Сьогодні кожен роботодавець в Україні та світі працює з працівниками, покоління яких ми звикли називати «зумери», або «покоління Z». Це молоді та амбіційні люди, що народились в кінці минулого тисячоліття або навіть вже у 2000-их, але ще не досягли 30 років. Анастасія Ляшко, СЕО української компанії TRIONIKA, розповідає, які цінності в сучасних молодих працівників і як найкраще роботодавцям працювати з ними.


Покоління Z — це молодь, що народилась у сім’ях, які пережили «технологічний бум» і для цих дітей уже не були чимось незвичним телевізори з десятками каналів, фотокамери, перші смартфони, MP3-плеєри, про які ми всі забули, та навіть інтернет.

А ще бонусом є те, що ці діти народились у незалежній Україні, до якої вже звикли їхні батьки. Це позитивно вплинуло на їхнє формування та розуміння своєї цінності в суспільстві!

Наразі покоління Z становить близько 30% світового населення. А згідно з висновками Світового Економічного Форуму вже наступного року близько 27% людей, що працює в розвинених країнах, складатиметься з представників покоління Z.

У нашій компанії ми займаємося відносно молодим напрямком роботи — генерацією та монетизацією трафіку. То ж і працівники у нас молоді. 37% нашої команди — це саме працівники покоління Z, 68% з них дівчата і, відповідно, 32% хлопці.

Тобто така велика частка працівників до 30 років може сильно впливати на настрої в колективі, на формат роботи та навіть соціальну активність компанії. Тому так важливо досліджувати потреби цього покоління та враховувати їх у роботі з ними.

Наприклад, важливо знати, що 77% представників покоління Z, згідно зі свіжим дослідженням компанії з обробки великих масивів даних What the big data, вважають, що в їхньому житті має бути баланс між роботою та особистим життям. Це підтверджує й дослідження від Deloitte. Здатність підтримувати позитивний баланс між роботою та особистим життям — це та риса, яка викликає у покоління Z захоплення, для них це важливіше за посаду чи матеріальне становище. Проте багатьом все ж таки не вдається досягти балансу, якого вони прагнуть. Близько третини респондентів, які регулярно відчувають тривогу або стрес, кажуть, що їхня робота та поганий work-life balance значною мірою сприяють підвищенню рівня стресу, що найчастіше стається через довгий робочий день, невизнання результатів їхньої роботи та короткі терміни для її виконання.

Тому перші висновки, які треба зробити — це час від часу шукати можливості розвантажувати своїх працівників, щоб підсилити баланс між роботою та відпочинком. А ще — більше хвалити та звертати увагу на досягнення працівників і цікавитись, чи вистачає їм часу на виконання завдань і пропонувати свою допомогу.

Дослідження 2022 року компанії McKinsey про покоління Z також зазначають, що три чверті респондентів покоління зумерів при виборі місця роботи зважують, чи зможе вона впливати на їхній особистий простір і чи не порушить work-life balance.

А ще серед причин, через які вони обрали саме свою організацію, опитані обрали такі пункти:

  • компанія пропонує можливості для навчання та розвитку (21%);
  • висока заробітна плата або інші фінансові вигоди (19%);
  • позитивна культура на робочому місці (19%);
  • гнучкий графік роботи та/або скорочений робочий тиждень (19%);
  • можливості для розвитку/просування в кар'єрі (18%);
  • відчуття важливості та сенсу від своєї роботи (17%). 

Виявилось, що дуже важливим аспектом для працівників, які вже працюють у компаніях і задоволені своїм робочим місцем та умовами праці, є те, чи їхні керівники хвилюються за їхнє психологічне здоров’я.

В дослідженні компанії Deloitte виявили, що приблизно 6 з 10 опитаних представників покоління Z кажуть, що відчувають себе комфортно при розмові зі своїми керівниками про стрес, тривогу чи інші проблеми з психічним здоров'ям. І трохи більше ніж половина впевнені, що їхні керівники знають, як підтримати, якщо ця тема порушиться в бесіді. А от третина опитаних побоюються, що їхні керівники будуть дискримінувати їх, якщо вони висловлять занепокоєння з приводу психічного здоров'я.

Це дуже важливий момент, адже для багатьох працівників комунікація з керівником впливає на психічне здоров'я  навіть більше, ніж стосунки з коханими людьми чи членами сім'ї. 

Тому кожен керівник має думати не лише про якість виконання роботи та зручні робочі умови своїх підлеглих, але й про їхній психологічний стан, рівень стресу та занепокоєння. Особливо це стосується сьогоднішніх реалій в Україні, адже причин для стресу та переживань у нас вистачає. 

Наприклад, ми маємо таку посаду, як People Partner. У кожного партнера свій відділ, з працівниками якого People Partner зустрічається протягом тижня та дізнається про всі занепокоєння та проблеми. Відмінність цих зустрічей від звичайних статусів чи мітингів з керівниками саме у відсутності на них керівників. Це такі собі безпечні дружні кава-брейки, на яких кожен може сказати, що його турбує в колегах чи босі, а після People Partner зможе знайти розв'язання цих проблем. Турбота дуже важлива для покоління Z, тому над цим треба працювати кожному роботодавцю.

І наостанок ми, звичайно ж, маємо поговорити про гібридний чи віддалений режим роботи, які шукають 3 з 4 представників покоління Z, що працюють. Більшість представників покоління Z почали працювати у віддаленому режимі через глобальну пандемію у 2020 році, яка змінила робочі стандарти для багатьох працівників. Такий досвід роботи з дому дав більше вільного часу на сім'ю, зекономив час на дорогу на роботу, а також допоміг багатьом людям із психічним здоров'ям.

Сьогодні 63% працівників кажуть, що вважають за краще працювати в гібридному режимі, а 12% заявили, що хочуть працювати віддалено замість того, щоб щодня приходити в офіс. Можливо, це пов'язано з тим, що це покоління ще досить молоде, не обтяжене дітьми та фінансовими проблемами, вони досить гнучкі та мобільні, їм вистачає спілкування онлайн, що може повністю замінити особисті зустрічі, до яких так звикло старше покоління.

Але сучасні роботодавці — зокрема і я — досі не готові перейти на повністю віддалений режим роботи через відсутність контролю робочих процесів, зменшення впливу та залучення корпоративної та соціальної культури на цінності працівників, а також через віддалення особистих стосунків між колегами. 

Звичайно, відмова від офісу, його обслуговування та підтримки значно економить кошти на команду, але якісні та особистісні втрати в спілкуванні нівелюють ці витрати. Тим паче що, американський сервіс з оголошень про роботу Hire Basis провів своє дослідження, яке підтвердило, що 43% респондентів віку зумерів відчувають самотність, працюючи вдома. 

Особисто я вважаю, що лише гібридний формат роботи, з можливістю їздити в офіс, коли в тебе є потреба та бажання, може допомогти кожному співробітнику підлаштувати свій робочий графік під себе. А постійна робота над потужними онлайн-спільнотами, регулярною соціальною взаємодією та чіткі інструкції щодо розмежування робочого та особистого життя лише підсилять плюси від роботи віддалено.

Мій головний висновок у вивченні матеріалів про зумерів — це те, що кожна компанія сьогодні має в штаті декілька поколінь і розуміння особливостей кожного з них дуже важливе для побудови внутрішньої комунікації в компанії, її культури та цінностей. Коли роботодавець знає, які покоління працюють у його команді, він може говорити з ними одною мовою, знаючи, як їх мотивувати та драйвити. 

Покоління Z потребує підтримки, уваги, як і, в принципі, кожне покоління, що працює. Але додатково ці працівники потребують свободи у форматі роботи, цікавість зі сторони керівника їхнім психологічним станом, для них важливо, аби команда та їхній роботодавець наголошували на сильних сторонах і вдалих проєктах зумера. Для працівників віком до 30 років важливо мати розвинені соціальні зв'язки з компанією, аби помічати турботу та не відчувати самотності. Українським роботодавцям хочу нагадати, що їм варто час від часу робити несподівані дейофи або скорочені дні, аби зумери могли трохи себе розвантажити. 

І найголовніше, не забувайте, що кожен сьогодні в Україні хоче відчувати себе в безпеці, тому сучасні бізнеси мають надавати всі умови для безпечної роботи під час повітряної тривоги та необмежений час для походу в укриття під час небезпеки.

Читайте також: Як ветеранам і ветеранкам підготуватися до співбесіди з роботодавцем – колонка