22-річний Данило Комм зі Слов’янська перед початком повномасштабної війни запустив успішний бізнес з виробництва кераміки. На підприємстві хлопця працювали 60 людей, а товар експортували у Польщу. Проте, у зв‘язку з вторгненням, виробництво повністю зупинилося. Данило виїхав до Варшави закінчити навчання і вирішив започаткувати новий бізнес, цього разу – ресторанний.
Історію створення бару Bar mleczny та плани на майбутнє Данило Комм розповів виданню Zaxid.net. AIN.Business переповідає основне.
Студентський бізнес
- Вперше до Польщі Данило Комм приїхав у 17 років для навчання на менеджера управління.
- У 2019 році хлопець взяв кредит під 40% річних і відкрив «Кебаб» у причепі біля будівельного супермаркету OBI.
- Спершу бізнес йшов не дуже. Але коли розпочалася пандемія коронавірусу і в країні закрили всі супермаркети, потік людей збільшився. Продавалося по 150-200 кебабів на день – на ті часи це 14 000 грн.
- Згодом Данило помітив, що в будівельному супермаркеті поблизу люди найчастіше купують керамічні горщики для квітів. Відтак, підприємець вирішив повернутися додому, а пізніше за допомогою польських інвесторів запустив керамічний цех.
Кераміка зі Слов’янська
- На початку 2021 року Данило відкрив цех у Слов’янську. Бізнес йшов добре, а інвестиції швидко окупились.
- Цех продукував мільйон квіткових горщиків на рік. Працівники отримували $1000-1500 на місяць.
- З початком повномасштабного вторгнення все зупинилось. Всі вільні кошти підприємець напередодні вклав у товар.
- Бізнес закрився. Данило, як студент польського вишу, повернувся закінчити навчання і майже одразу вирішив започаткувати щось нове.
Ресторан у Варшаві та участь у шоу
- Данило відкрив заклад Bar mleczny. Так у Польщі називалися дешеві їдальні в часи комунізму, проте назва популярна досі.
- Спершу хлопець працював сам і поступово почав працевлаштовувати людей. Здебільшого, це були українки, матері з дітьми, які виїхали з країни як біженці.
- Коли у Польщі почали рости ціни, український підприємець старався не піднімати їх у власному закладі. Однак, за його словами, це вплинуло на заробітки.
- Тому Данило вирішив подати заявку на популярне кулінарне шоу «Кухонні революції», в якому відома польська рестораторка Магда Гесслер допомагає змінити концепцію закладів, що беруть участь у шоу.
- Це одна з найпопулярніших телепрограм у Польщі. За статистикою, її дивиться кожний четвертий поляк.
«Їх зацікавила моя історія. Приїхала пані Магда з камерами і влаштувала нам революцію, яку ми дуже добре пройшли. Люди кажуть, що це один із найкращих випусків за 13 років програми. Тому у нас тепер такий успіх, приходить дуже-дуже багато людей. До нас їдуть зі всієї Польщі, щоб познайомитися зі мною і скуштувати їжу, яку ми приготували».
Щоденна виручка — $2000
- Магда Гесслер зробила зміни в інтер’єрі, меню. Змінилася і назва закладу. Bar mleczny перетворився у Bar Koperkowy (від польського koperek – кріп).
- У ресторані з’явилися вишуканіші страви з овочами, кропом, суп з телятини, реберця, курка фарширована гуляшем. Є і український борщ, вареники з різними начинками.
- Одночасно, Данило вирішив залишити старий Bar mleczny з простішим меню і доступними цінами. Він працює поруч.
- Зараз бізнес Данила розширився до трьох закладів, у яких загалом працює 20 працівників.
- В їдальні продають понад 400 обідів на день.
- Щоденна виручка у Bar Koperkowy – $2000.
Плани на майбутнє
- Українець планує розвиватися і надалі, але повернення додому для нього є обов’язковим пунктом.
- Коли закінчиться війна, хлопець планужє повернутися до керамічного бізнесу в Слов‘янську.
«До війни я там єдиний продавав товар в Європу, бо вся наша кераміка переважно йшла в Росію. Після війни я планую викупити ці цехи, щоб зайнятися чимось масштабним – щоб саме у Слов’янську робити багато кераміки і продавати її в Європу».