Інсайти з Кремнієвої долини. Чого українських підприємців навчають лектори з Берклі

На початку червня в Івано-Франківську відбувся випускний навчальної програми для підприємців Berkeley Spring at Promprylad. Фінальною крапкою навчання від лекторів із Кремнієвої долини став пітчинг спільних проєктів та обрання журі найбільш пропрацьованої бізнес-ідеї. Розповідаємо, як це було, навіщо підприємцям «уроки магії» та чого ще навчають лектори з Берклі.


Матеріал створено за підтримки Фонду Промприлад, Berkeley Haas,
Ukraine-Moldova American Enterprise Fund та Fisher Center for Business Analytics
Що це означає?

Що таке Berkeley Spring at Promprylad

Програму Berkeley at Promprylad для українських підприємців на базі Івано-франківського інноваційного центру Промприлад проводять уже вдруге. Її створила команда Фонду Промприлад влітку 2023 у співпраці з Університетом Каліфорнії, Берклі та Haas School of Business. Ідея програми полягає в тому, що впродовж інтенсивних трьох місяців майже сто українських підприємців навчаються у викладачів однієї з найвідоміших бізнес-шкіл онлайн. А потім захищають свої проєкти наживо.

У конференц-залі інноваційного центру Промприлад студенти нарешті розвіртуалюються, ставлять останні запитання лекторам, перевіряють презентації й повторюють текст виступу — за три хвилини їм треба розповісти все, над чим працювали три місяці. 

Успішного пітчингу по відеозв’язку їм бажає Готьє Вассер — виконавчий директор Центру бізнес-аналітики Фішера в Університеті Каліфорнії, Берклі. Він один із тих, хто оцінює фінальні проєкти та як потенційний інвестор може ставити гострі запитання. Готьє — фахівець світового рівня у сфері бізнес-аналізу, AI та Data Science, а також один із перших, хто почав досліджувати дата-аналітику для бізнесу. Це він навчав українських підприємців, як технології здатні трансформувати команди, і став лідером проєкту з боку Берклі.

Ще півтора року тому Вассер просто збирався пообідати борщем в одному з львівських готелів, де саме зупинився. Але тоді його плани змінила Іванна Погребняк. Дізнавшись, що Готьє Вассер в Україні, керівниця Центру нової економіки Промприладу поїхала до нього без жодних домовленостей, дочекалася, поки він вийде на обід — і запітчила свою ідею спільної освітньої програми. Борщ тоді так і лишився без уваги Готьє, а проєкт для українських підприємців отримав перше «так», тобто «yes».

Навіщо це все

«Є люди, які підприємці по натурі. Вони мають внутрішній радар і впевнено роблять якісь кроки у своїй справі просто тому, що не можуть не робити. Але є й інший тип людей, які можуть розвинути в собі ці риси. Бо підприємництва можна навчитися», — переконана Іванна Погребняк.

Свого часу вона поставила собі ціль здобути освіту в одному з топових світових навчальних закладів. Спочатку Іванна отримала диплом у Берклі, а потім з 8-ї спроби все ж вступила до омріяного Оксфорду на програму MBA — і вже восени розпочне навчання. Водночас вона робить так, щоб українським підприємцям було простіше навчатися в найкращих.

«Для нас було важливим заводити в Україну фреймворки саме звідти, де підприємництво плекалося століттями, тому почали зі США, де підприємництво — це одна зі складових самоідентифікації. В Україні ж ми все ще підсвідомо відчуваємо тиск стереотипів родом із радянського союзу: капіталіст, «не відсвічуй», не показувати свої прибутки, «пропетляй”», — пояснює Іванна та наголошує, що це не тому, що українці якісь не такі, усе це — наслідок історичної травми. 

Як відбувалося навчання

Упродовж трьох місяців студенти й лектори двічі на тиждень мали інтенсивні навчальні онлайн-вечори: вісім модулів від дизайн-мислення та прототипування до фінансів, стратегії ведення переговорів і навіть «уроків магії».

«Так, це багатьох дивувало, але ми надіслали студентами набори для фокусів і запросили Александру Дювів’є, яка є бізнес-тренеркою та фахівчинею з магічного мистецтва. Насправді це було не про магію, а про взаємодію з публікою і те, наскільки добре можна презентувати свій продукт, тримаючи фокус уваги», — розповідає менеджерка проєкту Руслана Паробецька.

Усе, що вдалося перейняти з навчальних модулів, студенти змогли перевірити практично, працюючи групами над власними бізнес-проєктами. Організатори кажуть, що навмисно поєднали студентів із різним бекграундом всередині 14 груп. На їхню думку, це допомогло ефективніше обмінятися досвідом, практикувати здатність вести переговори та розвивати лідерство. 

«У нас були люди із дуже різним досвідом. Хтось із 20-річним досвідом підприємництва, а хтось — зовсім початківець. І саме перетин людей із різною експертизою — одна із сильних сторін цієї програми. Це будує сприятливі умови для розвитку інновацій та пошуку інсайтів, — ділиться менеджерка проєкту Руслана Паробецька.

Майже 30% учасників долучилися до навчальної програми з інших країн. Це українські підприємці, які давно ведуть бізнес за кордоном, або ж релокувалися після початку повномасштабного вторгнення росії.

Переважно програмою зацікавилися айтівці та маркетологи. Водночас були люди і з агросектора, юриспруденції, архітектури, медицини. Це дало можливість у фіналі побачити дуже різні проєкти: від мобільних додатків до кастомних сувенірів чи девайсів для власників собак. Іванна Погребняк розповідає, що 6 проєктів з 15, які студенти пітчили під час першого сезону, сьогодні продовжують розвиватися, а деякі вже стали стартапами чи бізнесами. Наприклад, платформа Spline art — це проєкт для інвестицій в українське мистецтво, який упродовж року пройшов так звану межу вмирання і став прибутковим бізнесом.   

Як потрапити на Berkeley at Promprylad

Навчання коштувало $1700, хоч організатори кажуть, що справжня ціна такого курсу — близько $8000 — каліфорнійці зробили для українських студентів серйозну знижку. Крім того, 30 місць на програмі зробили безкоштовними. Така ціна та грантові місця стали можливими, зокрема, завдяки донору Ukraine-Moldova American Enterprise Fund, який підтримував програму і минулого року. 

На грант, який повністю покриває вартість навчання, могли подавати заявку ветерани, власники релокованих бізнесів і студенти. Менеджерка Руслана Паробецька каже, що обирали тих, хто найкраще зміг пояснити, навіщо йому цей досвід, як і куди він зможе привести студента в розвитку власної справи.

Втім уже мати свій бізнес-проєкт тут було не обов’язково. Достатньо було описати ідею та проблему, яку людина хоче вирішити своїм майбутнім проєктом. Так, серед 88 учасників другого сезону опинилися і студенти, які тільки зацікавилися підприємництвом, і власники бізнесу, які відчули, що десь забуксували, а також люди, які потребували інновацій у своїй роботі. Загалом було 88 учасників — з них 16 студентів і 10 ветеранів. Курували процесом навчання 14 менторів — випускники першого сезону.

Що кажуть випускники Berkeley Spring at Promprylad

Валентин Рогозинський, ортопед-травматолог, офіцер ЗСУ

Ольга Маленкова, Partner | Growth at Huless

«Останні 10 років я працюю в tech (імерсивний стек), допомагаю компаніям у розвитку бізнесу і побудові стратегічних партнерств. Але зараз мій фокус — це домен оборонних рішень. Тому на програму я прийшла із запитом освоїти релевантні концепти, які б допомогли створювати асиметричні рішення для нашого продукту в умовах війни: робити більше, витрачаючи менше часу і ресурсів. Під час проходження програми доєдналася до стартапу Huless, який працює над платформою для прив’язних і гібридних розвідувальних дронів. Важливий для мене інсайт стосувався стадії прототипування для hardware продуктів, як це робити максимально швидко, використовувати наявні методики валідації,  зазвичай тут не треба специфічних знань та інвестицій, це доступно всім.

Наталія Большакова, засновниця та лід дизайнерка студії Bolshakova Interiors, девелоперка Belle Air та співзасновниця благодійного проєкту Deeds4kids

«Уже давно в мене в планах новий проєкт. Це онлайн-платформа про дизайн інтерʼєру та будівництво на глобальному ринку в середньому бюджетному секторі. І я вирішила пропустити цю ідею через Berkeley програму, отримати нові інсайти. Один із головних — не закохуватися у свою ідею, а закохуватися в проблему, яку ти хочеш вирішити. Тоді місія твого бізнесу буде зовсім по-іншому формуватися і мати більший потенціал. А інший, більш очевидний інсайт, про який я ніколи не замислювалася: якщо тобі здається, що твоя ідея кайф, то це зовсім не означає, що вона потрібна комусь іншому. І дуже нерозумно перестрибувати процес інтервʼю та збору фідбеків від твоєї потенційної ЦА, під час якого твій задум може суттєво змінитися».



Освітні плани засновниці Berkeley at Promprylad

Ідейниця програми з Берклі Іванна Погребняк каже, що війна для бізнесу — це випробування на стійкість. А коли її пригальмовує емоційне спустошення, завжди має бути дія.

«Що більше партнерств із різними школами ми зможемо зробити, то краще. На цьому перетині зможе народитися інновація. Бо на перетині глибокої експертизи в різних сферах і народжується щось нове», — ділиться Іванна Погребняк. Вона розповідає, що глобальна ціль, яку переслідує Фонд Промприлад та Центр нової економіки — змінювати етичну рамку підприємництва в Україні. 

«Тут ти надихаєшся, знаходиш команду, розвиваєш свою ідею на навчаннях чи акселераторах, тут же робиш прототип у мейкерспейсі й удосконалюєш продукт, залучаючи науковців. А потім шукаєш інвестиції. Уся ця екосистема покликана навчити українських підприємців бути спільнотою: будувати взаємовигідну співпрацю, об’єднуватися та разом працювати на колективну ціль», — підсумовує Іванна та натякає, що третій сезон навчання від лекторів з Кремнієвої долини може відбутися вже наступної зими.

ТЕКСТ Олена Високолян

ЛІТЕРАТУРНА РЕДАКТОРКА Вікторія Оліщук

ФОТО Фонд Промприлад

МЕНЕДЖЕРКА Юлія Маковишена

ПРОДЮСЕРКА Ольга Андрусів

ПРЕДСТАВНИЦЯ Фонду Промприлад Наталія Українець

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук