Компанія CB Insights, що надає ринкову аналітику про приватні компанії та діяльність інвесторів, опублікувала дослідження основних трендів на 2025 рік. AIN розповідає основне.

Фінансові послуги

Кіборг-консультант з управління капіталом

Велика кількість паперової роботи скоротила час, який фінансові консультанти проводять із клієнтами. Найкращі з них можуть виділяти до 9% часу, забезпечуючи близько 200 додаткових годинних зустрічей на рік на одного консультанта. Для оптимізації часу фінансові гіганти активно впроваджують штучний інтелект.

Так, у третьому кварталі 2024 року підрозділ управління капіталом Morgan Stanley зафіксував рекордний чистий дохід завдяки глибшій інтеграції ШІ — $7,3 млрд порівняно $6,8 млрд у другому кварталі.

Попри такі успіхи, низка компаній у галузі досі з обережністю ставляться до впровадження ШІ, зокрема через безпекові питання та брак технічних навичок. Водночас уже зараз майже половина менеджерів з управління капіталом вивчає ШІ, а ще третина впроваджує його поступово.

Для компаній, які хочуть інтегрувати ШІ у взаємодію з клієнтами, ключовим є його поєднання з наявною технічною інфраструктурою. Простота інтеграції є важливою перевагою. Наразі менеджери з управління капіталом можуть обрати з понад 50 технологічних партнерів, орієнтованих на ШІ, які вже підтвердили ефективність своїх продуктів.

Тут і далі зображення — скриншоти з дослідження CB Insight

Більшість B2B технологій у галузі управління капіталом на основі ШІ розширюють клієнтську базу, що свідчить про їхню готовність до комерційного використання.

ШІ-агенти зможуть самі здійснювати транзакції

ШІ-агенти стають усе більш поширеними, але їхню користь обмежує брак можливості самостійно здійснювати транзакції. Приватні компанії все активніше створюють інфраструктуру для ШІ-агентів, оскільки нинішня придумана для людей, щоби не пропускати ботів.

Криптовалюта стає першою платіжною системою для ШІ. Піонери, як-от Skyfire та Coinbase, спрямовують свої зусилля на транзакції між агентами, щоб обійти необхідність людської ідентифікації, необхідної для банківських рахунків і кредитних карток.

Зокрема цю нішу взяли на себе Stripe та Coinbase, які розробляють інструменти для інтеграції ШІ-агентів у платіжні системи. Тобто плани застосовувати ці технології є, однак наразі також необхідно завоювати довіру користувачів, особливо щодо безпеки та конфіденційності їхніх фінансових транзакцій.

Нові кроки до поширення криптовалют

Криптовалюта — знову активна тема для обговорення серед керівників великих компаній. Кількість згадок про крипту в третьому кварталі 2024 року значно зрозла.

Ймовірно, може зрости кількість інвестицій у крипто- та блокчейн-стратапи. Зіркою цього напряму є стейблкоїн, про що свідчить придбання Stripe платформи для стейблкоїнових платежів Bridge за $1,1 мільярда.

Однак попри це, криптосектор досі лишається незрілим. Криптостартапи все ще залучають менше інвестицій, ніж ті, що займаються ШІ. Тож інвесторам і компаніям ще необхідно детально вивчати ринок.

Знижені оцінки фінтех-стартапів відкривають можливості для придбання

Оцінки у фінтех-секторі не встигають за збільшенням кількості співробітників через складні умови залучення фінансування. Оцінки виходів фінтех-компаній значно впали з піку 2021 року. Однак 2024 рік демонструє ознаки відновлення завдяки успішним угодам, таким як придбання Bridge компанією Stripe.

Охорона здоров’я та науки про життя

Новий етап визначення хвороб завдяки ШІ

Компанії, які визначають захворювання з допомогою ШІ, стають усе популярнішими. Якщо у 2023 році фіксувалася лише одна угода в цій ніші, то у 2024 році в ній зафіксували сплеск угод про інвестиції та поглинання.

Стартапи, що дозволяють аналізувати медичні дані за допомогою ШІ без проведення прямих тестів, привертають усе більше уваги та активно масштабуються.

Інвестиційні потоки відкриваються для РНК-терапії

Ринок РНК-терапії активно розвивається ще з 2016 року. РНК-терапія націлена на білки, які традиційно вважалися «недосяжними» для лікування, зокрема під час генетичних розладів, раку, серцево-судинних захворювань тощо.

Наразі лідером ринку є Alnylam Pharma, компанія переходить до терапії, націленої на мозок, зокрема на захворювання центральної нервової системи (ЦНС). Загалом компанія має 5 затверджених FDA РНК-підходів, ще 15 — у розробці.

Використання автономних роботів

Індустрія охорони здоров’я в США стикається з критичним браком персоналу на тлі швидкого старіння населення. До 2030 року прогнозують дефіцит у понад 139 тисяч лікарів і 63 тисяч медсестер. Лідери галузі починають звертати увагу на передову робототехніку як на можливе вирішення проблеми.

Роботів можуть застосовувати в таких напрямах, як догляд, операції, логістика, автоматизація лабораторій і дистанційне навчання.

Штучний інтелект

Збільшення кількості M&A угод із ШІ-стартапами

З 2020 року подвоїлася частка M&A-угод з технічними компаніями. Лідерами є Nvidia, Snowflake, Accenture, Databricks. Низка лідерів технологічної галузі збільшують інвестиції в ШІ для подальшої інтеграції його у свої продукти. Наразі основними є два клієнтоорієнтовані ринки: ШІ-чатботи та персоналізація реклами.

Ймовірно, вісім ШІ-стартапів укладуть M&A-угоди у 2025 році.

Покращення великих мовних моделей

ШІ має так звану «проблему чорної скрині». Через складність нейронних мереж (наприклад LLM, великих мовних моделей), важко чітко визначити як саме відбувається процес ухвалення рішень і чому моделі говорять те, що говорять. Саме тому їх важко розуміти й контролювати.

Пояснення поведінки LLM важливе для збільшення довіри користувачів і критично необхідне для врегулювання галузі. Якщо ми зрозуміємо, як діють великі мовні моделі — зможемо ширше їх впроваджувати, зокрема в корпоративні структури.

Уже є компанії, які займаються цим питанням і зосереджують свої зусилля на виявленні вразливостей моделей, пом’якшенні упереджень і покращенні безпеки.

LLM матимуть закритий код, менші мовні моделі — відкритий

Великі технологічні компанії хочуть закрити коди своїх великих мовних моделей, але водночас випускати менші відкриті моделі. На ринку приватних інвестицій саме LLM лідирують за обсягами залученого фінансування.

Високі витрати на обчислення, обмежені бар’єри входу та конкуренція з боку великих технологічних компаній створили ринок, готовий до змін. Кілька передових закритих моделей домінуватимуть у складній корпоративній роботі. Однак корпорації будуть використовувати менші відкриті моделі для конкретних завдань.

Зараз США — у лідерах із фінансування ШІ

Американські стартапи зараз отримують 71 цент із кожного долара глобального фінансування в галузі ШІ. Наразі 40% від усіх ШІ-стартапів базуються саме в США, що може спричинити інноваційну прірву між Штатами та іншими країнами.

Єдина країна, яка може кинути виклик домінуванню США — це Китай, особливо в ніші LLM з відкритим кодом. Китайські технологічні гіганти одночасно розробляють передові моделі та інвестують у ШІ-стартапи, які займаються тим самим.

Вісім країн випереджають США за темпами зростання фінансування та кількості персоналу в галузі ШІ: Бельгія, Бразилія, Італія, Австралія, Норвегія, Індія, Швейцарія та Південна Корея. Крім того, ШІ-стартапи з цих країн стикаються з меншою конкуренцією на внутрішніх ринках і краще орієнтуються в місцевих регуляторних моментах.

Підприємництво

Просторові обчислення залишаються

Запуск Apple Vision Pro у 2024 році викликав ажіотаж навколо просторових обчислень для створення вражень глибокого занурення. Наразі компанія розширює свої можливості в цій галузі, купуючи технології з доповненої реальності, комп’ютерного зору та розпізнавання зображень.

Технології занурення можна використати в багатьох напрямах. Хоча вартість пристроїв, таких як Apple Vision Pro, стримує масове впровадження на ринку, просторові обчислення захоплюють бізнес. Згадки про них на звітних дзвінках зросли, а понад половина компаній зі списку Fortune 100 вже придбали Apple Vision Pro.

Великі технологічні компанії роблять ставку на розширення використання занурювальних пристроїв у бізнесі. І хоча випуск продуктів поки що відбувається нерівномірно, варто стежити за корпоративними користувачами, щоб визначити, які способи використання технології набудуть популярності.

Ритейл

Обов’язкова персоналізація в ритейлі

ШІ відкриває нові можливості для персоналізації в роздрібній торгівлі. Продавці все більше орієнтуються на e-commerce, персоналізація стає всюдисущою. Найбільш помітно, що ритейлери та рекламні агенції використовуватимуть генеративний ШІ та дані споживачів для масштабної персоналізації реклами.

Промисловість

Майбутнє дата-центрів уже тут

Традиційні дата-центри вже не можуть впоратися з вимогами, які ставить перед ними штучний інтелект. Американські компанії готуються до масштабного будівництва дата-центрів для ШІ, прогнозовані витрати на інфраструктуру — понад $1 трлн.

Споживання енергії дата-центрами зросте більш ніж удвічі — із 460 ТВт/год у 2022 році до понад 1,000 ТВт/год до 2026 року, що еквівалентно споживанню енергії Японії. Енергоефективність стає пріоритетом, створюючи можливості для розвитку нових архітектур процесорів, технологій охолодження тощо.

Ранні інвестиції та партнерства нададуть компаніям перевагу в масштабуванні можливостей ШІ. Зацікавлені сторони в ніші дата-центрів повинні звернути увагу на ці ринки для пошуку можливостей зростання.

Дешевший доступ до космосу викликає ажіотаж серед інвесторів

За останні п’ять років кількість космічних запусків зросла вп’ятеро. На це суттєво вплинули досягнення SpaceX, яка має в сім разів більше ліцензованих запусків, ніж конкуренти. З 2008 року вартість виходу в космос знизилася у вісім разів. Очікується, що SpaceX ще більше знизить ці витрати за допомогою Starship, вартість виведення на орбіти якої, за оцінками, коштуватиме $500 за кг вантажу.

Розповсюдження супутників покращує зв’язок організацій, моніторинг операцій та управління ризиками. Стартапи та великі гравці розширюють використання геопросторових технологій у галузях національної оборони, промислової картографії та моніторингу довкілля.

Дешевший доступ до космосу стимулює появу стартапів у галузі супутникових технологій, передових систем пропульсії тощо. Y Combinator публічно закликав до створення більшої кількості стартапів у галузі космічних технологій ще у вересні 2024 року.