Після початку повномасштабного вторгнення бізнеси почали використовувати національну символіку, дякувати ЗСУ та адаптувати продукти під українські тренди. В дослідженні від червня 2023 респонденти Gradus Research відмітили, що кожен другий (67% опитаних) вважає доречним згадування Збройних Сил України. При цьому майже кожен (87% опитаних) добре ставляться до зображення сім’ї в рекламі/контенті та благодійності.

На рівні з цим з’явилося багато «шароварщини» та спекуляції на подіях. Спідня білизна з прапором України, фотографії лідерів на канцелярії та в кожній публікації лунають сенси: «Купуйте світшот з псом Патроном та будьте під його захистом». Подібні продукти та комунікація для багатьох виглядають дивно, тому клієнти шукають нові магазини та спеціалістів.

В колонці для AIN.Business засновниця студії контенту та комунікацій Ірина Сігарьова поділились спостереженнями за комунікацією українських бізнесів та досвідом роботи в благодійній ініціативі одного зі своїх клієнтів.

5 порад з контенту без «байрактарщини»

Контент — основа сучасної комунікації. Він просочується у всі відділи компаній: маркетинг, продажі, стратегічне планування, навіть у внутрішні процеси. Його головні задачі: продаж продуктів та послуг, формування довіри до компанії.

А ці 5 факторів направлять в пошуку ідей:

  1. «Ні» спекуляціям на війні. Не варто сподіватись, що слова «Байрактар», «Віддаємо 10% на ЗСУ» чи «Захисникам знижка» будуть ключовими факторами вибору. Так, люди звертають увагу, як бізнес допомагає армії та як підтримує економіку країни, але вдаватись до таких сенсів з бажанням наживи — погано. Через екран також відчуваються нещирі дії.
  2. Стильний дизайн. Не варто додавати на кожну картинку вишиванку чи прапор України. Це здешевлює компанію та продукти. Якщо вже плануєте додати національну символіку, то зробіть це естетично і за допомогою спеціаліста.
  3. Не повторюйте за всіма. Шароварщина тому й з’являється так, бо всі роблять одне й те саме. Влаштуйте з командою, близькими людьми, колегами мозковий штурм для пошуку ідей як презентувати компанію, показати позицію, підтримати Україну.
  4. Давайте змістовний контент аудиторії. Для цього ви маєте добре розуміти вашого клієнта, його бажання, інтереси, улюблену музику, який в нього стиль життя та що він читає. Це допоможе зрозуміти який в нього рівень свідомості та на які сенси він зверне увагу «Я танцюю гопака» чи на «Всеукраїнську програму ментального здоров’я “Ти як?”».
  5. Сформулюйте місію. Більшість компаній, які вдаються до «байрактарщини» мають одну ціль — продажі. Але підтримувати громадян, допомагати людям чи нести в медіа важливі сенси — ні. Тож поміркуйте — для чого ви все це робите? Як це впливає на країну? Що ви можете зробити для громадян? Коли відповіді будуть, тоді зрозумієте що транслювати аудиторії і як це робити.

Щоб не бути голослівною в порадах, зробила розбір трьох українських компаній, які чудово поєднують свої продукти та послуги з сучасником контекстом, українізацією та підтримкою країни.

Український бренд жіночого ділового одягу La Renée

Мета бренду La Renée — розкривати силу українських жінок через одяг, допомагати їм бути стильними та підкреслювати самоідентичність. Щоб висловити позицію та підтримати країну, власниця бренду запустила благодійну ініціативу, в якій розповідає історії сильних українок, що надихають. Тим самим популяризується діяльність кожної з героїнь.


В рамках ініціативи спілкувались з:

  • Анастасією Тихою, власницею притулку для тварин з фізичними та психічними особливостями постраждалих від рук людини.
  • Крістіною Матвієнко, засновницею фонду «Мрійники», яка організовує ретрити для жінок та дітей військових.
  • Діаною Ільницька, засновницею фонду «Рій», керівницею проєкту з підтримки дружин військовослужбовців в очікуванні народження дитини та з дітьми дошкільного віку. 
  • А також зі звичайними жінками, які не покинули домівку, у важкий період допомагали українцям та піклувались про найближчих.

«Під час інтерв’ю дізнались багато тремтливих історій та дізнались як речі впливають на їхній внутрішній стан та в чому почувають себе впевненими, сильними. Тепер наші клієнтки та відвідувачі сайту, як відчуває себе засновниця благодійного фонду та про що вона думає, а також впізнають себе в образі звичайної жінки-бухгалтера з Харкова, яка безплатно готувала їжу, бо відчувала себе корисною».

Логістична компанія Нова пошта

Для підтримки українців «Нова пошта» часто звертається до історій, які траплялись в 9 з 10 українців. Так в одному з відео розповіли історію дівчини, якій важко сказати, де саме зараз її дім, адже її батьки за кордоном, вона з братом у Львові, а коханий Богдан на війні. Проте життя продовжується та вона збирає кошти, допомагає армії. При цьому в багатьох кадрах є згадки «Нової пошти» — відділення, коробки, логотип, кур’єри, автомобілі тощо. Тим самим бренд нагадує, що він завжди поруч.

А от в Instagram бренд багато нагадує про акційні пропозиції, які робить з іншими компаніями, підтримує команду, звітує про власні ініціативи «Захисти своє місто — прокачай ППО», «Не зупиняйся» тощо. Завдяки розумінню цінностей, місії та задач бренду «Нова пошта» адаптується під ситуацію в країні та робить змістовний контент.

Бренд ювелірних прикрас Guzema Fine Jewellery

Бренд створив проєкт «Мої» який популяризує українську мову, розкриває її красу. У роликах вони досліджують важливість рідної мови, як фактору об’єднання українців, разом з українськими літературними та культурними діячами.

Власниця бренду, Валерія Гузема, метою проєкту вважає: «…ми прагнемо надихнути аудиторію, зародити щире бажання та глибокий намір повернутися до української…».

Разом з цим проєктом на підтримку української мови бренд випустив прикрасу з літерою «Ї». В жодній мові світу немає схожої літери, тому вона — це наша унікальність та ідентичність. Популяризуючи відео, Guzema популяризує і прикрасу. М’який та символічний продаж виробів, на який можна рівнятись.

«Клієнти люблять унікальні бренди, а не копії»

Якщо загально подивитись на три кейси, то можна побачити спільне:

  • проєкти створені з важливою метою — допомога фондам, підтримка, популяризація української мови,
  • відображається сутність бренду — як жінки відчувають свою силу в одязі, як компанія допомагає, як в прикраси інтегрована головна літера абетки,
  • в контенті підібрані людські історії — інтерв’ю з жінками, зібрана історія з ситуацій, які є в житті кожного українця, думки відомих українських діячів,
  • приваблива реалізація, за якою хочеться спостерігати та ділитись нею в соцмережах.

«Щоб проявляти позицію не обов’язково використовувати тільки національну символіку, кольори чи орнамент вишиванки, не обов’язково додавати ці елементи на кожен товар чи називати продукти військовими атрибутами/героями. Міркуйте ширше, шукайте власну місію та транслюйте її в світ. Клієнти люблять унікальні бренди, а не копії».

Автор: Ірина Сігарьова, засновниця студії контенту та комунікацій.