Історію українського бренду одягу COOSH розпочала Аліна Френдій у 2017 році. Маючи власний магазин, підприємиця й інфюенсерка ризикнула запустити власне виробництво одягу, і як зізнається зараз із впевненістю – ставка зіграла. Станом на осінь 2023 року у COOSH 4 офлайн-стори в Україні, майже 300 000 підписників у Instagram, велика команда, а в планах – тільки подальше і стрімке зростання.

Редактор AIN.Business поспілкувалася з Аліною Френдій про запуск COOSH, перші спроби і невдачі, успіхи і вплив негативних відгуків, а також що саме чекає на бренд у майбутньому. 

Рубрика «Історії» виходить за підтримки YASNO.

Засновниця COOSH Аліна Френдій
Аліна Френдій
Фото в матеріалі: COOSH

$10 000 стартового капіталу

Все розпочалося з мрії 19-річної студентки Аліни Френдій мати магазин жіночого одягу в рідному Тернополі. Хоча на той час, пригадує героїня, вже були думки про заснування бренду з власним виробництвом, вирішила зосередилася на ідеї продажу вже готової продукції. Як пояснює Френдій, на рішення, зокрема, вплинула недостатня на той момент освіченість в питаннях ведення такого бізнесу. 

На старті справи допомогли батьки. Спершу підприємиця позичила у родини $5000 під власну відповідальність. Проте, згадує дівчина, після початку ремонтних робіт в орендованому приміщенні, сума збільшилася вдвічі. 

«$10 000 було достатньо для того, щоб запустити магазин і заповнити його одягом. Вже через кілька місяців бренд вийшов плюс і я віддала кошти батькам». 

Увесь одяг для продажу Аліна Френдій закуповувала власноруч. При цьому грошей у його популяризацію магазину не вкладала. Не дивлячись на це, після відкриття у 2017 році, справа пішла вгору. Цьому, зокрема, посприяв особистий блог, який дівчина розвивала в Instagram. 

Аліна Френдій, співвласниця бренду COOSH

Хоча вже через кілька місяців, магазин почав приносити прибуток, невдовзі Аліна Френдій зрозуміла, що наявний асортимент не може повністю задовольнити потреби покупців. Одночасно, дівчина вже відчула в собі сили реалізувати власні амбіції. Відтак, вирішила спробувати, а історія бренду COOSH отримала свій старт. 

«Я відчула готовність створювати власний бренд. Просто закуповувати речі і продавати вже не хотілося. Одночасно, на той час з‘явилося чітке розуміння потреб клієнта, були кошти на запуск. На свій страх і ризик пірнула у власне виробництво й почала знайомитися з іншою стороною бізнесу», – додає Аліна Френдій.

Команда з двох і навчання на помилках 

Перших підрядників – два виробництва під Києвом – Аліна Френдій знайшла за допомогою соцмереж і інтернету. Багато зразків тоді пішли на смітник, адже розуміння про те, як мають працювати всі процеси, засновниця COOSH тоді не мала. Під час розмови з AIN.Business Френдій пригадує, що навіть сформувати власний запит було важко. 

«Це були мої перші проби. Я тоді взагалі не розбиралася в тканинах. Також не розуміла, яким має бути її склад, щільність, типи швів готової продукції. Вчилася методом помилок».

На початку справи дівчина чітко розуміла тільки напрямок розвитку – повноцінний бренд, з великим асортиментом. Відшиті речі замінили товар інших брендів на полицях магазину в Тернополі. Провівши повноцінний ребрендинг під запуск продажів, він отримав назву COOSH.

«Потрапити до нас на шопінг – це як зірвати справжній куш. З цієї ідеї з‘явилася назва. Не хотілося, щоб вона містила чиєсь ім‘я, приставки “UA” чи “by”. Також мені дуже подобається, як слово COOSH виглядає візуально». 

Команда на момент старту складалася з двох: Аліни Френдій та продавця-консультанта. Працюючи позмінно, пригадує героїня, власноруч пакували посилки, та відправляли їх клієнтам. 

COOSH, білий светр
Речі COOSH

Першими про COOSH дізнавалися підписники Аліни Френдій в Instagram, а далі працювало «сарафанне радіо». На той час, COOSH вже мав свою сторінку в соцмережі й повноцінний сайт. Дівчина зізнається: ключову роль знову зіграв її особистий бренд, додаткові кошти у просування не вкладали.

«Коли замовлень стало багато, я зрозуміла, що настав час збільшувати команду. Спершу знайшли заміну мені в офлайн-магазині, а згодом – перших онлайн-консультантів. Відтоді почали зростати», – додає підприємиця. 

Як пригадує Аліна Френдій, невдовзі почерком бренду стали маскулінні фасони і оверсайз, скандинавська естетика і мінімалізм. Прихильницею саме цієї стилістики називає себе підприємиця. Наразі Френдій називає себе амбасадором власного бізнесу, адже постійно носить речі COOSH. 

Фото з особистого архіву власниці COOSH Аліни Френдій
Аліна Френдій в магазині COOSH

Масштабували офлайн, зростав і онлайн 

Хоча ставку завжди робили на онлайн-сегмет, зі значним збільшенням попиту та одночасним переїздом засновниці до Києва, вирішили масштабувати офлайн. Аліна Френдій додає: в ідею довелося вкласти значну суму. Покладалися на реінвестиції. 

Приміщення шукали в центрі столиці. У ньому Аліна Френдій втілила ідею магазину з кав‘ярнею в середині. Як каже засновниця COOSH, саме такої була її омріяна концепція. 

Шоурум COOSH в Києві

«Коли ми побачили, що дуже багато замовлень йде саме з Києва, ми з чоловіком почали шукати приміщення. Знайшовши, інвестували туди велику частину коштів. Це була значна сума, але ми зрозуміли, що попит є», – пояснює власниця COOSH.

Загалом, бренд визнає не близькою історію відкриття в торгових центрах. Обґрунтовують рішення бажанням нішевості й «особливого» досвіду для клієнтів. Станом на листопад 2023 року, у COOSH чотири офлайн-стори в Україні: два у Тернополі, та по одному у Львові й Києві. Одночасно, каже Френдій, онлайн завжди дає більші продажі і охоплення. Це, зокрема, через замовлення товарів бренду за кордон. 

COOSH Select 

Навесні 2023 року Аліна Френдій повідомила про злиття COOSH з іншим своїм бізнесом – брендом одягу преміум сегмента TOTE. Своє рішення підприємиця пояснює бажанням вкладати сили в один продукт, і зосередитися на його зростанні. TOTE, який працював як онлайн-магазин преміального одягу, трансформувався у лінійку COOSH Select. 

«Ще одним моментом стало те, що COOSH почав стрімко наздоганяти TOTE у якості. Об‘єднання брендів також виявилося дуже правильним рішенням стратегічно», – додає героїня. 

Тканини для колекцій закуповують в Туреччині та Італії. Ті, що з міксованим складом, використовують для пошиття речей базової лінійки. Матеріали преміальної якості йдуть для COOSH Select. Вибір тканин є одним із зобов‘язань Аліни, як дизайнерки і креативної директорки бренду. В цьому процесі, зазначає дівчина, покладається на своє бачення виробів COOSH кожного наступного сезону. 

COOSH, виробництво

Хоча на пошук хороших постачальників пішов час, каже Френдій, наразі співпрацюють тільки з перевіреними. В цьому і в питанні виробництв-підрядників, команда, зокрема, фіксує вплив зворотного зв‘язку клієнтів. 

«Зрозуміли, що негативні відгуки роблять COOSH кращим, тому що ми працюємо над вирішенням зафіксованих проблем. Так, довелося попрощатися з виробництвами, які підводили з якістю. А на рахунок коментарів щодо плагіату фасонів з відомих китайських сайтів – ми вже примирилися з фактом використання ними наших же фото, зроблених в Україні», – коментує Аліна Френдій. 

взуття COOSH

Серед труднощів – відтік кадрів

Об‘єми продажів та інші внутрішні показники в COOSH не розкривають, проте за словами засновниці, бренд вийшов у плюс в перші місяці роботи. 

Як фіксує Аліна Френдій, з моменту заснування і до сьогодні COOSH вдалося вирости до компанії з великою командою. Серед спеціалістів героїня називає дизайнерів, бренд-директорів, маркетологів, HR-спеціалістів, працівників магазинів і складів, консультантів онлайн-напрямку та ще безліч позицій. А в Тернополі у бренду є власний офіс. 

«Можливо, коли вийде інтерв‘ю, нас буде на 10 більше. Зараз ми стрімко зростаємо. В планах – поставити на кожен відділ відповідальну людину, яка буде генерувати усі процеси», – додає Френдій.  

З бажання і можливостей стрімкого зростання героїня формує для COOSH дві головні проблеми. Перша, зокрема, пов‘язана з відтоком кваліфікованих кадрів. За словами підприємиці, багато талановитих людей не вдається затримати в Україні, що загалом можна вважати складністю для бізнесів сфери. 

Одночасно, серед труднощів роботи, засновниця відмічає заповненість якісних виробництв товарами COOSH і неможливість продуктивно зростати в об‘ємах. Так, Аліна Френдій з чоловіком навіть мали на думці інвестувати у велике підприємство, що зможе покрити потреби бренду:

«Знайти підприємство, яке відшиває на совість – важко. Ми з чоловіком навіть думали вкластися у якесь велике виробництво, адже ті, з якими ми співпрацюємо зараз, вже перевантажені».

Чітко визначтеся з ідеєю

Серед планів на власний бренд, Аліна Френдій виділяє подальший його розвиток. Так, зростати хочуть не тільки в ширину, а й у висоту. Під цією тезою підприємця, зокрема, подає збільшення продажів не тільки в Україні, а й за кордоном. Чоловічих колекцій поки не планують. Проте, героїня натякнула на можливе збільшення кількості магазинів COOSH. 

Новачкам, які тільки планують створити власний бренд, Аліна Френдій радить не піддаватися трендам, і робити те, що подобається. 

«Чітко визначтеся з ідеєю. Не бійтеся оточити себе професійними людьми, які будуть також працювати з вами. Продукт має бути настільки класним, щоб в компанії друзів, вам хотілося про нього розповісти і таким чином ще більше закохувати у нього. А ще слід пам‘ятати, що перше враження клієнта має бути класним, тому що друге складати вже важче», – підсумувала Аліна Френдій. 

Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав велику історію українського бренду взуття Kachorovska: