Компанія Gradus на замовлення Mastercard провела дослідження стану українського мікро-, малого та середнього бізнесу. За результатами опитування 46% підприємців, які вимушено зупиняли роботу після початку повномасштабної війни, змогли відновити свою діяльність у повному обсязі. У досліджені також виділили які є актуальні проблеми і тренди у МСБ. AIN.Business публікує результати.
Стан і ключові потреби бізнесу
- У дослідженні Mastercard SME Index вивчали стан та ключові потреби мікро-, малого та середнього бізнесу в Україні, а також перспективи їхнього розвитку.
- У ньому взяли участь 404 респонденти – чоловіки та жінки, які є власниками або керівниками мікро-, малого та середнього бізнесу – у 20 областях України.
- Опитування проводилося у червні – липні 2023 року.
Загальні результати дослідження:
- 46% малих та середніх бізнесів, які призупиняли роботу, вже працюють у повному обсязі, а ще 38% прогнозують відновлення довоєнних показників упродовж двох років;
- 20% підприємців брали участь у грантових програмах на підтримку своєї справи;
- 91% підприємств приймають безготівкові оплати;
- 7 з 10 підприємців, окрім своєї безпосередньої діяльності, планують брати участь у програмах відновлення країни.
Актуальні потреби
- Гроші на розвиток (45%);
- Нові замовлення й ринки збуту (43%).
- Для середнього бізнесу найбільшим викликом для розвитку є брак персоналу (35%).
Кожен 5 підприємець брав часть у грантових програмах від держави чи інших організацій. 83% з них отримували гранти безготівково.
Тренд на безготівку
- 19% бізнесів отримують дохід від продажів у безготівковій формі завдяки оплатам за товари та послуги через POS-термінал, на банківський рахунок або за допомогою цифрових сервісів.
- 53% підприємців отримують безготівково понад половину доходу.
- Безготівкові оплати за товари та послуги приймають 9 із 10 опитаних підприємств.
Масштабування бізнесу
У недалекому майбутньому 73% опитаних планують масштабувати свою справу. І 19% з них вже розпочали реалізацію такої стратегії. Зокрема, підприємці планують:
- розширювати лінійку товарів і сервісів (32%);
- відкривати нові точки продажу та збільшувати обсяги виробництва (31%);
- розвивати цифрові канали (31%);
- розширювати продажі за кордон (16%).
Експорт
Країною-лідером для експорту продукції стала Німеччина. 29% українських підприємців продавали свої товари та послуги найбільше саме на цьому ринку за останній рік.
Інші популярні країни для експорту:
- Польща (27%);
- США (21%),
- Велика Британія (17%)
- Канада (13%).
Ключовими перевагами українських продуктів та сервісів за кордоном, на думку опитаних, є:
- вартість;
- якість;
- оригінальність.
Відбудова України
7 з 10 представників української бізнес-спільноти, окрім безпосереднього напряму своєї діяльності, планують брати участь у відновленні України та її економіки:
- 47% готові долучатися до державних програм з відбудови;
- 42% хочуть створювати власні проєкти та ініціативи, що сприятимуть післявоєнному відновленню країни.