Digital-агенція Webpromo оцінила стан продовольчого ритейлу в Україні на третій рік повномасштабного вторгнення. Виявили, що ринок вийшов на довоєнні показники. Розповідаємо детальніше, як змінився попит на продовольчі товари в Україні після 2022 року.
Офлайн
За даними Держстату, станом на 1 червня 2023 року населення України становило близько 33 мільйонів людей, тобто воно зменшилось на 20% з початку повномасштабного вторгнення. Також станом на травень 2024 року, в Україні зареєстровано близько 4,7 мільйона внутрішньо переміщених осіб. Згідно з прогнозами МВФ, до 2028 року населення України зросте до 36 мільйонів людей.
Попри зниження населення, згідно з дослідженням Асоціації ритейлерів України станом на кінець 2023 року продовольчих магазинів складала 100,2% від довоєнного рівня. Найбільша кількість офлайн магазинів у Києві, на Дніпропетровщині, Харківщині, Львівщині та Одещині.
До того ж найбільше відкриттів нових торговельних точок спостерігається в Києві, Львівській і Дніпропетровській областях.
Онлайн
Згідно з дослідженням, пандемія COVID-19 і повномасштабна війна в Україні стали «своєрідним тригером» для прискореного зростання онлайн-продажів. Зокрема у 2021 році дохід українського ринку електронної комерції в категорії Food сягнув 753,90 млн доларів, у 2023 році — 345,50 млн.
Згідно з прогнозами, повне відновлення дохідності галузі фуд-ритейлу в онлайн-форматі очікується у 2025 році. Попри вплив війни, відключення електроенергії та демографічну кризу, попит на продовольчі товари в онлайні також зростає.
У 2023 році кількість запитів у категорії продовольчого ритейлу збільшилась на 21% порівняно з попереднім роком. При цьому із показником у 54% переважають запити українською мовою. Найбільший попит на продовольчі товари онлайн фіксується з березня по квітень та з жовтня по грудень. Натомість зміну пропозиції (конкуренція в аукціоні, найдорожча ціна за клік) автори дослідження фіксують у лютому та серпні. Найбільший обсяг попиту на продовольчі товари спостерігається в Києві, Дніпрі, Одесі, Харкові, Запоріжжі та Львові.
Портрет цільової аудиторії, яка купує онлайн
Основний вік цільової аудиторії онлайн складає 25-54 років. Найбільша кількість — покоління Y (28-44 років). Такі люди звикли обирати найбільш вигідні пропозиції. Друга позиція — покоління Z (12-27 років). Вони цінують швидкість та простоту. Найменшу частку аудиторії в онлайні займають представники покоління Х (45-60 років), яким зазвичай важче приймати щось нове для себе.
Крім того, користувачі віком 25-34 років при покупці продуктів онлайн найчастіше відвідують сайти Maudau та «Сільпо»; користувачі віком 35-44 років — сайти Maudau та Auchan; аудиторія 45-54 років — сайти Fozzy та Metro.
Під час покупок споживачі звертають увагу на бренд та частіше віддають перевагу українським виробникам. На категоріях «їжа» та «ліки» українці економлять найменше. Проте слабкими місцями основних лідерів ринку є технічна складова сайту/застосунку, вартість і швидкість доставлення, а також якість пакування замовлень.