Восени 2023 року на вулиці Лютеранській у Києві відкрилася нова бургерна ETNOS. Заклад поєднує у собі звичну для всіх їжу з сучасним українським стилем. Своїм досвідом відкриття ресторану у центрі столиці співзасновниця Вікторія поділилася у ТікТок, відео завірусилося і привернуло увагу великої аудиторії.
Журналістка AIN.Business поспілкувалася із засновниками ETNOS Андрієм і Вікторією про те, з чого почалася історія закладу, скільки коштувало відкриття і на чому вдалося зекономити.
Рубрика «Історії» виходить за підтримки YASNO.
Формату dark kitchen швидко стало мало
Власники закладу Андрій та Вікторія до повномасштабного вторгнення не мали досвіду у сфері громадського харчування. Андрій був залучений у створенні кіно та серіалів, Вікторія — працювала у туризмі.
- Влітку 2022 року вони вирішили відкрити свій бізнес, й обрали формат dark-kitchen з доставкою через Glovo та Bolt.
- Інвестували в цю справу 70 000 грн. Ця сума дозволила відкрити невелику кухню й почати отримувати прибуток.
Після запуску dark-kitchen власники дуже швидко зрозуміли, що потрібно відкривати фізичний заклад. Тому Андрій та Вікторія подали заявку на грант у розмірі 250 000 грн, який вдалося отримати лише з третьої спроби.



За словами Вікторії, спочатку вони планували докласти невелику суму власних коштів до гранту, та відкритися у форматі МАФу. У Деснянському районі пропонували МАФ в районі 60 000 — 70 000 грн. Тому після ретельного вивчення ринку нерухомості зрозуміли, що потрібно шукати приміщення з водопостачанням, туалетом та можливістю встановити витяжку. Згодом парі вдалося знайти приміщення на вулиці Лютеранській, у трьох хвилинах від метро «Хрещатик».
Скільки коштує відкрити заклад в центрі столиці
Співвласниця Вікторія розповіла, що на відкриття закладу вони витратили разом 558 000 грн або $15 000. Після підписання договору й оплати за приміщення, у власників був місяць орендних канікул. За цей час сподівалися зробити ремонт і відкритися.
Основні й найбільші витрати:
- 225 000 грн — оренда приміщення на Лютеранській. До того, як заклад почав приносити прибуток.
- 65 600 грн — витяжка та її встановлення.
- 60 000 грн — меблі в заклад.
- 25 000 грн — приблизна вартість встановлення кухні.
- 20 000 грн — дерев’яна стійка для зони замовлень.
- 14 500 грн — виготовлення і встановлення вивіски, а також наліпки на оракл.
- 13 000 — техніка: планшет для оформлення замовлень, аудіосистема і кешбокс.
- 10 000 грн (у вигляді донату на ЗСУ) — айдентика.



Інші витрати:
- 17 000 грн — камери відеоспостереження б/у та сигналізація.
- 13 500 грн — фарба.
- 12 000 грн — тисяча коробок для бургерів.
- 12 000 грн — жиростійкий папір для бургерів.
- 10 000 грн — кухонне приладдя + продукти.
- 9 000 грн — робочі меблі.
- 6 400 грн — доукомплектація туалетної кімнати.
- 6 100 грн — двері + їхнє встановлення.
- 6 000 грн — декор в заклад.
- 5 500 грн — виготовлення і встановлення дзеркала.
- 4 000 грн — бойлер б/у.
- 4 000 грн — емаль для фарбування плюс приладдя.
- 3 200 грн — емаль для металу.
- 3 000 грн — металеві таці для подачі бургерів. Інший посуд докуповували в процесі роботи щакладу.
- 2 500 грн — стікери.
- 2 000 грн — жировловлювач для мийки.
Інші дрібні витрати обійшлися приблизно у 4 100 грн. Також приблизно 5 000 грн витратили на різні збори та платежі.



«Через те, що бюджет був обмеженим, у процес відкриття ми залучили всіх, кого можна було: родичів, друзів і знайомих. Це допомогло зекономити та не влізати в великі борги під час відкриття».
На чому вдалося зекономити:
- Люстри у закладі — це ручна робота сестри співзасновниці.
- Комп’ютер для забезпечення роботи закладу віддали безкоштовно родичі.
- Всю сантехніку проводили і встановлювали також самостійно.
- Більшість ремонту робили власними силами.
- Зйомку готових страв закладу зробив друг власників.



Проблеми, з якими зіткнулися
За словами співвласників, під час ремонту вони зіткнулися з різними неочікуваними проблемами. Наприклад:
- Багато підрядників підводили по термінах та домовленостях.
- Процес встановлення витяжки був довгим і важким. Переробляли все 3 рази.
Попри все, перші бургери на кухні закладу приготували 1 вересня 2023 року. Відкриття для родичів і друзів зробили 2 вересня.



Кожен бургер має свою історію
ETNOS — це українська бургерна. Співвласники хотіли поєднати звичну для всіх їжу з сучасним українським стилем.
«Ми хочемо, щоб наша культура і традиції інтегрувалися у сучасне життя на побутовому рівні. Щоб ми могли використовувати традиційні етнічні елементи у сучасному дизайні і не тільки. Щоб це виглядало стильно, модно, цікаво. Багато українських брендів уже працюють над цим, і ми хочемо до них долучитися».
У меню закладу кілька видів бургерів:
- Класичний за 160 грн;
- Дніпровський за 205 грн;
- Ніжинський за 210 грн;
- Бессарабський за 230 грн;
- Васильківський і Київський по 260 грн.



«Оскільки світ рухається вперед, наша культура і традиції також можуть набувати нових форм, трансформуватися та ставати більш сучасними. Так з’явився бургер Ніжинський, який розповідає історію огірка, якому встановлено пам’ятник у місті Ніжин. Свою історію має також бургер Бессарабський — у складі якого соус-варіація на традиційну бессарабську манджу. Цей бургер розповідає про традиції і смаки, що належать до колоритного регіону України, про який ми так мало знаємо».