Ігор Рогацький, PM і ENGINEering-спеціаліст у GlobalLogic, підготував для AIN.UA колонку на тему поєднання спорту і технологій. Як це працює зараз і як може бути.
Спорт завжди привертав до себе багато уваги. Наприклад, такі міжнародні змагання, як Олімпійські Ігри або Чемпіонат світу з футболу, обов’язково транслюються у прямому ефірі на національних телеканалах та стримінг-сервісах, а в мережі активно обговорюють гравців. Стежити за улюбленими спортсменами і переживати напружені моменти разом з ними – це те, до чого всі ми вже так звикли.
Натомість досі ми не можемо подивитися у прямому ефірі гру напівпрофесійних чи непрофесійних команд, адже найчастіше вони залишаються за лаштунками великого спорту. Це відбувається і через високу вартість організації трансляцій, і через складність процесу та технологій, яких потребує якісна передача даних. Однак вже зараз бачимо всі підстави вважати, що ситуація кардинально зміниться в найближчому майбутньому й надалі трансляції ставатимуть все доступнішими для матчів будь-якого рівня завдяки впровадженню нових підходів.
Мінімізувати вплив карантинних обмежень
Технології автоматичної онлайн-трансляції стають значущими разом із введенням коронавірусних обмежень по всьому світу, які й спричинили теперішню кризу в спорті. Команди не проводили матчі і не отримували з них прибутку. Так само спортивні телекомпанії втратили сотні мільйонів доларів, оскільки не могли показувати рекламу під час ігор. Фанати залишилися вдома та ще не скоро повернуться на стадіони. Все це збільшує потребу в автоматичній якісній трансляції матчу, а, отже, в рішеннях, що можуть це забезпечити. І оскільки вони потребують мінімального втручання людини – це дуже актуально під час карантину. У таких футбольних клубах, як Barcelona, Bayern Munich і Celtic, вже розглядають можливість використання автоматичної системи онлайн-трансляції. Загалом ще у 2019 році прогнозували, що технології залучення вболівальників будуть мати найбільший вплив на спорт протягом 2020 року. Бачимо, що це дійсно так, особливо зі впровадженням карантину, який також додатково вплинув на цю тенденцію.
Інформація змінює спортивну індустрію
Загалом можемо виділити два напрямки розвитку та використання відеоконтенту у спорті.
Перший – власне трансляції спортивних подій, які стають все більш персоналізованими. Наприклад, як щодо можливості переключатися між камерами та спостерігати моменти матчу, які цікаві саме вам? І все це не лише у записі, але й у прямому ефірі. Наразі така технологія майже не розповсюджена, а в аматорському спорті зовсім не представлена.
Другий напрямок, що розвивається значно швидше, – спортивна аналітика. Інформація, яка збирається під час гри, зокрема відеозаписи, дають можливість тренерам і менеджерам швидко адаптувати стратегію і ставити перед гравцями нові завдання. Змагання зараз вимагають більшої підготовки, ніж раніше, через що суперництво стає більш жорстким як у професійному, так і у аматорському спорті. Кожен спортсмен дивиться повтор гри та аналізує моменти, що можна було б поліпшити. Крім цього, команда може готуватися до майбутніх матчів, відзначаючи сильні і слабкі сторони супротивника.
Технології доступні всім
Впровадження новітніх технологій потребує інвестицій, які здебільшого має лише великий спорт. Професійні команди можуть використовувати дороге обладнання і наймати велику команду спеціалістів, а от аматорські клуби цього не можуть собі дозволити. Однак, зараз все частіше з’являються системи, що дають можливість вести онлайн-трансляції з достатньо малими витратами. Основна задача таких систем проста та очевидна – мінімізувати бюджет та зробити процес трансляції ігор максимально простим в технічному та організаційному плані, а, отже, таким, що буде доступним для напівпрофесійних та аматорських клубів.
Камери зі штучним інтелектом
Один з прикладів таких рішень – система Pixellot. Вона складається з панорамної камери та комп’ютера, що контролює режим зйомки (панорамний чи телевізійний). За допомогою алгоритмів штучного інтелекту (AI) система аналізує відеопотік в режимі реального часу, автоматично розпізнає та відслідковує об’єкти (наприклад, на футбольному чи баскетбольному полі) та генерує вже знайому нам відеотрансляцію гри, що ми звикли бачити по телебаченню. І це стосується не тільки гри загалом, а й дій кожного гравця індивідуально, включаючи рахунок важливих ігрових моментів – голів, передач, перехоплень, блокувань, фолів тощо. Наразі це просто статистика гри, але в майбутньому вона відкриває нові горизонти для аналізу та оцінки перспектив молодих гравців. Завдяки аналітиці спортсмен може бачити свої сильні та слабкі сторони, відслідковувати прогрес.
Персоналізований контент – це найбажаніший шматочок для ринку. І не важливо чи ти просто глядач, тренер чи скаут у пошуках талановитих гравців, індивідуальний контент – це те, чого вимагають всі. Уявіть собі систему, що в два кліки генерує всю статистику гравця за матч чи за сезон, за секунду створює хайлайти (нарізки з найцікавішими моментами), дозволяє завантажувати відео, редагувати його, ділитись ним у соціальних мережах, коментувати чи зберігати. Процес перегляду стає більш інтерактивним та цікавим – глядач стає частиною гри.
Все це стає можливим в тому числі і завдяки машинному навчанню (ML). Все те, що для звичайної людини титанічні зусилля та величезна кількість витраченого часу, AI робить за лічені секунди. Використовуючи його, Apple створила Siri, Netflix – рекомендації у своєму стрімінговому сервісі, інженери ж GlobalLogic, наприклад, застосовують цю технологію для розробки рішень не тільки для спортивної індустрії, але й для медичної чи автомотів сфер. Щодо такої системи як Pixellot, то вона виявляє та розпізнає об’єкти, стежить за ними, визначає колір команд якраз завдяки машинному навчанню і штучному інтелекту. Таким чином визначаються межі поля, ролі людей, які на ньому знаходяться (система чітко розуміє, хто суддя, а хто гравець) та які дії відбуваються, наприклад, пас, гол, удар та інше.
Майбутній розвиток
У найближчому майбутньому ця технологія буде тільки розвиватися та поширюватися. Вже бачимо це, особливо коли щомісяця відбувається близько 40 тисяч онлайн-трансляцій ігор 130 спортивних ліг на 6000 полів та стадіонах. Так, все більше людей приєднуються до перегляду онлайн-трансляцій. Це стосується навіть шкільних змагань. Наприклад, у місті Джупітер у штаті Флорида у приватній школі встановили обладнання для трансляції спортивних ігор, щоб їх можна було дивитися вдома. Це також важливо, якщо говорити про зменшення кількості контактів під час карантину.
Для покращення користувацького досвіду під час перегляду трансляцій онлайн буде посилюватися інтеграція з OTT-медіа (на зразок Netflix, MEGOGO та ін.), які за останніми даними вже витісняють традиційне телебачення. Користувач матиме цілу OTT-онлайн-платформу для свого локального чи аматорського клубу, чого наразі поки ніде немає. Крім цього, інтеграції можуть бути також зі спортивними букмекерськими компаніями, які є великим ринком.
Також в майбутньому глядачі зможуть спостерігати за грою в більш інтерактивній формі, наприклад, з використанням доповненої або ж віртуальної реальності. Наприклад, у найближчих планах інженерів GlobalLogic розширити можливості системи і надати можливість кожному користувачу вільно обирати, на що саме дивитися: м’яч, ворота, гравець чи будь-який інший об’єкт. Ще розробники працюватимуть над створенням теплокарти поля, щоб відслідковувати, де гравець був найбільш активним. Наступним кроком буде створення мапи атаки – в яку сторони найчастіше гравець пасував, атакував та інше. Очевидно, все це планується впровадити для більшості видів командного спорту.
Тож поки онлайн-трансляції набирають обертів, стають більш поширеними та ще звичнішими для фанатів, розробники змінюють спортивну індустрію, удосконалюючи та розширюючи можливості системи.
Автор: Ігор Рогацький, GlobalLogic