У мешканки Києва Олени Молодченко вкрали смартфон. Власниця пристрій майже відразу заблокувала, але шахраї, за її словами, все одно змогли отримати доступ до monobank і вивести з банківського рахунку близько 72 000 грн. Редакторка AIN.UA дізналася версію постраждалої, а також зв’язалася з представниками monobank, щоб дізнатися їхню позицію.
Що сталося?
Історію у Facebook описав син постраждалої, Олег Глущенко. Редакція AIN.UA зв’язалася з Олегом для уточнення деталей. Наводимо хронологію подій з його слів.
27 травня близько 14:00 у його матері вкрали смартфон iPhone 11 із сумки в районі станції метро «Площа Льва Толстого» в Києві. Щойно вона зрозуміла, що смартфон вкрали – звернулася до поліції в метро. У цей же час її син Олег Глущенко заблокував вкрадений смартфон віддалено:
Увечері того ж дня Олена звернулася із заявою про крадіжку смартфона в Шевченківське відділення київської поліції (документ є в розпорядженні редакції AIN.UA).
Після цього вона спробувала розрахуватися карткою monobank у «Сільпо». Але термінал не прийняв оплату через те, що на картці не було коштів.
За словами Глущенка, його мама звернулася до служби підтримки, розповіла про крадіжку телефону, де стояв застосунок monobank, і попросила скасувати всі операції, які здійснювалися з цього рахунку після крадіжки. Загалом шахраям за цей час вдалося вивести з рахунку понад 72 000 грн (70 000 з них – кредитні).
Спілкуючись зі службою банку, вона дізналася, що шахраї, використовуючи SIM-карту заблокованого смартфона, встигли вивести кошти. На якомусь моменті банк заблокував картку за перевищення ліміту, але шахраям вдалося її розблокувати, спілкуючись із підтримкою банку, як розповідає Олег Глущенко.
Позиція користувача. Як шахраї отримали доступ до monobank
Як Глущенко розповів редакції AIN.UA, на новому телефоні підтягнулися старі повідомлення з Viber: так він із матір’ю дізналися, що шахраї зверталися на підтримку банку з проханням розблокувати рахунок, і це в них вийшло. Так вони отримали доступ до monobank.
«Банк стверджує, що хтось увійшов у додаток monobank і там здійснював платежі, але цього точно не могло бути. Ні номера картки, ні CVV-коду у шахраїв не було, iPhone був заблокований. При цьому банк відмовляється надавати дані: з якого телефону здійснювали перекази і чому співробітник банку так просто розблокував карту», – розповідає він.
За словами Олега, того ж дня в банку йому порадили звертатися в поліцію і дали 3 місяці на покриття кредитних коштів.
«Слідчий говорив, що банк неохоче ділиться даними і вимагає для цього (як і для скасування платежів) рішення суду», – розповів Олег журналісту AIN.UA.
За часом виходить, що перекази з картки здійснювалися вже тоді, коли iPhone був заблокований. Судячи зі скріна вище, блокування пристрою відбулося 27 травня о 16:17. А перекази з картки невідомі здійснювали після цього часу:
Наразі Олег із матір’ю консультуються з юристами, а також зі слідчими: як довести банку, що кошти вкрали і що повертати їх власниця картки не зобов’язана.
Позиція банку
У monobank стверджують, що в додаток заходили з того самого пристрою, використовуючи правильний пін-код. І що маючи на руках тільки SIM-карту, шахраї не могли б цього зробити. Директор з маркетингу monobank Анатолій Рогальський так прокоментував ситуацію AIN.UA (форматування в тексті – редакційне):
«SIM-карта тут ні до чого:
- щоб зайти в додаток monobank, потрібно знати пін-код;
- ми фіксуємо, якщо клієнт заходить з нового пристрою, але операції було здійснено з того самого пристрою, на якому клієнт був завжди;
- найважливіше: той, хто робив переказ, успішно і з першого (!) разу увійшов у застосунок клієнта, використовуючи пін-код на телефоні клієнта.
Як писав Олег Гороховський у себе в Telegram-каналі: близько 30% наших клієнтів не ставлять пароль на телефон. Думаю, варто нагадати читачам ще раз, чому так робити не можна. А якщо клієнт загубив телефон, потрібно звернутися в підтримку, повідомити інформацію про втрату/крадіжку телефону/відсутність доступу до девайсу (наприклад, якщо він у ремонті) і/або до картки, і ми одразу ж проведемо всі необхідні процедури».