Як обрати фінансову модель і де взяти стартовий капітал
Олександр Сторожук
засновник і директор ТОВ «Б2Блоггер», засновник і член правління в PRNEWS IO
Для ринку характерні два стани. В одному стані попит формує пропозицію, в іншому — хороша пропозиція формує попит. В обох варіантах продукт повинен задовольняти реальну, а не вигадану потребу. У першому варіанті — просто запитайте у ринку: проведіть опитування, дослідження, візьміть інтерв'ю у потенційних клієнтів.
Інколи сили комп'ютерної техніки вичерпуються раніше, ніж людські. ThinkPad X1 Carbon 8-го покоління може функціонувати автономно до 13,8 години. Але якщо натхнення переповнює і хочеться ще попрацювати, ноутбук підтримує технологію швидкої зарядки, що дозволить йому поновити енергію до 80% лише за пів години.
Другий варіант характерний для інновацій, які змінюють світ — змінюють звичні моделі споживання, використання та таке інше. Тут питати у ринку непродуктивно — ринок не відповість, саме тому ви хочете його змінити (про це поговоримо пізніше).
Перевірте свою ідею на окупність. Суха формула ранжирування ідей лежить у співвідношенні чистого прибутку до власного капіталу. Наприклад, для ідеї «шити рожеві попони для поні» вам потрібен парк, обладнання (швейна машинка, оверлок та інше начиння) ціною в 100 000 фантиків. Планований виторг складе 20 000 фантиків, а чистий прибуток — 8 000. Рентабельність капіталу (ROE) складе 8%. Знаючи, що банківська ставка по депозиту в банку — 11%, ваша ідея з рожевими попонами буде приносити на 3% менше, ніж депозитний вклад, а зусиль потрібно докласти незрівнянно більше — щоб пошити, продати, і таке інше. Суть зрозуміла.
Існує багато сервісів для створення фінансової моделі, але насправді, для цього достатньо навіть «Google Таблиць». З фінансової моделі повинна бути зрозуміла структура очікуваних доходів і витрат, зміни показників, виходячи з планованих темпів зростання, вихід на точку беззбитковості, розмір чистого прибутку і рентабельність капіталу.
Неправильним у бізнес-моделюванні може бути тільки страх трансформувати бізнес-модель або помилкова впевненість, що вона буде функціонувати без змін до кінця терміну придатності проекту або компанії в цілому.
Еволюційний шлях — це рух від простого до складного. Правильна бізнес-модель та, що максимально проста.
Легкий спосіб відрізнити погану ідею від хорошої: погана ідея починається з думки про стартовий капітал. Гарна ідея — вам по кишені, вписується у ваші поточні фінансові можливості, або, скажімо, вписується в ліміт кредитної картки.
Для початку потрібно рівно стільки капіталу, щоб роздобути першого клієнта в плюс. Відповідно, всі інші витрати — не питання початку.
Гроші інвестора за пайову участь — найдорожчі. Дорожче тільки власні гроші. Кілька разів подумайте про це. Тому схиляйтеся до роботи з позиками на фіксований термін і фіксованих умовах.
Найкращий спосіб сформувати стартовий капітал — взяти передплату в клієнтів. Є така мантра: «Кращий інвестор — це клієнт. Він гроші дає і назад не просить». Вам ніщо не заважає протестувати ідею, взяти з клієнтів передоплату і чесно повідомити про терміни надання послуги або постачання продукту. «Кікстартер» так і працює. Якщо не поставили товар — повернули гроші. Нуль ризику.
Брати позику потрібно в банку. Банк створений для позик, а друзі — для дружби. Це не скасовує фінансових відносин із друзями автоматично. Крім того, ніякі фінансові заминки справжню дружбу не зіпсують. Але це вже питання вашого ставлення до життя. Робота з банківськими позиками — дисциплінує, дозволяє тверезо оцінювати ситуацію. Кредитуватися в банку — це нормальний, цивілізований спосіб вирішення поставленого завдання.
Не забудьте правильно вибрати банк, відповідну програму кредитування, вивчіть всі умови, пункти договору і можливі «підводні камені». А краще, проконсультуйтеся з юристом зі свого боку, щоб мінімізувати ризики та не потрапити з часом у скрутне становище.
У бізнесі, який підлягає різним регулюванням, без команди юристів — нікуди. Але у звичайних умовах юрист у команді — зайве навантаження на бюджет. Цю функцію можна аутсорсити. Або залучити одного юриста, щоб розібратися з проектним завданням.