Після інтерв’ю з юним програмістом великої міжнародної продуктової компанії Paymentwall Ромою Севастьяновим, до редакції AIN.UA анонімно звернувся читач і повідомив, що не все в компанії з українським корінням так солодко, як малюють. Нібито співробітникам в Україні затримують зарплати, а менше місяця тому третину київського офісу і зовсім скоротили.

HR-менеджер Paymentwall Інна Макаркіна підтвердила факт звільнень, проте наголосила, що причини не у фінансових або будь-яких інших труднощах, а в небажанні співробітників працювати на благо компанії. Причини і доводи вона виклала в листі AIN.UA, витяги з якого наводимо далі.


«Ми звільнили 25 осіб, і ми не соромимося цього факту. Ми думаємо, що зростання можливе не тільки коли йде набір людей, а й коли компанія усвідомлює, що її співробітники не хочуть допомогти компанії вийти на новий рівень», – написала вона. За її словами, деякі люди працювали в компанії «тільки заради власної вигоди», лінувалися і просто чекали обіду «на дивані або в лаунж-зоні».

«Вони відчували [себе] абсолютно безтурботно і думали, що проблеми, які трапилися в Україні, їх не торкнуться. Також ми зрозуміли, що ті люди, які працювали з нами протягом 2-3 років, просто дотримувалися статусу кво і не допомагали розвитку компанії. Деякі з них, з недалекоглядним складом розуму, відмовлялися їхати в наш офіс на Філіппіни в Манілу (коли компанія відкриває новий офіс за кордоном, вона пропонує співробітникам з інших офісів добровільно передислокуватися туди для обміну досвідом і навчання новоприбулих колег – ред.).

А дехто з тих, хто поїхав до В’єтнаму, здебільшого лише вимагав гречку та вареники.

Навіть розмовляли тільки українською мовою, не намагаючись вивчити хоч одне слово в’єтнамською за цілих вісім місяців свого перебування, незважаючи на те, що їм були запропоновані курси з репетитором», – написала Макаркіна.

Paymentwall-1
Команда Paymentwall в Ханое

Звичайно, були й ті, хто з радістю хапався за можливість попрацювати за кордоном, але для багатьох із них це також закінчилося погано. Як припустила HR, уся справа в менталітеті. «На даний момент у Paymentwall відбуваються глобальні зміни.

На жаль, українські компанії не звикли до змін, це ж стосується і українських співробітників.

Багато з тих, кому ми надали можливість вирушити у відрядження за кордон, на жаль, сприйняли це як відпочинок, забуваючи або відсуваючи на другий план свої обов’язки, і перемикаючись у режим «туриста», – пише Макаркіна. – По поверненню додому вони впадають у депресію через те, що вони не розуміють, як досягти рівня життя інших націй, внаслідок цього їхня продуктивність страждає ще більше, і це все закінчується їхнім звільненням».

Однак, 25 киян були звільнені не за прокрастинацію. У компанії знайшовся співробітник, який, за словами Макаркіної, розповів усі секрети і напрацювання конкурентам Paymentwall: «Дізнавшись про це, ми попросили всю нашу команду проголосувати відкрито: або залишити людину в компанії, або розпрощатися з нею. І команда проголосувала – вирішила, що її потрібно залишити.

Це те саме, що й підтримати людину, яка на війні переметнулася на бік противника.

У відповідь на думку колективу, керівництво компанії вирішило діяти «кардинально». «Ми відправили всіх додому і дали їм контакти 10 осіб, з якими вони повинні були контактувати. У підсумку деякі співробітники навіть не потурбувалися про те, щоб поставити хоч якесь запитання. Інші ж дали зрозуміти, що вони люблять нашу компанію і будуть і надалі підтримувати її, і саме їм компанія дала великі перспективи в житті, а вони, своєю чергою, готові допомогти нам стати ще успішнішими і продовжити наше зростання. Щодо решти, то деякі з них намагалися пробратися до нас в офіс назад. Деякі – не розуміли, що відбувається. Деякі – об’єдналися в групи і намагалися нашкодити компанії. Решта – просто пішли і отримали роботу в компаніях, що займаються дорослим контентом або азартними іграми», – повідомила Інна.

Що стосується затримки зарплат, HR-менеджер Paymentwall рішуче спростувала цю інформацію. «Протягом останніх 11 років ми завжди вчасно платили нашим українським співробітникам. Навіть коли в Україні почалися проблеми, і банки були не в змозі проводити платежі, ми не затримували виплати. Той, хто повідомив вам про невиплату зарплат, має бути притягнутий до відповідальності за наклеп», – підкреслила вона. Її слова підтвердив і Рома Севастьянов, якому за рік його роботи в компанії, як у Києві, так і у В’єтнамі, платню завжди платили вчасно.

Про масові скорочення в Paymentwall через кризу в Україні або з інших причин не йдеться. Навпаки, компанія розширює свій столичний офіс. «Ми відкриваємо додатковий поверх у київському офісі. У той час як в Україні почалася війна, і аутсорс-компанії почали закривати проєкти та звільняти співробітників, Paymentwall продовжувала активно набирати людей, і ми продовжуємо робити це й донині, але зараз почали відбирати кандидатів обережніше, і тільки кращі та найамбітніші можуть потрапити до нас у команду», – підсумувала Інна, надіславши на підтвердження своїх слів кілька фотографій нових приміщень, які поки що ремонтуються.

Paymentwall-2

UPD: На зв’язок з AIN.UA вийшли деякі екс-співробітники Paymentwall, які пішли в різний час, але в курсі ситуації. Усі вони заявили, що їхній колега, якого звинуватили в колабораціонізмі, насправді просто надіслав резюме конкурентам – компанії X-solla, як це часом буває. Однак для цього скористався публічним Wi-Fi, через який уся інформація потрапила просто до рук керівництва (співробітники стверджують, що всі розмови і листування в офісі відстежуються).

«Наш співробітник, який надсилав резюме, повідомив, що жодної інформації про компанію він не видавав, тим паче секретної, та він нею і не володіє, всупереч тому, що повідомила Інна. Це повна маячня про злив розробок. Ця людина працювала на посаді ризик-аналітика, у неї тупо не було доступу до секретної інформації», – анонімно коментує екс-співробітниця компанії, яка була свідком усієї ситуації.

Примітно, що, за їхніми словами, СЕО Онор Гандей звільнив не 25 осіб, а весь офіс, який налічував близько 40 співробітників на той момент, проте потім передумав і дозволив охочим «попроситися» назад.

Paymentwall-3
Лист, який того дня розіслали всім співробітникам київського офісу Paymentwall за винятком кількох людей

Переклад листа: «Привіт усім. Київський офіс зупиняє роботу і всі зараз йдуть додому. Немає більше необхідності повертатися в офіс. Якщо у вас є питання, ви можете звернутися до одного з членів команди нижче. Ваші email і wallapi акаунти будуть припинені».

Колишні співробітники без вагань розцінили це як звільнення, яке, за їхніми словами, не стало несподіванкою у світлі всього, що сталося. «Масове звільнення київського офісу – це був пік маразму і деградації CEO. Захід проходив у вигляді публічної страти співробітника, де ти повинен проголосувати, звільняти його чи ні, і зробити це публічно. Уявіть, що 40-ка людям дали в руку камінь і сказали забити або помилувати друга, як би ви вчинили? Людина з нормальними цінностями ніколи такого не зробить«, – прокоментував AIN.UA один із колишніх співробітників Paymentwall на умовах анонімності.

UPD 3: Утім, за словами Петрова, звільненням це не було. «Того дня нікого не звільнили. Усім написали про те, що сьогодні можуть іти додому і дали контакти для зв’язку в разі потреби. Після чого частина людей навіть не захотіла запитати, що робити далі, вони просто встали і пішли і більше не виходили на зв’язок, поки ми з ними не зв’язалися самі. З кожним з інших було індивідуальне інтерв’ю«, – стверджує він.

Співробітники, як один, запевняють, що в компанії працювати дуже важко через повну відсутність особистого простору – прослуховується і перечитується все, від телефонних розмов до email. UPD 3: Однак у компанії це спростовують і вважають подібні заяви умисним наклепом. Про те, що їхній колега звернувся до конкурентів, Онор Гандей, за його словами, дізнався від самого керівника X-solla, який надіслав СТО Paymentwall Володимиру Ковальову листа з питанням, чи не проти той, щоб його співробітник пішов працювати в X-solla.

Paymentwall-4
Скріншот надав маркетолог Paymentwall Євген Петров

UPD 3: Прес-секретар Paymentwall Євген Петров заявив, що співробітник не «просто подав резюме конкурентам» – він був у них на інтерв’ю, і не заперечує цього. При цьому всі співробітники Paymentwall, за словами Петрова, під час вступу на роботу підписують договір, згідно з яким не можуть влаштовуватися на роботу до конкурентів щонайменше протягом року після роботи в компанії «через специфіку своєї роботи«.

Тим часом переведення в інші країни нічого хорошого для співробітників, за їхніми словами, також не обіцяло: «Я пропрацювала аккаунт-менеджером рік, і була серед людей з «недалекоглядним розумом», відмовившись від поїздки на рік на Філіппіни. Варто зауважити, що такі поїздки зазвичай «добровільно-примусові», бо мого колегу звільнили без пояснення причин саме після такої відмови. Переїзд пропонують без підвищення зарплати, з проживанням в офісі в перші місяці. Любителям гуртожитків звісно рай, але розсудливим людям там робити нічого».

Екс-співробітники запевняють, що в офісі Paymentwall ніхто не був застрахований від публічних принижень і образ з боку керівництва. Один із них надав у розпорядження AIN.UA повідомлення від Онора, яке він нібито розіслав того фатального дня, коли всіх було звільнено. Онор звинувачує українців у нетерпимості по відношенню до інших народів, невдячності за порятунок їхнього життя і багато іншого (обережно, ненормативна лексика).

Клікніть по картинці для розгортання

Нижче наводимо переклад листа українською мовою:

«Якщо ви не бачите в майбутньому себе в Paymentwall, сьогодні – чудовий день піти.

Ми відіслали всіх цих україномовних патріотів-розробників у Ханой, щоб врятувати їхні життя. Ми витратили багато грошей і енергії, адже ми дбали про них і їхні життя. Ми оплатили переліт, орендували їм житло, робили речі, які не пропонує жодна інша компанія. І зараз, коли війна йде не на повну силу, ці браві вояки повертаються до Києва, і для них настає час проявити подяку по-українськи.

Мені відомо, що українці не кажуть «дякую». Мені не треба зайвий раз про це нагадувати. Мене не раз обманювали українці, яким я робив добро, а натомість отримував зраду. Але я вирішив, що захистити їх від смерті у Східній Україні було правильним вибором. Вони, звичайно, збиралися зробити це, так воно і вийшло. Це було правильне рішення, правильна справа, і я не шкодую про нього. Я навіть влаштував українську вечірку до Дня подяки, щоб навчити їх бути вдячними. Ви бачили, що під час війни я організував найкращу вечірку до Дня подяки і показав IT-галузі, що надія є.

Під час війни, коли лайнові компанії закривали проєкти і тікали з України, я найняв новий поверх, щоб ми могли наймати людей і ростити команду.

Сьогодні всі україномовні члени команди звільняються, щоб відзначити день повернення до Києва. Вони спілкуються тільки українською, і якщо до них звернутися російською, дадуть відповідь українською. Раніше мене це не бентежило, але тепер – бентежить. Тому що це – несправжні патріоти. Їм байдуже на країну в тій мірі, щоб битися за неї, але вони роблять вигляд, що байдуже їм є, коли ти вже врятував їхню дупу.

У нас багато офісів, і працює багато расистських людей, які ненавидять росіян і російську мову, і які дискримінують в’єтнамських працівників, живучи в їхній же країні і рятуючись у ній від війни на батьківщині. Вони дискримінують в’єтнамців і менеджерів, які дали їм нові можливості і навіть врятували їхні життя. Такі люди більше не співробітники нашої компанії, вони йдуть або вже пішли. Вони можуть котитися під три чорти.

У Paymentwall ми любимо світові культури. Якщо вам це не подобається, забирайтеся під три чорти, поки не пізно.

І щоб ви всі, дол**еби, знали, я – чортів кримчанин».

Факт розсилки подібних листів підтверджують і інші екс-співробітники: «Листи з некорпоративними висловлюваннями від Онора отримували регулярно. Це прикро. Те, що описано у відгуках про компанію, як про роботодавця на orabote, glassdoor, DOU тощо. – правда. Мінусів набагато більше, ніж позитивних моментів. Особисто від себе додам, що я шукала роботу, щоб працювати, а не щоб їсти безоплатно (я не їла на роботі жодного разу), відвідувати вечірки або залишатися на тімбілдінги в п’ятницю після роботи».

За словами співробітників, це не перше масове звільнення в Paymentwall, але до цього разом звільняли не більш як десяток людей, а не разом весь офіс. Утім, багато хто йшов сам: «У PW працював на позиції менеджера, звільнився за власним бажанням, оскільки за півроку заробив собі нервовий зрив, проблеми зі здоров’ям (отримати відпустку, щоб привести себе до ладу, було неможливо)… З цією ситуацією знайомий тільки зі слів інших колишніх співробітників, але, тим не менш, особисто спостерігав практику звільнення людей, які просто дружили з кимось уже звільненим (потенційно «нелояльні”), тож можу уявити, що всю команду могли вигнати за підтримку або навіть просто добрі слова тому хлопцю, якого було звільнено першим.

З точкою зору Інни, звичайно ж, не згоден, вона просто бреше. Усім прекрасно відомо, що основним завданням Інни є доносити керівництву про все, що може бути витлумачено як «нелояльність». Що не дивно, оскільки вона отримує бонуси за нових співробітників. Дуже зручно, коли в компанії плинність нагадує Ніагарський водоспад».

UPD 3: Петров також спростовує інформацію щодо доносів, які Макаркіна робила, за словами колишніх співробітників: «Рішення про звільнення співробітників приймає не Інна, а вищий менеджмент. Заяви, про нібито «доноси» на інших співробітників, чергова нічим не підкріплена брехня, тим паче, що Інна за останні пів року перебувала сумарно в київському офісі трохи більше одного місяця – решту часу вона провела у відрядженнях, у цей час за неї людей набирала інша рекрутерка», – заявив він.

UPD2: Учора вночі в AIN.UA звернувся Онор Гандей і заявив, що лист, який наведено вище, вирвано з контексту, оскільки його розіслали не в день звільнення всього офісу, а в інший день – коли співробітники, які повернулися з В’єтнаму, де компанія вкрила їх від мобілізації, раптово звільнилися без причин. Онор акцентував, що раніше ці співробітники (10+ осіб) виявляли нетерпимість щодо своїх російських і в’єтнамських колег, ставилися до них, як до ворогів. При цьому всі вони розмовляли українською навіть у відповідь на російську мову. Це спостереження наштовхнуло його на думку, що саме україномовні співробітники привносять у колектив розбрід і хитання.

За словами Гандея, люди, які звільнилися, залякали й інших співробітників, унаслідок чого за кілька днів компанію, без пояснення причин, покинули ще 7-10 осіб. Тому Онор і розіслав цього листа – щоб ті, хто хоче піти, зробили це одразу і не руйнували командний дух, відволікаючи колег від роботи. «Я вказав, як українці насправді не цінують те, що ти для них робиш, а ми, на жаль, спостерігали це явище роками, і мій українець-співзасновник може поручитися за це, тому що сам особисто був свідком цього», – написав Онор.

UPD 4: На вихідних до редакції AIN.UA також надійшов лист від проджект-менеджера Paymentwall Максима Пузіна, у якому він стверджує, що насправді в компанії працюється добре, а жахи, описані ексспівробітниками, викликані тим, що молоді фахівці багато чого сприймають близько до серця. Нижче витяги з листа:

«Я працюю в Paymentwall уже близько півтора року. Одразу хочу обмовитися, що писати мене ніхто не примушує під жодними погрозами, і єдині правки, які тут є від мого початкового тексту – це орфографія і пунктуація :). Я зараз перебуваю в Манілі, наш Філіппінський офіс, я тут живу вже 6-ий місяць і це моя друга поїздка сюди. Я знаю більшість співробітників, які пішли або були звільнені з компанії, з деякими з них я підтримую стосунки, «дружу у фейсбуці» і ділюся історіями про особливості життя практично на іншому кінці Земної кулі, а цікавих особливостей тут багато. За цей час я встиг побувати на різних островах – Palawan, Bohol, Boracay, Cebu, а на наступних вихідних планую поїхати на ще один – Legazpi з унікальним у світі вулканом Майон.

Багато хто посилався на занадто ненормований графік роботи і відсутність часу для життя поза офісом. На своєму прикладі можу сказати, що можливо організувати свою роботу так, щоб завжди залишався час насолодитися красою навколишніх островів і зайнятися особистими справами. Мій розпорядок дня вельми стабільний – практично щоранку я ходжу до спортзалу, в офіс приходжу о 12-й годині дня. Я навмисно зрушив свій графік на кілька годин, щоб мати більше годин роботи разом із Києвом, який «прокидається» тільки о 3-й годині за місцевим часом. Звісно, як і скрізь, бувають особливо навантажені періоди, коли потрібно затриматися в офісі на довше, або це важливий реліз чи мітинг. Нічого критичного.

…Молоді спеціалісти, як і я у своєму прикладі, часто сприймають стосунки між собою та компанією, як щось надто особисте. І коли трапляються ситуації звільнення, обґрунтовані тією чи іншою бізнес-необхідністю або пов’язаним ризиком, вони сприймають це занадто емоційно. Я впевнений, що ситуація, що склалася, може послужити корисним уроком, щоб виробити правильне ставлення до роботи в майбутньому. Не можна не відзначити те, що сфера роботи нашої компанії (платежі та платіжні системи) пов’язана з підвищеним ризиком порушення конфіденційності та оприлюднення внутрішніх процесів роботи, особливо в умовах ринку, що бурхливо розвивається, і жорсткої конкуренції.

…Були нарікання про те, що в компанії не поставлені процеси, але бачу в цьому широкі можливості а) вибудувати ці процеси найбільш оптимальним чином б) експериментувати з різними підходами та ініціативами. У Компанії практично немає обмежень у тому, як реалізовувати завдання, без проблем можна отримати ресурси для реалізації вашої ініціативи з оптимізації або доопрацювання внутрішніх або зовнішніх продуктів. Якщо у вас є чітко сформоване бачення того чи іншого процесу – немає жодної проблеми донести це до топменеджменту, написавши прямо в чат CEO або CTO. На жаль, більшість співробітників, що пішли, не проявляли таку ініціативу».

Нагадаємо, Paymentwall – продуктова компанія, що працює у сфері платежів за цифрові товари і послуги та надає понад 120 методів оплати по всьому світу, включно з кредитними картками, мобільними платежами, прямими банківськими переказами, електронними гаманцями, терміналами та іншими методами, у більш ніж 200 країнах світу.

Штаб-квартира розташована в Сан-Франциско, а сьогодні офіси Paymentwall є в Лас-Вегасі, Берліні, Амстердамі, Стамбулі, Манілі, Сан-Пауло, Пекіні та Ханої. У Києві, де розташований один із двох головних центрів розробки, за даними DOU, працює понад 50 фахівців, половина з яких – розробники. Раніше на AIN.UA виходила історія створення Paymentwall українцем Володимиром Ковальовим і американцем Онором Гандеєм.