78,8% респондентів перевіряють бренди та компанії на вихід з рф — опитування AIN.UA

Низка західних компаній, попри свої заяви про наміри вийти з ринку росії, все ж таки лишаються працювати в рф. Причинами називають бюрократичні перепони та високу споживацьку активність. 

Чимало українців надалі ж перевіряють, чи залишили міжнародні компанії ринок рф. У новому анонімному опитуванні редакція AIN.UA запитала в читачів про цей процес і те, якими інструментами для перевірки вони користуються. 

Хто взяв участь в опитуванні

Про те, чи вони досі перевіряють бренди щодо їхнього виходу з рф, нам розповіла 321 людина. Серед них найбільше респондентів віком від 26 до 35 років — 53,9% опитуваних. Найменша категорія — тих, кому ще немає 18 років. Їхня частка склала 2,5%. 

Більшість — 96,9% — учасників опитування є цивільними; 3,1% —  військові. 

Велику частку опитування складають IT-спеціалісти — 107 людей. Далі — креативні індустрії (88), сфера послуг (29), студенти (19), фінансити (12) й освітяни (11), власники та власниці бізнесів (10), працівники й працівниці сфери охорони здоров’я (10), а також держслужбовці/держслужбовиці (3 людини). 

Чи перевіряли компанії на вихід з ринку рф у 2022 та 2024 роках 

253 респонденти перевіряють бренди стосовно роботи в росії у 2024 році; 68 — не перевіряють. 

Водночас 16 людей почали перевіряти компанії у 2024-му, тоді як у 2022 році цим не займалися. Одна людина цікавиться виходом компаній з ринку рф з 2014 року. 

Чому важливо перевіряти іноземні компанії на припинення співпраці з рф

176 респондентів зазначили, що перевірятимуть компанії, аби не спонсорувати росію та не підтримувати її дії.

«Чим масовіше покупці відмовлятимуться від російського або такого, що має зв’язки з росією, тим менш вигідно і в грошах, й іміджево компаніям зберігати зв’язки з рф. А отже, росія швидко перетвориться на болото і буде більше простору для розвитку альтернативних продуктів», — зазначає анонімно респондент/ка.

Водночас серед тих, хто припинив перевірку, 8 людей зізналися, що втратили сенс. 

«Зрозумів, що бойкот умовного Metro стріляє більше в ногу українцям, ніж самому бренду. Мережа розвинена в Україні: українці там працюють і керують. А бойкот радше призведе до виходу компанії з України, ніж з росії», — міркує учасник/ця опитування. 

Хоча деякі бренди пам’ятають та уникають їхніх товарів і послуг. 

«З часом припиняє перевіряти більшість, бо нічого не змінюється. Той самий Brocard спокійно працює в Україні», — ділиться респондент/ка. 

За яких умов готові користуватись послугами та товарами компанії, що не вийшла з рф

Після закінчення війни 177 учасників опитування вказали, що все одно не користуватимуться брендами, які не вийшли з російського ринку. 28 зізналися, що повернуться до компаній, 24 — лише частково. 

Водночас пробачити готові фармацевтичному бізнесу (12 людей); компаніям, що працюють в Україні і надають робочі місця (6 людей); а також тим брендам, які зможуть перепросити та прокомунікувати своє рішення (15 людей). Будь-якому бренду готові пробачити 6 людей, жодному — 140 опитуваних. 

«Було б добре сказати: «Ні, не буду користуватися», але цих брендів настільки багато, що відмова, найімовірніше, неможлива. Я не знаю, з чиїх продуктів готують у кафе, де обідаю. Не знаю, який бренд кави використовують у кав’ярні поруч. Якщо світ буде ідеальний, то бренди, які не покинули рф, збанкрутують. Але реалістичніше дотискати їх тут і зараз виходити з російського ринку», — додає респондент/ка. 

Однак є компанії, товарами та послугами яких не будуть користуватися опитані українці за будь-яких умов. Серед них міжнародні компанії, присутні на ринку рф: Nestle, Mondelez, PepsiCo (Pepsi та Lay’s), Nivea, Unilever, Leroy Merlin, Raiffeisen Bank, Auchan, Bonduelle, Philip Morris, L’Oréal, P&G, Johnson & Johnson, Metro, Brocard, Kinder, Yves Rocher та OTP Bank.

Також респонденти назвали два українських проєкти: Fizi (відповідно до відкритих джерел, не працював на ринку росії, але може бути пов’язаний з брендом Yaro, чия співвласниця потрапила у скандал після фото на красній площі) та Sister’s Aroma (бренд був присутній на російському ринку до 24 лютого 2022 року, після повномасштабного вторгнення продукцію компанії також помічали в росіян, водночас керівництво бренду називає це «спекулятивними продажами» третіх осіб через інші країни).

«Я вважаю, що зараз перевірка навіть важливіша, аніж це було на початку. Тоді відчувався сильний спротив, людям не потрібно було нагадувати, хто ворог. Зараз, коли зрозуміло, що війна не закінчиться за місяць, легко втратити пильність і розслабитися. Я собі цього не дозволяю, тому все російське для мене у бані назавжди», — коментує учасник/ця  опитування. 

Пошук інформації: де перевіряти та чого не вистачає

Більшість опитаних — 132 респонденти/ки — користуються Google пошуком: до назви бренду додають «russia». 

Попри те що на ринку існує кілька альтернативних ресурсів, де можна отримати інформацію про компанії, респонденти/ки ділилися, що дані не завжди актуальні, а сам додаток чи бот може не мати деталей. 

Найбільше бракує актуальності — 52 людини зазначили в опитуванні, що дані трактуються здебільшого 2022 роком, а тому не відомо, чи компанії вже повернулись на ринок рф. 40 опитуваних потребують зручного місця, де була би зібрана вся інформація разом. Ще 37 людей зазначають, що не вистачає деталей: компанія справді вийшла чи змінила назву; які товари випускає тощо. 

«Не про всі бренди наявна інформація, або коли ТМ має одну назву, але сама належить іншій компанії. Виходить плутанина: людина думає, що купує невинний «Торчин», а це по лікті в крові Nestle. Було би добре цю павутину пояснити. Також проблемою є застаріле оновлення ще з 2022 року — час йде, хто повертається до рф, хтось прощається. Хочеться апдейтів», — коментує в опитуванні респондент\ка. 

13 опитуваних вказали, що їм не вистачає відповідних маркувань у магазинах, адже часу, аби все перевірити, не вистачає; ще чотирьом хотілося би отримувати список альтернативних пропозицій. 

«Кожна компанія, яка продовжує свою роботу в рф, забезпечує нормальне функціонування росіян надалі. У той момент, коли кожен українець гостро відчуває результати та наслідки війни, у житті 144-мільйонного населення рф і тисяч росіян за кордоном нічого не змінилося. Тільки систематичний вихід усіх компаній представників демократичних країн зможе показати росіянам, чого варта їхня країна без продуктів капіталістичного Заходу чи Японії. Ну і, звісно, податки, робочі місця — сам факт вкладу компаній в російський ВВП», — каже читач/ка. 

Оновлення від 22:00 30 травня. Після публікації матеріалу до редакції звернулись представники української компанії Fizi, згаданої респондентами, з проханням вилучити згадку компанії з матеріалу як таку, що не працювала з ринком рф. Зважаючи на те, що згадка компанії міститься у відповідях респондентів, редакція не вносила жодних змін до переліку згаданих компаній. Водночас, задля ясності для читачів, ми розмежували міжнародні та українські компанії, наведені у відповідях учасників опитування, а також описали причину появу їхніх згадок. Припускаємо, що компанії Fizi та Sister’s Aroma були згадані читачами через репутаційний контекст, описаний у нашому та інших українських виданнях.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук