5-6 червня після річної перерви через карантинні обмеження стартує фестивальний сезон Ulichnaya eda і музичний фестиваль White Nights. Крім загальних заходів безпеки при підтримці Mastercard і «ПриватБанк» організатори також повністю відмовляються від готівкового розрахунку. Розібралися, як в Україні формується культура кешлес, як змінились платіжні звички через коронавірус і чи готові українці до діджиталізації офлайн-заходів.

Трохи статистики

Пандемія 2020 року змінила платіжні звички та прискорила перехід до безготівкового розрахунку як в індустрії івентів і фестивалів, так і в суспільстві в цілому. Валерій Новіков, директор з розвитку комерції Mastercard в Україні та Молдові розповів, що за час пандемії 42% європейців стали менше використовувати готівку, а 17% — повністю перейшли на безготівку. Європейці все частіше стали проводити оплати безконтактно з урахуванням безпеки процесу. Також споживачі у всьому світі стали активніше купувати онлайн. За даними Mastercard електронна комерція глобально виросла на 25-30% за 2020 рік — і в обсязі продажів, і в кількості покупок.

Україна також розвивається у світовому кешлес тренді, особливо з точки зору впровадження цифрових оплат. Так, сьогодні кожна друга операція з карткою Mastercard в країні — це цифрова оплата за допомогою NFC-гаджета або ж онлайн.

За статистикою Mastercard за останній рік у два рази збільшилася кількість покупок онлайн в продуктовому ритейлі, покупці одягу, електроніки й т.д. А в деяких категоріях частка онлайн оплат вийшла на перший план. Наприклад, українці вважають, що краще оплачувати комунальні послуги саме онлайн: тут, по картках Mastercard, частка цифрових оплат становить уже майже 90%.

Також Україна стабільно входить в топ країн світу за кількістю безконтактних оплат за допомогою смартфонів або інших пристроїв з NFC по картках Mastercard. В цілому, в нашій країні 37% цифрових оплат в офлайні здійснюється саме платіжними пристроями з NFC. Для порівняння в Нідерландах цей показник дорівнює 28%, а в Польщі та Бельгії — 13% і 6%.

Чому безготівковий розрахунок важливий для бізнесу та країни в цілому

Прийом безготівкових оплат важливий для бізнесу, оскільки дозволяє контролювати грошові потоки, забезпечує прозору звітність і високий рівень безпеки. Для клієнта ж безготівковий розрахунок — це швидко і зручно, доступ до кредитних коштів, кешбек, програми лояльності. Ну і, звичайно, зважаючи на події минулого року — це мінімізація контактів і гігієнічність в порівнянні з готівкою.

На рівні країни безготівкові платежі — це, в першу чергу, гарантія прозорості економіки, в якій гроші не йдуть в тінь, а працюють на розвиток країни, зауважив Валерій Новіков.

Формування культури кешлес на фестивалях України

Першим кешлес-фестивалем в Україні став Leopolis Jazz Fest. Завдяки Mastercard у 2013 році головна сцена фестивалю стала територією без готівки — оплати на всіх точках відбувалися виключно безконтактною платіжною карткою. Це забезпечило швидкі розрахунки в ситуації, коли особливо багато людей робить покупки в один момент. До того ж відвідувачі, які до цього не користувалися безконтактними картками, змогли випробувати їх у дії та на особистому досвіді переконатись у безпеці, швидкості та зручності.

Успішний досвід Mastercard на Leopolis Jazz Fest у Львові дав стимул для розвитку напрямку Cashless & Contactless на понад 40 фестивалях та інших знакових культурних подіях України: Джаз на Дніпрі, Atlas Weekend, Wine Fest, ОМК, U-Park, Brave! Factory Festival, «Зимова Країна» і багатьох інших. А тепер — на Ulichnaya eda і White Nights.

На масових івентах безготівковий розрахунок має безліч плюсів: збільшення швидкості обслуговування (ніяких «знайдіть без здачі»), менше черг, менше втрат гаманців, а в контексті пандемії — мінімізація контактів і підвищена безпека.

Засновник Ulichnaya eda Роман Тугашев впевнений, що безготівковий розрахунок на масштабних фестивалях як Ulichnaya eda і White Nights — це не тільки захід безпеки, але і планомірний рух до майбутнього івентів в Україні. Спрощення процесів, швидкість, безпека та мінімізація контактів — те, що вже стало нашою новою реальністю.

Цього року організатори планують провести відкриття Ulichnaya eda, Kyiv Beer Festival, Ulichnaya eda. BBQ, Ulichnaya eda закриття сезону та 2 фестивалі White Nights кешлес.

Технологічний прогрес, який істотно прискорився внаслідок пандемії, змінює спосіб нашого спілкування, отримання, зберігання і використання інформації, що в кінцевому результаті впливає практично на всі аспекти життя. Одна з найбільших змін, які відбулися завдяки технологіям, — це те, як ми витрачаємо гроші. Засновник Ulichnaya eda і White Nights вважає, що з розвитком технологій безготівкові платежі будуть ставати все більш поширеним способом оплати. Тож не дивно, якщо в майбутньому ми станемо свідками безготівкової оплати з використанням біометричних ідентифікаторів, таких як відбитки пальців або сканування сітківки ока.

А як же на Ulichnaya eda

У цьому фестивальному сезоні Ulichnaya eda також вперше буде кешлесс територія. Планується забезпечити інфраструктуру фестивалю з більш ніж 150 резидентами.

Вікторія Губіна, маркетинг директор «ПриватБанк», розповіла, що при вході на територію Арт-завод Платформа буде знаходитися інфопоінт, де співробітники «ПриватБанку» допоможуть оформити як безконтактну платіжну карту Mastercard, так і діджитал карту. Гостям допоможуть додати карту в електронний гаманець і поповнити її. Для цього потрібно буде мати з собою паспорт і ІПН або пред’явити цифрову копію паспорта в додатку Дія. Також відвідувачі зможуть здійснювати оплати наявними картками.

Ті гості, які ще не тестили безготівкові оплати, зможуть відкрити карту за кілька хвилин, а після цього поповнити її в терміналах самообслуговування біля того ж інфопоінту. Також можна самостійно оформити діджитал карту та замовити у співробітників «ПриватБанку» картку з індивідуальним оформленням.