Редакція не рекламує та не закликає читачів грати в азартні ігри. У матеріалі згадуються бренди українських компаній грального бізнесу з метою продемонструвати, як і які казино намагаються обходити рішення РНБО щодо протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в інтернеті від 20 квітня 2024 року. 

Постійне існування на межі життя та смерті завжди підштовхує людину до втечі від такої ненормальної нормальності, як тільки безпосередня загроза зникає. За 1940-1941 роки німецька авіація скинула на британський Бірмінгем понад 2000 бомб, проте у 1942 році популярність собачих перегонів у місті зросла на близько 80% порівняно з попереднім роком. Загалом у 1942 році цей вид букмекерського бізнесу продав у Великій Британії купонів більше ніж до війни, у 1938 році.

Тож зростання в Україні грального бізнесу не є безпрецендентим. Водночас ще ніколи в історії людства не поєднувалися два фактори — онлайн-казино та тривала війна високої інтенсивності. Легка доступність азартних ігор із будь-якого телефону з інтернетом хоч і не змінює суть проблеми, проте сильно її поглиблює. 

Загиблий військовослужбовець і громадський активіст Павло Петриченко описував у петиції до президента України наслідки цього поєднання: «ігрозалежні військовослужбовці витрачають на ігри все своє грошове забезпечення та беруть мікрокредити […] або ж здають в ломбарди дрони та тепловізори». Він закликав президента внести до парламенту законопроєкт щодо регулювання рекламного ринку азартних ігор. 

AIN та OSINT-спільнота Molfar дослідили, хто з блогерів і медіа надалі рекламує гемблінг після заборони РНБО.  


Хто рекламує казино: медіа

Так чи інакше, цей ринок продовжує жити і зараз. Регіональні новинні сайти і далі публікують SEO-тексти про ключових гравців грального бізнесу України. Наприклад, у вересні «Нова Доба» вирішила розповісти мешканцям Черкащини про «новий візуальний стиль та ідентичність бренду» Favbet. Тим часом інформаційний портал «Новини Закарпаття» висвітлював інтерфейс казино Slotor. Це ж стосувалося й загальноукраїнських інформаційних ресурсів: у вересні газета «Україна Молода» вихваляла бездепозитарний бонус Champion Casino, а спортивне видання Tribuna захоплювалося партнерською програмою Slotoking.

Джерело зображення: скріншот Tribuna

Джерело зображення: скріншот Tribuna

Суттєво не змінив свого ставлення до висвітлення грального бізнесу і медіахолдинг Ligamedia. У його межах з 2021 року існує проєкт iGaming, що висвітлює новини світу онлайн-казино. Проте на цьому діяльність проєкту не обмежується. iGaming також оновлює «ТОП найкращих онлайн казино в Україні». Рейтинг викладено «винятково з метою ознайомлення», водночас у 2023 році iGaming пропонував читачам 250 безкоштовних спінів в онлайн-казино Pin-Up, що щонайменше до 2022 року належав російським підприємцям. Наразі цей проєкт Ligamedia «тимчасово не співпрацює» з Pin-Up. 

За цей час Pin-Up знайшов собі іншого партнера. У червні 2024 року в межах Форму підприємців від Forbes Ukraine відбулася церемонія нагородження переможців грантової програми «Незламний бізнес», профінансованої Pin-Up. Загальна сума грантового фонду — 10 млн гривень. Їх отримали малі бізнеси з прифронтових регіонів. 

Ця подія була фінальною у більш як річній співпраці між виданням і казино, під час якої C-level гемблінгового бізнесу розповідав, якою гнучкою та ціннісною є команда Pin-Up та як активно діє благодійний фонд казино. У межах рекламної кампаніх видання спільно з Pin-Up організували й кампанію зовнішньої реклами, що просувала грантову програму. Коли у квітні ця кампанія спричинила суспільну критику, Forbes відповів, що «вивчає» рішення РНБО. Продовжувати співпрацю з Pin-Up на ще один рік бізнес-видання не стало. 

Схожа історія сталася і з NV. У 2021 році, після легалізації в Україні грального бізнесу, видання запустило розділ «Азарт». Медіа розповідало своїм читачам про «три дурних міфи про ігрові автомати, через які багато людей бояться грати в казино» і раділо за шведа, який «зірвав в онлайн-казино понад €7 млн євро». Водночас NV висвітлювало також і темну сторону азартних ігор, повідомляючи про вчинені через лудоманію злочини. Фінансувало цей розділ онлайн-казино Slots City. 

У квітні Інститут масової інформації виключив NV з «білого списку» медіа (список загальноукраїнських онлайн-медіа, які набрали найбільше балів за дотримання професійних стандартів, та мали найнижчі показники маніпуляцій, джинси та фейків) через рекламу гемблінгу. Проте в травні після рішення уряду NV призупинив розділ «Азарт». Зрештою, у листопаді Інститут масової інформації повернув медіа до списку. 

Джерело зображення: Інститут масової інформації

А от Liga у списку ІМІ досі нема, оскільки проєкт iGaming діє і досі. Нині читачі видання можуть скористатися промокодами онлайн-казино GGbet і отримати «225 безкоштовних обертань і до 225 000 гривень надбавки на депозит від 200 гривень».

Важлива примітка: до жовтня 2023 року на сторінках AIN також виходили спеціальні проєкти з гемблінговими платформами. Наприкінці минулого року поточна команда редакції і комерційного відділу відмовились від будь-якої співпраці з онлайн-казино через згубний вплив на військових і спричинення лудоманії, що внесена у перелік Міжнародної класифікації хвороб 10

AIN вітає рішення інших медіа щодо відмови від реклами гемблінгу і беттінгу та заохочує видання, які поки що цього не зробили через необхідність фінансової підтримки роботи редакцій, здійснити цей крок. 

Ми порушуватимемо в медіаспільноті питання пошуку альтернативних джерел фінансування через гранти, комерційні проєкти з репутаційно надійними компаніями та мультипродуктові рішення. 


Хто рекламує казино: Telegram

До речі, про GGbet — це казино активно використовує Telegram для просування своїх послуг. Канал «Труха⚡️Київ» пропонує для 635 000 своїх підписників виграти 11 330 гривень, достатньо лише перейти на CasinoClub. На GGbet можна потрапити, перейшовши за посиланнями з багатьох регіональних каналів у Telegram: «Труха⚡️Днепр» (290 000 підписників), «Хуевый Херсон 🇺🇦» (340 000 підписників), «Харьков Life | Харків 🇺🇦» (670 000 підписників). Періодично CasinoClub перетворюється у CasinoSpace, а jettox.xyz у msefrancuz.xyz, проте зрештою всі дороги ведуть до GGbet.

Маркетологи GGbet полюбляють Telegram. Згадане вище спортивне видання Tribuna у своєму телеграм-каналі на 40 000 підписників розповідало «разом із GGBet» про матч Іспанія — Англія. Також GGbet «допомагав» виданню писати про бокс і змішані бойові мистецтва

Крім цього, OSINT-спільнота Molfar знайшла сім блогерів, які, ймовірно, рекламували казино в Instagram до липня 2024 року та продовжують це робити в Telegram. Серед них Verbaaa (Юлія Вербинець), Vladyslava Kolesnichenko / Rogovenko, Анастасия Умка, Korya4ka (Koriak Tiana), Anna Alkhim, Русалонька XL та Rita Borzikova.

Інші чотири блогери — stasya makeeva / Мама з вогником, justqueen88 (Anastasia Pokreschchuk), melnychyn_vanya, Marina ricci (Марина Манюненко) — рекламу гемблінгу публікують лише в Telegram. 


Хто рекламує казино: Facebook та Instagram

Згідно з FB Ad Library, реклама гемблінгу існує для української аудиторії, однак у креативах відсутні будь-які блогери чи інші відомі люди, крім президента Володимира Зеленського, фото якого одна з гемблінгових компаній незаконно використала в рекламі. Також рекламу запускають пусті (фейкові) акаунти.

Водночас лише за останні пів року  соцмережах корпорації Meta було створено близько 600 рекламних кампаній, що згадували бренд Super Gra. Ці кампанії були досить чутливими до українського контексту. Наприклад, 21 листопада, відразу після релізу комп’ютерної гри S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля була запущена кампанія, що копіювала стилістику всесвіту гри і пропонувала користувачам 500 грн за реєстрацію. Клікаєш на рекламу — і з Прип’яті потрапляєш на Олімп, де 500 гривень тобі пропонує бородатий чоловік (подібний до скульптури Зевса зі Смірни). 

Джерело зображення: скріншот Super Gra

На іншому відео Super Gra пропонує «нову гру для українців». Після цього реклама демонструє нарізку з відео, на яких люди начебто в Києві, Одесі та Львові захоплено підстрибують, отримуючи сповіщення від monobank про надходження десятків тисяч гривень на їхні рахунки.  

Зрештою, Super Gra — не єдине онлайн-казино, що не припинило рекламну співпрацю з Meta після рішень РНБО та уряду. Близько 80 рекламних кампаній за останні пів року згадували про Slots City. Зокрема, Slots City купував рекламу для просування відео, які для казино зняли блогери. 

Наприклад, у вересні у соцмережах можна було побачити рекламу від Анастасії (Талпи) Скальницької, у якої близько мільйона підписників у Instagram. Раніше блогерка заявляла, що в сторіс не закликає підписників долучатися до гри, а лише розповідає про її правила. Проте на відео, яке просувало Slots City, можна побачити скриншоти сповіщень monobank про те, що казино начебто виплатило гравцю близько 10 000 гривень. Скальницька на відео наголошує, що Slots City «все усім виплачує до копійочки». 

Схожою була ситуація й з іншою блогеркою Тетяною Коряк, яка теж має близько мільйона підписників. У вересні Slots City просував відео, у якому Коряк розповідає, що витрачає на казино не більше ніж 100-200 гривень. Паралельно з цим на екрані з’являться скриншоти з банкінгу про начебто нарахування понад 10 000 гривень від казино.

Серед інших сторінок блогерів, які на початок грудня 2024 року мають публікації з рекламою гемблінгу: Андре Боярский, Vladyslava Lukashuk, Альона Іщенко, Oxanashkola_. Також ми знайшли чотирьох блогерів, у яких невідома точна дата публікації реклами казино в Instagram: Simbochkka, Elena Filonova, katya.vengerska, Telepni. 

Водночас на 5 грудня 2024 року редакція не знайшла реклами гемблінгу після заборони РНБО серед популярних українських блогерів у Facebook.

Проте не всі селебриті, які задіяні в рекламі казино, дійсно співпрацюють з гральним бізнесом. Наприклад, у червні в рекламі Instagram поширювалося відео з начебто Надією Дорофєєвою разом з посиланням на гру Sweet Bonanza від онлайн-казино First. Співачка заявила, що її обличчя використовувалося незаконно. А от Slotoking використовував нарізане відео зі стримером Михайлом Лебігою. Він ніколи безпосередньо казино не рекламував, проте рекламував букмекерів (у квітні 2024 року припинив співпрацю зі спортивним беттингом, мотивуючи це тим, що найбільші українські букмекери, наприклад Favbet, також мають власні онлайн-казино). 

Інші гравці на рекламному ринку йшли ще далі і не просто нарізали відео з блогером, а видозмінювали їх, застосовуючи штучний інтелект. Наприклад, влітку на одному з таких відео Анна Трінчер «сказала», що виграла в додатку Sweet Bonanza 4,5 млн гривень. В оригінальному відео Трінчер розповідає блогеру Миколі Букачу про свій лук, що коштує орієнтовно 20 000 гривень. 

Подекуди Meta вдавалося протистояти такій рекламі, яка просувається не через офіційні сторінки онлайн-казино, а завдяки створенню сотень однотипних і одноденних сторінок з випадковими назвами. Наприклад, якщо наприкінці листопада у Facebook можна було побачити несправжнього Олександра Усика, який рекомендував користувачам «заходити в гру з фруктами» від одного з найбільших українських онлайн-казино, то на початку грудня цієї реклами в бібліотеці Meta вже не знайти. 

Джерело зображення: скріншоти сторінок Instagram-блогерів\ок

Крім того, Meta за зверненням Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей блокувала акаунти блогерів, які розміщували рекламу онлайн-казино. Не розголошувалося, про кого саме йдеться, але перед публікацією цього рішення з Instagram зникли акаунти таких блогерок, як Юлія Вербинець та Анна Алхім.

Нестандартно до реклами підійшло онлайн-казино Cosmobet. Компанія вирішила порадити українцями у Facebook та Instagram «три книги для розвитку критичного мислення». Такі публікації все одно порушують постанову уряду, адже демонструють торговельну марку казино.


Хто рекламує казино: TikTok і YouTube

Згідно з правилами соцмережі TikTok, у застосунку на українську аудиторію забороняється просування послуг, пов'язаних з азартними іграми або симуляторами азартних ігор, а також послуг, які відтворюють практику азартних ігор. Тому якщо реклама гемблінгу з'являється, то соцмережа її видаляє.

Ми також не знайшли рекламу казино у великих блогерів. Але на платформі промо гемблінгу все ж є, зокрема у:

- каналу affhub (9,69k) про affiliate-marketing. Мають рекламу slotscity.ua, kng.partners. На каналі є ведучий, який має 604 підписники;

- каналу Slots City Show (251k);

- невеликих каналів, наприклад, Prointernet (1,4k), Українські Ліцензійні Казино (2,76k), Жолудь ТОП (4,26k), які мають лише огляди на казино, фактично рекламу.

Зрештою, онлайн-казино вдається обходити політики Google і зараз: дивлячись відео на YouTube з української IP-адреси, у листопаді було досить легко натрапити на рекламу Slots City, хоч у бібліотеці реклами Google жодних публікацій з цим брендом не знайти.

Джерело зображення: скріншот YouTube


Недоухвалений закон

20 квітня 2024 року Рада національної безпеки і оборони вирішила, що уряду слід розробити порядок обмеження всіх форм реклами азартних ігор. У травні уряд ухвалив постанову, яка забороняє розповсюдження реклами азартних ігор. Постанова діятиме на час до ухвалення парламентом закону, який регулюватиме цей рекламний ринок. Такий законопроєкт був ухвалений у першому читанні в квітні, ще до рішення уряду. Тепер він готується до другого читання. 

Водночас, за аналізом юриста Володимира Зеленчука для Інституту масової інформації, поки не закон не ухвалений, Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей, керуючись урядовою постановою, може штрафувати медіа за рекламу лише на власний ризик — медіа можуть оскаржити рішення в суді, оскільки немодифіковане законодавство має пріоритет над постановами уряду. 

І справді, хоч Комісія і штрафувала за рекламу казино у незаконній спосіб, проте робила це з огляду на порушення положень Закону «Про рекламу». Вони діють з 2020 року і не стосуються рішень РНБО та постанови уряду. Зокрема, цей закон забороняє зовнішню рекламу казино. За порушення цього протягом весни та літа 2024 року Комісія оштрафувала такі підприємства, як «Українська радіо група», «Телерадіокомпанія Люкс», «Файна Студія» та низку інших сумарно на понад 20 млн гривень. Проте жоден із цих штрафів не стосувався повної заборони реклами. 

Також є кейси блокування сторінок блогерів — так, 17 липня Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей повідомила про блокування трьох облікових записів, що рекламували казино. Серед заблокованих опинилися Юлія Верба та Аня Алхім. Станом на 9 грудня 2024 року обидві мають сторінки в Instagram — Анна Алхім створила нову і має 111 тисяч підписників, Юлія Верба відновила попередню сторінку і має 2,2 млн підписників. 

Деякі блогери — Анастасія Скальницька та Оксана Школа — для реклами використовують посилання, які відстежують IP та тип девайсу. Якщо використовується іноземний IP або комп'ютер, посилання направить на Youtube. Однак якщо використовувати український IP і мобільний телефон, посилання направляє на реєстрацію в казино. Ймовірно, це пов'язано з періодичними перевірками ботів для виявлення спаму або реклами заборонених сервісів.

Минуло пів року відтоді, коли активно обговорювалася ця заборона. Наразі лобісти азартного бізнесу намагаються повернути дерегуляції рекламного ринку на порядок денний. Наприклад, інформаційний сайт The Gambler заявляє, що «у провладних колах активно дискутують про те, як би повернути рекламу азартних ігор». 

А Всеукраїнська рада гемблінгу ще у жовтні 2024 року звернулася до Google з проханням про припинення блокування реклами легального гемблінгу, «оскільки це не відповідає чинному законодавству». Організація не розглядає рішення РНБО та постанову уряду як такі, що мають будь-який вплив на правовий статус реклами. Зрештою, вони мають підстави так вважати — останнє слово за неухваленим законом.

Автор: Олександр Ігнатенко