«Інститут економічних досліджень та політичних консультацій» (ІЕД) випустив 17-те щомісячне опитування підприємств «Український бізнес під час війни». Участь взяли 534 підприємства.

Метою дослідження було вияснити свіжі думки та досвід щодо економічної ситуації в Україні, прогнози та побоювання підприємців. Результатами опитування поділилася пресслужба ІЕД. AIN.Business вибрав основне.

Подробиці дослідження

  • Щомісячне опитування підприємств складається з двох частин – регулярної та спеціальної.
  • Регулярно респонденти дають відповіді на питання про динаміку виробництва, продажі, експорт, заборгованості, нові замовлення, зайнятість тощо.
  • Спеціальна частина щомісячного опитування підприємств присвячена впливу війни на виробничу діяльність підприємств та експорт, оцінкам державної політики з підтримки бізнесу.
  • Серед опитаних переважно промислові підприємства (93%), розташовані в 21-му із 27-ми регіонів України і в місті Києві.
  • Серед опитаних представлено підприємства всіх розмірів за кількістю працівників.

Головні погляди на економічну ситуацію

  • Ризики, пов’язані з війною, стають вагомим фактором. Вперше за час проведення опитування небезпека, пов’язана з війною, посіла 2-ге місце в рейтингу перешкод.
  • Бізнес покладається на себе та потребує більш дружньої регуляторної політики від держави.
  • Піврічні очікування щодо фінансово-економічної ситуації — високі та позитивні.
  • Виробничі показники покращились, але очікування в тримісячній перспективі дещо знизились.
  • Бізнес усе ще відчуває труднощі в пошуку кваліфікованих працівників, а труднощі в пошуку некваліфікованих працівників поступово зменшуються.
  • Також покращилася ситуація із податковою і кредиторською заборгованостями.

Очікування

  • Найбільш оптимістично дивляться в майбутнє мікро і малі бізнеси. А найнижчі очікування у середніх підприємств.
  • Ділові очікування високі, хоча темпи відновлення виробництва сповільнилися.

Виробництво

  • Уже два місяці поспіль спостерігається покращення результатів діяльності виробництв.
  • Серед підприємств різних розмірів найкращі результати показали середні та великі бізнеси.
  • Значення різняться для секторів та галузей. Найкраща ситуація в харчовій та легкій промисловості. Найнижчий та від’ємний показник мають машинобудування та металообробка.

Експорт

  • У вересні порівняно із серпнем темпи зростання експорту дещо сповільнились. Очікується також погіршення цього показника на наступні три місяці.
  • Вищими та приблизно однаковими є зміна експорту для великих та середніх підприємств. Показник мікропідприємств дорівнює нулю.

Проблеми ведення бізнесу під час війни

Головні перешкоди для бізнесу, пов’язаною з повномасштабним російським вторгненням, у вересні 2023 року:

  1. Зростання цін на сировину та матеріали. Ця проблема виходить на перше місце вже сім місяців поспіль.
  2. Небезпека для роботи, пов’язана з атаками країни-агресора. У вересні 40% опитаного бізнесу говорили про те, що працювати небезпечно. Це найбільша частка з лютого 2023 року.
  3. Складнощі з перевезенням сировини або товарів територією України. Логістичні проблеми торкнулися 37% опитаних.
  4. Брак робочої сили внаслідок призову або виїзду співробітників. 37% – зіштовхнулися з браком персоналу.
  5. Зменшення попиту на продукцію або послуги підприємств — 33% учасників опитування.
  6. Перебої з електро-, водо- та теплопостачанням.
  7. Розрив ланцюжків постачання.
  8. Брак обігових коштів.
  9. Брак палива.
  10. Проблема державного регулювання курсу валют.

Також підприємці говорили про блокування податкових накладних, пошкодження майна або товару внаслідок бойових дій, корупцію та неправомірні вимоги або тиск з боку контролюючих чи правоохоронних органів.

Крім цього, 5% підприємств заявили, що не зіштовхнулися з жодними проблемами.

Оцінка державної політики з підтримки бізнесу

  • У вересні 2023 року частка позитивних оцінок державної політики щодо підтримки бізнесу залишилася незмінною і склала 8%, як і в серпні.
  • Водночас негативні оцінки також залишилися практично незмінними протягом останніх двох місяців.
  • Як і раніше, опитаний бізнес переважно нейтрально оцінив державну політику щодо підтримки бізнесу.

Представників підприємств запитали також про те, якою вони бачать сьогодні роль держави
для бізнесу в Україні:

  • Як варіанти вибору були запропоновані поняття «друг», «партнер», «регулятор» та «ворог».
  • Найчастіше респонденти відповідали, що їм важко сказати або вони не знають відповіді. Частка цих респондентів — 44%.