12 жовтня на фестивалі Design Village було багато розмов про команди, колаборацію та співпрацю всередині команд. Анна Скоробогатова, Head of Design у WIX Ukraine виступила з лекцією про те, як розвиток софт скілів дизайнерів допомагає будувати надійну команду для найбільшого онлайн-редактора вебсайтів. Спільно з Design Village, публікуємо основні нотатки лекції.
У WIX було всього 5 дизайнерів, коли компанія лише починала. Усі робили все – починаючи з маркетингових задач, продуктового дизайну і закінчуючи відповідями на запити користувачів які надходять у службу підтримки. Такий собі full stack підхід, типовий для стартапу – всі роблять все можливе для того, щоб допомогти компанії вирости якомога швидше.
За останні 13 років все змінилось і WIX також. Найбільша зміна – це те, що тепер нас не п’ятеро дизайнерів, а 200 спеціалістів по всьому світу, які займаються усім, що стосується візуальних аспектів компанії.
Важливий момент – ми робимо все in-house. Це дало нам дуже багато досвіду роботи з абсолютно різними дизайнерами та допомогло нам дійти до ключового висновку – soft skills інколи значно важливіші ніж конкретні технічні навички дизайнера. Давайте розбиратися.
Перш за все, дизайнери – це завжди частина продуктової команди. В оточенні крос-функціональної команди з продакт менеджера, бізнес-аналітика, розробників та маркетологів, дизайнеру потрібно відстоювати себе, свої знання та роботу перед командою чи клієнтом, не ускладнюючи при цьому життя інших учасників команди.
Іншими словами – вміння взаємодіяти всім разом і добиватись спільної цілі. Основа основ, неможлива без добре розвинутих soft skills.
Зазвичай, я виділяю 7 ключових софт скілів:
- Гнучкість – швидка адаптація до нового контексту, оточення, нових ідей і вимог.
- Комунікація – вміння слухати та бути почутим, вміння домовлятись і відстоювати свої ідеї в оточенні більш досвідчених людей.
- Проактивність – це про мотивацію, вміння працювати з декількома задачами водночас, бажання рухатись вперед.
- Самоконтроль – вміння керувати конфліктами та бути в ФОКУСі.
- Робота в команді – довіра до колег, віра в спільні цілі і розуміння, що ви всі разом, а не кожен сам за себе.
- Лідерство – це в першу чергу про вміння приймати рішення і брати відповідальність.
- Sharing is caring – ділитись знаннями для того, аби й самому розвиватись і ставати більш досвідченим.
Гнучкість
Дизайнеру дуже важливо вміти відкласти своє его в сторону і пам’ятати про те, що ми працюємо для людей і разом з людьми, а не для задоволення свого внутрішнього творця. Часто дизайн-рішення, котре здавалося дизайнеру ідеальним на початку проєкту, через декілька тижнів виявляється абсолютно неробочим.
А ще, «улюблена» річ усіх дизайнерів – зміна вимог в процесі проєкту. Так, це ускладнює роботу і жоден дизайнер, розробник чи будь-яка людина, яка цінує свою роботу не любить таких речей. Не зважаючи на це, потрібно розуміти, що всі ми працюємо в дуже динамічній індустрії, де ринок, продукти та вимоги до продуктів змінюються дуже швидко – такий бізнес. І це не означає, що клієнт чи продакт менеджер поганий, чи некомпетентний. З’явились нові ввідні дані і потрібно адаптуватись. Ви напевно знаєте наскільки для продуктових компаній важливий time to market – час виходу на ринок з відповідним функціоналом. Ми дуже цінуємо це розуміння в дизайнерів – воно свідчить про зрілість і професіоналізм людини.
Комунікація
Якось я співбесідувала дизайнера – круте портфоліо, тестове виконане на відмінно, але дещо все-таки вводило в ступор. Впродовж спілкування виявилось, що в дизайнера типовий синдром – пошук винних. Інші менеджери, команда, замовники. Такий собі невизнаний геній, якого не розуміють і не приймають.
В таких ситуаціях, ми зазвичай залучаємо до співбесіди дизайн-менеджерів з інших команд для того, аби дати можливість кандидату висловитись в інших умовах. На жаль, цей кандидат таки не виправдав надій і оферу не отримав. Не зважаючи на те, що він справді хороший дизайнер, швидше за все, органічно увійти в команду він не зміг би, тому ми вирішили не ризикувати загальним «здоров’ям» команди.
Проактивність
Ця навичка передбачає вміння діяти, не чекаючи прямих вказівок. Це також про те, чого чекати, коли хтось підійде і поцікавиться чи немає в тебе проблем по твоїх задачах – також не ок. Коли з’являються блокери – ми знаємо, що наші дизайнери самі ініціюють обговорення і шукатимуть когось, хто зможе допомогти їм зняти цей блокер і рухатись далі.
Це стосується не лише прямих задач, але й таких простих речей, як поцікавитись у колеги чи не потрібна йому допомога, поділитися з усіма своїми раптовими інсайтами, чи розповісти про свої думки щодо, наприклад, оптимізації процесу.
Для нас дуже важливо, щоб дизайнери, яких ми беремо в дизайн-студію були живими і активними. Це справді допомагає і в роботі і в звичайних людських стосунках.
Самоконтроль
Для мене це, мабуть, найважча навичка. Коли ви вирішили зосередитись на важливому, Вам легко продовжувати не відволікаючись на сторонні фактори та мікрозадачі? А в довгостроковій перспективі?
Вміння фокусуватись на задачі і працювати на досягнення цілей – це про самоконтроль. Розвивайте, якщо у вас є з цим проблеми, а якщо ні – вам пощастило, бережіть це.
Робота в команді
Вміння працювати з людьми, з дуже різними людьми. Особливо, якщо ви бачитесь лише під час онлайн-мітингів, або не зустрічаєтесь взагалі. Вміння приймати культурні відмінності одне одного в тому числі. Особливо важливо зараз, коли кордони зникають і у вашій команді можуть бути люди з абсолютно різним бекграундом, особистими цінностями та світобаченням.
У WIX дизайнер може бути частиною команди, що складається з українців, ізраїльтян і американців. Потрібно бути акуратним, готовим йти на компроміси та, водночас, поважати свою роботу і бути впевненим у своїй правоті, коли це потрібно вам, продукту і компанії.
Лідерство
Навіть якщо ви не займаєте лідерську позицію в компанії, важливо вміти приймати рішення та керувати власними задачами. Іншими словами, бути лідером своєї власної роботи і в деяких ситуаціях приймати відповідальність на себе, аби допомогти вирішити проблему, з якою не справився ваш колега.
Sharing is caring
Діліться знаннями та досвідом з іншими. Сьогодні менторська програма навчання набирає обертів і ваша цінність, як професіонала значно зростає, якщо поняття knowledge sharing вам близьке. Ділитись навичками і турбуватись про ваших колег допоможе Вам перейти на новий рівень, підтягнути і систематизувати свої компетенції.
Ми в WIX активно практикуємо менторство. Наприклад, коли в команді з’являється новий дизайнер, в нього обов’язково з’являється ментор і buddy (інколи це одна людина). Це дуже крута практика, яка допомагає новачку швидше адаптуватись в новій команді та підтягнути скіли, а самому ментору систематизуватись і заново пройтись по всіх внутрішніх процесах.
Підсумовуючи, скажу, що професія дизайнера змінилась, але це лише початок. Продакт дизайнер замість продакт менеджера – це вже реальна практика, тому від дизайнера в майбутньому очікуватимуть більше лідерських якостей, вміння працювати в різних командах, швидко адаптуватись і, звісно, створювати wow-design.
Звучить не просто, але ніхто й не обіцяв, що зміни будуть легкими. Зате, точно цікавими – ви ж пам’ятаєте, що в сучасному світі знання частково втрачають актуальність приблизно за півроку? Саме тому, великі компанії роблять ставку не лише на технічні навички, але й на ваше фундаментальне уміння постійно вчитись, бути гнучким і постійно експериментувати.
Тому, розвивайте себе і свої soft skills, спостерігайте, вчіться адаптовуватись і, водночас, не забувайте про основу – хороший дизайн. Keep doing.
Фестиваль Design Village реалізується за підтримки Українського Культурного Фонду (УКФ) та партнерів події.