У Texty.org.ua вийшло цікаве дослідження коментарів під відео в TikTok, на яких, очевидно, дипфейкові Олег Ляшко, Петро Порошенко та інші відомі українські політики «воюють на передку». Понад 20 % коментаторів дякували захисникам, з яких злітали ШІ-маски, а очі погано кліпали.

Журналісти видання проаналізували понад 10 тисяч коментарів до чотирьох популярних тікток-роликів каналу @fatamiimbjn («Пет’юра»), де постять жартівливі відео з політиками «на передку» з використанням дипфейк-технології.

Вони зроблені примітивно й часто з очевидними ознаками штучної маски, «надітої» на відео реальних військових. За півтора року існування канал зібрав понад 150 тисяч підписників і 4,2 мільйона вподобань.

Виявилось, що 20 % коментаторів повірили в ці відео, дякували захисникам і бажали берегти себе. Ще 4% просто писали «дякую», «красава», «поважаю», але їх об’єднали в окрему категорію, адже теоретично вони могли дякувати автору відео за вдалий жарт.


40% помістили в сіру зону, адже з них важко було зрозуміти, чи повірив коментатор у фейк, чи ні. 23% людей усе зрозуміли, висміювали решту коментаторів за наївність і дякували автору відео.

Ще 12% не повірили роликам, але не помітили в них дипфейку. Писали, що нігті або форма занадто чисті, що в Бахмуті немає піску або про не той колір скотчу.


Журналісти видання також проаналізували думку, що, можливо, ці подяки фейковим захисникам — просто «жирний тролінг», але це спростовує як мінімум кількість таких коментарів.

«Тому просте пояснення видається більш правдивим: люди просто вірять тому, що бачать у випадковій стрічці рекомендацій у тіктоці. І їхнє бажання залишити коментар часто переважає над бажанням зайти в профіль каналу і з першого погляду переконатися, що вірити йому не варто», — підсумовує видання.

А також зауважує про небезпеку поширення технології дипфейку, адже цим активно користуються пропагандисти та шахраї. Нагадаємо, під час презентації Apple iPhone 16 криптошахраї запускали паралельні трансляції із дипфейковим СЕО компанії Тімом Куком, який просив кинути крипту на спеціальний гаманець, щоб подвоїти гроші.

Технологію дипфейків використовують й російські військові, щоб дискредитувати українських військових в очах західної аудиторії та посіяти зневіру в Україні. Вони поширюють соцмережами фейкові відео, на яких нібито бійці ЗСУ ображають російськомовних дітей, знущаються з побратимів і говорять про повалення влади.