Авторки: Софія Єлагіна, Анастасія Оприщенко
Традиційно наприкінці грудня компанії підбивають підсумки року і складають плани на наступний. В одному матеріалі AIN зібрав все, що потрібно знати про 2024 рік тим, хто слідкує за розвитком українського бізнесу і технологій. А саме експансії, ключові цифри інвестиційних фондів і стартапи, які запустилися або випустили свій MVP у 2024 році.
Стартап-запуски 2024
2024 рік показав посилення тенденції щодо впровадження штучного інтелекту в будь-які сфери життя. Свідченням цього є не тільки масова поява нових ШІ-стартапів, а й використання ШІ-інструментів у ледь не всіх робочих процесах компаній.
Молоді українські стартапи продовжують брати участь в міжнародних конференціях: Luxembourg Venture Days 2024, VDS в Валенсії, Web Summit 2024 у Лісабоні тощо. На останньому українським компаніям вдалося досягти домовленостей з ангельськими інвесторами про інвестиції на суму понад $1 млн.
Їхній результат ми побачимо в наступному році, а зараз пригадаймо, які українські стартапи запустилися у 2024 році.
Portal.ai
Засновники: Володимир Панченко, Мохаммед Наанаа.
ШІ-стартап Portal.ai заснували ще у вересні 2023 року в Каліфорнії, США, але про його запуск оголосили лише цьогоріч у червні. Стартап надає рішення на основі штучного інтелекту для оптимізації операцій малого та середнього бізнесів. Він об’єднує дані про продажі з реклами, оптимізує маркетингову стратегію та підвищує ефективність компанії.
Portal.ai залучив $5 млн pre-seed інвестицій — це ангельські чеки по $0,5 млн за SAFE-угодами з оцінкою $50 млн. Ранніми інвесторами стали західні фонди: StratMinds VC, AGI House Ventures and Rocky Yu, BBQ Capital and Nemke Kostic, The Patel family office, Amanda Schloss family office, Broocknell Ventures тощо.
Фото тут і надалі взяті з соцмереж компаній
Команда Portal AI
Ability AI
Засновники: Євген Виборов, Олексій Осипенко.
Це MarTech-стартап, що допомагає створити для бізнесу маркетингову стратегію за допомогою ШІ на основі зібраних даних про компанію. Його заснували у 2023 році, але продукт тривалий час перебуває в закритому бета-тестуванні. Це має бути платна версія платформи з пакетами послуг для клієнтів.
Як вже розповідав AIN, компанія випустила Strategy Agent — інструмент для побудови маркетингової стратегії. Після завершення бета-тестування цього продукту Ability AI представить платні пакети для доступу до більш складних функцій. За інформацією Forbes, повну версію платформи мали запустити до кінця 2024 року.
В Ability AI нам повідомили, що вона вже є, але використовується командою внутрішньо, для власного маркетингу. «Спочатку ми хочемо зробити так, щоб платформа працювала краще, а потім вона вже піде в паблік», — відповіли в компанії.
Стартап запустили торік, але продукт все ще перебуває на етапі тестування
У червні 2024 року стартап залучив $1,1 млн інвестицій. Pre-seed раунд очолив український фонд SMRK VC, також до фінансування доєднався український SID Venture Partners. На той момент вартість Ability AI оцінювали в $10 млн.
А вже за три місяці — у вересні 2024 року — стартап разом із 23 іншими компаніями отримав $100 тисяч від Google for Startups Ukraine Support Fund, а також можливість користуватися постійною наставницькою підтримкою Google.
HyperNormal
Засновник: Валентин Панюта.
Про запуск креативної агенції багаторічний бренд-стратег Fedoriv Agency Валентин Панюта повідомив у квітні 2024 року. «Наша команда перестає бути частиною Fedoriv Agency, але залишається частиною екосистеми Fedoriv Group», — розповів він у дописі на власній Facebook-сторінці.
В інтерв’ю AIN Панюта розповідав, що пропозицію виокремитись в автономну команду отримав від Андрія Федоріва ще за два роки до заснування стартапу через те, що команда вже давно працювала самостійно, без залучення власника Fedoriv Group
Агенція створює бренди для цифрових продуктів у галузях FinTech, eCom, GovTech і медіа. Клієнтами HyperNormal стали UNITED24 Media, Сили безпілотних систем, платформи «Дія» і «Мрія» — розробки Міністерства цифрової трансформації, кластер підтримки Defense Tech проєктів Brave1, компанія MacPaw, платформа robota.ua.
А ще — Міністерство освіти і науки, для яких HyperNormal готувала комунікаційну кампанію профтехосвіти. Журі міжнародного конкурсу маркетингових комунікацій Effie Awards Ukraine відзначило результат роботи «золотом» у номінації Youth Marketing.
Стартап HyperNormal - вихідці з Fedoriv Agency
Banani AI
Засновники: Володимир Соломаха та Володимир Пархомчук.
Це ШІ-платформа для створення інтерфейсу користувача для диджитал-продуктів за текстовим описом. Цільова аудиторія Banani AI складається з керівників проєктів, засновників стартапів, команд з обмеженими дизайнерськими ресурсами.
Компанію заснували на початку 2024 року, у квітні запустили продукт. Результат роботи платформи – понад 69 000 створених дизайнів станом на листопад 2024 року, такі цифри наводить співзасновник проєкту Соломаха.
Стартап увійшов у топ-100 з 2100 учасників за версією W24 Focal Demo Day — центру збору коштів для стартапів на ранніх стадіях фінансування. У жовтні 2024 року Banani AI переміг під час шостого Pitch Day на стадії seed у межах Грантової програми Українського фонду стартапів за підтримки UMAEF.
Засновники Banani AI
Tayra.ai
Засновники: Юлія Тичинська та Богдан Хаєцький.
ШІ-платформа для заповнення медичних висновків лікаря під час візитів пацієнтів. Стартап родом з Вінниці заміняє асистента лікаря — аудіосистема Tayra.ai прослуховує діалог медика і пацієнта, узагальнює медичну інформацію і заповнює розділи висновку.
Команда обіцяє зменшити емоційне вигорання лікаря на 50%, збільшити заробіток на 30% і підвищити продуктивність на 20%. Продукт працює на основі щомісячної підписки. Що стосується фінансування, то відкриття інвестиційного раунду заплановане на весну 2025 року.
Tayra.ai посіла друге місце у «Битві стартапів» на Innovation Day, організатором якого була IT-Association Vinnytsia, а також виграла грант від Ukrainian Startup Fund у розмірі 1 млн гривень.
Команда стартапу Tayra.ai
Neomi
Засновник: Дмитро Лилик.
Автоматизована платформа, що відповідає і за здорове харчування, і за доставку відповідних продуктів додому. У серпні 2024 року запустили демоверсію сайту. Взаємодія з Neomi відбувається таким чином: користувач в чаті з ШІ описує свої вподобання, потреби і алергії, а система пропонує раціон, який можна коригувати.
Далі Neomi пропонує список продуктів, які можна купити самостійно або ж оформити доставку на цьому ж сайті. У компанії повідомили, що перша версія Neomi — це віджет для мереж на кшталт «Сільпо», «АТБ», Novus тощо. Незабаром планується лонч. А наступною версією уже стане мобільний застосунок.
Що стосується форми монетизації, то вона транзакційна. Компанія бере кошти з магазинів за обробку замовлень, але для користувачів послуги залишатимуться безоплатними. Стартап переміг під час шостого Pitch Day на стадії pre-seed у межах Грантової програми Українського фонду стартапів за підтримки UMAEF.
NORDA Dynamics
Засновники: Дмитро Вовчук, Назар Бігун, Олександр Лянний, Антон Хархаліс, Роман Делімарський, Юрій Зайцев.
Програмне забезпечення для пілотування БПЛА у середовищах з відсутнім зв’язком. Попри те, що стартапу менше ніж рік, вже у вересні під час змагань стартапів на Lviv IT Arena система NORDA Dynamics стала бронзовим призером серед 29 учасників в оборонному треку і отримала $5000. Стартап є учасником оборонного кластера Brave1 та резидентом «Дія.City». В інтерв’ю виданню Vector співзасновник стартапу Дмитро Вовчук повідомив, що, станом на вересень 2024-го, було продано понад 10 000 ліцензій, попередньо замовили ще 3000 тисячі.
Стартап NORDA Dynamics
Salesdep.ai
Засновники: Арсен Гоян, Олена Клейнер.
Платформа для впровадження ШІ в процеси роботи з CRM та листування з клієнтами відділів продажу. Команда пропонує ШІ-чат, відеозустрічі клієнтів з ШІ-аватаром, у планах — розробити і запровадити голосового помічника.
Вартість користування — до $840 на місяць. А разова сплата $1800 дозволить необмежене користування Salesdep.ai.
Протягом 2024 року команда проєкту у складі української делегації неодноразово брала участь у міжнародних технологічних конференціях і заходах, як-от Luxembourg Venture Days 2024, VDS в Валенсії, Seeds of Bravery Demo Day в Данії. У вересні 2024 року Salesdep.ai став стартапом місяця за версією платформи для розвитку стартапів, венчурних фондів і акселераторів Vestbee.
Verba
Співзасновників троє — Вікторія Кравченко та двоє інших кофаундерів, які залишаються анонімними.
iOS-застосунок для автоматичної генерації субтитрів за допомогою ШІ понад 50 мовами. Є опція редагування відео. Користувачі можуть завантажувати та працювати з Verba безоплатно або підписатись на преміум-версію. Тижнева підписка коштує $1,99, місячна — $3,99, річна — $29,99.
У червні 2024 року Verba отримала грант у розмірі €25 000 від проєкту підтримки українських стартапів Seeds of Bravery в межах програми «Інноваційне підприємство».
У вересні 2024 року стартап виграв грант розміром $100 000 від Google for Startups Ukraine Support Fund.
Команда ШІ-застосунку для редагування відео
Forecastio
Співзасновники: Олександр Злотко, Дмитро Червоний, Дмитро Набок.
Платформа для автоматизації планування та аналізу ефективності продажів бізнесу, зокрема і за допомогою штучного інтелекту. Стартап запустили у лютому 2024 року. Базова підписка коштує $149 на місяць, і в цю вартість входить аналіз 1000 угод, послуга планування продажів (без обмежень), платформа для обслуговування клієнтів HubSpot.
Підпискою можуть користуватися двоє споживачів, за кожного наступного слід доплатити $29. Також за доплату в $29 компанія проаналізує додаткову тисячу угод. Річна підписка дозволяє отримати послуги зі знижкою 20%. Компанія також пропонує підписку для великих компаній, ціна розраховується індивідуально.
VyshyvAI
Співзасновники: Олександр Масловський, Захар Старик, Дмитро Колісник.
Платформа для генерації народних візерунків, які зазвичай зображають на вишиванках. Користувачі самостійно вводять у текстовому полі на сайті власну історію, розповідають про свої цінності й отримують індивідуальний візерунок.
Компанія також пропонує ідею створення корпоративного одягу за допомогою VyshyvAI. За словами Олександра Масловського, наразі команда стартапу робить півот, але як зміниться продукт — не уточнив.
За час свого існування стартап став фіналістом програми для студентів IdeasLab від акселератора CfE Accelerator UCU та першої когорти StartUp Ecosystem, реалізованого KSE MBA у партнерстві з Martin Trust Centre.
Стартап VyshyvAI
Інвестиції в українські компанії
2024 рік став ключовим для розвитку стартапів, яким вдалося закрити раунди фінансування і залучити гроші від приватних інвесторів і венчурних фондів. Угоди українських компаній також увійшли до підсумкового матеріалу AIN.
Інвестиції до $100 000 включно
Defense Tech стартап Frontline (розробник дронів «Лінза», Zoom і бойових роботизованих систем «Буря») залучив $100 000 інвестицій від естонського фонду Startup Wise Guys. Гроші планували спрямувати на масштабування виробництва дронів в Україні.
Окрім цього, стартап отримав грант розміром у 2 млн грн від оборонного кластера Brave1 — на створення нових коптер-бомберів «Лінза» і постачання цих дронів до бригад, які попередньо замовили їх.
У 2024 році стартап Frontline отримав гроші від естонського фонду і оборонного кластера Brave1
Mantis Analytics (розробка ШІ-платформ для управління фізичними та інформаційними ризиками в режимі реального часу) отримав $50 тисяч від венчурного фонду ZAS Ventures. І це вже друга інвестиція, отримана компанією від цього фонду. Першу суму (теж $50 тисяч) ZAS Ventures передав Mantis Analytics наприкінці 2023 року.
Окрім того, стартап став одним із небагатьох українських компаній, що приєдналися до акселератора Alchemist з моменту його заснування у 2012 році. Від акселератора Mantis Analytics залучив фінансування у розмірі $30 тисяч.
Ще одну інвестицію розміром у $240 000 Mantis Analytics отримав від фонду Nezlamni. Вона була частиною раунду SAFE на стадії pre-seed.
Команда Mantis Analytics
Defense Tech стартап Rcam залучив $25 000 на розвиток камери спостереження із ШІ. Гроші мали дозволити команді завершити дослідницьку фазу та перейти до масового виробництва камер восени 2024 року.
Стартап InputSoft (розробник вебплатформи для операційної діяльності в аеропортах) залучив $50 000 від венчурної фірми ZAS Ventures. Кошти планують спрямувати на підтримку комерційної діяльності, маркетинг і подальше масштабування.
Психологічний стартап Rozmova (на міжнародному ринку відомий як Clearly) з оцінкою у $8 млн отримав $100 000 фінансування від Google for Startups Ukraine Support Fund. Гроші планували спрямувати на розширення присутності на закордонних ринках (Польща, Іспанія, Латинська Америка) та покращення сервісу за допомогою ШІ.
Стартап з оптимізації коштів у хмарній інфраструктурі CloudAvocado залучив $50 000 від венчурної фірми ZAS Ventures. Залучені кошти команда спрямувала на посилення Business Development та маркетингової складової компанії.
Розробник фінансового застосунку для бізнесу з оцінкою в $2,6 млн Fintellect залучив $50 000 від ZAS Ventures. Планувалося витратити їх на посилення команди та підтримки інфраструктури, а саме на інтеграцію з банками та платіжними системами, автоматизацію валютних рахунків, імпорт даних з тайм-трекерів та інструменти для проєктного менеджменту.
Інвестиції до $500 000 включно
ШІ-платформа у сфері дизайну, на якій можна візуалізувати інтер’єр і купляти меблі та декор, Paintit.ai залучив $500 000 від інвестиційної програми The Startup Qatar Investment Program. Український стартап увійшов до числа 11 переможців серед 2000 претендентів. Мета програми — вихід або розширення компаній на катарському ринку.
Стартап оцінили експерти з Катару
Оборонний стартап Vidar Systems (виготовлення акустичних систем для виявлення вогневих позицій артилерії та мінометів) залучив $450 000 від чеського венчурного фонду Presto Ventures та ангельських інвесторів.
Кошти планували використати для розширення команди та масштабування продукту, щоб його було ще зручніше використовувати в бойових умовах.
Стартап GetOrder (інтегрує платформи доставки їжі з автоматизованими POS-системами) залучив $250 000, таким чином закривши seed-раунд. Його очолив фонд Digital Future за участі United Angels Network. Кошти мали спрямувати на розширення продуктової лінійки для ресторанної індустрії та вихід на нові ринки.
Виробник зарядок для електронних пристроїв InCharge One (а сам продукт компанії носить назву Socket to Pocket) залучив інвестиції від венчурних фірм ZAS Ventures, 500 Global, а також від неназваного ангельського інвестора з США. Загальна сума pre-seed раунду склала $450 000, з яких $50 000 ZAS Ventures вклали з власного фонду.
Оборонний стартап Ailand Systems, що розробляє автономні дрони для дистанційного виявлення мін, залучив $200 000. Інвестором став фонд Nezlamni. Фінансування мало піти на вдосконалення технології та налагодження виробництва безпілотного міношукача ST1 — основного продукту Ailand Systems.
ШІ-стартап Dynamiq (будує операційну платформу для корпоративних Gen AI застосунків) залучив pre-seed фінансування від чотирьох фондів: Geek Ventures, u.ventures, Diaspora Ventures, очолив його TA Ventures.
Суму інвестицій не повідомляли. Втім, є дані, які свідчать про орієнтовні суми фінансувань. Наприклад, в u.ventures чек на pre-seed стадії зазвичай становить від $100 тисяч до $200 тисяч, $500 тисяч — на seed стадії. Водночас стандартним чеком Geek Ventures на pre-seed стадії є $100-250 тисяч, на seed — $250-500 тисяч.
Defense Tech стартап Buntar Aerospace, що розробляє розвідувальні БПЛА та софт для планування місій) отримав $200 000 від Nezlamni у межах seed-раунду. Стартап з’явився влітку 2023 року, і за першу половину року свого існування закрив раунд на $1 млн від інвесторів, які побажали залишитися невідомими.
Як повідомили в команді Buntar Aerospace, загальний обсяг залучених коштів у 2024 році сягає $2,7 млн. Серед інвесторів — не тільки фонд співзасновників Uklon, а й фонд D3. Гроші витратили на розробку флагманського продукту Buntar-3 і підсилення команди, яка створила програмне забезпечення для планування місії і керування роєм дронів.
За словами співзасновника стартапу Богдана Саса, на наступний рік запланований раунд залучення інвестицій більшого обсягу, ніж у 2024 році.
Співзасновник Buntar Aerospace Богдан Сас (третій з лівого боку) на церемонії нагородження IDF Awards
Стартап Eurotrips (розробляє туристичні маршрути) залучив €260 000 від британської холдингової компанії Day8. Отримані кошти планували використати для виходу компанії на нові ринки, посилення маркетингових зусиль та розширення команди.
Стартап з будівництва модульних будинків HOMErs отримав €500 000 від бізнес-янголів, імена яких не розголошуються. Напередодні залучення фінансування компанія відкрила завод у Словаччині та мала намір наростити виробництво таким чином, щоб через п’ять років будувати 1000 будинків на рік.
Розробник ШІ-помічника для CRM-систем Dataisland залучив $500 000 інвестицій в ході pre-seed раунду. Фінансування надали кіпрська енергетична компанія Milleyson Holdings Ltd ($300 000) та український консалтинговий холдинг Apercon Consulting Group ($200 000). Команда планувала спрямувати кошти в масштабування бізнесу, вихід на іноземні ринки та розробку публічної версії продукту.
Українсько-британський стартап JobCannon (розробник платформи ШІ-рекрутингу) залучив $500 000 від венчурної компанії з Казахстану Whitehill Capital. Кошти залучені на початковому раунді інвестицій для розробки продукту та імплементування технологічних рішень, який відбувся за сприяння Світового банку. Інвестор мав допомогти компанії вийти на глобальний ринок корпоративного рекрутингу.
Інвестиції до $1 млн включно
Виробник стійких до РЕБ рацій Himera у березні 2024 року залучив $525 тисяч на нарощування виробництва та пришвидшення випуску нових якісніших версій продукції, що поставляються Збройним силам України. Інвестиційний раунд закрили за місяць.
Серед інвесторів: Іван Дмитрасевич (United Angels Network), Олександр Ремінний (СЕО та співзасновник UAi Labs), Андрій Самбір (СЕО та засновник Linkup Studio), Наталія Самбі, Євген Гусаров (Network VC, засновник Gusarov Startup Studio), Олексій Фомічов, Андрій Скоропад, французький підприємець Арно Дасьє, United Angels Network.
Загалом 2024 рік став доволі плідним для Himera, адже у вересні стало відомо про інвестиції від Green Flag Ventures та фонду Nezlamni в межах seed-раунду. Перший чек планували вкласти в R&D та нарощування потужності виробництва, а другий — у масштабування виробництва флагманського продукту HIMERA G1 Pro, розширення продуктової лінійки та вихід на нові ринки. Точна сума не розголошується, але відомо що інвестиція від Nezlamni відповідає типовому чеку від $100 000 до $400 000.
Засновник Himera Міша Рудомінський і керівниця Brave1 Наталія Кушнерська
Компанія Bluedot (розробляє розширення Chrome, яке підсумовує зустрічі в Google Meet за допомогою ШІ) отримала $600 тисяч у межах pre-seed раунду з оцінкою в $5 млн. Кошти залучили від ангельських-інвесторів з України, Англії, Німеччини, Франції та США.
Також до раунду долучилися акселератор OnDeck Ventures, Google for Startups і Деніел Гросс, експартнер Y Combinator. Українським інвестором став ангельський клуб United Angels Network — вони вклали в стартап $80 тисяч. Всі залучені фінанси команда планувала витратити на посилення маркетингу і команди.
Українсько-естонський оборонний стартап Farsight Vision, що розробляє платформу розвідки та ситуативної обізнаності отримав €600 тисяч інвестицій від коаліції Darkstar. Вона об’єднує понад 20 підприємців, хакерів та інвесторів з Естонії, України, Німеччини, Франції та Великобританії.
Стартап Pleso (платформа надання психологічної допомоги онлайн) залучив інвестиції від ангельського клубу United Angels Network, проте сума не розголошується. Відомо, що це лише частина загального фінансування.
Загальний обсяг seed-раунду, в межах якого компанії підписали угоду, складає близько $1 млн. Залучені кошти команда стартапу планувала спрямувати на розширення своєї діяльності в Польщі та Румунії.
Платформа для пошуку корисних копалин за допомогою нейромереж Beholder залучив €600 000 під час конкурсу з пітчингу для стартапів у галузі технологій та підприємства Latitude59 в Таллінні, Естонія.
Окрім того, на самому конкурсі команда Beholder здобула перемогу, отримала майже €1,5 млн призових, а також додаткові нагороди: €15 000 на юридичні послуги від Fondia legal, €5 000 від Google Cloud Credits і €500 на PR-підтримку від платформи контент-маркетингу PRnews.io.
Інвестиції до $5 млн включно
Сервіс для спільної роботи над креативним контентом Pibox залучив $1,2 млн від чеського фонду Presto Ventures, канадської інвестиційної компанії Globalive Capital і європейського акселератора Startup Wise Guys.
Подальші плани на отримане фінансування команда визначила як витрати для виходу на американський ринок та обслуговування більшої кількості користувачів у музичній, телевізійній і рекламній індустріях.
Окрім залучених інвестицій, Pibox став одним зі стартапів, які розділили фінансування від Google for Startups Ukraine Support Fund в розмірі $100 000.
Українсько-нідерландський ШІ-стартап Tur.ai (розробник платформи для автоматизації бізнес-процесів) залучив $1,45 млн у межах seed-раунду фінансування.
Головним інвестором став фонд Presto Tech Horizons — він надав стартапу $1,2 млн. Команда Tur.ai планувала витратити ці кошти на розвиток продукту, покращення підтримки клієнтів і розвиток партнерської моделі дистрибуції, готуючи компанію до глобальної експансії.
ШІ-стартап RedTrack (платформа медіааналітики для масштабування кампаній у сфері електронної комерції) залучила $3,2 млн в межах раунду Series A під керівництвом венчурного фонду Lead Ventures.
У раунді також взяли участь ангельський інвестор Балаш Гандер і венчурні фонди InstaVC та Iron Wolf Capital. Отримані кошти планувалося спрямувати на зміцнення команди розробників продукту, пришвидшення розвитку штучного інтелекту та розширення на ринок США.
Swarmer (розробник рішень для керування роєм безпілотників) закрив seed-раунд на $2,7 млн, який очолила американська оборонна технологічна компанія R-G.AI, за активної участі Radius Capital.
Також долучилися Green Flag Ventures та D3, який підтримує Swarmer з моменту заснування у 2023 році. Інвестиція R-G.AI є частиною ширшої стратегічної угоди, у межах якої буде створено нову категорію системних рішень — як програмне, так і апаратне забезпечення.
За місяць до оголошення про закриття раунду в компанії повідомили й про залучення гранту в розмірі 2 млн грн від оборонного кластера Brave1.
Стартап Osavul (платформа для медіааналітики на основі ШІ) залучила $3 млн для боротьби з дезінформацією від трьох європейських інвестиційних фондів у межах late seed раунду — українських венчурних фондів u.ventures, SMRK та німецького венчурного фонду 42CAP.
Команда планувала спрямувати кошти на розширення географії діяльності компанії, зокрема США та ЄС, щоб допомогти компаніям уникнути репутаційних ризиків. А також на розробку нових B2B-рішень і вдосконалення алгоритмів ШІ.
Стартап для гейміфікованого навчання та терапії дітей MaPanda залучив $1,3 млн від засновника Bini Games у декілька раундів венчурного фінансування. Гроші дозволили розробити MVP та протестувати його.
Розробник біонічних протезів Esper Bionics залучив $5 млн під час раунду, який очолила венчурна компанія YZR Capital за співфінансування ЄБРР і u.ventures. Гроші планували спрямувати на нарощення виробництва свого флагманського продукту — самонавчального протезу Esper Hand з інтегрованим ШІ — та додавання нових пристроїв до своєї екосистеми, включно з контролерами для носіння протезів і хмарною платформою з використанням Machine Learning.
«Роборука» Esper Bionics. Фото: Оля Закревська для AIN.UA
Martech-стартап Ability AI (платформа з управління маркетингом за допомогою ШІ) залучив $1,1 млн в межах pre-seed раунду. Його очолив фонд SMRK VC за участю відомих технологічних підприємців та інвесторів, серед яких Ентоні Венус, Кетрін Даль, Нік Білогорський, Андрій Аксельрод, Домінік Скьявоне, Віталій Лаптенок, Дебора МакГаргл, Джозеф Лемей і Кендалл Хоуп Такер.
Також до фінансування приєднався український SID Venture Partners. Вартість компанії оцінюється у $10 млн. Інвестиції мали допомогти стартапу розширити команду, оновити розробку продукту та запустити платформи для клієнтів у США та Європі.
ШІ-стартап Portal.ai (застосунок для керування операційною діяльністю, маркетингом, фінансами, логістикою тощо в малому та середньому бізнесі) залучив $5 млн у pre-seed раунді. Це ангельські чеки по $0,5 млн за SAFE-угодами з оцінкою $50 млн.
Ранніми інвесторами стали західні фонди: StratMinds VC, AGI House Ventures and Rocky Yu, BBQ Capital and Nemke Kostic, The Patel family office, Amanda Schloss family office, Broocknell Ventures тощо.
Стартап OneNotary (надає послуги нотаріального посвідчення онлайн) закрив раунд серії А, залучив $5 млн та оголосив про партнерство з американською компанією, розробником програмного забезпечення у сфері електронного документообігу DocuSign.
Раунд очолив фонд Jackson Square Ventures за участю засновника DocuSign Тома Гонсера, а також венчурних компаній u.ventures, DocuSign Ventures, GoodPaper Ventures, Digital Future та фонду The LegalTech Fund.
Залучені кошти OneNotary планував використати для пришвидшення маркетингу та продажів, зміцнення партнерських відносин, розвитку продукту для задоволення попиту на послуги онлайн-верифікації.
Стартап з обслуговування супутників Kurs Orbital залучив $4 млн. Раунд очолила європейська фірма OTB Ventures. Також до фінансування долучилися фонди Credo Ventures, Galaxia, In-Q-Tel та Inovo.
Отримані кошти Kurs Orbital мав спрямувати на розширення своєї команди і просування власної технології обслуговування супутників на орбіті: у 2025 році запланований запуск у космос ключового продукту Kurs Orbital — модуля ARCap.
Криптостартап Arkis (брокер у сфері цифрових активів) залучив $2,25 млн під час pre-seed-раунду, який очолив американський венчурний фонд gumi Cryptos Capital. До нього приєднався український Roosh Ventures, а також G1 Ventures і Psalion VC.
В2В-сервіс для ресторанів Choice (платформа для налаштування бізнес-процесів у ресторанах і кафе: вебсайту, застосунків, онлайн-меню з QR-платежами, бронювання столів, CRM-системи тощо) залучив $2,5 млн і закрив late seed раунд фінансування. Його головним інвестором став венчурний фонд J&T Ventures з Праги.
До інвестиційного раунду також долучилися попередні інвестори Reflex Capital і Presto Ventures. Загальний обсяг інвестицій у стартап оцінюється у $4,1 млн.
Очікувалося, що отримані кошти будуть спрямовані на масштабування сервісу на чотири нові ринки Центральної та Східної Європи: Казахстан, Грузія, Угорщина та Румунія. Також команда хотіла скерувати гроші на продовження зростання на вже наявних сильних ринках, зокрема в Польщі, Чехії, Словаччині, Естонії, Латвії та Україні.
Стартап PeopleForce (HRM-рішення для автоматизації процесів HR та рекрутингу) залучив $2 млн від польського фонду Pracuj Ventures. Планувалося, що фінансування посилить подальшу розробку продукту й допоможе з масштабуванням на міжнародні ринки, зокрема Польщі та Латинської Америки.
Інтелектуальна платформа оптимізації цін для ритейлерів Competera залучила $3 млн. У раунді інвестування взяли участь венчурна компанія зі штучного інтелекту з Сан-Франциско STRATMINDS, український фонд Flyer One Ventures, венчурна фірма Verras Capital, SMRK Fund та Transform Partners Fund, а також ангельські інвестори.
Гроші планували витратити на покращення своїх можливостей ШІ, розширення спектра послуг та масштабування операцій, зосереджуючись на ринку США.
Розробник систем протидії безпілотникам Kara Dag залучив інвестиції від американського фонду Green Flag Venture. Втім, сума залучених коштів не оголошується. Інвестиція мала задовольнити наявний попит на міжнародному ринку.
За словами засновника і гендиректора Kara Dag Еріка Кадирова, співпраця з фондом дозволить не тільки впоратись із задоволенням попиту, а й масштабуватися, вдосконалити технології та розширити вплив у військовому та цивільному секторах у всьому світі.
Інвестиції понад $5 млн
2024 рік приніс українській екосистемі стартапів нового єдинорога — шостого, після GitLab, People.ai, Grammarly, Unstoppable Domains та airSlate. Ним став розробник no-code платформи для автоматизації бізнес-процесів та CRM Creatio, який залучив $200 млн при оцінці $1,2 млрд.
Піднятий раунд містить як первинний капітал, так і вторинні продажі. Поточними інвесторами компанії на той момент були Horizon Capital та Volition Capital. Міноритарний раунд фінансування очолили Sapphire Ventures за участі StepStone Group.
Отримані кошти Creatio планував спрямувати на посилення глобальної експансії компанії. Головний офіс компанії розташований у Бостоні (США). У компанії повідомляли, що залучені кошти допоможуть збільшити інвестиції у no-code та штучний інтелект, розширити партнерську мережу та посилити команду.
Також у 2024 році інвестиційна компанія NJJ французського телеком-підприємця Ксав’є Ньєля офіційно придбала «Датагруп-Volia» та мобільного оператора lifecell. Після цього Європейський банк реконструкції та розвитку і Міжнародна фінансова корпорація передали $435 млн для підтримки розвитку нового об’єднання.
За словами генерального директора «Датагруп-Volia» Михайла Шелемби, який і очолив новостворену платформу, угода з купівлі «Датагруп-Volia» і lifecell принесе $1,5 млрд інвестицій в Україну.
В останній місяць 2024 року стало відомо про нову інвестицію в розмірі $9,8 млн. Її отримав стартап NewHomesMate, це платформа, яка дозволяє покупцям первинної житлової нерухомості на ринку США знайти всю інформацію про новобудови.
Гроші вдалося залучити в межах фінансування серії А. Таким чином команда NewHomesMate довела загальну суму фінансування до $16,5 млн та змінила назву компанії на Jome.
Раунд очолив Geek Ventures, до нього також долучилися U.Ventures, Toloka VC, Vesna Capital, Roosh Ventures, Network VC, SID Venture Partners, Flyer One Ventures, Forefront VP тощо. Кошти дозволять Jome розширити охоплення на більшій кількості ринків та удосконалити технології.
Інвестиційні фонди: ключові цифри 2024 року
AIN опитав інвестиційні компанії та венчурні фонди і дізнався їхні показники 2024 року. Багато фондів обирають українські компанії для фінансування. Популярністю користуються defense-стартапи.
SMRK
Фонд Андрія Довженка та Олександра Косована цього року зробили дві інвестиції на загальну суму в один мільйон доларів. І обидві — в українські проєкти. Окрім того, SMRK здійснив один екзит. З відкритих джерел відомо, що стартапи, в які інвестував SMRK, — це IT-компанія Osavul і Martech-стартап Ability AI.
Інвестиційний фонд SMRK
D3
Венчурний фонд ранніх стадій здійснив 12 інвестицій за рік, половину з них отримали українські компанії, а саме — $1,4 млн. Загальний обсяг інвестицій — $3,1 млн. Середній чек у 2024 році склав $210 000. Поточний обсяг фонду D3 складає $21 млн.
У 2024 році компанія долучилась до фінансування українських оборонних стартапів Swarmer, Buntar Aerospace, Zvook, Frontline. Також разом з оборонним кластером Brave1 фонд провів Jammer Hackathon з пошуку найкращих радіоелектронних рішень для боротьби з ворожими дронами.
SID Ventures Partners
З восьми інвестицій у 2024 році компанія здійснила п’ять у компанії з українськими засновниками на загальну суму до одного мільйона доларів. Середній чек у 2024 році склав $200 000. Обсяг поточного фонд складає $10 млн, з нього компанія вже проінвестувала понад $5,5 млн. Зокрема, фонд долучився до фінансування українського стартапу NewsHomesMate (нова назва Jome) і Ability AI.
Також фонд SID Ventures Partners здійснив два екзити у 2024 році, один із них – це купівля українського ШІ-стартапу Elai.io американською компанією Panopto.
Angel One Fund
Цього року всі інвестиції ангельського венчурного фонду отримали винятково українські компанії. Їхня загальна сума — $550 000, а середній чек був близько $100 000. Angel One Fund інвестував у defense-tech і dual-use tech стартапи. Останньою в 2024 році, за публічними даними, стала угода з Frontline на $150 000.
Як розповідав керівний партнер Angel One Fund Іван Петренко, фонд не може інвестувати напряму в defense tech стартапи через внутрішні політики, тож виступає посередником між стартапами і приватними інвесторами, які шукають і хочуть проінвестувати кошти в український defense-tech.
Загальний обсяг поточного фонду складає три мільйони доларів.
Nezlamni
Фонд співзасновників Uklon зробив чотири інвестиції в українські компанії за 2024 рік. Середній чек складав від $100 000 до $400 000. Розмір поточного фонду — два мільйони доларів. Компанії, що отримали фінансування від фонду Nezlamni: виробник систем зв’язку HIMERA, ШІ-стартап Mantis Analytics, Buntar Aerospace і розробник дронів для розмінування Ailand Systems.
United Angels Network
Дев’ять компаній отримали інвестиції від фонду United Angels Network у 2024 році на загальну суму $950 000. Серед тих, в кого інвестував United Angels Network: платформа для онлайн-психотерапії Pleso, ШІ-розширення для Chrome Bluedot, розробник засобів зв’язку Himera, інтегратор автоматизованих POS-систем з платформами доставки їжі GetOrder. Середній чек склав $30 000.
u.ventures
В u.ventures зазначають, що компанія не має окремого фонду. Інвестиції робляться з великого фонду UMAEF (Ukraine-Moldova American Enterprise Fund), який кожного року виділяє відповідний інвестиційний бюджет для u.ventures.
«u.ventures забезпеченний доступом до достатнього капіталу на багато років», — відповіли представники компанії на запитання про поточний обсяг фонду.
У 2024 році інвестори профінансували 15 стартапів, з яких 13 — українські. Зокрема, фінансування отримали розробник інтелектуальної платформи оптимізації цін Competera, ШІ-стартап Dynamiq та інші. Середній чек складає $420 000. Також компанія здійснила один екзит.
1991 Ventures
У березні 2024 року кофаундер 1991 Accelerator Віктор Гурський повідомив про запуск венчурного фонду і офісом у Великій Британії, бюджет якого складав £15 млн. Фонд профінансував у 2024 році п’ять українських стартапів. Середній чек інвестицій склав £300 000.
Horizon Capital
Розмір поточного фонду Horizon Capital Growth Fund IV складає $350 млн, з яких вже проінвестовано $100 млн. Середній чек однієї інвестиції — від $20 млн до $30 млн за транзакцію.
Протягом року фонд здійснив дві інвестиції, обидві — в українські компанії. Йдеться про злиття провайдера «Датагруп-Volia» та оператора lifecell з залученням консорціуму NJJ Capital французького мільярдера Ксав’є Ньєля. А також про інвестицію в розробника no-code платформи для автоматизації бізнес-процесів Creatio в межах раунду під керівництвом керівництвом Saphire Ventures.
Читайте більше про інвестиції Horizon Capital у 2024 році і плани на наступний рік у бліц-інтерв’ю зі старшим партнером компанії Василем Тофаном.
BRNR Fund
Фонд оголосив про свій запуск у 2022 році. Сьогодні його розмір складає $35 млн, з якого вже проінвестували сім мільйонів доларів. У 2024 році BRNR Fund проінвестував у п’ять компаній, всі вони засновані українцями. Середній чек у 2024 році — один мільйон доларів.
Green Flag Ventures
Фонд інвестує на ранніх стадіях розвитку в технологічні стартапи у сфері товарів подвійного призначення, штучного інтелекту та кіберінновацій. Розмір поточного фонду Green Flag Ventures складає $20 мільйонів. Про те, скільки вже з нього витрачено, компанія не каже. Середній розмір чеку у 2024 році – $350 000. Протягом року інвестиційний фонд здійснив три інвестиції на суму $1,2 млн, і всі три – в українські проєкти.
Vesna Capital
З $10 млн поточного фонду Vesna Capital вже проінвестував $4,6 млн. Середній чек у 2024 році склав $170 000. Компанія здійснила вісім initial інвестицій в нові стартапи. З них чотири - на загальну суму $720 000 - отримали стартапи, засновані українцями. Одну follow-on інвестицію в розмірі до $150 000 від Vesna Capital також отримала портфельна компанія з українським корінням.
Український фонд стартапів
У фонді нам повідомили, що наразі компанія реалізує грантову програму у співпраці з UMAEF, яка передбачає фінансування проєктів до 2025 року на загальну суму $2,5 млн.
“У 2024 році було профінансовано 29 проєктів із загальним бюджетом 39 млн грн. Окрім цього, у межах програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація малого та середнього бізнесу» було укладено 30 договорів на загальну суму 31 млн грн для підтримки малого бізнесу”, – йдеться в повідомленні. Представники Українського фонду стартапів додають, що компанія уклала 30 договорів на загальну суму 31 млн грн для підтримки малого бізнесу в межах програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація малого та середнього бізнесу».
Середній чек у 2024 році для стартапів на стадії Pre-seed склав $25 000, а на стадії Seed – $50 000.
TA Ventures
За словами засновниці та керуючої партнерки TA Ventures Вікторії Тігіпко, за рік компанії TA Ventures залучили $3,24 млрд інвестицій. Один з екзитів 2024 року, які здійснив фонд (йдеться про виробника підгузників Coterie), увійшов до ТОП-5 угод фонду за мультиплікатором.
Ангельский венчурний синдикат ICLUB, заснований TA Ventures, у 2024 році подолав важливу позначку в понад 2000 членів клубу. Із них 30% мають щонайменше одну інвестицію, а ще 10% — портфель із пʼятьма інвестиціями чи більше. Також команда клубу впʼятеро зменшила мінімальний поріг інвестиції в одну компанію: він тепер складає $5000, що мінімізує ризики інвесторів та відкриває простір для диверсифікації портфелю. Крім того, ICLUB змінив формат на сучасний mobile only, запустивши власний мобільний застосунок.
«Найближчим часом ми розраховуємо на завершення венчурної зими. Наразі уважно вивчаємо перспективні нові ринки й готуємося зустрічати оплесками кожного із 23 soonicorns нашого портфелю, які в найближчій перспективі змінять свій статус на unicorn. Та очікуємо як мінімум шість ІPO до 2027 року включно», – повідомила Вікторія Тігіпко.
Експансії 2024 року
В цій частині ми розповідаємо про найгучніші експансії українських компаній за кордон. За результатами опитування щодо настроїв малого бізнесу від EBA, на початку 2024 року майже 80% МСБ планували розширювати бізнес і залучати кошти в розвиток.
Також, згідно з цим дослідженням, до 80% зросла кількість підприємців, які планували залучати кошти в розвиток власного бізнесу у 2024 році. Для порівняння, минулого року такі плани складали близько 67%.
Як і раніше, бізнес здебільшого покладався на власні сили — особисті кошти та менше на гранти, кредити й інвестиції. Частина бізнесів у 2024 році закріпила свої позиції за кордоном, частина тільки розпочала експансію.
В умовах війни бізнес продовжує шукати нові можливості, щоб розвиватися та збільшувати конкурентоспроможність. Це остання частина підсумкового матеріалу про головні інвестиції, стартап-запуски та експансії 2024 року.
«Нова пошта»
За понад два роки експансії компанія «Нова пошта» (Nova Post для закордонного ринку) вийшла на 16 іноземних ринків і не планує зупинятися. Від початку 2024-го поштовий оператор відкрив 37 закордонних відділеннь, план до кінця року — ще мінімум 3 відділення.Серед нових ринків, які компанія відкрила останніми, — Австрія та Нідерланди.
Також цього року відбулись першій комерційні рейси їхньої власної авіакомпанії Supernova Airlines. 18 вересня 2024 року вона здійснила рейс на літаку Boeing 737-800SF під прапором України. Це був сертифікаційний політ — один із завершальних кроків у процесі запровадження Державіаслужбою України.
У травні компанія запустила нову послугу за кордоном — доставку між європейськими відділеннями. До цього була можлива доставка лише з України в Європу й навпаки. За рік роботи в Європі Nova Post доставила 1,3 млн посилок. Зараз вона має 104 власні відділення та понад 68 700 партнерських точок сервісу в цьому регіоні.
У другому кварталі 2024 року поштово-логістична група Nova вийшла на прибуток у Польщі, Молдові та Чехії.Також компанія планує і надалі інвестувати в Молдову.
У решті країн, де відкрилися відділення Nova Post, поки не вдалося пройти точки беззбитковості. Це частково повʼязано з обмеженням Національного банку, через яке Nova Post не може виводити з України кошти, зароблені тут. Тому поповнювати резерви валюти в Європі можна лише коштами, які компанія заробила в Європі.
Також щорічна міжнародна премія World Post and Parcel Award визнала Nova Post поштовим оператором року. Нагороду компанія отримала за ініціативу Divided by Borders, United by Nova Post (Розділені кордонами, обʼєднані «Новою Поштою»).
Відділення Nova Post
Meest
Компанія Meest заснована підприємцем Ростиславом Кісілем у 1989 році та працює на ринку поштових послуг у сегментах B2B, B2С та С2С, щорічно надсилаючи близько 30 млн посилок у понад 70 країн світу. Традиційно Meest була зосереджена на доставці з України за кордон, але поступилась українським ринком «Укрпошті» та «Новій пошті». Річ у тім, що до 2010 року Meest був зосереджений на доставці за кордон. У той же час «Нова Пошта» орієнтувалася на ринок сучасної експрес‑доставки всередині України.
У 2024 році компанія зміцнила свою присутність у Польщі, відкривши новий логістичний центр.
«Польща — один із ключових ринків для компанії, де ми вже понад 20 років активно працюємо. Наразі у країні діють понад 50 000 партнерських точок для отримання й відправлення посилок», – заявляє маркетинг-директорка Meest Group Марта Янків.
Окрім того, компанія відкрила в Чехії митно-логістичний склад, який має стати ключовим забом для проєкту Meest Shopping. Янків зазначає, що ця ініціатива спрямована на оптимізацію ланцюгів постачання між європейськими країнами, бо географічно дуже вигідно знаходиться на перетині основних європейських магістралей.
Також маркетинг-директорка Meest Group дає такі показники зростання компанії: у 2024 році приріст відділень Meest в Україні склав 26% — їх кількість зросла з 4033 до 5100. У США кількість власних відділень збільшилася на 20% і тепер сягає близько 300.
На інших ринках кількість відділень у середньому збільшується на 15% з року в рік. Крім того, кількість партнерських точок видачі (PUDO) у США перевищила 88 000. Загалом глобальна мережа PUDO зросла з 262 700 до 357 340 точок.
Поштовий оператор Meest
Броварня «Правда»
Львівська броварня «Правда» відкрила заклад у португальському Лісабоні восени 2024 року. Він має назву Pravda Craft Mission і розташований у районі, відомому своїми артцентрами та барами.
У закладі наразі вісім пивних кранів і понад 20 сортів пляшкового пива. У компанії пояснили: відкриття в Лісабоні є кроком до створення невеликої спільноти та експериментом із запуском кількох проєктів, зокрема маленьких магазинів.
Броварня входить до мережі концептуальних авторських ресторанів і напрямків !FEST. Співвласник Юрко Заставний в коментарі AIN пояснює: складнощів в експансії на інший ринок не виникло, але були певні відмінності між відкриттям закладу в Україні та за кордоном.
На його думку, реєстрація компанії, відкриття банківських рахунків, отримання дозволів — це другорядні і прості речі. Що насправді важливо для компанії, так це знайти цінність власного продукту чи формату для споживача, без компромісу з місією компанії.
«Наприклад, ми крафтовий бар профільної пивоварні, але іноді маємо на крані гостьові сорти. І з ними простий принцип: чи нам є що сказати про цей стиль? Чи не соромно мати це пиво в барі малої пивоварні? Якщо так, ти працюєш в рамках своїх цінностей. Якщо це бридкий продукт чисто для комерції, ти не тільки не пропонуєш людям нічого особливого, а ще і розмиваєш моральну основу, на якій ти створив свій бізнес.
Ось це намацування клієнтської цінності найбільш важливе, — говорить Заставний. — А всі юридичні, формальні та інші питання, пов'язані з тим, що ти заходиш в іншу юрисдикцію, — це звичайні для підприємця речі».
Пиво «Правда» тепер у Лісабоні
У компанії кажуть, що не чекають результатів експансії ще мінімум рік, пояснюють: зараз це тест іншого формату споживання крафтового пива. Тобто зараз «Правда» — не традиційний паб, який має до двох кранів крафту на додачу до масового пива, але і не новітній крафтовий паб із дорогим дизайном, десятками кранів крафту й високими цінами.
«“Правда” – це окремий формат, у якому основна увага зосереджена на якості пива, наливу та клієнтоорієнтованості, коли за барною стійкою дружня й обізнана людина. Без кухні, особливого дизайну і глянцевого ремонту. Pet-friendly, bike-friendly, орієнтоване на сусідів і любителів пива.
Ми так робимо у Львові, і нам подобається. Щоб зрозуміти результат, треба спробувати кілька локацій, набути поваги сусідів і пожити життям спільнот, що люблять пиво. А це процес на місяці», — говорять у компанії.
У планах на 2025 рік відкрити щонайменше ще дві локації в Лісабоні. На думку Юрка Заставного, зараз є сенс створювати кластери по 5-10 барів в одній географічній локації. «Пошук приміщень іде повільніше, ніж ми звикли, і часто власник відбирає собі орендаря згідно зі своїм баченням. Але сподіваємось до кінця 2025 року відкрити ще з пів десятка місць у різних районах Лісабону і, можливо, в межах 40-50 км від нього», — говорить він.
Команда закладу «Правда»
Lviv Croissants
У 2022 році Львівська мережа закладів Lviv Croissants відкрила дві кав’ярні в Польщі. Перша з’явилася 19 вересня у місті Згожелець. 5 жовтня відкрилася друга у Вроцлаві. Це була не перша спроба львівського бренду підкорити сусідню країну.
Вже у 2024 році Lviv Croissants були представлені на ринку Словаччини. Франшизу на відкриття закладу Lviv Croissants в центрі Братислави придбав українець, який багато років живе у Словаччині і має досвід у ресторанному бізнесі.
Меню словацького закладу, як і українське, базується на круасанах із різними начинками. Круасани, які продають у Словаччині, виготовляють у Львові.
Цього ж року Lviv Croissants відкрив перший ресторан у США, в Атланті, штат Джорджія. У компанії пояснили, що на вибір локації вплинув потенціал штату Джорджія: тут динамічний і водночас не перенасичений гастроринок. Хоча вихід у США для команди був тривалим, бо він відрізняється від європейського.
Перший американський заклад української мережі відкрила за франшизою компанія Fast Food Franchising Group USA Inc. у партнерстві з переселенцем з України Бреттом Ларрабі. На відміну від Словаччини, у Північній Америці було запущене виробництво, яке надалі може забезпечувати до 20 ресторанів мережі.
Команда закладу
Bubibo
Bubibo — PetTech застосунок із функцією онлайн-запису до ветеринара, відеоуроками для навчання та розвитку домашніх улюбленців, а також QR-адресником.
Концепція сервісу — об’єднати власників тварин і професіоналів у сфері послуг в одному місці. Співзасновник проєкту Bubibo — підприємець Самвел Акобян, в портфелі якого також медичний портал для пацієнтів Helsi.
Сервіс запустився у березні 2024 року й уже має вісім локалізацій по світу й представлений в Україні, Європі, Британії, США, Мексиці та Канаді. В Україні він працює з березня цього року, а вже у травні компанія почала експансію на західний ринок.
В Україні застосунок наразі має найбільшу функціональність. Також впродовж літа розробники тестували його по всьому світу і в майбутньому планують розширюватися географічно. В одних країнах запропонують повноцінну екосистему з усіма функціями, а в інших — лише тренування для собак. Нині Bubibo доступний шістьма мовами.
У планах — розширювати функціонал: продавати товари для тварин чи додати календар вакцинацій, співпрацювати з локальними зомагазинами та ветеринарними клініками.
Наразі інвестиції в проєкт перевищують 40 млн гривень — це з урахуванням експансії на інші ринки. У тих ринках, що покажуть себе найпривабливішими, планують розвивати продукт і фінансування.
PetTech-застосунок Bubibo
Getmancar
Getmancar — український сервіс каршерингу, який працює з 2017 року та пропонує оренду авто різного класу похвилинно, погодинно та подобово. Кількість користувачів сервісу складає понад 180 000 осіб.
У 2023 році сервіс запустився в Грузії. Сьогодні в цій країні працює близько 70 автівок, а послугами компанії скористалися близько 10 000 клієнтів.
Вже у травні 2024-го Getmancar вийшов на ринок Молдови. Авто можна орендувати в Кишиневі: їздити можна по всій країні, окрім невизнаного Придністров’я. На початку в автопарку було 20 електромобілів, але нещодавно їхню кількість збільшили до 36.
Якщо в Грузії компанія пропонує своїм клієнтам автівки з двигунами внутрішнього згоряння, то в Молдові це переважно електропарк, який працює по франшизі.
Розміщувати свої авто в оренду в Молдові можуть і приватні інвестори. Серед доступних марок зараз: Renault Zoe, Honda MNV, Volkswagen ID.3 й BYD Dolphin. Також хочуть повторити досвід Грузії та додати декілька авто з ДВЗ.
Засновник сервісу каршерингу Getmancar Тарас Гетьманський у коментарі AIN пояснює, що вихід на ринок Молдови не був для компанії складним, бо вони мають досвідченого партнера-франчайзі. Це допомогло швидко адаптували бізнес-модель під вимоги місцевого законодавства та почати роботу.
«У Молдові є особливі умови щодо опрацювання та зберігання даних і основних параметрів лише на місцевих серверах. Іншим великим шматком роботи була адаптація місцевого банку. Фінансові послуги хоча і розвинені в Молдові, але їх не так багато, як в Україні, і, часом не так багато можливостей, тому фінансову модель перебудовували кілька разів».
Сервіс Getmancar вийшов на ринок Молдови
На початку експансії на ринок Молдови команда очікувала щонайменше 10 000 користувачів протягом першого року роботи. Гетьманський каже, що за рік планували досягти окупності при помірному зростанні.
«Наразі отримали відмінні результати як для локального ринку: за вісім місяців роботи маємо охоплення, яке дорівнює 80% аудиторії конкурента (10,5 тис. порівняно з 12,7 тис. у конкурента, який працює 3 роки). Виторг складає 75% від обороту конкурента, тоді як наш сьогоднішній автопарк має 36 автомобілів проти 67 автомобілів у конкурента».
У лютому 2025 року компанія планує запуск ще однієї франшизи, але локацію наразі не розголошують. Проте в компанії кажуть, що договір вже підписаний і встановлені строки планових робіт для запуску. Додатково команда готує зміни в продукті і бізнес-моделі, адже робота на таких ринках, як Грузія та Молдова, додає стимулу для змін.
Liki24
Liki24.com — сервіс для пошуку медикаментів в аптеках, порівняння цін, замовлення та доставки. Liki24.com має вже понад 1,7 мільйона клієнтів в Україні, Польщі та Румунії. А у 2022 році зайшов до Італії у вигляді сайту liki24.it.
Минулого року засновники Liki24.com також запустили новий проєкт з організації персональних чекапів Nasnaga. Сервіс доступний для користувачів з України, Великої Британії, Польщі та інших країн ЄС українською та англійськими мовами.
У компанії в коментарі AIN розповіли, що в цьому році вдалося розширити сервіс Liki24 на шість країн ЄС: Німеччину, Австрію, Францію, Іспанію, Бельгію та Нідерланди.
Також у 2024 році платформи Liki24, сайти і мобільні застосунки, сумарно залучили понад 14 млн користувачів. Найбільшу динаміку в компанії спостерігають у Європі: кількість користувачів зросла з 2,8 млн у 2023 році до 4 млн у 2024 році.
На 2025 рік компанія ставить за мету продовжити розвиток у країнах ЄС, збільшивши виторг на цьому ринку щонайменше вдвічі.
Інтерфейс платформи Liki24
Himera
Himera — український Defense Tech стартап, який у 2022 році заснували аерокосмічні підприємці Міша Рудомінський та Олексій Олійник. Himera — це універсальна захищена система зв’язку для застосування поліцією, рятувальниками чи військовими. Система стійка до дії РЕБ та із захистом від прослуховування. На сьогодні користувачів Himera серед військовослужбовців близько тисячі.
На початку 2024 року стартап залучив $525 000 інвестицій для створення нового продукту. А вже 17 квітня Himera підписала дистриб’юторську угоду з американською оборонною технологічною компанією, сума якої не розголошується.
Система засобів зв'язку Himera
Співзасновник проєкту Міша Рудоміський в коментарі AIN пояснює, що вихід на інший ринок був непростим, зокрема через довге очікування на отримання дозволів.
«Коли ти з цим стикаєшся вперше, тебе це неприємно дивує. Але це теж частина процесу. Ці часові рамки також формують ризик, про який потрібно памʼятати: поки триває цей процес перемовин та ухвалення рішень, компанією витрачається велика кількість грошей. Тобто певний час ти працюєш дуже багато без отримання коштів.
Це потрібно враховувати та прописувати в бюджет, адже навіть вже укладена угода може принести кошти лише через тривалий час», — говорить Рудомінський.
У компанії пояснюють, що хотіли би розвиватися на міжнародному ринку швидше, проте готові й до довготривалого сценарію.
Паралельно команда вже провела випробування партії рацій в США, залучивши 112-й батальйон зв'язку спеціального призначення (112th Special Operations Signal Battalion) на базі Форт Ліберті в Північній Кароліні. А також провели перші продажі продукту у Повітряні сили США.
Під час запуску на ринку США компанії довелося самостійно багато розбиратися з питаннями експорту, інтелектуальної власності й сертифікації.
«Оборонна сфера достатньо секретна. І тому не можна знайти відповіді «як це працює» на Stack Overflow чи Wikipedia, — говорить Міша Рудомінський. — А ти все одно маєш працювати. Це просто процес, де ти постійно робиш помилки, вчишся на них і працюєш далі. У 2025 році ми хочемо стати наступним лідером зі звʼязку Сил оборони України та стати присутніми у 10 різних географіях по світу».
Нагадуємо і про інші підсумки року - ті, які підбивала редакція AIN. Наприклад, команда ділилась тим, яку музику слухала, які книги читала і в які ігри грала у 2024 році.