«Штучний інтелект вплине на мільйони робочих місць у світі» — такі інфоприводи регулярно зʼявляються в медіа з 2022 року. Поштовхом до цього, зокрема, стала розробка OpenAI ChatGPT — ШІ, здатного генерувати та обробляти тексти, великі масиви даних і конкурувати з Google у швидкому пошуку інформації. 

Штучний інтелект може вплинути  майже на 40% робочих місць у світі, серед яких і висококваліфіковані. AIN.UA розібрався, як штучний інтелект впливає на IT-сферу, як ШІ використовують українські айтівці, які задачі в IT-компаніях він вирішує та чи здатний замінити людину.

Бум ШІ: ChatGPT 

У 2022 році OpenAI представила ChatGPT на базі третьої мовної моделі серії GPT (Generative Pre-trained Transformer). Другу, вдосконалену версію — GPT-4 — випустили за рік. Серед її переваг — можливість аналізувати не лише текст, а й зображення, а також здатність працювати з більшими обсягами тексту (понад 25 тисяч слів).

У ChatGPT зараз 200 мільйонів активних користувачів щотижня. Вкладатися в ШІ-розробки почали й інші компанії: Google, пошукову роботу якого частково відібрав ChatGPT, представив Gemini (раніше називався Google Bard) — розмовний чатбот зі штучним інтелектом. 

В Україні Gemini запрацював у липні 2023-го. Поки що рівня популярності ChatGPT чатбот не досягнув: наприклад, ним послуговуються 22% українських айтівців, показує опитування DOU, тоді як ChatGPT користуються 82%. 

Загалом очікується, що до 2027 року обсяг ринку штучного інтелекту досягне $407 млрд.

Автоматизація процесів і вивільнення часу для творчих задач. Як ШІ змінює роботу українських IT-компаній

У SoftServe з 2023-го почали впровадження генеративного штучного інтелекту для покращення продуктивності працівників, розповідає для AIN GenAI Practice Director компанії Дмитро Овчаренко:

«Тестуючи ШІ, ми побачили, що розробницькі команди дійсно можуть бути швидшими та ефективнішими, якщо звикнуть до додаткових інструментів і навчаться з ними працювати на індивідуальному та командному рівнях».

На початку 2024 року компанія почала імплементувати ШІ-інструменти для девʼяти пілотних проєктів, серед яких і клієнтські. «Час розробки ПЗ на проєктах скоротили на 20%, Quality Control — на 25%, Test Automation — на 20%, створення технічної документації — на 17%, — розповідає Овчаренко. — До кінця року проєктів, на яких працюють GenAI-boosted команди, в нас точно побільшає». 


В EPAM штучний інтелект став інструментом, який змінив правила гри для багатьох бізнес-процесів, каже керівник делівері EPAM Україна Назарій Попов. «Компанія давно працювала з ШІ, проте стрімкий ріст великих мовних моделей, як-от ChatGPT, спричинив справжній бум інтересу до генеративного штучного інтелекту», — каже він.

За словами Назарія Попова, зі сплеском цікавості до штучного інтелекту в компанії були різні погляди на тренд: частина колег вважала, що ШІ зробить революцію, і потрібно терміново змінювати підходи; інша ж — що хайп згодом вщухне, а про штучний інтелект взагалі забудуть. 

«Зараз можна констатувати, що певною мірою помилились усі: ШІ став інструментом, який еволюційно змінює практично всі аспекти роботи IT-компанії», — коментує Попов.

За два роки ЕРАМ виробив чотири стратегічних напрямки роботи з ШІ:

  • Штучний інтелект для SDLC (цикл розробки програмного забезпечення). Можливості ШІ використовуватимуть для підвищення ефективності та прискорення циклу розробки програмного забезпечення на всіх етапах. Це включає допомогу розробникам у написанні коду, бізнес-аналітикам — у роботі з вимогами, тестувальникам – у тестуванні ПЗ, а проєктним менеджерам — в оцінці ризиків та управлінні проєктом. 

  • Штучний інтелект для модернізаційних програм у програмному забезпеченні. EPAM розробила та адаптувала низку інструментів, фреймворків і підходів із застосуванням ШІ для прискорення та покращення процесів модернізації ПЗ для клієнтів. 

  • Застосування штучного інтелекту для галузей та індустрій. EPAM пропонує рішення на основі ШІ для конкретних індустрій, як-от електронна комерція, охорона здоров'я, автомобільна промисловість тощо. «Для кожної з цих галузей GenAI може стати каталізатором, який відкриває нові можливості, функціонал і бізнес-перспективи», — каже Попов.

  • AI Intelligent Apps Engineering — стратегічний напрям, у межах якого EPAM працює над методологією EPAM AI/Run™. Вона використовує GenAI для оркестрування роботи мультидисциплінарних команд, переформатовуючи розробку ПЗ та робочі процеси розробки продуктів. AI/Run охоплює швидке прототипування з GenAI для формулювання і швидкої реалізації користувацьких функцій, підвищуючи ймовірність правильної розробки з першого разу — це прискорює вихід на ринок на 30%+.


В Uklon для автоматизації аналізу дзвінків у колцентр використовують великі мовні моделі (LLM), пояснюють AIN в компанії. 

«Це працює таким чином: нейронні мережі перетворюють звук на текст, а потім за допомогою LLM, розгорнутих всередині компанії, текст обробляється для отримання корисних інсайтів, на основі яких збирається аналітика в реальному часі і створюються дашборди», — пояснює Data Scientist Technical Lead Uklon Андрій Абушек. 

Також, за його словами, мовні моделі допомагають автоматизувати значну частину роботи з відгуками клієнтів і відсікати нерелевантні запити до служби підтримки, створені помилково.


Як в українських компаніях використовують ШІ: популярні сервіси, власні розробки та інвестиції

  • Згідно з опитуванням Projector AI Lab 2023 року, 64% співробітників українських компаній вивчають ШІ-сервіси з власної ініціативи, ще 15% кажуть: компанія виділила по $100 на ШІ-інструменти для кожного. Серед найпопулярніших сервісів — ChatGPT та Midjourney, а спеціалісти, які найчастіше використовують штучний інтелект для роботи — копірайтери (52%), представники маркетингу та PR (49%), керівники команд (39%) та інженери-розробники (21%).

  • В українських компаніях уже зʼявляються власні ШІ-розробки. «Ми як компанія OLX та частина великої групи інвестиційної Prosus використовуємо внутрішню LLM-розробку — TOCAN, — розповідає для AIN операційний директор OLX в Україні та Центральній Азії Ігор Сироватко. — Це майже ШІ-агент, який об'єднує в собі багато ШІ-моделей, які в основному працюють на базі GPT-моделей».
    Співробітники використовують TOCAN для створення текстів, аналізу великих масивів даних, створення датасетів тощо.Також у компанії майже повністю автоматизована система модерації контенту: штучний інтелект ухвалює близько 95% рішень щодо публікації оголошень, пояснює Сироватко.  

  • Інвестиції в українські компанії, які використовують ШІ, зросли: з $42,4 млн у 2014 році до $440,9 млн у 2021 році, повідомила перша віцепрем’єр-міністерка України — міністерка економіки України Юлія Свириденко. За її словами, тенденція зростання інвестицій зберігається попри війну.


Замінює чи допомагає: як штучний інтелект впливає на роботу людини

У компаніях, з якими поспілкувався AIN, штучний інтелект розглядають як помічника співробітникам, а не заміну. 

Концепція ШІ станом на зараз — підсилення чинних ролей та оптимізація процесів, зазначають в EPAM Україна. Але штучний інтелект не спричинив радикальних змін у кадровій політиці: компанія не розглядає можливості заміни співробітників на ШІ. 

«Повної заміни категорій співробітників немає, але немає й ролей, які зараз у компанії не використовують штучний інтелект», — пояснює Назарій Попов. Йдеться не лише про технічних спеціалістів, які безпосередньо працюють із клієнтами, а й про маркетологів, HR, спеціалістів з навчання тощо. 

Навички та знання, повʼязані зі штучним інтелектом, в компанії є обовʼязковими для переходу на вищий рівень під час оцінки компетенцій.

«Ми дали нашим спеціалістам час на адаптацію до нових вимог і вивчення навчальних матеріалів, і зараз це вже навіть не обговорюється», — пояснює Попов. Крім цього, у компанії навички роботи з інструментами ШІ стають обов'язковими при працевлаштуванні.

Заохочують працівників користуватися ШІ і в Uklon. Навички роботи зі штучним інтелектом обговорюють ще на співбесіді: це допомагає зрозуміти, наскільки потенційний співробітник відкритий до інновацій, коментує для AIN Андрій Абушек, Data Scientist Technical Lead компанії.

Наразі в Uklon так само немає спеціалістів, роботу яких можна було б повністю замінити штучними інтелектом. ШІ автоматизував рутинну роботу і вивільнив час для більш творчих завдань, кажуть у компанії. Наприклад, алгоритми штучного інтелекту використовують для обробки гігантських масивів даних: це допомагає розв'язувати ті задачі, які раніше неможливо було вирішити через великий обсяг інформації. Оперує цими даними команда з 30 людей: датааналітиків, датасаєнтистів і датаінженерів. 

Серед проєктів, які реалізовують завдяки ШІ, — затори та розрахунок орієнтовного часу прибуття. 

«Ми обробляємо величезні масиви даних координат водіїв, агрегуємо їх та отримуємо інформацію про стан доріг, можемо розрахувати оптимальний маршрут та орієнтовний час прибуття, — пояснює для AIN Vice President of Data & Research Uklon Володимир Андрієнко. — Також ШІ пропонує найкращі точки посадки водіям і пасажирам на основі здійснених поїздок, ефективно розподіляє замовлення. Це повністю виключає ручне втручання». 

У компанії використовують моделі прогнозу: вони дають можливість розраховувати баланс попиту та пропозиції в конкретний час у конкретному місці. Результат прогнозу моделей трансформують у коефіцієнти. До ШІ така задача потребувала багато аналізу та ручної роботи зі встановлення параметрів, зазначає Андрієнко.

Окрім цього, команда Uklon працює над масштабним проєктом із використанням штучного інтелекту для швидкого та зручного отримання інформації з усієї багаторічної документації, баз даних та інших джерел. 

«Наприклад, новий аналітик може за допомогою чатбота отримати будь-яку інформацію — від алгоритмів роботи всіх сервісів до даних, в якій таблиці розташовані дані про виконані замовлення», — пояснює Андрій Абушек. 

У SoftServe заохочують працівників користуватись генеративним ШІ. «Це можливість, яку треба освоїти якнайшвидше, особливо людям, які працюють в ІТ», — коментує для AIN Дмитро Овчаренко.

Серед інструментів, які радять використовувати співробітникам, — GitHub Copilot, AWS Q, Duet AI, ChatGPT, MS Copilot 365, а також розроблену SoftServe платформу NEO Platform. Водночас перед стартом нового проєкту компанія обовʼязково погоджує з клієнтами використання інструментів генеративного ШІ в роботі.


Як айтівці використовують штучний інтелект для роботи

Лише 15% українських IT-спеціалістів не використовують ШІ в роботі, засвідчує велике опитування DOU. Серед айтівців, що взяли в ньому участь, постійно послуговуються штучним інтелектом 41%, ще 32% — час від часу, 12% — рідко. 

Найактивнішими користувачами штучного інтелекту, згідно з опитуванням DOU, є  молоді фахівці (89%) і спеціалісти на керівних позиціях (понад 90%).  

Senior QA Engineer Ігор пояснює для AIN, що користується ШІ безпосередньо для тестування. Також штучний інтелект допомагає айтівцю автоматизувати генерацію тестових сценаріїв, перевіряти граматики при написанні баг-репортів, аналізувати логи, писати SQL-запити.

«Моє ставлення до ШІ змінилося на краще за останні роки: він став широко доступним і зручним для використання в робочих та особистих цілях, — каже Ігор. — Наприклад, штучний інтелект зручніший і швидший для пошуку порівняно з Google».

Найпопулярнішим ШІ-інструментом є ChatGPT: з ним працюють 79% опитаних DOU айтівців (порівняно з 51% у 2023-му). Другий за популярністю — GitHub Copilot (ним послуговуються 20% опитаних, торік — 8%). До трійки лідерів, посунувши Midjourney,  увійшов Google Gemini (13%).

«Я епізодично використовую для роботи ChatGPT: наприклад, мені треба розібратися в якійсь бібліотеці чи функціоналі технології, — каже Full Stack Developer Вʼячеслав. — Зазвичай навіть вказую чату, аби він не давав безкінечні гайди з кодом чи щось таке, а пояснював нюанси саме текстом». 

Також айтівець користується ChatGPT, якщо треба зрозуміти потенційне джерело помилки: наприклад, чи йде вона з якоїсь конкретної бібліотеки. Водночас, за словами Вʼячеслава, він не пише за допомогою ШІ безпосередньо код, який піде в продакшн: «Чат ніколи (принаймні зараз) не напише тобі те, що можна було б без жодних думок копіпастити».


Заборони на користування ШІ в компаніях

Серед ризиків використання штучного інтелекту — можливі витоки конфіденційних даних. З цієї причини у Samsung Electronics Co. заборонили використовувати такі генеративні ШІ-інструменти, як ChatGPT, для роботи: виявилося, що співробітники завантажували на платформу конфіденційний код.

Samsung — не єдині, хто почав регулювати ШІ для бізнес-процесів. Видання Business Insider оприлюднило список найбільших компаній, у яких працівникам забороняють користуватися ШІ або обмежують користування. Серед них:

  • Apple — обмежили використання ChatGPT та GitHub Copilot Apple;

  • Amazon — співробітникам забороняють надавати чатботам конфіденційні дані компанії;

  • Bank of America — працівники не можуть використовувати ChatGPT для роботи;

  • Citigroup – тільки частині працівників дозволили користуватися ChatGPT;

  • Deutsche Bank — ChatGPT можна обмежено використовувати частині фахівців; 

  • Goldman Sachs — співробітники не можуть користуватися ChatGPT;

  • iHeartRadio — не можна використовувати ШІ-технології на корпоративних пристроях;

  • JPMorgan Chase —  заборонили використання чатботів;

  • Northrop Grumman — заборонили використання ChatGPT;

  • Spotify — ChatGPT не можна використовувати після того, як платформа видалила десятки тисяч пісень, згенерованих штучним інтелектом;

  • Verizon — ChatGPT недоступний для мінімізації ризиків витоку інформації компанії;

  • Wells Fargo — обмежили використання ChatGPT для працівників.

Українські компанії теж мають обмеження на користування ШІ з міркувань захисту внутрішньої інформації.

«Заборони на використання штучного інтелекту та генеративних моделей здебільшого пов'язані з вимогами клієнтів, які зазвичай переживають за витік конфіденційних даних», — пояснює Назарій Попов, EPAM. 

Водночас усе більше клієнтів дозволяють використовувати великі мовні моделі (LLM), оскільки навчаються працювати з потенційними ризиками, адаптовують внутрішні процеси й політики. 

За словами Попова, побоювання щодо ШІ нагадують подібні при появі хмарних сервісів: «Спочатку клієнти побоювалися віддавати свої дані, але з часом питання безпеки змістилося до захисту від зовнішніх загроз. Передбачаю, що ставлення до ШІ також зміниться: клієнти згодом більше використовуватимуть можливості GenAI». 

Він нагадує, що практично всі популярні мовні моделі мають комерційну версію, серед переваг якої — окреме ізольоване середовище та обіцянки не використовувати дані клієнта для зовнішніх моделей.

Про певні обмеження на користування штучним інтелектом говорять і айтівці. «Є заборона на використання ШІ для роботи з кодом: наприклад, не можна закидати код в ШІ для аналізу, але для інших завдань немає обмежень», — каже Senior QA Engineer Ігор, додаючи, що його колеги використовують штучний інтелект індивідуально для своїх потреб. 

«У компанії не заохочують і не забороняють прямо користуватися ШІ, — коментує Full Stack Developer В'ячеслав. — Існує заборона на "годування" чатів кодом з проєктів компанії, усе інше не обмежували».

В Uklon для безпеки інформації клієнтів і компанії забороняють відправляти конфіденційні дані у зовнішні сервіси, як-от ChatGPT. 

«Ми розгортаємо ШІ-моделі всередині нашої інфраструктури, щоб використовувати потужні інструменти без ризику витоку даних, — пояснює Андрій Абушек, Data Scientist Technical Lead Uklon. — Внутрішнє впровадження ШІ моделей забезпечує кращу інтеграцію з нашими системами, доступ до власної документації та можливість налаштування під специфічні потреби компанії».


Як штучний інтелект регулюють у різних країнах

  • В Україні ChatGPT запрацював у лютому 2023-го з певними обмеженнями: він недоступний на тимчасово окупованих рф територіях, щоб його не використовували для антиукраїнської пропаганди. До цього доступ до сервісу був заблокований, як і у низці інших країн — росії, Білорусі, Ірані, Китаї та Венесуелі. 

  • Міністерство цифрової трансформації проводило переговори з розробником, щоб українці змогли використовувати ШІ.

  • У квітні 2023 року Італія першою з країн обмежила використання ChatGPT через ймовірні порушення конфіденційності даних. Уже за місяць обмеження зняли. Про обмеження ШІ також замислювалися в Німеччині, втім, до блокування не дійшло.

  • На сьогодні ChatGPT доступний у 188 країнах світу. Водночас користування штучним інтелектом можуть обмежувати індивідуально. Наприклад, у Нью-Йорку можна користуватися ChatGPT, окрім шкіл — там заборонили використовувати генеративний ШІ для занять і вчителям, і учням через «занепокоєння щодо безпеки та точності контенту».


Конкуренція з ШІ

Українські айтівці не розглядають штучний інтелект як свого конкурента: бояться втратити роботу через ШІ лише 6% опитаних DOU. Інші 84% вважають ШІ-інструменти ефективними для роботи. 

Розвиток інструментів ШІ однозначно видозмінить деякі ІТ-професії, кажуть в українських IT-компаніях. «Наприклад, точно змінюватиметься професія тестувальника: вони, найімовірніше, переходитимуть в більш креативну сферу, коли потрібно буде більше “оркеструвати” процес і задавати напрям», — коментує Назарій Попов. 

Можливість проявити себе в креативних завданнях завдяки штучному інтелекту відзначає Senior QA Engineer Ігор: «Я бачу великий потенціал у використанні ШІ для полегшення тестування, автоматизації рутинних завдань і спрощення аналітичних робіт. Водночас не вважаю, що ШІ зможе повністю замінити мою роботу — скоріше він допоможе зробити її ефективнішою, дозволяючи зосередитись на складніших і творчих задачах».

Серед професій, які мусять адаптуватися до змін, Назарій Попов також перераховує такі, що повʼязані з контентом: райтери, перекладачі, локалізатори та інтернаціоналізатори програмного забезпечення. 

«Сучасні мовні моделі вже демонструють якість перекладу не гіршу ніж у людини. Особливо це стосується перекладу [документації] програмного забезпечення, де важливо зберігати термінологічну узгодженість і контекст», — пояснює він. 

Серед тих, хто найбільше переживає за потенційну втрату роботи через ШІ, — художники й аніматори (9%), розробники (8%), QA та фахівці підтримки (по 7%). 

«Я не думаю, що ШІ прям от забере в мене роботу, — каже Full Stack Developer В'ячеслав. — Я бачу тільки глобальний деструктивний вплив на індустрію в тому стані, в якому вона була перед релізом ChatGPT: інвестори не вкладатимуться в розробку так, як вони це робили раніше, і фокус вже змістився на розвиток ідей, повʼязаних з ШІ. Для людей, залучених до IT-сфери, і деяких компаній це погано. Для технологічного бізнесу загалом, думаю, це не має такого значення».

На думку Вʼячеслава, робота розробника трансформуватиметься й виходитиме на новий рівень, де безпосередньо написання коду буде все менше, і ці зміни вже відбуваються.

«Геть скоро спеціаліст зі знанням інструментів ШІ замінить спеціалістів, які не використовуватимуть штучний інтелект у своїй роботі», — каже Назарій Попов.