Кого шукають роботодавці на ІТ-ринку у 2024. Шість тенденцій за перші пів року – колонка

2

Нині на ринку праці помітна парадоксальна ситуація: спеціалісти скаржаться на неможливість отримати офер через високу конкуренцію, а компанії водночас — на нестачу працівників та відсутність релевантних кандидатів.

Кого ж зрештою роботодавці хочуть бачити у своїй команді, у колонці для AIN.UA розповідає Альона Лабюк, керівниця партнерств та карʼєрного розвитку в Edtech-стартапі Mate аcademy. Альона разом із командою опрацьовує сотні вхідних запитів від компаній на джуніор та мідл ІТ-спеціалістів і зібрала найбільш повторювальні вимоги.

Office friendly

Компанії все частіше надають перевагу спеціалістам, які готові працювати з офісу завжди або хоча б N днів на тиждень/місяць/квартал. Особливо це стосується джунів, які потребують більшого менторства від старших колег. Досягти цього ефективніше в прямому контакті.

На цей тренд зокрема вплинули аварійні та стабілізаційні відключення. В одному місці роботодавцеві легше налаштувати умови для безперебійної роботи всієї команди: купити зарядні станції, генератор, старлінк тощо — а отже бути впевненим, що клієнт/користувач отримає послуги/продукт у термін.

Від кандидатів, які розглядають виключно ремоут варіанти, очікують, що вони зможуть самостійно забезпечити автономність роботи. Про це можна окремо зазначати в супровідному листі або резюме.

Ми remote friendly компанія, але нових спеціалістів усе одно запрошуємо в офіс на онбординг. З досвіду, інтеграція в команду, знайомство з культурою та процесами проходить так набагато продуктивніше.

З прокачаними софт-скілами

Для отримання роботи на висококонкурентному ринку технічна підкованість кандидатів йде за замовчуванням. Зараз компанії менш охочі довчати спеціалістів базовим речам. Тому у своєму домені треба знати все й навіть більше, щоб конкурувати за увагу роботодавців.

Натомість, хороших кандидатів виділяють мʼякі навички: вміння комунікувати, гнучкість, бажання розвиватися, уважність до деталей. Найбільше цінуються спеціалісти, які вміють формулювати запитання і не бояться їх ставити. Для джуніор-спеціалістів, які ще не мають змоги похвалитися значним комерційним досвідом, сильні софт-скіли в окремих випадках можуть відіграти вирішальну роль при наймі.

Висока англійська

«English B2+» — золотий стандарт вакансій в ІТ. Усе більше компаній стають інтернаціональними, тому англійська необхідна для щоденної робочої комунікації, а не тільки для участі в ситуативних розмовах чи пошуку інформації в іноземних джерелах.

Але після закріплення законом статусу англійської мови як однієї з мов міжнародного спілкування в Україні очікуємо, що ця вимога зʼявиться і в інших сферах. Тому записатися до репетитора, завантажити Duolingo або сходити на розмовний клуб варто було ще вчора.

Піти на компроміс щодо англійської можуть у випадку, якщо кандидат володіє локальною мовою ринку, на якому оперує компанія. Також у вакансіях стали частішими випадки вимоги вивчення місцевої мови компанії. Якщо ж кандидат не буде відкритий до такого, то навіть спеціалісти з розмовною англійською можуть отримати відмову в наймі.

Продуктове мислення

До повномасштабного вторгнення лідерами найму спеціалістів були сервісні компанії. Нині ж є труднощі з утримуванням та залученням іноземних замовників, через що скорочуються і можливості роботи. Відтак, українські продуктові компанії виходять на передній план.

Їхня специфіка, що розробники складають меншу частку штату, ніж у сервісних компаніях. Тому зараз спостерігаємо великий запит на нетехнічні спеціальності в ІТ, які допомагають бізнесам масштабуватися — маркетологів, аналітиків, рекрутерів, піарників тощо. Очікуємо, що для світчингу найближчим часом обиратимуть саме ці напрями.

Для продуктових компаній важливим є продуктовий майндсет: коли спеціалісти фокусуються на потребах споживача та цілях бізнесу, можуть не тільки виконати задачу, але й зʼясувати, чи взагалі вона необхідна, гнучкі в прийнятті рішень. Це не про кількість зроблених задач, а про їхню доцільність для розвитку компанії.

На цей тренд зокрема вплинула популяризація ШІ-інструментів, які демократизують написання коду, тож роботодавці шукають у спеціалістах у першу чергу вміння керуватися бізнесовим підходом.

Defence-tech

Поштовхом до переорієнтації українського ІТ-ринку на продукт зокрема став запуск численних і вкрай важливих сьогодні defence-tech стартапів.

У кандидатів на позиції в такі проєкти зазвичай вимагають специфічні навички та знання. Особливо цінується вміння «працювати ручками»: паяти, збирати, тестувати тощо. Наприклад, якщо це розробка дронів, то перевагою буде досвід самостійного складання або користування.

Ця галузь є можливістю для ветеранів і ветеранок, які після звільнення зі служби обирають для себе цивільні професії в розробці, використати свій військовий досвід.

Топперформери

Команда з топперформерів — мета кожного роботодавця, яка дозволяє компанії бути більш стабільною в турбулентні часи.

Тут маю зробити дисклеймер, що універсального переліку якостей таких спеціалістів немає, адже це про співпадіння культури та особистості, тож у кожної компанії він різний. Але глобально це люди, яким не все одно на успіх компанії, і заради нього вони готові робити все у своїй зоні відповідальності та за її межами.

Це може бути як джуніор, так і сеніор фахівець, який:

  • відповідає цінностям
  • проактивно ідентифікує проблеми та вирішує їх
  • бере на себе відповідальність
  • не боїться складних задач
  • чує фідбек та якісно на нього реагує
  • постійно розвивається

Таких людей не треба бейбіситити та/або мотивувати кожного дня, а в комплексі з усім перерахованим вище спеціаліст стає лідером серед кандидатів на ринку для конкретної компанії.

Як цього досягти? Аналізувати корпоративну (та інженерну) культуру конкретної компанії і співставляти зі своїми цінностями та якостями. Якщо метч відбувся — супер, якщо ні — можливо, це не ваша компанія і варто пошукати інші варіанти.

Висновки

Найбільш тригерною темою на ІТ-ринку останні роки була висока конкуренція. Але з кількістю відгуків на позицію є цікавий момент, що з десяти в гарному випадку один буде релевантний. Рекрутери в мережі частіше згадують випадки identity fraud, коли надіслані профілі не відповідають реальним людям за ними. Або ж кандидати просто масово подаються без вчитування у вимоги.

Тому, попри складнощі, запит на толкових спеціалістів досі є. Щороку з 2022 працевлаштовувалося більше наших випускників, ніж у 2021. Нині ми вийшли на середній щомісячний показник — 100 людей, які знаходять роботу після навчання.

Щоб тримати таку планку, ми як компанія, яка допомагає розпочинати кар’єру в ІТ, на старті формуємо правильні очікування: робота є, але щоб її отримати, тепер треба більше докладати зусиль та бути гнучкими. Виграють ті, хто адаптуються до реалій — це те, що в принципі мають зрештою прийняти всі спеціалісти й відпустити спогади про часи, коли достатньо було заповнити сторінку в LinkedIn і запитувати зарплатну гілку.

Звичайно, неможливо ігнорувати вплив мобілізації на ринок праці в Україні. Усе частіше почали розглядати студентів або старших спеціалістів, які ще не досягли мобілізаційного віку або вийшли за нього. Компанії більше інвестують в upskilling та/або reskilling наявних фахівців, аби спрямувати їх на пріоритетні напрями. Також зростає кількість відкритих філій чи офісів українських компаній за кордоном, куди наймають українців або локалів на місці. У перспективі цю ситуацію мають змінити чіткі правила держави стосовно економічного бронювання. Це дасть визначеність кандидатам та роботодавцям та створить для бізнесу зрозумілі умови для подальшого планування своєї діяльності

Авторка: Альона Лабюк, керівниця партнерств та карʼєрного розвитку, Mate аcademy

Залишити коментар

Коментарі | 2

  • Софт скіли це окрема тема. Насправді ринки розвинених країн показують що визначити софтскіли як і хардскіли на інтервю є надскладною задачею. Частіше інвестують в випробовувальний первод ніж реально визначають. До того ж такого окремого понятння як софт скіл і хард скіл немає якщо дивитися на це все зі сторони problem solving скіл. З точки зору problem solving комунікація та програмування це є лиш інструментами для вирішення бізнес задачі. Так само як є люди що зловживають технічним вирішенням без глибокого розуміння потреб бізнесу, так само є люди з прокачаною комунікацією – які не розуміють технічної сторони бізнес проблеми та намагаються виїхати на комунікації.

    Вважається що перевірити технічні скіли простіше ніж софт. Хоча насправді це не так. Більше того проблеми з софт скілами часто мають корінь в нерозумінні технічної та бізнесової сторони, а також не бажанні брати відповідальність і так далі.

    В кандидатів з комунікаційними скілами тим не менш шансів отримати роботу таки більше, навіть з проблемами в технічних скілах і не розумінні бізнес складової, через те як проходить процедура відбору в більшості компаній. Але довести аналітично що такі кандидати є користішими для компанії буде важко.

  • А проблеми компаній в тому що їм важко знайти спеціалістів з необхідним скілсетом зараз коли попит змінився. І звідси – office friendly – потреба виховати їх самим, в офісі це набаагто простіше.

Пошук