Історію українського бренду одягу COOSH розпочала Аліна Френдій у 2017 році. Маючи власний магазин, підприємиця й інфюенсерка ризикнула запустити власне виробництво одягу, і як зізнається зараз із впевненістю – ставка зіграла. Станом на осінь 2023 року у COOSH 4 офлайн-стори в Україні, майже 300 000 підписників у Instagram, велика команда, а в планах – тільки подальше і стрімке зростання.
Редактор AIN.Business поспілкувалася з Аліною Френдій про запуск COOSH, перші спроби і невдачі, успіхи і вплив негативних відгуків, а також що саме чекає на бренд у майбутньому.
Рубрика «Історії» виходить за підтримки YASNO.
$10 000 стартового капіталу
Все розпочалося з мрії 19-річної студентки Аліни Френдій мати магазин жіночого одягу в рідному Тернополі. Хоча на той час, пригадує героїня, вже були думки про заснування бренду з власним виробництвом, вирішила зосередилася на ідеї продажу вже готової продукції. Як пояснює Френдій, на рішення, зокрема, вплинула недостатня на той момент освіченість в питаннях ведення такого бізнесу.
На старті справи допомогли батьки. Спершу підприємиця позичила у родини $5000 під власну відповідальність. Проте, згадує дівчина, після початку ремонтних робіт в орендованому приміщенні, сума збільшилася вдвічі.
«$10 000 було достатньо для того, щоб запустити магазин і заповнити його одягом. Вже через кілька місяців бренд вийшов плюс і я віддала кошти батькам».
Увесь одяг для продажу Аліна Френдій закуповувала власноруч. При цьому грошей у його популяризацію магазину не вкладала. Не дивлячись на це, після відкриття у 2017 році, справа пішла вгору. Цьому, зокрема, посприяв особистий блог, який дівчина розвивала в Instagram.
Хоча вже через кілька місяців, магазин почав приносити прибуток, невдовзі Аліна Френдій зрозуміла, що наявний асортимент не може повністю задовольнити потреби покупців. Одночасно, дівчина вже відчула в собі сили реалізувати власні амбіції. Відтак, вирішила спробувати, а історія бренду COOSH отримала свій старт.
«Я відчула готовність створювати власний бренд. Просто закуповувати речі і продавати вже не хотілося. Одночасно, на той час з‘явилося чітке розуміння потреб клієнта, були кошти на запуск. На свій страх і ризик пірнула у власне виробництво й почала знайомитися з іншою стороною бізнесу», – додає Аліна Френдій.
Команда з двох і навчання на помилках
Перших підрядників – два виробництва під Києвом – Аліна Френдій знайшла за допомогою соцмереж і інтернету. Багато зразків тоді пішли на смітник, адже розуміння про те, як мають працювати всі процеси, засновниця COOSH тоді не мала. Під час розмови з AIN.Business Френдій пригадує, що навіть сформувати власний запит було важко.
«Це були мої перші проби. Я тоді взагалі не розбиралася в тканинах. Також не розуміла, яким має бути її склад, щільність, типи швів готової продукції. Вчилася методом помилок».
На початку справи дівчина чітко розуміла тільки напрямок розвитку – повноцінний бренд, з великим асортиментом. Відшиті речі замінили товар інших брендів на полицях магазину в Тернополі. Провівши повноцінний ребрендинг під запуск продажів, він отримав назву COOSH.
«Потрапити до нас на шопінг – це як зірвати справжній куш. З цієї ідеї з‘явилася назва. Не хотілося, щоб вона містила чиєсь ім‘я, приставки “UA” чи “by”. Також мені дуже подобається, як слово COOSH виглядає візуально».
Команда на момент старту складалася з двох: Аліни Френдій та продавця-консультанта. Працюючи позмінно, пригадує героїня, власноруч пакували посилки, та відправляли їх клієнтам.
Першими про COOSH дізнавалися підписники Аліни Френдій в Instagram, а далі працювало «сарафанне радіо». На той час, COOSH вже мав свою сторінку в соцмережі й повноцінний сайт. Дівчина зізнається: ключову роль знову зіграв її особистий бренд, додаткові кошти у просування не вкладали.
«Коли замовлень стало багато, я зрозуміла, що настав час збільшувати команду. Спершу знайшли заміну мені в офлайн-магазині, а згодом – перших онлайн-консультантів. Відтоді почали зростати», – додає підприємиця.
Як пригадує Аліна Френдій, невдовзі почерком бренду стали маскулінні фасони і оверсайз, скандинавська естетика і мінімалізм. Прихильницею саме цієї стилістики називає себе підприємиця. Наразі Френдій називає себе амбасадором власного бізнесу, адже постійно носить речі COOSH.
Масштабували офлайн, зростав і онлайн
Хоча ставку завжди робили на онлайн-сегмет, зі значним збільшенням попиту та одночасним переїздом засновниці до Києва, вирішили масштабувати офлайн. Аліна Френдій додає: в ідею довелося вкласти значну суму. Покладалися на реінвестиції.
Приміщення шукали в центрі столиці. У ньому Аліна Френдій втілила ідею магазину з кав‘ярнею в середині. Як каже засновниця COOSH, саме такої була її омріяна концепція.
«Коли ми побачили, що дуже багато замовлень йде саме з Києва, ми з чоловіком почали шукати приміщення. Знайшовши, інвестували туди велику частину коштів. Це була значна сума, але ми зрозуміли, що попит є», – пояснює власниця COOSH.
Загалом, бренд визнає не близькою історію відкриття в торгових центрах. Обґрунтовують рішення бажанням нішевості й «особливого» досвіду для клієнтів. Станом на листопад 2023 року, у COOSH чотири офлайн-стори в Україні: два у Тернополі, та по одному у Львові й Києві. Одночасно, каже Френдій, онлайн завжди дає більші продажі і охоплення. Це, зокрема, через замовлення товарів бренду за кордон.
COOSH Select
Навесні 2023 року Аліна Френдій повідомила про злиття COOSH з іншим своїм бізнесом – брендом одягу преміум сегмента TOTE. Своє рішення підприємиця пояснює бажанням вкладати сили в один продукт, і зосередитися на його зростанні. TOTE, який працював як онлайн-магазин преміального одягу, трансформувався у лінійку COOSH Select.
«Ще одним моментом стало те, що COOSH почав стрімко наздоганяти TOTE у якості. Об‘єднання брендів також виявилося дуже правильним рішенням стратегічно», – додає героїня.
Тканини для колекцій закуповують в Туреччині та Італії. Ті, що з міксованим складом, використовують для пошиття речей базової лінійки. Матеріали преміальної якості йдуть для COOSH Select. Вибір тканин є одним із зобов‘язань Аліни, як дизайнерки і креативної директорки бренду. В цьому процесі, зазначає дівчина, покладається на своє бачення виробів COOSH кожного наступного сезону.
Хоча на пошук хороших постачальників пішов час, каже Френдій, наразі співпрацюють тільки з перевіреними. В цьому і в питанні виробництв-підрядників, команда, зокрема, фіксує вплив зворотного зв‘язку клієнтів.
«Зрозуміли, що негативні відгуки роблять COOSH кращим, тому що ми працюємо над вирішенням зафіксованих проблем. Так, довелося попрощатися з виробництвами, які підводили з якістю. А на рахунок коментарів щодо плагіату фасонів з відомих китайських сайтів – ми вже примирилися з фактом використання ними наших же фото, зроблених в Україні», – коментує Аліна Френдій.
Серед труднощів – відтік кадрів
Об‘єми продажів та інші внутрішні показники в COOSH не розкривають, проте за словами засновниці, бренд вийшов у плюс в перші місяці роботи.
Як фіксує Аліна Френдій, з моменту заснування і до сьогодні COOSH вдалося вирости до компанії з великою командою. Серед спеціалістів героїня називає дизайнерів, бренд-директорів, маркетологів, HR-спеціалістів, працівників магазинів і складів, консультантів онлайн-напрямку та ще безліч позицій. А в Тернополі у бренду є власний офіс.
«Можливо, коли вийде інтерв‘ю, нас буде на 10 більше. Зараз ми стрімко зростаємо. В планах – поставити на кожен відділ відповідальну людину, яка буде генерувати усі процеси», – додає Френдій.
З бажання і можливостей стрімкого зростання героїня формує для COOSH дві головні проблеми. Перша, зокрема, пов‘язана з відтоком кваліфікованих кадрів. За словами підприємиці, багато талановитих людей не вдається затримати в Україні, що загалом можна вважати складністю для бізнесів сфери.
Одночасно, серед труднощів роботи, засновниця відмічає заповненість якісних виробництв товарами COOSH і неможливість продуктивно зростати в об‘ємах. Так, Аліна Френдій з чоловіком навіть мали на думці інвестувати у велике підприємство, що зможе покрити потреби бренду:
«Знайти підприємство, яке відшиває на совість – важко. Ми з чоловіком навіть думали вкластися у якесь велике виробництво, адже ті, з якими ми співпрацюємо зараз, вже перевантажені».
Чітко визначтеся з ідеєю
Серед планів на власний бренд, Аліна Френдій виділяє подальший його розвиток. Так, зростати хочуть не тільки в ширину, а й у висоту. Під цією тезою підприємця, зокрема, подає збільшення продажів не тільки в Україні, а й за кордоном. Чоловічих колекцій поки не планують. Проте, героїня натякнула на можливе збільшення кількості магазинів COOSH.
Новачкам, які тільки планують створити власний бренд, Аліна Френдій радить не піддаватися трендам, і робити те, що подобається.
«Чітко визначтеся з ідеєю. Не бійтеся оточити себе професійними людьми, які будуть також працювати з вами. Продукт має бути настільки класним, щоб в компанії друзів, вам хотілося про нього розповісти і таким чином ще більше закохувати у нього. А ще слід пам‘ятати, що перше враження клієнта має бути класним, тому що друге складати вже важче», – підсумувала Аліна Френдій.
Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав велику історію українського бренду взуття Kachorovska: