Українських книжковий ринок активно розвивається і росте останні роки попри пандемію та війну. Чим більше відома книга, тим дорожче і важче купити на неї права. Тому все частіше українські видавництва змушені боротися за тайтли на аукціонах, пропонуючи не лише більше грошей, але й оригінальний маркетинговий план з просування цієї книги.
Журналістка видання AIN.Business поспілкувалася з видавцями про те, що сприяє розвитку книжкового ринку, як обираються книги, що вийдуть в Україні і як відбуваються аукціони.
Зʼявилася потреба заповнити ринок
Попит на книги українською мовою значно виріс в останні кілька років. Як зазначає гендиректорка Vivat Юлія Орлова, до повномасштабного вторгнення культурний простір значною мірою наповнювала росія: книги, кіно, музика, комп’ютерні ігри тощо. Вагома частка книг завозилася з рф, їхній продукт переважав на ринку та був доступніший за ціною.
Зараз все змінилося. Цьому Юлія називає дві причини:
- Українці почали масово хотіти читати українською.
- Діє закон №7459, що забороняє імпорт книг з росії та білорусі.
Таким чином, зʼявилася потреба заповнювати ринок новим асортиментом.
«Часто все вирішують гроші»
Як зазначає головна редакторка Artbooks Марія Курочкіна, є два варіанти як купити ліцензію на вихід книги в Україні.
- Перший спосіб — коли видавництво через правовласника або агента домовляєтеся про умови контракту і купує права.
- Другий спосіб — аукціон. Він відбувається у тому випадку, якщо мова йде про якийсь дуже популярний тайтл і є впевненість у неймовірно високому попиті. У такому випадку правовласник або агент оголошує аукціон, а українські видавництва роблять свої пропозиції. У деяких випадках окрім привабливої ціни потрібно запропонувати певну стратегію продажу та промоції книжки. Після цього видавець або агент обирає найкращий, на його думку, варіант.
Раніше українські видавництва рідше боролися на аукціонах. За словами Курочкіної, видавці просто бачили книгу і вже підписували договір. Зараз за права на популярну книжку борються від 3 до 5-ти видавництв.
Власник «Лабораторії» Антон Мартинов додає, що аукціони бувають двох типів:
- За правилами англійського аукціону всі учасники озвучують свої пропозиції і ставка підвищується до моменту, поки не залишиться останній учасник — він же переможець. Іноді агент може встановити кількість раундів аукціону з підвищенням ціни. При цьому ніхто з учасників-видавців не знає, хто в грі.
- Аукціон в один тур. Коли кожен гравець-видавець оголошує свій бест офер. Але тут в автора є можливість обрати видавця.
«Часто все вирішують тільки гроші (ціна, яку готові заплатити видавництва за ліцензію — ред.) і тут ми не завжди в силах тягатися. Тому я дуже люблю кейс, коли автор детально досліджує профіль видавництва, портфель прав і дуже важливо — запропонований маркетинговий план. І коли твоя команда витягує великий контракт не завдяки сумі грошей, а завдяки грамотному маркетингу і позиціюванню, а автор пише тобі крутий фідбек», — зазначає власник видавництва «Лабораторія» Антон Мартинов.
Читачі стали більш обізнані
У кожного видавництва є свій видавничий портфель. Це всі плани видавництва на найближчі кілька років. Що туди входить і як ці книги відбираються — конфіденційна інформація. Але зараз видавництва все частіше діляться своїми планами на наступний квартал чи рік з читачами.
Наприклад в Artbooks вже анонсували книги, що мають вийти у 2024 році. Також постійно оновлює свій портфель на сайті видавництво «Лабораторія».
«Ми приділяємо значну увагу відбору книг, на які купуємо права. Відбір відбувається командою на спільних зустрічах з обговоренням кожного потенційного тайтлу за цінностями видавництва та критеріями. Ми обираємо найкращі бестселери в усіх жанрах: фентезі, трилери, любовні романи, підліткова та дитяча література, комікси, нон-фікнш. Далі йде процес перемовин з правовласниками, більшість з яких є нашими теплими партнерами, та укладання угод», — зазначає гендиректорка Vivat.
Постійному обговоренню та стимулюванню продажів сприяє також окрема ніша в TikTok — BookTok. За словами Юлії Орлової українські читачі зараз стали більш обізнані у тому, що нового з книг виходить у світі, що популярне і що варто почитати. Марія Курочкіна також зазначає, що останнім часом треба пильно приглядатися до того, що залітає у BookTok.
- У видавництвах стараються врахувати читацькі потреби, інтереси та смаки цільової аудиторії.
- У Vivat орієнтуються на те, що зараз актуальне та затребуване для українського читача. Зокрема доповнюють асортимент у жанрах, де вже сформована цільова аудиторія (любовні романи Алі Гейзелвуд, Сари Джіо, Крістін Лорен, фентезі Лі Бардуго, Голлі Блек, Сари Маас) та працюють над новими напрямками, наприклад нещодавно уклали угоду з DC Comics.
- У «Лабораторії» до 2% ідей відбирають завдяки читачам, які пишуть щодо книг, які хочуть бачити українською.