Мінцифри та «Укрпошта» створили гайд для українських підприємців із продажу товарів за кордон на таких міжнародних маркетплейсах, як Amazon, Etsy, Shopify, eBay. У довіднику зібрана інформація щодо юридичних, фінансових, митних та податкових питань. Гайд буде корисний усім, хто хоче розвивати експортну складову бізнесу і продавати товари на міжнародних платформах. AIN.Business вибрав основне.

Загальні поради на початку діяльності

  • Якщо ви лише починаєте продавати свої товари на міжнародних маркетплейсах, можна спробувати формат роботи без реєстрації підприємця, поки ця діяльність не стала регулярною.
  • Коли продажі стануть регулярними, варто оформити ФОП на спрощеній системі або іншу підхожу форму.
  • При реєстрації ФОП обираємо види діяльності у довіднику КВЕД 2010.
  • Наприклад, основним можна обрати КВЕД 47.91 — Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет. Ця група включає роздрібну торгівлю за допомогою компаній поштового замовлення, мережі Інтернет, кур’єрів, торгівлю з використанням торговельних автоматів тощо.

Оформлення відправлення

Відправити товар, який замовив покупець з за кордону, можна звичайним поштовим пересиланням та шляхом замовлення міжнародного транспортного перевезення.

Якщо відправником товару є фізична особа і вартість відправлення складає ≤ €10 000, митне оформлення проходить без участі відправника.

Для відправки товару необхідно надати такі документи:

  • поштову декларацію CN23 для посилок (3 примірники) та EMS (3 примірники) або CN22 для дрібних пакетів рекомендованих та дрібних пакетів PRIME (1 примірник);
  • у разі необхідності за запитом митниці додатково можуть запросити документ, що підтверджує походження і вартість товару (товарний або касовий чек).

Якщо відправником товару є ФОП або інша форма юридичної особи, діють інші особливості. Найчастіше замовлення від них є невеликими за розміром та коштують менше ніж €150. Проте є габаритні чи дорогі товари, для відправлення яких слід здійснити митне оформлення, — детальніше про те, як це зробити, можна дізнатися за посиланням.

Отримання оплати з-за кордону

Існує декілька шляхів отримання оплати з-за кордону:

  • Якщо ви лише розпочали діяльність в сфері електроного експорту, не є ФОП і отримуєте кошти з-за кордону на власну банківську картку, у цьому випадку немає якихось особливостей. Кошти є у вашому розпорядженні як фізичної особи одразу, і ви використовуєте їх у тій валюті, у якій вони надійшли.
  • Якщо кошти надходять на рахунок через іноземні платіжні сервіси чи системи, з отриманих від клієнта коштів буде утримана комісія сервісу.

Для зареєстрованих підприємців процедура інша. Специфікою ведення діяльності на міжнародних маркетплейсах, таких як Etsy, eBay, Amazon та інші, є певний сценарій фінансових транзакцій.

  • Кошти, отримані як виручка від діяльності, зараховуються на рахунок продавця і перераховуються на мультивалютний рахунок міжнародного платіжного сервісу, наприклад Payoneer.
  • Рахунок у Payoneer громадянин відкриває як фізична особа, але може зазначити, у тому числі в реєстраційних даних, що він є підприємцем.
  • Українське законодавство не містить прямих спеціальних норм щодо особливостей оподаткування торгівлі на міжнародних маркетплейсах і не враховує сценарій проходження виручки через міжнародні платіжні сервіси.

Є два основні способи проведення розрахунків з нерезидентом-покупцем:

  • SWIFT-переказ за інвойсом.
  • Переказ за допомогою платіжних сервісів.

Якщо підприємець бажає платити податок за спрощеною системою оподаткування, його виручка за товар, проданий за кордоном, повинна бути зарахована на рахунок підприємця.

Помилки при роботі з іноземними маркетплейсами

  1. Прийняття коштів на особисту картку і відправлення товарів у статусі підприємця. Кошти повинні надходити на рахунок підприємця. Якщо з якихось причин це неможливо, відправлення варто робити від фізичної особи.
  2. Порушення в оформленні відправлень, наприклад, зазначаючи їх як «подарунок», а не «продаж товару». За документами підприємця робота виглядатиме так, ніби кошти за товар надходять, а його пересилання не відбувається.
  3. Приховування реальних сум виручки й обсягів реалізованих товарів.

Детальніше з усім гайдом можна ознайомитися за посиланням.