Чи не у кожному закладі громадського харчування траплялися ситуації, коли гість відмовлявся сплачувати свій рахунок. Щоб захистити свої права й уникнути конфлікту, рестораторам потрібно знати правовий алгоритм дій. Національна ресторанна асоціація України опублікувала роз’яснення як діяти рестораторам у такому випадку. AIN.Business переповідає основні моменти.
Алгоритм дій
Кроки, що описані нижче — це «крайні заходи» щодо порушника. Тому, насамперед юристи радять спершу спробувати спокійно роз’яснити гостю (якщо він ще присутній в закладі) потенційні наслідки того, що він безпідставно відмовляється сплачувати свій рахунок.
Водночас заклад не має права примусово утримувати гостя і вимагати в нього документи. Такі дії персоналу можуть бути розцінені як адміністративне/кримінальне правопорушення.
Якщо поспілкуватися з гостем не вдається, або розмова не приносить позитивного результату, варто слідувати наступним крокам.
1 — Викликаємо поліцію.
Основна мета першого кроку: встановити особистість порушників.
- Ці повноваження є саме у правоохоронних органів.
- Тим більше, що на період воєнного стану усі повинні мати при собі документ, що посвідчує особу. Якщо такий документ відсутній – поліція може затримати особу для її встановлення.
- Якщо ж порушник залишив заклад – до поліції можна передати фото/відеоматеріали (якщо вони наявні) для розшуку особи.
За словами юристів, судова практика показує, що притягнути таких гостей до адміністративної відповідальності можна за ст. 173 КУпАП. А саме дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян.
- Працівники поліції мають право скласти протокол про таке порушення.
- Притягатиме до відповідальності порушника суд.
Юристи також виділяють, що завданням адміністрації ресторану на цьому етапі:
- надати працівникам поліції пояснення щодо порушення та попросити зафіксувати статус потерпілого для суб’єкта господарювання;
- власними засобами зафіксувати всі обставини (фото, відео) та зберегти документи (неоплачений рахунок).
2 — Отримати в поліції контактні дані порушника
- Ресторан як потерпіла особа може звернутися до поліції з усним чи письмовим запитом та довідатись інформацію про порушника (якщо працівники її не записали під час виклику).
- Юристи рекомендують просити копію протоколу про адміністративне правопорушення, в якому мають бути зафіксовані паспортні дані та місце проживання.
- Ці відомості потрібні для подальшого відшкодування можливих понесених збитків в судовому порядку (правильного зазначення відповідача по справі).
3 — Звернутися до суду з позовом про стягнення коштів
Притягнення порушника до адміністративної відповідальності не вимагає відшкодування збитків. Тому якщо для ресторатора важливо повернути кошти, потрібно подати до суду на порушника.
Як це зробити:
- Підготувати позовну заяву та подати її до суду за місцем проживання порушника.
- До заяви потрібно долучити усі наявні відомості про обставини порушення (рахунок за справи та напої, матеріали з поліції, постанову суду про притягнення до відповідальності порушника, фото- та відеоматеріали).
Ймовірно це буде швидкий судовий процес. Бо цивільні справи щодо стягнення до 268 400 грн розглядаються в спрощеному порядку.
Юристи звертають увагу, що при такому розвитку подій, заклад може розраховувати не лише на відшкодування суми за рахунком, а й нарахованих на цю суму інфляційних втрат, 3% річних, а також судових витрат (сплаченого судового збору та витрат на послуги адвоката, пов’язаних із судовою справою).
4 — Виконати рішення та стягнути гроші
За позитивним рішенням суду, порушник відшкодовуватиме суму в добровільному порядку. А якщо він відмовився – в примусовому (через державного або приватного виконавця).
Органи виконання рішень можуть списати суму з будь-яких банківських рахунків боржника, вимагати в роботодавця боржника перерахувати суму із заробітної плати або ж задовольнити вимоги, продавши будь-яке майно порушника.
Висновки
- Такий алгоритм дій вимагає значних затрат часу та ресурсів.
- Водночас юристи зазначають, що розуміючи правовий механізм і наслідки для порушника, адміністрація закладу має більше шансів домовитися з гостем про оплату рахунку.
- Таким чином ресторатор зможе уникнути процедури притягнення до відповідальності.