Фото тут і далі — Яна Ратушняк

У грудні ми провели тестування випускників харківських IT-курсів і отримали наочні результати, які демонструють рівень таких фахівців. Тобто наскільки їхні навички та знання відповідають вимогам компаній.

Крім цього, ми хотіли розібратися, де і як вчитися, щоб увійти в IT. Компаніям це було цікаво зі стратегічної точки зору: чим гучніше буде оголошено рейтинг ІТ-шкіл, тим більше шансів, що школи і викладачі почнуть краще старатися і випускати кращих фахівців. А щоб прийшли люди, ми домовилися, що результати тесту будуть зараховані як технічна співбесіда.

З чого все почалося?

Ми регулярно проводимо зустрічі представників харківських курсів в рамках проекту «Маніфест хорошої школи». На одному з таких заходів виникла ідея провести «батл» серед курсів. Школи підготують свої тести, зберуть випускників, усі виконають завдання від різних курсів, а результати стануть основою для формування рейтингу шкіл.

Ідея загалом ок, але в такому форматі користі для екосистеми ми не побачили. Ініціювати ще одне масове тестування чи ярмарку вакансій нам також не хотілося — цього і так вистачає. Тут хотілося з’ясувати, чи справді тільки 10% людей, що закінчили ІТ-курси, підходять за стандартами і можуть працювати в компаніях.

Тому ми вирішили запросити випускників IT-шкіл і дати їм тести, які підготували самі компанії. Темою пілотного екзамену — який ми назвали Hard Skills Exam (сайт проекту та тест, який зараз закритий) — обрали мануальне тестування. На події ми хотіли зробити рейтинг курсів і дізнатися, де серед харківських ІТ-шкіл навчають QA-шників найкраще.

Для довідки: у Харкові є щонайменше 20 ІТ-шкіл і не менше 9 QA-курсів, які приблизно двічі на рік випускають тестувальників. Адміністрація сайту з пошуку роботи Djinni повідомила, що у 2018 році на одну вакансію тестувальника без досвіду роботи було в середньому 14 заявок від кандидатів. Немало, так? Для порівняння: на вакансії PHP без досвіду роботи заявок менше — тільки близько 4 охочих.

Для чемпіонату ми взяли стандарти для Junior QA Manual від харківських компаній і зробили з них тестові питання. Завдання готували керівники QA-департаментів у компаніях NIX Solutions, RaccoonGang та керівник компанії DNTL. Вони також описали свої вимоги до рівня англійської, а викладачі школи Professional склали питання для його визначення (завдання мали показати, чи рівень не нижче pre-intermediate).

Тест складався з:

  • Тестових питань з теорії. В основному вони були із заковиркою, тобто усі варіанти відповідей були відносно правильними, але тільки один більш правильний.
  • Питань, де теоретичні знання треба було застосувати на практиці.
  • Відкритих питань, де треба було пояснити різницю, дати визначення тощо. Ці питання перевіряли QA від компаній-партнерів та ментори курсів тестування з ІТ-шкіл.
  • Спеціальні питання. Вони перевіряли знання, які були важливі тільки певній компанії. Ці питання оцінювались найменшою кількістю балів, тобто найменше впливали на загальний результат людини.
  • Завдань з англійської, яка містила граматику, знання слів з бізнесу та ІТ і розуміння тексту.

Приклад тесту

Тести були автоматизовані в системі Open edX, тобто ми мали аналітику відповідей. А потім усі учасники отримали свої результати за окремими розділами і могли завантажити сертифікат із загальним відсотком.

Які ІТ-курси показали найкращі результати?

Якщо коротко: одразу усі і водночас ніякі. На подію прийшли 80 учасників та учасниць. Але від різних шкіл кількість учасників була різою: якась була представлена однією людиною, а інша — одразу вісімнадцятьома.

Вже на події програмний комітет визначив, що прохідним балом стане 51% правильних відповідей. Людей, які набрали 51% та більше, виявилось 27. Двоє з них уже мали досвід роботи тестувальниками, тому брали участь поза конкурсом і не могли претендувати на офер в компаніях-партнерах.

Але цікаво те, що з цих 27 людей лише 14 були випускниками шкіл чи курсів. Дев’ятеро — це самоучки.

Усього на тест прийшли представники 13-ти ІТ-шкіл. Серед тих, хто набрав 51% правильних відповідей, були випускники Telesens Academy, SkillUP, Hillel IT School, Lemon School, Source IT, Spalah, DataArt QA School, EPAM.

Які висновки ми зробили?

Головне, ми ще раз підтвердили гіпотезу: ті, хто вчаться самостійно за допомогою відеоуроків і тренажерів, можуть мати знання на рівні з тими, хто вчиться в ІТ-школі.

Крім цього, ми допомогли ІТ-школам зрозуміти вимоги бізнесу: випускати людей, які не тільки вмітимуть проходити співбесіду, а ще й зможуть працювати без глобального доучування.

Нарешті, ми зрозуміли, що подія у форматі «хочеш —- приходь, не хочеш — не приходь» для визначення рейтингу ІТ-курсів не підходить. Треба брати усіх, хто завершує навчання, і давати їм якийсь тест.

Наприклад, проводити ЗНО, але без участі держави. Тобто розробити інструмент з публічними результатами певного іспиту випускників ІТ-шкіл на основі компетенцій компаній. Зараз є ІТ-школи, які не заперечують щодо того, щоб давати наприкінці своєї програми такий іспит. Серед бізнес-компаній також є готові до подібних експериментів. Лишилося налаштувати систему.

Світлана Охович, організатор Hard Skills Exam