості, нові замовлення, зайнятість тощо.
- Спеціальна частина щомісячного опитування підприємств присвячена впливу війни на виробничу діяльність підприємств та експорт, оцінкам державної політики з підтримки бізнесу.
- Серед опитаних переважно промислові підприємства (93%), розташовані в 21-му із 27-ми регіонів України і в місті Києві.
- Серед опитаних представлено підприємства всіх розмірів за кількістю працівників.
Головні погляди на економічну ситуацію
- Ризики, пов’язані з війною, стають вагомим фактором. Вперше за час проведення опитування небезпека, пов’язана з війною, посіла 2-ге місце в рейтингу перешкод.
- Бізнес покладається на себе та потребує більш дружньої регуляторної політики від держави.
- Піврічні очікування щодо фінансово-економічної ситуації — високі та позитивні.
- Виробничі показники покращились, але очікування в тримісячній перспективі дещо знизились.
- Бізнес усе ще відчуває труднощі в пошуку кваліфікованих працівників, а труднощі в пошуку некваліфікованих працівників поступово зменшуються.
- Також покращилася ситуація із податковою і кредиторською заборгованостями.
Очікування
- Найбільш оптимістично дивляться в майбутнє мікро і малі бізнеси. А найнижчі очікування у середніх підприємств.
- Ділові очікування високі, хоча темпи відновлення виробництва сповільнилися.
Виробництво
- Уже два місяці поспіль спостерігається покращення результатів діяльності виробництв.
- Серед підприємств різних розмірів найкращі результати показали середні та великі бізнеси.
- Значення різняться для секторів та галузей. Найкраща ситуація в харчовій та легкій промисловості. Найнижчий та від’ємний показник мають машинобудування та металообробка.
Експорт
- У вересні порівняно із серпнем темпи зростання експорту дещо сповільнились. Очікується також погіршення цього показника на наступні три місяці.
- Вищими та приблизно однаковими є зміна експорту для великих та середніх підприємств. Показник мікропідприємств дорівнює нулю.
Проблеми ведення бізнесу під час війни
Головні перешкоди для бізнесу, пов’язаною з повномасштабним російським вторгненням, у вересні 2023 року:
- Зростання цін на сировину та матеріали. Ця проблема виходить на перше місце вже сім місяців поспіль.
- Небезпека для роботи, пов’язана з атаками країни-агресора. У вересні 40% опитаного бізнесу говорили про те, що працювати небезпечно. Це найбільша частка з лютого 2023 року.
- Складнощі з перевезенням сировини або товарів територією України. Логістичні проблеми торкнулися 37% опитаних.
- Брак робочої сили внаслідок призову або виїзду співробітників. 37% – зіштовхнулися з браком персоналу.
- Зменшення попиту на продукцію або послуги підприємств — 33% учасників опитування.
- Перебої з електро-, водо- та теплопостачанням.
- Розрив ланцюжків постачання.
- Брак обігових коштів.
- Брак палива.
- Проблема державного регулювання курсу валют.
Також підприємці говорили про блокування податкових накладних, пошкодження майна або товару внаслідок бойових дій, корупцію та неправомірні вимоги або тиск з боку контролюючих чи правоохоронних органів.
Крім цього, 5% підприємств заявили, що не зіштовхнулися з жодними проблемами.
Оцінка державної політики з підтримки бізнесу
- У вересні 2023 року частка позитивних оцінок державної політики щодо підтримки бізнесу залишилася незмінною і склала 8%, як і в серпні.
- Водночас негативні оцінки також залишилися практично незмінними протягом останніх двох місяців.
- Як і раніше, опитаний бізнес переважно нейтрально оцінив державну політику щодо підтримки бізнесу.
Представників підприємств запитали також про те, якою вони бачать сьогодні роль держави
для бізнесу в Україні:
- Як варіанти вибору були запропоновані поняття «друг», «партнер», «регулятор» та «ворог».
- Найчастіше респонденти відповідали, що їм важко сказати або вони не знають відповіді. Частка цих респондентів — 44%.