Компанія Gradus на замовлення Mastercard провела дослідження стану українського мікро-, малого та середнього бізнесу. За результатами опитування 46% підприємців, які вимушено зупиняли роботу після початку повномасштабної війни, змогли відновити свою діяльність у повному обсязі. У досліджені також виділили які є актуальні проблеми і тренди у МСБ. AIN.Business публікує результати.

Стан і ключові потреби бізнесу

  • У дослідженні Mastercard SME Index вивчали стан та ключові потреби мікро-, малого та середнього бізнесу в Україні, а також перспективи їхнього розвитку.
  • У ньому взяли участь 404 респонденти – чоловіки та жінки, які є власниками або керівниками мікро-, малого та середнього бізнесу – у 20 областях України.
  • Опитування проводилося у червні – липні 2023 року.
Зображення в матеріалі: Mastercard

Загальні результати дослідження:

  • 46% малих та середніх бізнесів, які призупиняли роботу, вже працюють у повному обсязі, а ще 38% прогнозують відновлення довоєнних показників упродовж двох років;
  • 20% підприємців брали участь у грантових програмах на підтримку своєї справи;
  • 91% підприємств приймають безготівкові оплати;
  • 7 з 10 підприємців, окрім своєї безпосередньої діяльності, планують брати участь у програмах відновлення країни.

Актуальні потреби

  • Гроші на розвиток (45%);
  • Нові замовлення й ринки збуту (43%).
  • Для середнього бізнесу найбільшим викликом для розвитку є брак персоналу (35%). 

Кожен 5 підприємець брав часть у грантових програмах від держави чи інших організацій. 83% з них отримували гранти безготівково. 

Тренд на безготівку

  • 19% бізнесів отримують дохід від продажів у безготівковій формі завдяки оплатам за товари та послуги через POS-термінал, на банківський рахунок або за допомогою цифрових сервісів.
  • 53% підприємців отримують безготівково понад половину доходу.
  • Безготівкові оплати за товари та послуги приймають 9 із 10 опитаних підприємств.

Масштабування бізнесу

У недалекому майбутньому 73% опитаних планують масштабувати свою справу. І 19% з них вже розпочали реалізацію такої стратегії. Зокрема, підприємці планують:

  • розширювати лінійку товарів і сервісів (32%);
  • відкривати нові точки продажу та збільшувати обсяги виробництва (31%);
  • розвивати цифрові канали (31%);
  • розширювати продажі за кордон (16%).

Експорт

Країною-лідером для експорту продукції стала Німеччина. 29% українських підприємців продавали свої товари та послуги найбільше саме на цьому ринку за останній рік.

Інші популярні країни для експорту:

  • Польща (27%);
  • США (21%),
  • Велика Британія (17%)
  • Канада (13%).

Ключовими перевагами українських продуктів та сервісів за кордоном, на думку опитаних, є:

  • вартість;
  • якість;
  • оригінальність.

Відбудова України

7 з 10 представників української бізнес-спільноти, окрім безпосереднього напряму своєї діяльності, планують брати участь у відновленні України та її економіки:

  • 47% готові долучатися до державних програм з відбудови;
  • 42% хочуть створювати власні проєкти та ініціативи, що сприятимуть післявоєнному відновленню країни.