Як підготуватися до співбесіди та отримати роботу — поради Work.ua та HR-спеціалістів
Пандемія COVID-19 змінила глобальний ринок праці. Вона пришвидшила діджиталізацію усіх індустрій та спричинила справжній бум віддаленого формату роботи. Це призвело до ще глибших трансформацій — кількість відкритих вакансій сьогодні значно перевищує попит на них. При цьому конкуренція як між компаніями, так і між кандидатами, не вщухає — спеціаліст обере роботодавця з найбільш потужним HR-брендом, а компанія надішле офер людині, яка доведе, що її soft skills не поступаються hard skills.
AIN.UA у спільному проекті із Work.ua поспілкувався з трьома HR-спеціалістами та дізнався, які тенденції є актуальними на ринку праці у 2021 році, чому soft skills сьогодні — це необхідність, навіщо спеціалістам пригадувати свої фейли перед співбесідою та які питання варто поставити під час інтерв’ю.
The Candidate is King
«Якщо впродовж першого року пандемії багато компаній почували себе не дуже добре, деякі просто зачаїлися або призупинили свій ріст, хоча потенційно були до нього готові, то зараз усі ті, хто хотів рости або відкрити стартап — роблять це. Відповідно потреба в спеціалістах зростає. Тому зараз заведено вважати, що ринок праці належить кандидату, а не роботодавцю — кількість пропозицію перевищує попит», — розповідає Ольга Тарасевич, HRD Work.ua.
«Дійсно, ринок кандидатів зараз знаходиться на своєму піку, — розповідає Вікторія Наливайко, СЕО та співзасновниця BazaIT, засновниця reteam. — Як мінімум, ми з таким ще не зіштовхувалися. У зв'язку з цим, спостерігається тенденція, коли кандидати отримують одразу декілька пропозицій роботи, а не лише запрошень на співбесіди. Раніше до такого рівня потрібно було рости роками. Зараз навіть у middle або нетехнічного спеціаліста може бути два-три офери на руках за короткий проміжок часу».
За останній рік ринок праці зазнав масштабних змін. Деякі традиційні бізнеси — наприклад, промисловість, туризм і HoReCa — не змогли швидко до них адаптуватися і вимушені були скорочувати чи звільняти людей, або взагалі закривалися. Є сфери, яким вдалося пережити кризу, швидко пристосуватися до нової реальності та вирости — це діджитал: реклама, маркетинг, піар, ІТ. Сьогодні ці бізнеси стали сильнішими, вони активно масштабуються, розвиваються та відкривають нові вакансії.
у ситуації, коли у спеціалістів є вибір та достатня кількість альтернатив, компанії вимушені пристосовуватися, ставати більш гнучкими та шукати нові підходи до рекрутингу потенційних співробітників. Серед основних трендів 2021 року з позиції роботодавця можна виділити:
«Одна із потужних тенденцій на ринку праці — це участь Hiring Manager або навіть СЕО у спілкуванні з кандидатами, — ділиться спостереженнями Вікторія Наливайко, СЕО та співзасновниця BazaIT, засновниця reteam. — Моделі взаємодії можуть бути різними: рекрутер відбирає релевантних кандидатів, направляє Hiring Manager, який усім пише від свого імені. Або ж Hiring Manager сам виконує роль аналітика ринку та рекрутера: заходить на LinkedIn чи Facebook для підбору спеціалістів, робить пости у соціальних мережах. Погодьтеся, коли вам приходить повідомлення від СЕО компанії, ви, як мінімум, прочитаєте його».
Hiring Manager та СЕО долучаються до рекрутингу.
0/1
«Все більше компаній сьогодні відмовляються від звичної для них великої кількості етапів підбору та співбесід, — розповідає Таїсія Демченко, HRD комунікаційного холдингу Agama Communications. — Найм зазвичай починається з розгляду резюме, далі — попередній скринінг, зустріч з HR, ще одна зустріч з HR та Hiring Manager, після може бути етап тестового завдання. Весь процес триває щонайменше два тижні. Такими темпами сьогодні ми ризикуємо втратити кандидатів на одному з етапів. Тому компанії оптимізують підбір. В Agama Communications ми, зокрема, робимо одну, довшу співбесіду у форматі кейс-інтерв'ю з тестовим завданням і оперативно даємо зворотний зв'язок».
Рішення приймаються оперативно
0/2
«Працедавці зараз також охоче розглядають та наймають на роботу junior-спеціалістів, — стверджує Вікторія Наливайко, СЕО та співзасновниця BazaIT, засновниця reteam. — Для пошуку таких кандидатів вони готові співпрацювати з курсами, або ж запускають свої внутрішні курси — вирощувати власних експертів. Це, звичайно, стосується не всіх компаній, але тенденція існує. Деякі працедавці мають чіткий професійний профіль — працюють з клієнтами, для спілкування з якими потрібен досвід, тому спеціалістів нижче рівня middle вони не наймають».
Компанії вирощують спеціалістів
0/3
Потужний HR-бренд як необхідність
«Проблема в тому, що не всі роботодавці дійсно розуміють, наскільки вони конкурентоспроможні на ринку, — стверджує Таїсія Демченко, HRD комунікаційного холдингу Agama Communications. — В типовій для сьогоднішнього ринку праці ситуації, експерт матиме щонайменше декілька пропозицій роботи, що будуть схожі між собою. Тому компанія, повинна активно працювати над власним HR-брендом, пропонувати актуальні «плюшки» — печивом, кавою і йогою на свіжому повітрі сьогодні вже нікого не здивуєш».
Помітною тенденцією є також випадки, коли кандидати з відповідними навичками та потужним портфоліо не чекають пропозицій та запрошень на співбесіди, вони самостійно обирають собі працедавця, який їм цікавий ведуть з ним комунікацію. В таких умовах надважливим завданням для компанії є побудова власного HR-бренду та робота над цікавою пропозицією.
Soft skills ≥ Hard skills
«Традиційно для роботодавця важливими є декілька параметрів — hard skills, soft skills, мотивація кандидата і його культурний код, тобто наскільки він впишетьсяб в культуру компанії, — стверджує Ольга Тарасевич, HRD Work.ua, — пріоритети цих чотирьох блоків можуть мінятися залежно від потреб компанії на зараз».
Попри те, що на ринку праці спостерігається підвищений попит на спеціалістів, компанії аж ніяк не знижують планку в процесі відбору.
Більшість компаній сьогодні надають перевагу кандидатами з розвиненими soft skills — пулом особистісних характеристик, до яких відносяться:
комунікативні здібності
0/1
0/2
0/5
0/4
0/3
вміння вести переговори та знаходити рішення в конфліктних ситуаціях
емпатія
вміння працювати в команді
лідерські якості
Вони є значущими, оскільки перетворюють експерта на працівника, з яким комфортно взаємодіяти та легко досягати успіху в реалізації тих чи інших проєктів.
«Нещодавно, в рамках розвитку нашої платформи BazaIT, ми з командою провели близько 80 кастдевів, — розповідає Вікторія Наливайко, СЕО та співзасновниця BazaIT, засновниця reteam. — І більшість HR-спеціалістів сказали, що паралельно з професійними компетенціями вони завжди перевіряють soft skills. Є цілий список навичок, якими повинна володіти людина для того, щоб її могли взяти на роботу. Якщо вона — професіонал своєї справи, але просідають софтскільні навички, компанія не завжди буде готова взяти таку людину».
«Якщо ми розуміємо, що маємо справу з кандидатом, неймовірним технічним спеціалістом, який вирішує всі задачі, але при цьому у нього не розвинуті компетенції, які допомагають йому комунікувати з людьми, працювати в команді, ми розуміємо, що не можемо бути впевненими, що його проект, наприклад, буде реалізований успішно», — розповідає Таїсія Демченко, HRD комунікаційного холдингу Agama Communications.
Звичайно, забувати про постійне вдосконалення своїх професійних компетенцій, hard skills, не варто. Сьогодні для цього є безліч можливостей: курси, конференції, професійні ком'юніті. Однак, аби залишалися конкурентоспроможним на ринку праці сьогодні, HR-спеціалісти рекомендують приділяти особливу увагу розвитку soft skills — їх опанувати складніше, проте вони часто є вирішальними для кар'єрного успіху спеціаліста.
Як підготуватися до співбесіди — чекліст
«Для себе ви повинні чітко розуміти, що собою представляє ваш потенційний роботодавець, якими є продукти чи проекти компанії, на які ринки вона працює, чи бере участь в індустріальних конференціях, як виглядають її корпоративи — все це відкрита інформація, яку можна знайти на сайті чи на Facebook. Це допоможе вам сформулювати коректні запитання, а також справити приємне враження на інтерв'юєрів, адже таким чином ви продемонструєте неабиякий інтерес до вакансії».
Таїсія Демченко
0/1
Дізнайтеся якомога більше інформації про компанію
«Функціональні обов'язки позиції, яка однаково звучить в різних компаніях навіть однієї сфери, можуть відрізнятися. Тому вам потрібно уважно з ними ознайомитися і точно для себе зрозуміти, що ваші очікування відповідають реальному стану речей».
Таїсія Демченко
0/2
Ознайомтеся з функціоналом позиції, на яку претендуєте
«Дуже важливо підготуватися інтелектуально — згадати свої найкращі кейси, подумати, які цифри, які метрики, які досягнення зможуть довести ваші слова. Також пригадати виклики й те, як ви їх подолали або чому вони вас навчили».
Ольга Тарасевич
0/3
Підготуйтеся до кейсових запитань
«Професійний HR захоче дізнатися як про позитивні, так і про негативні аспекти вашого досвіду. Ви маєте бути готовим до цих запитань, згадати, що було крутого зроблено в роботі і які фейли сталися. Важливо не продумувати скрипт — як правильно повинні звучати відповіді, а пригадати ситуації».
Вікторія Наливайко
«Варто заздалегідь підготувати робоче місце з хорошим інтернетом, переконатися, що на задньому фоні не будуть нявкати коти або не буде інших відволікаючих факторів. Якщо у вас вдома ремонт, варто про це попередити перед співбесідою або, наприклад, піти у найближчу кав’ярню».
Таїсія Демченко
0/4
Перевірте інтернет-зв'язок, якщо це онлайн-співбесіда
«На співбесіді не варто поводитися не так, як ви робите це зазвичай. Окей, вас візьмуть на випробувальний термін. Упродовж цього періоду все одно побачать, яким ви є насправді, і можуть змінити своє рішення. Я завжди раджу одне й те саме: Будьте самими собою».
Ольга Тарасевич
0/5
Будьте собою, не намагайтеся виділитися
«Аби виділитися серед інших кандидатів, достатньо написати короткого листа HR-спеціалісту у зазначений термін після співбесіди: «Доброго дня, ми домовлялися, що ви дасте фідбек у середу, сьогодні четвер, хотів би дізнатися, яке рішення ви прийняли з приводу моєї кандидатури». Якщо кандидат виявляє інтерес до вакансії після співбесіди, це демонструє його мотивацію, що він хоче потрапити саме в цю компанію».
Вікторія Наливайко
0/6
Проявіть зацікавленість після співбесіди.
Про що запитувати під час співбесіди
«Це залежить від того, який вид мотивації у кандидата. Якщо для людини в житті важливий особистісний та професійний розвиток, в першу чергу варто запитувати про це. Якщо важливий бренд компаній, його стабільність та престижність — про це, якщо кар'єрний ріст і людина прагне зайняти топ-позицію — тоді варто запитати, скільки співробітників виросли таким чином за останні роки».
Формуючи для себе перелік уточнюючих питань до компанії, Ольга Тарасевич, HRD Work.ua радить ранжувати їх, відштовхуючись від власних амбіцій та потреб:
«Для кожної компанії важливо, аби спеціаліст, її потенційний співробітник, був мотивованим, горів своєю справою. Хороший знак, якщо кандидат ставить багато питань стосовно функціонала, компанії, команди, соціальних ініціатив роботодавця. Якщо ж питання стосуються виключно розміру заробітної плати, графіку роботи, розташування офісу, це збиває роботодавця з пантелику і відштовхує. Одразу з'являється думка, що кандидат не відрізняє одну компанію від іншої, у нього немає інтересу до цієї конкретної вакансії».
Перед тим, як прийняти рішення стосовно нової роботи, ви маєте чітко розуміти, якими є ваші обов'язки, розмір заробітної плати, графік та місце роботи, соціальні гарантії, плюшки тощо. Проте обмежуватися лише цими запитаннями не варто, відзначає Таїсія Демченко, HRD комунікаційного холдингу Agama Communications:
Вікторія Наливайко, СЕО та співзасновниця BazaIT, засновниця reteam, виділила три загальні запитання, які рекомендує задати під час співбесіди, аби ви змогли зрозуміти, наскільки обрана позиція вам підходить для досягнення ваших цілей:
Які КPІ мені будуть поставлені протягом перших трьох місяців — у період випробувального терміну?
0/1
0/2
0/3
Якими будуть мої КPІ наступні 6 місяців, рік?
Що компанія очікує від мене на даній позиції?
«Ці питання дадуть кандидату зрозуміти, що йому потрібно зробити в рамках компанії, в рамках своєї позиції, аби він як спеціаліст був успішним, також аби його функція теж була успішною для компанії. КPІ — більш формальний показник, а от очікування — це радше про soft skills».
Вікторія Наливайко
Пандемія та карантинні обмеження змінили вигляд ринку праці. Сьогодні його девіз — The Candidate is King: працедавці пристосовуються, змінюють свої підходи до рекрутингу, стають більш гнучкими заради кандидатів. Все тому, що на ринку зараз як ніколи багато пропозицій від українських та міжнародних компаній із найрізноманітніших сфер. Велика кількість альтернатив дозволяє спеціалістам, технічним та нетехнічним від junior до senior, обирати. Знайти роботу в таких умовах легко: заходьте на Work.ua, підбирайте вакансію, яка відповідатиме всім вашим вимогам, побажанням та цінностям, добре підготуйтеся до співбесіди за нашим чеклістом — і ви вже на новій роботі!
Під час використання матеріалів сайту обов'язковим є наявність гіперпосилання в межах першого абзацу на сторінку розташування вихідної статті із зазначенням бренду видання AIN.UA. Матеріали з позначками «Новини компаній», PR, «Спецпроект», «Промо» і «Блоги» публікуються на правах реклами.