В Україні мало хто розглядає IT-команди як ресурс, який можна продавати. Проте команда — це результат вашої роботи, ваших інвестицій в неї. КПД спрацьованої команди зазвичай значно вищий, ніж сума КПД кожного з її спеціалістів окремо. 

Таким чином команда — це ресурс. І якщо вашому бізнесу цей ресурс в даний момент не потрібен, його може шукати для себе хтось інший.

IT-адвокат Максим Носарєв написав для AIN.UA колонку про те, як юридично оформити продаж IT-команди, якщо вона більше не потрібна вашому бізнесу.

Максим Носарєв, фото надане автором

В країнах з більш розвиненою бізнес-культурою продаж команди — звичайна справа. Проте і українське законодавство має інструменти, аби ці угоди були вигідними для обох сторін. Щоб вам не довелося тримати людей на бенчі або припиняти з ними стосунки (по суті, руйнуючи цінність, яку ви створили) — розглянемо, як можна і команду зберегти, і прибуток від цього отримати.

Продаж аутстаф-команди

Один з найпоширеніших випадків продажу команди — коли вона працює за аутстаф-контрактом з замовником, і він хоче отримати її у склад своєї команди, розуміючи експертизу і цінність працівників. 

Щоб у такого замовника IT-компанії виникло бажання саме купити команду, а не переманити по одному її учасників, в контракті з ним мають бути юридичні запобіжники. Які і будуть підставою взагалі робити вам таку пропозицію. Звідси витікає одна з основних передумов успішного продажу аутстаф-команди.

#1. Всі ваші аутстаф-договори повинні мати положення про непереманювання працівників (Non Solicitation Agreement). Ці положення мають передбачати штрафи. І чим вони вищі, тим більше ви будете захищені від «викрадення» вашої команди.

Отже, зараз розглядаємо ситуацію, коли ви працюєте з замовником за контрактом аутстафу, і одного дня він говорить, що хоче купити команду. Якщо для вас це вигідно, можна починати працювати в цьому напрямку. 

Саме час згадати, що ми — не работорговці, а наша команда — живі люди, зі своїми характерами, бажаннями і планами на майбутнє. Тому важливим є наступний крок.

#2. Обговоріть ситуацію з членами команди, поясніть їм свої плани і заручіться їхньою згодою працювати в іншій конкретній компанії.

Коли фахівці з команди, яку хоче купити замовник, готові до цього кроку, можна переходити до юридичного боку справи. 

На цьому етапі з юридичної точки зору:

  • члени команди пов’язані з вами (продавцем) трудовими договорами або договорами про надання послуг,
  • ви (продавець) пов’язані з вашим клієнтом (а тепер і покупцем) договором аутстафу.

І саме цей договір не дає можливості покупцеві напряму заключити нові контракти з вашою командою через положення про непереманювання. Тепер, з юридичної точки зору, ви повинні цю можливість йому дати. Тому робимо наступний крок.

#3. До діючого аутстаф-контракту укладіть додаткову угоду, в якій зафіксовано, що ви:

  • даєте право замовнику ініціювати прямі договірні відносини з конкретними членами вашої команди,
  • отримуєте за це винагороду (конкретна сума за кожного члена команди).

Коли всі умови контракту (в тому числі додаткової угоди) між вами і замовником обидві сторони виконали — продаж команди здійснено!

Продаж IT-команди в плановому порядку

В IT-бізнесі часто виникають ситуації, коли проєкт закінчився, і команда, що в ньому працювала, залишається без роботи. На поточних проєктах вона не потрібна, а шукати нові для неї — ви зараз не маєте ресурсу. Або ви змінюєте спеціалізацію: раніше займалися автоматизацією логістики в агросфері, а тепер хочете розробляти мобільні додатки і т.д.

Ви можете тримати цих фахівців на бенчі і платити їм зарплату якийсь час. Можете також розірвати з ними відносини. Або можна монетизувати ситуацію, продавши команду. Частіше власники українського IT-бізнесу обирають другий варіант, хоча третій є і більш вигідним, і більш екологічним.

Важливо, щоб команда не розбіглася

Мало кому з фахівців IT-сфери цікаво сидіти на бенчі. Більшість прагнуть розвиватися, працювати в цікавих проєктах. Тому, коли ви розумієте, що у вас скоро звільняються робочі руки, варто в першу чергу, обговорити потенційний продаж команди з самими її членами. Дізнайтеся, чи цікаво їм це, чи має хтось з них інші плани, на яких умовах вони згодні перейти працювати до іншої компанії тощо.

Найчастіше фахівці як команда мають вищу ринкову вартість, можуть претендувати на вищі рейти, ніж коли шукатимуть нові місця роботи самостійно. Поясніть цей момент команді, яку плануєте продавати. І тільки коли ви домовилися з людьми, є сенс починати шукати покупця.

Де шукати покупця

Відповідь на це питання на сьогоднішній день в Україні досить неочевидна. Але вона точно є. В першу чергу зверніть увагу на профільні чати, спільноти в соцмережах, форуми. Там можна зустріти оголошення про те, що компанія хоче купити команду з конкретною експертизою. Також там можна зробити пропозицію. Хоча тут збільшується ризик, що вашу команду просто переманять по одному. Але якось непрямо «прощупати грунт» все одно там варто.

Використовуйте нетворкінг, робіть пропозиції тим, хто потенційно міг би купити таку команду, як ваша. Також в розвинених країнах давно, а в нас — не дуже, почали з’являтися такі собі М&А-«ріелтори». Це люди, які активно комунікують в середовищі покупців і продавців бізнесу, допомагаючи їм знаходити одне одного. Можна звернутися до такого спеціаліста. 

Особисто до мене час від часу звертаються власники ізраїльських компаній, які заходять в Україну, з запитом саме на купівлю готових команд. Тому що рекрутинг з нуля набагато дорожчий. 

Як комунікувати з покупцем команди                                                                    

Де б ви не знайшли покупця для команди, він обов’язково захоче з нею познайомитися, оцінити їхню експертизу і професійність. Тут настає перший юридично значущий момент у ваших відносинах. Компанії-продавцю важливо захистити себе, щоб покупець напряму не переманив вашу команду.

Тому, перш ніж організувати першу зустріч команди з її потенційним покупцем, важливо укласти з ним договір про непереманювання і про нерозголошення — такий собі об’єднаний NCA+NDA. 

Підписання цього договору захищає продавця від:

  • прямого переманювання його фахівців, 
  • розголосу інформації про те, що конкретні працівники зараз не задіяні в проєктах.

Адже дізнавшись про це, певні представники індустрії, не пов’язані з вами жодними договірними відносинами, почнуть «розривати» вашу команду оферами. І тут команда може перестати існувати як щось цілісне, єдине. Тому потенційного покупця краще обмежити в праві розголошувати інформацію про те, що ви продаєте команду.

Безпосередній процес продажу команди

Покупець познайомився з командою і прийняв рішення її купувати. Як діяти далі?

Зазвичай продавець – IT-компанія, яка має договірні відносини з командою. Тому ми можемо продати команду, поступившись покупцеві правами і обов’язками по цим договорам. На практиці це виглядає наступним чином.

1. Сторони домовляються про умови і дорожню карту угоди. Підписують letter of intent, який фіксує їхні домовленості.

2. Покупець перевіряє договори між компанією і членами команди — аби точно розуміти, що саме він купує.

*Радимо заздалегідь упорядкувати ваші договори з командою, привести їх у прийнятну,  збалансовану і зрозумілу форму.

3. Коли стан договорів всіх влаштовує, сторони укладають між собою договір asset purchase agreement. За ним продавець зобов’язується переуступити свої права і обов’язки по договорам з членами команди покупцеві.

На цьому етапі можуть відрізнятися нюанси. Обов’язок переукладати договори може взяти на себе як покупець, так і продавець. Також виплати по угоді можуть здійснюватися за один раз, або ж можуть розбиватися на два транші: аванс і остаточна оплата після виконання всіх інших зобов’язань сторонами.

Власне, це і є завершальний етап продажу команди.

Мало хто продає команди — це точно вигідно?

Насправді, мало хто продає чи купує вже сформовані IT-команди саме в Україні. А в країнах з більш розвиненою бізнес-культурою це — звичайна справа.

На жаль, в нашій країні не сформувалися традиції купівлі-продажу бізнесу. На практиці це виливається в те, що більшість IT підприємців навіть не замислюються про такий спосіб отримувати прибуток. І коли з’являється команда, яку вони з різних причин не можуть чи не хочуть більше утримувати — людей просто звільняють чи перестають з ними співпрацювати, якщо це окремі підрядники. Хай і в рамках закону, цивілізованими способами.

Але ж так перестає існувати команда, її спрацьованість та експертність! Її унікальний досвід, в тому числі злагодженої взаємодії під час роботи — все це перестає існувати. А зібрати нову команду в наш час досить непросто. 

Команда — це цінний ресурс. А значить, і продавати, і купувати команди в IT — точно справа вигідна і доцільна.

Автор: Максим Носарєв, IT-адвокат, засновник юридичної компанії Tretten Lawyers