Повномасштабне вторгнення спонукало геймдев-компанії розривати звʼязки з росією: закривати представництва в рф, звільняти співробітників і припиняти продажі ігор в країні-агресорці. Однак уже за майже три роки великої війни для деяких компаній ситуація змінилася.
Ми дослідили, який поточний статус відомих геймдев-студій у рф, чи повертаються компанії на ринок країни-агресорки, що з вакансіями для російських громадян і які політики впроваджують світові маркетплейси для російських видавців.
Цензура в чатах, обіцянки допомогти з релокацією та російські співробітники. Як топи українського геймдеву реагували на вторгнення рф
G5 Entertainment AB
Вихід з ринку рф: 2022
Повернення на російський ринок: 2023
«Півтора року тому ми відключили апдейти та завантаження наших ігор у рф. Реальність така, що ринок рф у доларовому еквіваленті відтоді виріс», — йшлося в листі до співробітників авторства Влада Суглобова, CEO G5 Entertainment AB. Лист у 2023 році опублікували у GameDev DOU.
CEO компанії додав, що вирішив повернути ігри G5 в рф для отримання додаткового доходу, який «допоможе стабілізувати ситуацію в компанії». На початку великої війни в коментарі для DOU компанія наголошувала, що російський ринок, на відміну від міжнародного, ніколи не був орієнтиром, а 60% продажів надходить з США.
Влад Суглобов та інші співзасновники G5 Entertainment AB — Олександр Табунов і Сергій Шульц — росіяни. G5 почала роботу у 2001-му, український офіс відкрили у 2008-му. За останні два роки кількість українських працівників у G5 скоротилася, та компанія, яка розробляє переважно мобільні ігри, стабільно залишається в десятці топових геймдев-працедавців України: зараз вона посідає сьоме місце.
У компанії повідомляли, що від початку повномасштабного вторгнення надали українським співробітникам оплачувану відпустку, матеріальну допомогу, а також пропонували допомогу з релокацією.
Водночас колишній співробітник компанії на форумі DOU скаржився на відсутність організації релокейту, видалення повідомлень про війну з робочих чатів і надання більшої компенсації співробітникам з рф порівняно з українськими.
Представники G5 у коментарі для DOU заперечили наявність цензури в чатах і назвали суму витрат на підтримку українських співробітників — за їхніми словами, це майже мільйон доларів, і ці витрати «значно вищі, ніж допомога російським співробітникам».
Як і Playrix, G5 Games у 2022-му відкрили офіс у Казахстані, оновивши релокаційну програму: співробітникам пропонували переїзд до країн присутності компанії. На сайті компанії є вакансії віддаленої роботи з будь-якої точки світу.
Російське ТОВ компанії — ДЖИ ФАЙВ МАРКЕТИНГ УСЛУГИ РУС — є чинним, і у 2023-му G5 платить податки в рф.
Згідно з розслідуванням NGL.media, в рф у G5 Entertainment є принаймні дві активні юридичні особи — «Джи файв холдинг Рус» і «Джи Файв Маркетинг Услуги Рус» (друга — на скрині вище), обидві зареєстровані на шведську «G5 Entertainment AB». Попри заяви про вихід рф, сумарний чистий дохід цих двох російських фірм за 2022-й — 41,7 млн руб.
G5 Entertainment у перший рік повномасштабного вторгнення набула статусу резидента «Дія.City».
NGL.media звернулося до Мінцифри із запитом щодо того, яким чином компанії, підконтрольні росіянам і білорусам, змогли стати резидентами «Дія.City». У міністерстві пояснили, що не виявили «достатніх для заборони зв’язків з “країною-агресором”» у згаданих у розслідуванні компаніях, серед яких і G5 Entertainment. Власники-росіяни — також не остаточна підстава відмовляти в резидентстві, згідно з коментарями Мінцифри.
Геймдев-компанія AB Games, яка також входить до 25 топових в Україні, засудила рішення свого видавця G5 Entertainment повернутися на російський ринок. В AB Games зазначили: у перші місяці повномасштабного вторгнення гру Hidden City видалили з російських і білоруських сторів за домовленістю з видавцем і повертати її не збираються. У коментарі для dev.ua AB Games повідомили, що не отримують доходів із ринків рф та РБ.
Playrix
Вихід з рф: 2022
Втрати: річний дохід компанії у 2022 — $2 млрд, 2023 — $2,38 млрд. Ринок рф для Playrix був другим після американського в плані завантаження ігор (15% від усіх завантажень), а прибуток з росії становив від 7% до 40% (мінімум $190 млн).
Найбільшою геймдев-студією України за кількістю співробітників, згідно з рейтингом DOU, є Playrix. Компанію у 2004 році заснували в росії Ігор та Дмітрій Бухмани, які зараз проживають у Лондоні. Після повномасштабного вторгнення Бухмани звернулися до американського офісу Forbes з проханням вказувати їх у матеріалах як громадян Ізраїлю. YouControl також зазначає, що Бухмани є громадянами Ізраїлю, а сама компанія «Плейрікс холдінгз лімітед» зареєстрована на Кіпрі.
У матеріалі Forbes, опублікованому наприкінці березня 2022-го, розповідають, що Бухмани відправили українських співробітників Playrix в оплачувану відпустку, відкрили гарячі лінії для можливості евакуюватися. До великої війни рф з Україною у компанії працювали майже півтори тисячі українських співробітників, зараз — менше як тисяча.
Також в перші дві доби з початку повномасштабного вторгнення виплатили зарплати за місяць усім чотирьом тисячам працівників, серед яких і півтори тисячі росіян. Виплати громадянам рф обгрунтували як підтримку тих, хто «постраждав від обвалу рубля».
У цьому ж інтервʼю Ігор Бухман заявив, що компанія не йтиме з ринку росії, втім, уже в жовтні того ж року Playrix оголосила про вихід з рф та Білорусі й релокацію частини команди з цих країн. Цьому передували хвилі звільнень у російському та білоруському офісах.
Небажанню покидати російський ринок доволі легко знайти пояснення: за даними аналітичної платформи AppAnnie, ринок рф для Playrix був другим за обсягами після американського: 15% від усіх завантажень ігор, прибуток з якого становив від 7% до 40%.
У компанії в перші дні після 24 лютого цензурували корпоративні чати, видаляючи з них повідомлення, які стосувалися політики, зокрема вторгнення рф в Україну. Бухмани пояснили це побоюваннями розпалювання конфліктів, «від яких нікому не стане краще».
Засновники Playrix наголошували, що не забороняли висловлювати співробітникам свої думки — водночас працівниця Playrix на анонімних умовах розповідала AIN, що висловлювати свої думки працівникам не давали, видаляючи всі коментарі.
У 2023-му в коментарі AIN компанія пояснила, що практично полишила ринки Білорусі та росії. Підрозділ РБ перейшов до нового власника, змінивши назву на «БРИГ Студио». У 2024 році компанія ліквідувала свої російські ТОВ — «ПЛЕЙРИКС ДМР» і «ПЁРФЕКТ ПЛЭЙ».
Чинним залишається російське ТОВ компанії «АЙТИДЕВ ЛАБ»:
Водночас українське ТОВ, згідно з даними YouControl, ліквідоване цьогоріч.
Попри вихід із російського ринку, Playrix не скасував найм співробітників в рф, хоча не говорить про це відкрито. На російському порталі для пошуку роботи hh.ru є свіжі вакансії, опубліковані з позначкою «в інших регіонах».
В описі вакансій йдеться про можливість віддаленої роботи «з будь-якої точки світу».
Паралельно з процесом виходу з рф та РБ компанія відкрила офіс в Казахстані.
AIN звернувся за коментарями до компанії, але поки не отримав відповіді. Ми опублікуємо її, якщо Playrix дасть коментарі.
Wargaming
Вихід з ринку рф та Білорусі: квітень 2022
Втрати: $250 млн
Повернення на російський ринок: не планують
До повномасштабного вторгнення найбільший офіс Wargaming, де працювало близько двох тисяч спеціалістів, розташовувався в Білорусі — в ньому працювало близько двох тисяч спеціалістів. Розробник комп’ютерних ігор здебільшого free-to-play ММО-жанру також мав офіси в Україні та рф.
З російського та білоруського ринків Wargaming вийшла в перші місяці повномасштабного вторгнення. В інтервʼю AIN CFO компанії Ендрю Тінні зазначав: з 31 березня 2022 року Wargaming не вкладала коштів у російський ринок і не отримувала з нього прибутку.
«При виході з ринків рф та Білорусі наш бізнес передали локальному менеджменту за нульову вартість, без боргів і без умов повернення. Це рішення ухвалила рада директорів в березні 2022 року, тому повертати бізнес у ці країни ми не плануємо», — коментували в компанії.
У росії продовжує працювати колишня дочірня компанія Wargaming.net — Lesta Games (World of Warships), яка з 4 квітня 2022-го не афілійована з Wargaming.
Компанія набирає співробітників у регіонах рф: відповідні вакансії можна знайти на російських сайтах із пошуку роботи.
У Wargaming не розглядають кандидатів із російським та білоруським громадянством.
«Як глобальна компанія ми дотримуємось законодавства тих країн, в яких оперуємо. Це стосується і громадянства кандидатів. Під час найму дивимось на відповідність кандидатів вакансіям, їхні навички та досвід, цінності. Звісно, в самих рф та Білорусі ми не наймаємо, адже не маємо там бізнесу та офісів. В Україні ми громадян цих країн також не наймаємо», — пояснили в компанії в коментарі для AIN.
Ubisoft
Вихід з ринку рф: 2022
Втрати: у 2022-му виторг компанії в рф становив 311 млн рублів (за актуальним курсом це майже $318 тис).
Про припинення роботи в росії через повномасштабну війну оголосила й французька геймдев-компанія Ubisoft. Вона має представництво в Україні і посідає третє місце за кількістю українських спеціалістів.
Соцмережі російських акаунтів компанії, зокрема профіль у «Вконтакте», перестали вести ще за кілька днів до повномасштабного вторгнення: останні пости датуються 21 лютого 2022-го.
Також у перший рік повномасштабного вторгнення компанія припинила продаж ігор в росії. Обмеження для російського регіону досі чинні: «найбільший в росії журнал про гроші» публікує експлейнери про «обхідні шляхи» купівлі Assassin’s Creed, Far Cry та Watch Dogs на ПК.
Також у перший рік повномасштабного вторгнення компанія оголосила про розробку української версії магазину з цінами у гривнях. Та шутер XDefiant був першим і, можливо, останнім проєктом компанії з української локалізацією: за словами директорки Ubisoft Ukraine Ольги Сендзюк, «дуже незначна» кількість гравців обирала українську мову, а розробка потребувала багатьох зусиль.
Водночас Ubisoft все ще не ліквідував ТОВ «Юбисофт Игры», хоча прибутку в росії у 2023-му не отримував.
Попри ігнорування російського ринку, Ubisoft не цурається співпрацювати з росіянами. У 2023-му році офіційним амбасадором шутера Tom Clancy's Rainbow Six: Siege став російський тенісист Данило Медведєв. Відео з ним опублікували на YouTube-каналі компанії 25 серпня 2024 року. Наступного дня ціллю росії вчергове стала українська енергосистема: це була наймасованіша повітряна атака з початку повномасштабного вторгнення — українські сили ППО збили 102 ракети та 99 ударних БПЛА.
Серед інших найбільших геймдев-компаній в Україні:
-
Room 8 Group — підтримали Україну з початку повномасштабного вторгнення;
-
Plarium — у 2022-му оголосили про вихід з рф;
-
Gameloft — перестали продавати ігри в рф навесні 2022-го, у 2024-му остаточно ліквідували російську юрособу. Навесні 2022 року Gameloft припинила продаж своїх ігор в рф і білорусі.
«На російську федерацію та Білорусь на той час припадало понад 3% світових доходів Gameloft, — коментують для AIN у компанії та додають: — вилучення ігор стало природним кроком, адже майже 20% співробітників — українці. Після закриття нашого офісу в рф та припинення будь-якого бізнесу там російські співробітники в регіоні були звільнені. На жаль, ми не бачимо жодної можливості для відновлення діяльності в росії найближчим часом і на даний момент не плануємо переглядати це рішення».
-
Pingle Game Studio — українська компанія, в описі вакансій якої зазначено, що не розглядають кандидатів із росії;
-
Kevuru Games — припинили співпрацю з рф на початку 2022-го;
-
GSC Game World — українська студія скасувала продаж S.T.A.L.K.E.R. 2. у росії та змінила назву в підзаголовку на українську транслітерацію: замість Heart of Chernobyl — Heart of Chornobyl. Також у GSC Game World оприлюднили заяву, що не продаватимуть в рф й інші свої ігри — «Героїв знищених імперій», серії ігор «Козаки» та «Завоювання Америки». Про це компанія повідомила, зокрема, у своєму профілі «Вконтакте» — зараз цей запис недоступний.
В іншому дописі — останньому в російській соцмережі ВК — у групі S.T.A.L.K.E.R. йдеться про неможливість покупки гри для росіян незалежно від того, підтримують вони війну рф проти України чи виступають проти. У дописі також пояснюють, як можна повернути передзамовлення.
AIN запросив коментарі у GSC Game World, та поки не отримав відповіді. Ми опублікуємо її, якщо компанія дасть коментарі.
-
Fractured Byte — належить компанії з російським корінням Saber Interactive, який є частиною шведського холдингу Embracer Group. Цьогоріч шведський ігровий холдинг Embracer Group AB підтвердив частковий продаж Saber Interactive разом з українськими студіями 4А Games і Fractured Byte.
Реклама і продаж російських ігор: позиція маркетплейсів
Платформа цифрової дистрибуції відеоігор Steam офіційно не припиняла свою діяльність в рф, а власник Steam Valve не робив офіційних заяв про це. Російські користувачі досі мають доступ до своєї бібліотеки ігор і можуть купувати нові — але з певними обмеженнями.
Росіяни не можуть придбати у Steam ігри від деяких видавців, як-от Electronic Arts, PlayStation, Activision, Ubisoft та інших, які заборонили продажі своїх продуктів в рф. Так само працює в рф і Epic Games Store: маркетплейс і покупки в ньому доступні, крім продукції видавців, що не продають ігри в росії.
Також з російського регіону в Steam не вийде оплатити ігри через міжнародні банківські картки, оскільки платіжні системи Visa і Mastercard припинили підтримку через санкції. Тож росіяни шукають альтернативні способи оплати, як-от поповнення гаманця через біржу WebMoney.
Steam не запровадив обмежень для російських розробників. На платформі, наприклад, доступна гра Atomic Heart — розробка російської студії Mundfish (формально вважається як кіпрська), інвестори якої – вихідці з «Газпрому». У рф та Білорусі гру видає VK Play, у співвласниках якої значиться «Газпром».
Atomic Heart дає можливість грати за співробітника КДБ, а також висміює вбивства українців із початку війни у 2014 році.
У Steam Atomic Heart здобула перемогу в номінації «Неповторний візуальний стиль».
Автор каналу «Аномальний притулок» Андрій Чебанков створив у Steam куратора «Кривавий GameDev» — тут, зокрема, є перелік українських проєктів, доступних в рф. Також у розділі «не рекомендовано» є перелік продуктів, розробники яких можуть мати звʼязки з росією або могли припускатись скандальних висловлювань.
Оплату ігор через карти російських банків відключили й інші маркетплейси, як-от PlayStation Store, Nintendo eShop, GOG.
Блокування з боку росії
У лютому 2024-го «Роскомнадзор» вніс Steam Community до реєстру заборонених сайтів через «поширення інформації про способи виготовлення наркотичних засобів». Steam пішов на поступки та видалив заборонений в рф контент, щоб уникнути блокування на території росії.
Також в рф нещодавно заблокували популярний у геймерському середовищі месенджер Discord. У «Роскомнадзорі» заявили, що доступ до Discord «обмежений у зв’язку з порушенням вимог російського законодавства, виконання яких необхідно для запобігання використанню месенджера в терористичних й екстремістських цілях, вербування громадян для їх вдосконалення, продажу наркотиків, у зв’язку з розміщенням протиправної інформації».
Водночас російські медіа повідомляють, що Discord на вимогу влади рф видалив «протиправний контент», втім, у «Роскомнадзорі» все ще не бачать підстав для розблокування месенджера.
Як змінився геймдев-ринок рф через повномасштабне вторгнення в Україну
У 2022-му геймдев у росії все ще залишався однією з найпопулярніших креативних індустрій для працевлаштування. Водночас через санкції, вихід великих компаній і виїзд співробітників ринок ігор в рф у тому ж році скоротився з 35% до 80%.
У 2023-му ситуація для росіян, які працювали в цій сфері, не покращилася: у компаніях скорочували робочі місця, знижували зарплати. За даними російського порталу з пошуку роботи hh.ru, кількість вакансій розробників ігор, які публікували в першому півріччі 2023-го, впала на 38% порівняно з цим періодом у 2022-му — однак кількість резюме залишається високою. Наприклад, на одну вакансію геймдизайнера росіяни надіслали 46 резюме.
Водночас російська влада намагається підтримувати індустрію. Наприклад, геймдев дорівняли до IT-галузі, звільнивши від оподаткування на прибуток кінця 2024 року, а також від ПДВ на передачу виняткових прав на програми для ЕОМ і баз даних, включених до єдиного реєстру російських програм. Розвиваються й інвестиції у внутрішні проєкти країни-агресорки: Інститут Розвитку Інтернету за 2023 рік вклав у геймдев майже мільярд рублів (понад $10 млн), щоб підтримати російські проєкти.
Серед причин, які можуть спонукати геймдев-компанії повертатися на російський ринок, — велика кількість гравців: у рф 25 мільйонів геймерів, які витрачають на відеоігри понад п'ять годин на тиждень. У січні-березні 2024 року на відеоігри на ПК і приставках росіяни витратили 49 млрд руб (майже $455 млн).