92% споживачів довіряють рекомендаціям друзів чи знайомих більше, ніж будь-якій іншій формі реклами. Це одна з причин, чому компаніям у 2025 році не обійтися без бренд-амбасадорів. IT-стартапи, освітні проєкти, медичні послуги, товарний бізнес — усім потрібна лояльність і довіра клієнтів, і саме так звані адвокати брендів можуть її гарантувати. Катерина Бова, засновниця й СЕО агенції з комʼюніті-менеджменту BÓVA Community Agency, в ексклюзивній колонці для AIN розповідає, хто ж такі бренд-амбасадори, як вони економлять і водночас генерують гроші для бізнесу та де їх шукати.
Чому бренд-амбасадори — невіддільна частина маркетингу
Бренд-амбасадорів не варто плутати з інфлюєнсерами (медійними особами) та неформальними амбасадорами. Перші, як правило, мають велику аудиторію, працюють за грошову винагороду й звʼязані з брендом контрактом, другі є клієнтами, працівниками або прихильниками бренду, які безкорисливо згадують про ваш продукт у розмовах чи соцмережах, але не мають офіційного статусу.
Вони не обов’язково є відомими людьми — це можуть бути звичайні клієнти, які мають вплив у своїх локальних або онлайн-спільнотах. Їм довіряють, вони несуть ваш бренд до споживачів через особисті рекомендації, взаємодії чи просто позитивний приклад. Замість дорогої реклами у соцмережах, ваш задоволений клієнт, якого ви зробили амбасадором, може залучити своїх друзів і знайомих через автентичні розповіді.
- Так амбасадорська програма Notion обʼєднує творчих і досвідчених користувачів, які проводять події та зустрічі, створюють навчальний контент, зокрема навчальні посібники, екскурсії по робочому простору, шаблони, курси тощо. Навзаєм вони отримують від компанії ранній доступ до нових функцій, гранти та спонсорство заходів, запрошення виступити або відвідати івенти Notion й інші унікальні подарунки.
- Програма AWS Community Builders шукає лідерів думок, які хочуть ділитися знаннями та спілкуватися з техспільнотою, а для активного розвитку своїх послідовників пропонує технічні ресурси, наставництво й нетворкінг.
Що виграють бізнеси від роботи з «адвокатами бренду»
Усі три типи амбасадорів виконують унікальні функції в стратегії бренду, тому не варто їх протиставляти. Водночас пригледітися до бренд-амбасадорів усе ж варто пильніше: це актив, який працює на вас навіть тоді, коли ви спите.
Ось 7 причин працювати з бренд-амбасадорами:
- Довготривала стратегія, яка зміцнює імідж і робить бренд людянішим.
- Глибше розуміння аудиторії, адже амбасадори й самі є вашими клієнтами.
- Ефект снігової кулі, де кожен амбасадор залучає десятки або навіть сотні клієнтів.
- Економія часу та ресурсів, адже для ефективної роботи компанія обʼєднує амбасадорів у спільноту, де вони працюють на однакових умовах й одночасно отримують пропозиції.
- Економія коштів, оскільки мікроамбасадори з меншими аудиторіями можуть мати до 60% більше взаємодій із публікаціями, ніж великі інфлюєнсери.
- Підвищення лояльності, а лояльні клієнти витрачають у середньому на 67% більше, ніж нові.
- Зростання продажів, адже потенційний покупець, який прийшов від прихильника бренду, робить купівлі в 4 рази частіше, а LTV таких клієнтів на 16% вище.
Як виростити бренд-амбасадора у 2025 році
Придивіться уважно до своєї аудиторії — найкращими бренд-амбасадорами завжди стають клієнти, партнери — ті, хто вас уже знає й обирає. Тому у 2025 році поставте собі за мету сформувати комʼюніті бренд-амбасадорів і зрозумійте, хто буде керувати процесом. Зазвичай над спільнотами працює комʼюніті-менеджер, однак якщо його немає, делегуйте це бренд-менеджеру, піарнику чи маркетологу.
Ось 4 кроки, які їм знадобляться:
- Ідентифікуйте правильних людей, які дійсно люблять ваш продукт. Це можуть бути:
- клієнти, які вже проявляють максимальну активність: відмічають у соцмережах, продовжують підписки, постійно залишають коментарі й інше. Якщо у вас мовні курси чи EdTech-продукт працюйте з викладачами та студентами, якщо сфера краси — залучайте клієнтів, майстрів, B2B-партнерів, якщо створюєте мобільні застосунки — зверніть увагу на B2C-користувачів;
- клієнти, які активно діляться своєю думкою у соцмережах, ведуть подкасти, професійні блоги (навіть якщо вони рідко говорять про ваш продукт — це змінне).
- Придумайте систему вимог і мотивації
Ви маєте поставити з потенційним амбасадорам чіткі вимоги, за які вони отримають винагороду. Це може бути кількість постів, виступи, відповіді на запитання учасників комʼюніті або інших клієнтів тощо. Натомість можна пропонувати знижки свої та партнерські, безплатні курси, закриті чати з командою продукту, також можна офіційно називати людей своїми амбасадорами, щоби підсилити їхню медійність.
- Діліться новинами та ресурсами
Спростіть амбасадорам процес вашого промотування. Підготуйте для них пакет з усіма корисними даними про вашу компанію: брендбук, зображення, відео, презентації, інформація про івенти, новинки, цікаві пропозиції та знижки, розповіді про великі перемоги команди, які будуть релевантні іншим потенційним клієнтам.
- Вимірюйте ефективність
Звісно, основна метрика, це продажі. Тут вам допоможуть реферальна програма, промокоди для ваших амбасадорів, utm-мітки на посилання з букінгом демо. Також звертайте увагу на кількість постів у блогах та їхні охоплення, дивіться на кількість і якість коментарів, чи реагує аудиторія на ваш продукт, стежте, чи згадує вас амбасадор поза власним блогом, наприклад у медіа, подкастах абощо, чи збирає він на ваші івенти достатньо публіки — все залежить від активностей, які ви хочете бачити від людини.
Підбиваємо підсумки
Робота з бренд-амбасадорами — невіддільна частина світового маркетингу. Однак маю застерегти вас від сліпого копіювання стратегій великих світових брендів. Умовні Sturbaks, Adobe, Lego мають велетенські бюджети на маркетинг й довгу історію успіху. Шукайте свій шлях, навіть якщо маєте лише 20 клієнтів — це вже потужний ресурс і потенціал для створення спільноти амбасадорів, яка може генерувати впізнаваність і лідів, головне — знайти, чим їх замотивувати.
І на останок: у 2025 році взоруйтеся на світові практики, де комʼюніті бренд-амбасадорів вже давно стали вагомою частиною успішних бізнес-стратегій. Поки ваші конкуренти будуть вагатися, вирощуйте своїх адвокатів бренду або ж делегуйте це фахівцям, які розуміють особливості розбудови спільнот на українському ринку.
Читайте також: У чому користь співпраці з мікроблогерами та як їх шукати — колонка