— Розкажіть про плани щодо розвитку сервісу електронних грошей на нашому ринку, зважаючи на Ваш досвід роботи в Казахстані. Чим відрізняється український ринок?
— Скажу чесно, робота на українському ринку передбачає більше труднощів, але водночас пропонує великі перспективи. Зараз на ринку немає потужних мобільних фінсервісів або гучних фінтехпроектів. Згідно зі статистикою Нацбанку, загальний обсяг операцій з електронними грошима в першому півріччі 2019 року становив 4,9 млрд грн, а піврічний обіг по банківських картках – майже 1,7 трлн грн. Тобто на електронні гроші припадає лише 0,3% загального обігу, це при тому, що левова частка в цій цифрі припадає на перекази між гаманцями. Де тут фінтех? Говорити про те, що мобільні фінансові сервіси стають інструментом для зростання фінансової інклюзії, наразі не можна.
Щодо карток. Нині в Україні 50% операцій припадають на безготівкові розрахунки, однак левову частку там займають p2p-перекази, а не роздрібні операції й не оплата карткою в магазині. Я бачу, що в Києві у великих супермаркетах багато хто платить за допомогою GooglePay або ApplePay. Це чудово, але не можна екстраполювати Київ на всю країну. Ми, мобільні оператори, можемо дати ринку всі ті самі операції з набагато меншою собівартістю транзакції. У нас немає інтерченджу, немає комісій платіжних систем. Собівартість операції з балансу мобільного телефону, включно з використанням електронних грошей, набагато менша, ніж по банківських картках. Наше завдання полягає в зростанні кількості monthly active users, тобто абонентів, які щомісяця здійснюють платіжні операції з балансу мобільного телефону «Київстар».