Карантин ввів корективи в роботу книжкових магазинів — вони зачинені, а показники продажів падають. Журналіст AIN.UA провів бліц з Богданом Горбаєм, директором видавництва Yakaboo Publishing, та дізнався як себе почуває себе книжкова індустрія в Україні під час пандемії.

Богдан Горбай, директор видавництва Yakaboo Publishing:

Вплив карантину на попит

Здавалося б, під час карантину у людей більше часу, щоб читати, а з іншої – в умовах зменшення доходів та звуження споживчого кошика, сім’ї скорочують витрати на книжки. Також дистрибуція книг сильно постраждала із закриттям всіх книжкових офлайн-магазинів. Добре працюють зараз тільки онлайн-книгарні та сайти окремих видавництв.

Другий негативний тренд, насамперед, помітний у не книжковому рітейлі, де книжка конкурує за місце в споживчому кошику із продуктами харчування та іншими товарами першої необхідності. Загалом продажі книг впали на 40-50% від очікуваного.

Який формат обирають читачі

Із карантином та зменшенням мобільності суттєво зросла частка продажу непаперових форматів порівняно із традиційною друкованою книгою. Та у нашому випадку цей ріст несуттєвий, бо асортимент електронних і аудіокнижок у нас невеликий. Але попит є, тому будемо розвивати цей напрямок.

Що читають: топ популярних книг

Під час карантину дві книжки нашого видавництва потрапили у топ-10 книжок, які найчастіше купували в інтернет-книгарні Yakaboo.ua:

  • «Нація овочів? Як інформація змінює мислення і поведінку українців» Оксани Мороз;
  • «Купи собі той довбаний букет. Та інші способи зібратися докупи від тієї, котрій це вдалось» Тари Шустер.

Також у цей період популярністю користується  бестселер Харукі Муракамі «Про що я говорю, коли говорю про біг», який ми видали у квітні. Стабільно популярні «Жінки, що біжать з вовками» Клариси Пінколи Естес. З новинок – «Мистецтво відпочинку. Як перевести подих у сучасному світі» Клаудії Гаммонд.

Загалом це книжки про інформаційний імунітет, популярна психологія, мотиваційна література.  

Як працює видавництво Yakaboo Publishing

Карантин змусив перебудувати процеси видавців. Зміни можна поділити на внутрішні та зовнішні.

Внутрішні почалися з того, що були актуалізовані бюджети та прогнози розвитку до кінця року із врахуванням локдауну карантину. Відбулось коригування плану виходу нових книг у бік зменшення, зміни дат виходу новинок, зменшення накладів. Довелось налагодити віддалену роботу всіх працівників та команд, змінити алгоритм прийняття рішень. І повністю перебудувалися процеси документообігу.

Зовнішні зміни функціонування видавництва вилилися у суттєве звуження дистрибуції продукції (закриття книжкового і звуження некнижкового рітейлу) та відміну всіх найбільших книжкових подій (Книжковий Арсенал, тури, конференції тощо).